D 826 før - og nu (9 Fotos)

af Per Bjørn Pedersen, 1/10 2012, 16:44 (4224 dage siden)

Det er et trist syn der møder en når man ser D 826 idag, og der skal mange stålbørster til før det bliver til et lokomotiv igen, om nogensinde. Her et par billeder fra maskinens aktive tid og fra Gørlev i sommer 2012.

Foto: PBP

[image]
Nørrebro 1976

[image]
Nørrebro 1976

[image]
Nørrebro 1976

[image]
Hovedbanegården 1977

[image]
Ved Dybbølsbro 1977

[image]
Helsingør 1979

[image]
Helsingør 1979

[image]
Gørlev 2012

[image]
Gørlev 2012

D 826 før - og nu (9 Fotos)

af Claus E. Hansen, 1/10 2012, 18:12 (4224 dage siden) @ Per Bjørn Pedersen
redigeret af Claus E. Hansen, 1/10 2012, 18:43

Indenfor alt veterantog, gælder der jo det, at der skal være ressourcer til tingene. Det gælder såvel frivillige der vil arbejde på et givent projekt og finanser. Det er fx meget tidskrævende og kostbart at restaurere et damplokomotiv. Bare fx. se på projekterne andre steder i landet.

Det er altid let at pege på ting/enheder der burde være køreklare, men der er som regel en god forklaring på de ikke er det, uanset hvor det er henne,.

Her kan man jo så selv vælge og gå ind og gøre en forskel med frivillig arbejdskraft eller måske blot et passivt medlemskab af en forening/klub ;-)

Og for lige at nævne mig selv, så dette her ikke bare er noget jeg skriver, så er jeg selv medlem af 3 klubber/foreninger, laver noget frivilligt skrivearbejde (bruger faktisk megen fritid på det) og har såmænd også givet lidt støtte til forskellige ting.

Det koster faktisk en mindre formue i kontigenter hvert år, men ved så at jeg da giver mit beskedne bidrag til, at der fortsat kører veterantog rundt omkring.

Mvh
Claus

Avatar

D 826 før - og nu (9 Fotos)

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 1/10 2012, 18:59 (4224 dage siden) @ Claus E. Hansen

Nu spørger jeg fordi jeg ikke ved bedre: Nogen må jo have været igang og stoppet. Hvor er resten af lokomotivet? Vandt jeg hele lottopuljen på lørdag og ville lege manden med papkassen, så hjælper det jo fedt hvis alle de fine dele mangler.

Avatar

D 826 før - og nu (9 Fotos)

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 1/10 2012, 23:48 (4224 dage siden) @ Michael Deichmann

Nu spørger jeg fordi jeg ikke ved bedre: Nogen må jo have været igang og stoppet. Hvor er resten af lokomotivet?

Resten af lokomotivet (i alt fald de større dele) ligger i den tilkoblede åbne godsvogn.

D 826 før - og nu (2 Fotos)

af Per Bjørn Pedersen, 2/10 2012, 08:34 (4223 dage siden) @ Tommy Nilsson

Et par billeder af de sørgelige rester af førerhuset.

PBP

[image]

[image]

D 826 før - og nu (2 Fotos)

af Filip Gram, 2/10 2012, 12:44 (4223 dage siden) @ Per Bjørn Pedersen
redigeret af Filip Gram, 2/10 2012, 13:12

Et par billeder af de sørgelige rester af førerhuset.

Så er katastrofen altså heller ikke større! - HVIS nogen en dag vil lave 826 skal den alligevel skilles helt ad i atomer og vil man have en pæn maskine hvor malingen holder i mange år, så kommer man ikke udenom at sandblæse stumperne. Sandblæseren er ret ligeglade om den blæser i ren maling eller 10 % maling og 90 % rust! - Og jeg skal hilse og sige at det tager altså nogle år før førerhuset ikke kan bruges. Mit bud vil være i størrelsesordenen 30 år endnu og så længe står den næppe ude.

For at få et overblik over hvad det kræver at få et damplokomotiv ud at køre igen, kan jeg anbefale siden www.ohj38.dk og vil man se billeder fra restaureringen af en maskine alle troede var rustet væk, så anbefaler jeg siden www.H783.dk (den viste sig - sjovt nok også - at være i en overkommelig stand)!

Jeg skulle mene at jeg ved hvad jeg snakker om som tidligere projetkleder på K 582 og nuværende på R 946, og tro mig når jeg siger at det er voldsomt trættende at høre folk gøre sig kloge på om noget kan laves eller ej, når deres indsigt inden for emnet tydeligvis begrænset. Jo, det ser ikke pænt ud og jo, det betyder da at nogle flere ting skal adskille pga. sandwich-rust, men den største skade for de arbejdende folk rundt om i landet, er at høre alle de negative kommentarer! "There's nothing stronger than the heart of a volunteer", som Lt.Col. Doolittle udtaler i filmen Pearl Harbour, men den entusiasme som er driftkraften bag det hele, kan kvæles i negativitet.

Vil I ikke venligst opfatte dette som en appel til at kun udtale jer om det I ved ELLER tilføje et "I synes" når I bevæger jer ud i u-underbyggede betragtninger?

Avatar

D 826 før - og nu (2 Fotos)

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 2/10 2012, 17:07 (4223 dage siden) @ Filip Gram

Hej Philip,

jeg er fuldstændig enig med dig. Men er vi også enige om, at hvis skidtet er skilt ad og måske endda skal flyttes, så er der en alvorlig risiko for at man ikke får det hele med (der var lige en ventil som Robert mente han lige kunne lave en ny studs til hjemme i kælderen så den ligger der - og Robert er iøvrigt blevet sur på formanden så han har meldt sig ud......).

Hvis man har det hele - så er det ikke raketvidenskab - kun hårdt arbejde i rå mængder. Mangler der derimod dele som skal rekonstrueres - eller kanibaliseres fra andre lokomotiver - så begynder det at blive op ad bakke.

(Og nej - jeg har ikke restaureret et futtog endnu - men jeg har været igennem et antal biler og det er fuldstændig samme historie)

D 826 før - og nu (2 Fotos)

af Filip Gram, 3/10 2012, 00:52 (4223 dage siden) @ Michael Deichmann

jeg er fuldstændig enig med dig. Men er vi også enige om, at hvis skidtet er skilt ad og måske endda skal flyttes, så er der en alvorlig risiko for at man ikke får det hele med (der var lige en ventil som Robert mente han lige kunne lave en ny studs til hjemme i kælderen så den ligger der - og Robert er iøvrigt blevet sur på formanden så han har meldt sig ud......).

Hej Mikael (når nu jeg skal staves med "Ph" ;-) )

Enig, men det sker ved hver restaurering og det er bare en del af det.

Et damplokomotiv indeholder utrolig mange dele og jeg har ikke oplevet de forhold i veteranbane-Danmark der gjorde at man kunne holde ordentligt styr på dem, så noget forsvinder. - Eller også kan man bare ikke finde det, når man skal bruge det og så laver man noget nyt, kun for at det er den næste dims der dukker op i stakken.

Restaureringen i sig selv gøre også at man sjældent kommer udenom at lave nye dele, det må du også kende fra bilerne.

Der er bevaret et utal af reservedele og der eksistere et fornuftig samarbejde omkring sådan noget, så bare rolig, den kan laves... :-)

- Jeg har i øvrigt prøvet at skrive til dig om et helt andet emne via mailsystemet herinde, men den er ikke gået igennem?

/Filip

Avatar

D 826 før - og nu (2 Fotos)

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 3/10 2012, 04:51 (4222 dage siden) @ Filip Gram

- Jeg har i øvrigt prøvet at skrive til dig om et helt andet emne via mailsystemet herinde, men den er ikke gået igennem?

Jeps - jeg skal bare lige have snøvlet mig sammen til at svare dig - Sorry! :-D

Og undskyld for at jeg ikke lige gjorde mig den ulejlighed at skrive dit navn rigtigt - Filip.

D 826 før - og nu (9 Fotos)

af Jan S, 2/10 2012, 00:04 (4224 dage siden) @ Michael Deichmann

Jeg mener maskinen stod intakt i remisen ved Odense Jernbanemuseum i starten af 90'erne (skal lige checke gamle negativer) så der må være nogle som har flyttet maskinen til Sjælland og startet et renoveringsprojekt på et tidspunkt. Sidst jeg så den køre af egen kraft var i forbindelse med Lillebæltsbroens 50 års jubilæum i 1985.
Jeg så den senest i Hvalsø for nogle år siden. Skulle den ikke under tag i Høng?
Mvh.
Jan

D 826 før - og nu (9 Fotos)

af Claus E. Hansen, 1/10 2012, 23:22 (4224 dage siden) @ Per Bjørn Pedersen
redigeret af Claus E. Hansen, 1/10 2012, 23:39

Lettere omskrivning af JFK-citat (kan ikke lade være);

Spørg ikke om hvad en veteranjernbane kan gøre for dig, men om hvad DU kan gøre for en veteranjernbane :-D

Der er i hvert fald altid brug for det rundt omkring, det er helt sikkert.

Mvh
Claus

D 826 før - og nu (9 Fotos)

af K564, 2/10 2012, 09:03 (4223 dage siden) @ Per Bjørn Pedersen

Du har nogle fejl i dine optegnelse. De 2 foto fra 1977 er ikke D 826, men D 825. Kig på den lave lanterne på fronten. Gas-lanteren fik D 826 først tilbage igen i 1984. D 826 var den eneste D-maskine som blev ombygget med el-belysningen fra generator. Dette kan også ser på tenderen, hvor lanteren er flyttet ned i venstre hjørne, som på de store DSB-maskiner.
En maskine kan godt være malet pænt uden at være i god stand. D 826 havde/har nogle alvorlige fejl på kedelen, da den blev sat ud.

Hilsner Keld

D 826 før - og nu (9 Fotos)

af Georg Schmidt, 3/10 2012, 13:51 (4222 dage siden) @ K564

D 826 ved paraden i Odense foråret 1988.
[image]

Mvh
Georg

D 826 før - og nu (9 Fotos)

af F 441, 22/3 2013, 19:43 (4052 dage siden) @ K564

Hej Keld.

Du snakker om, at der skulle være nogle alvorlige fejl på D 826's kedel. Hvad tænker du da på? Så vidt jeg ved, var det bundrammen der gjorde flest problemer ud af, at holde 826 kørende, men var der flere fejl?

Hilsen Christian

D 826 før - og nu (9 Fotos)

af Peter Roland Hansen @, 22/3 2013, 20:17 (4052 dage siden) @ F 441

Det er jo en trist historie med D 826. Det er jo et dejligt lokomotiv, som jeg selv har haft lejlighed til at køre på mange gange. At tro at man kunne gennemføre en kedelreparation ude på en bar mark burde være forhindret, men det er jo desværre ofte et problem man ser ved veteranbanerne. Entusiastiske mennesker kaster sig over et projekt og når man så et stykke hen ad vejen (som regel når det hele er skilt ad) opdager man hvor overskueligt det er og så står veteranbanen med noget der ligner D 826 og ingen folk og ingen penge til at fuldføre det.

D 826 før - og nu (9 Fotos)

af K564, 23/3 2013, 07:24 (4051 dage siden) @ F 441

Det er desværre ikke kun bundrammen, som har problemer med nitterne. Der er flere steder i fyrkassen, hvor der ikke mangler hoveder på nitterne.

Hilsner Keld

D 826 før - og nu (9 Fotos)

af Lars Henning Jensen, 23/3 2013, 18:16 (4051 dage siden) @ K564

Det er desværre ikke kun bundrammen, som har problemer med nitterne. Der er flere steder i fyrkassen, hvor der ikke mangler hoveder på nitterne.

Hilsner Keld

Det var da heldigt ...!
:-D :-D :-D :-D

vh
LH

Avatar

D 826 før - og nu (9 Fotos)

af Ralph Hørberg, 23/3 2013, 19:23 (4051 dage siden) @ Lars Henning Jensen

Så må der jo være enkelte steder, hvor der mangler naglehoveder. :-D :-D :-D

D 826 før - og nu (9 Fotos)

af K564, 24/3 2013, 06:24 (4050 dage siden) @ Lars Henning Jensen

Ja, ja,ja Lars Henning, der blev vist skrevet et "ikke", som der ikke skulle være.
Kort: Der mangler nittehovder flere steder i fyrkassen.
Hilsner Keld

D 826 før - og nu (9 Fotos)

af UTJ, 24/3 2013, 12:29 (4050 dage siden) @ K564

Den lidt beske kommentar er nu nok at der mangler endnu mere nu end der gjorde da man konstaterede at den stakkels Dagmar manglede nittehoveder - patienten har det aldeles slet nu. Er den helt opgivet og lever kun i de allermest vilde drømme som et fatamorgana på et imaginært remisespor, opfyret ved siden af de toptunede K 564, OHJ 38, G 625 osv.......

Tænk hvis den blot var sat hen i en kold remise.

D 826 før - og nu (9 Fotos)

af Lars Henning Jensen, 24/3 2013, 12:48 (4050 dage siden) @ UTJ

Tænk hvis den blot var sat hen i en kold remise.

Nu ejes lokomotivet jo af en forening og ikke en stor statsvirksomhed med om ikke ubegrænsede, så dog væsentligt bedre muligheder, så denne let slørede bedrevidende kritik af, at DJK ikke skulle have passet ordentligt på lokomotivet - oven i købet fremsat af en, der har "sit på det tørre" - forekommer upassende og utidig, ikke mindst i dette seriøse forum ...

Lad os slippe for den slags

/LH

D 826 før - og nu (9 Fotos)

af UTJ, 24/3 2013, 14:41 (4050 dage siden) @ Lars Henning Jensen

Tænk hvis den blot var sat hen i en kold remise.


Nu ejes lokomotivet jo af en forening og ikke en stor statsvirksomhed med om ikke ubegrænsede, så dog væsentligt bedre muligheder, så denne let slørede bedrevidende kritik af, at DJK ikke skulle have passet ordentligt på lokomotivet - oven i købet fremsat af en, der har "sit på det tørre" - forekommer upassende og utidig, ikke mindst i dette seriøse forum ...

Lad os slippe for den slags

Det er sådan set blot en ganske almindelig betragtning, fordi det jo netop er et dejligt lokomotiv. Og jeg er med på alle de problemer DJK har været igennem, godt hjulpet af både interne og eksterne omstændigheder.

Om det er utidigt er nok en smagssag. I dette tilfælde mener jeg jo nok at min holdning er den udbredte, nemlig at der ikke er passet ordentlig på den siden den blev adskilt i det fri. Og det synes jeg egentlig at 'vi' der 'kigger over plankeværket' skal have lov til at sige til jer i DJK.

Og det er ikke bedrevidende. Så I slipper ikke for kritik, der måske er ubehagelig, men som ikke er bestemt på personer, for jeg kender heldigvis ikke til historikken, udover at jeg konstaterer at det var LOKOMOTIVET i 1970'erne og langt ind i 1980'erne og var med til at trække nye jernbaneinteresserede ind i branchen når det kørte land og rige rundt.

Kommer det forresten ind? Og i så fald i Høng eller Marslev, for begge steder er der jo rejst fine haller. Og hvad med D 825 - det er altid ubehageligt med samme ejer af to ens lokomotiver, for man kan få grimme tanker om at bygge dem sammen til én.....det håber jeg ikke......

Avatar

D 826 før - og nu (9 Fotos)

af Glenn Olsen ⌂, Randers NV., 24/3 2013, 16:51 (4050 dage siden) @ UTJ
redigeret af Tommy Nilsson, 24/4 2016, 17:38

Kære alle

Inden det griber om sig med yderligere spekulationer om alt det forfærdelige der kan hænde de 2 D-maskiner i DJK, vil jeg gøre opmærksom på, at der er for efterhånden et par år siden, blev taget initiativ til at fortsætte arbejdet med D 825 i DJK.

Det vil således, om nogle år, igen vil være muligt at nyde synet af en D-maskine i drift.

Der er en hjemmeside på vej, hvor en del fotografer og debattører fra dette forum har stillet en række billeder fra lokomotivets sidste aktive tid hos ØSJK til rådighed for projektet. De vil blive lagt op på hjemmesiden, sammen med lidt historisk materiale i form af maskinens reparationsbog m.m. Endvidere vil det her være muligt at følge de enkelte opgaver i projektet, samt være muligt at bidrage økonomisk til denne, ganske overskuelige opgave, med at bringe lokomotivet tilbage til aktiv tjeneste.

Mere info følger...

MVH
Glenn Olsen

http://www.limfjordsbanen.dk

D 826 før - og nu (9 Fotos)

af UTJ, 24/3 2013, 17:04 (4050 dage siden) @ Glenn Olsen

Det lyder da dejligt - og hvis der kommer gode kræfter bag 826 kan alt jo blive fint.

D 826 før - og nu (9 Fotos)

af Egon Schmidt, 24/3 2013, 17:42 (4050 dage siden) @ Glenn Olsen

Hej Glenn.
Hvad så med OHJ5 skal den ikke være færdig først inden i begynder på den næste og ikke have to halve lokomotiv og ikke bliver færdig.
:-P Egon

Avatar

D 826 før - og nu (9 Fotos)

af Glenn Olsen ⌂, Randers NV., 24/3 2013, 18:20 (4050 dage siden) @ Egon Schmidt

Hej Egon

Nej, det er et spørgsmål om prioritering og styring af de forskellige projekter.

MVH Glenn

D 826 før - og nu (9 Fotos)

af Erik Kjærgaard, 24/3 2013, 20:02 (4050 dage siden) @ Egon Schmidt

Det vil altså sige, at FFJ 34 er køreklar på nuværende tidspunkt??? Prioriteret og tilrettelagt.

Avatar

D 826 før - og nu (9 Fotos)

af Glenn Olsen ⌂, Randers NV., 24/3 2013, 20:33 (4050 dage siden) @ Erik Kjærgaard

Hej Erik

Nej, FFJ 34 er vores eneste prioritet i øjeblikket, da den jo gerne skal være klar til Limfjordsbanens 40 års Jubilæum til sommer.
OHJ 5 og D 825 er et udtryk for de ønsker som de aktive har, i forhold til nye lokomotivprojekter hos Limfjordsbanen.

MVH Glenn

D 826 før - og nu (9 Fotos)

af Egon Schmidt, 24/3 2013, 21:13 (4050 dage siden) @ Glenn Olsen

Hej Glenn.
Man må da sige i har da nok at se til fortiden nå 34,AMJ 5206 og SB 6 alle er under revision så det er da arbejdet nok for jer.
Egon

D 826 før - og nu (9 Fotos)

af Peter Roland Hansen @, 24/3 2013, 21:28 (4050 dage siden) @ Egon Schmidt

hejsa

Når vi nu alligevel er på vej ud af tråden kunne det da være spændende at høre om der i den fremtidige prioritering også indgår de køremuligheder der er både på Limfjordsbanen og på de store baner

Avatar

D 826 før - og nu (9 Fotos)

af Glenn Olsen ⌂, Randers NV., 25/3 2013, 06:08 (4049 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Hej Peter

Som alle andre steder vil vi naturligvis bruge de muligheder der er.

MVH Glenn

Avatar

D 826 før - og nu (9 Fotos)

af Glenn Olsen ⌂, Randers NV., 25/3 2013, 06:26 (4049 dage siden) @ Egon Schmidt

Hej Egon

Det er jo medlemmerne forskellige interesser der afgør hvad der skal laves. I Aalborg er det FFJ 34 i dampafdelingen, samt SB M6 og SVJ Sm7 i dieselafdelingen.

MVH Glenn

D 826 før - og nu (9 Fotos)

af Lars Henning Jensen, 24/3 2013, 12:36 (4050 dage siden) @ K564

Ja, ja,ja Lars Henning, der blev vist skrevet et "ikke", som der ikke skulle være.
Kort: Der mangler nittehovder flere steder i fyrkassen.
Hilsner Keld

Har der været "nittetællere" derinde for at tælle efter ?
:-P

Men det er da ærgerligt, når det nu er heltelokomotivet over alle heltelokomotiver ...

Nå, jeg ved godt, hvad jeg synes, ville være den rigtige løsning, men den diskussion hører til i ejerforeningens kompetente forsamlinge(r) - ikke i et offentligt snakkeforum som dette.

Nu er der heldigvis heller ikke tradition for at tage den slags formålsløse diskussioner i nærværende (eftertænksomme og kultiverede) "hjørne" af jernbanen.dk - og lad os lade det forblive sådan!

God søndag!

vh
LH

DSB MZ1438Svenska-lok
Radiostyrede tog til Thisted
Radiostyrede tog til Thisted

I slutningen af 1980erne eksperimenterede DSB med radiostyring af tog og der blev bygget en forsøgsstrækning ved Grønttorvet i København. Jan Eriksen var med på en af prøveturene og fortæller i denne artikel om systemet.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak