Torsdagsbilleder - Alsbanen - Mommark Færge del 1/2

af Holger Sørensen, Hedehusene, 12/3 2015, 16:59 (3326 dage siden)

Så er vi kommet til Mommark Færge. I dag kigger vi på stationen - næste uge bliver det til et par færgebilleder.
Igen er det stykket sammen af billeder fra sep. 1960 (soldaterudflugten) og fra d. 21/5-1962.
Håber at det ikke forvirrer for meget...

Bedste hilsener fra Holger og Morten:-)






Forrige uger:
Sønderborg H
Sønderborg By
Spang og Vollerup
Kirke-Hørup og Majbøl
Over Tandslet & Neder Tandslet
Lille Mommark og Sarup - her med sporplaner for hele banen lagt op af Henning:-)





Først tre billeder fra d. 21/5-62:
Her det fremskudte signal med broen for Mommarkvej i baggrunden
[image]




[image]



Detaljer - bag træerne ligger Lillebælt
[image]



De følgende billeder er fra sep. 60.
Vi kigger fra broen mod nord og stationen - man kan lige ane indkørselssignalet i det fjerne
[image]




[image]



Stationen - der ventes på færge
[image]



Vi drejer lidt til højre...
[image]



...og helt rundt. Tre vogne på "enderampesporet" og i baggrunden traktorskuret med det der ligner et "klædeskab"
[image]



Færgelejet - vi følger sporskiftets stilling og...
[image]



...havner her
[image]



Vi springer frem til d. 21/5-62
[image]




[image]



Hertil og ikke længere
[image]



Vi drejer rundt
[image]




[image]



Ikke meget aktivitet - nedlæggelsen er lige rundt om hjørnet
[image]
Alle fotos HBDS

Torsdagsbilleder - Alsbanen - Mommark Færge del 1/2

af Steffen Dresler, 12/3 2015, 18:34 (3326 dage siden) @ Holger Sørensen

Som sædvanlig nogle dejlige og SKARPE billeder. TAK!

ER lidt (meget) forundret over hvor tilgroet der egentligt var, også selvom en lukning truede.

Nå, det "positive", dejligt med korrekt påklædning;-) selv når der er tjenestefri og "der må ryges" og fotograferes.

Med venlig hilsen og ønsket om en fortsat - forhåbentlig - god aften.

Steffen Dresler

Torsdagsbilleder - Alsbanen - Mommark Færge del 1/2

af Aabenraabanen, Kgs. Lyngby, 12/3 2015, 18:53 (3326 dage siden) @ Holger Sørensen

Først tre billeder fra d. 21/5-62:
Her det fremskudte signal med broen for Mommarkvej i baggrunden
[image]

Som kostskoleelev på Mommark Handelskostskole i 1981 - 82 var broens indre parkeringskælder for min cykel, og tracéen lige uden for mit vindue.

--
Mvh

Erik

[image]

Torsdagsbilleder - Alsbanen - Mommark Færge del 1/2

af Holger Sørensen, Hedehusene, 12/3 2015, 20:22 (3326 dage siden) @ Aabenraabanen

Fin supplerende og interessant oplysning.

Hilsen fra Holger og Morten i Hedehusene :-) ;-) :-)

Torsdagsbilleder - Alsbanen - Mommark Færge del 1/2

af KimC, 13/3 2015, 05:12 (3326 dage siden) @ Holger Sørensen

Tak for lækre billeder.

[image]

Detaljer - bag træerne ligger Lillebælt
[image]

Det her ligner en slags uofficielt trinbræt. Den brede trappe - for bred til kun at være en servicetrappe - og den ultrakorte perron ligner et lille trinbræt, men perronmærket som ellers ses tydeligt i feks Sarup og Lille Mommark findes tilsyndeladende ikke her?
Tjenestekøreplanen som blev lagt ind i første tråd om banen viser ikke noget standsningsted melem Sarup T og Mommark Færge.

Avatar

Torsdagsbilleder - Alsbanen - Mommark Færge del 1/2

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 13/3 2015, 07:13 (3326 dage siden) @ KimC

Tak for lækre billeder.

[image]

Detaljer - bag træerne ligger Lillebælt
[image]


Det her ligner en slags uofficielt trinbræt. Den brede trappe - for bred til kun at være en servicetrappe - og den ultrakorte perron ligner et lille trinbræt, men perronmærket som ellers ses tydeligt i feks Sarup og Lille Mommark findes tilsyndeladende ikke her?
Tjenestekøreplanen som blev lagt ind i første tråd om banen viser ikke noget standsningsted melem Sarup T og Mommark Færge.

Peer Thomassen og Birger Wilcke skriver i Jernbanen 1983, nr. 5, side 111:

"Mommark Færgegård trinbræt var beliggende ved - eller snarere under - viadukten nær Færgegården. Oprindeligt standsede kun enkelte tog her, og trinbrættets benyttelse var derfor meget ringe. Afstanden fra Mommark Færge station var kun 900 m."

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Avatar

Mommark Færgegård trinbræt

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 13/3 2015, 07:45 (3326 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Tak for lækre billeder.

[image]

Detaljer - bag træerne ligger Lillebælt
[image]


Det her ligner en slags uofficielt trinbræt. Den brede trappe - for bred til kun at være en servicetrappe - og den ultrakorte perron ligner et lille trinbræt, men perronmærket som ellers ses tydeligt i feks Sarup og Lille Mommark findes tilsyndeladende ikke her?
Tjenestekøreplanen som blev lagt ind i første tråd om banen viser ikke noget standsningsted melem Sarup T og Mommark Færge.


Peer Thomassen og Birger Wilcke skriver i Jernbanen 1983, nr. 5, side 111:

"Mommark Færgegård trinbræt var beliggende ved - eller snarere under - viadukten nær Færgegården. Oprindeligt standsede kun enkelte tog her, og trinbrættets benyttelse var derfor meget ringe. Afstanden fra Mommark Færge station var kun 900 m."

Standsningsmønstret ved Mommark Færgegård har angiveligt ændret sig over tid. Sommerkøreplanen gyldig fra 23. maj 1954, som Georg har gengivet i en anden tråd, indeholder ganske rigtigt ingen standsninger ved Mommark Færgegård.

Men i sommerkøreplanen gyldig fra 15. maj 1934, var der standsninger, som det fremgår nedenfor. Hvornår trinbrættet blev "nedlagt" vides ikke. Det kan være svært at følge den slags standsningssteders skæbne, når de er mere eller mindre officielle. Måske var det allerede nedlagt, da Holger fotograferede.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

[image]

[image]
(Nej, det er ikke mig, der er startet tidligt med fredagsøllerne. Siden er simpelthen skævtrykt ved bogtrykkeren.)

Mommark Færgegård trinbræt

af re20000, 13/3 2015, 21:22 (3325 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

(Nej, det er ikke mig, der er startet tidligt med fredagsøllerne. Siden er simpelthen skævtrykt ved bogtrykkeren.)

en bogtrykker kan vel også blive tørstig... :-)

Det er den slags små ting (både trinbrættet og den skæve plan) der gør fortiden levende og menneskelig. Og vel også er det der driver os nostalgikere. Som bekendt: Nostalgi er ikke hvad det har været!


Nold

Mommark Færgegård trinbræt

af Tovli ⌂, Ballerup, 4/7 2019, 23:10 (1751 dage siden) @ re20000

[image]

Udsnit af arealplanen for Mommarkbanen viser tydeligt at der har været officiel perron her. Den fulde arealplan kan hentes på http://rundremisen-arkiv.dk/.

--
Michael Karpova Christiansen
Arkivet for Jernbaner

Mommark Færgegård trinbræt

af henning h087 ⌂, Græsted, 5/7 2019, 00:37 (1751 dage siden) @ Tovli

http://rundremisen-arkiv.dk/

Nyt fra arkivet
1. juli 2019
Redaktionen er blevet ramt af sommeren, så der er ikke sket så meget nyt siden sidst. Ordresamlingen er blevet forøget med Serie J, Vognmateriellet fra 1969, hvori der er blandt andet en grundig gennemgang af UIC litreringen. Det nedsatte tempo forventes at vare frem til august. Der er mange arkivalier endnu der skal skannes og bearbejdes.

Hedehusene Skærvefabrik A/S
Hedehusene Skærvefabrik A/S

I 1892 stiftede ingeniør Peter Madsen "P. Madsens Skjærvefabrik og Grusgrav ved Hedehusene" og startede dermed gruseventyret i Hedehusene. Her er historien om virksomheden med fokus på både de smalsporede og de normalsporede baner samt de tilhørende lokomotiver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak