Avatar

Signalanlæg Valby-Glostrup 1954

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 5/10 2012, 00:03 (4193 dage siden)

Denne notits bragtes i Jernbane-Bladet, 11. årgang, nr. 11, november 1954.

Hvorfor er skribenten så kritisk? Det lyder nærmest som om, at det tidligere anlæg har været "fantastisk" i forhold til det nye? Det forstår jeg ikke?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]
Jernbane-Bladet, 11. årgang, nr. 11, november 1954. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.

Signalanlæg Valby-Glostrup 1954

af Svend, Storkøbenhavn, 5/10 2012, 13:00 (4192 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Anlægget (i fjerntrafiksporene) har efter al sandsynlighed afløst det tidligere manuelle linjeblokanlæg, hvor de enkelte M- og I-signaler var forsignaleret med fremskudte signaler. Mon ikke lomotivførerne meget hurtigt indså fordelen ved systemet "en hhv to grønne"?!

Signalanlæg Valby-Glostrup 1954

af KimC, 5/10 2012, 13:36 (4192 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Som der allerede er svaret, har systemet givetvist afløst diverse hovedsignaler der var forsignaleret med F signaler.
I stedet overtog hovedsignalerne forsignaleringen af næste signal. Artiklens tekst lyder jo nærmest som der ikke har eksisteret afstandsmærker på den tid, når skribenten mener at man skal liste sig gennem hele blokafsnittet når man kun får en grøn. Det varslede stopsignal dukker jo ikke uventet op af tågen når der er afstandsmærker der viser hvor det står.

Avatar

Signalanlæg Valby-Glostrup 1954

af Ove Nygaard, 9/10 2012, 13:22 (4188 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Denne notits bragtes i Jernbane-Bladet, 11. årgang, nr. 11, november 1954.

Hvorfor er skribenten så kritisk? Det lyder nærmest som om, at det tidligere anlæg har været "fantastisk" i forhold til det nye? Det forstår jeg ikke?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Kære Thomas.

Der er svaret særdeles sagligt om Valby - Glostrup af de to næste. Jeg vil blot kommentere den bagstræberiske holdning til "alt nyt", der ligger i skribentens ord fra 1954 med følgende eksempel:
Da HHJ i 2002 fik nyt elektronisk sikringsanlæg fra Siemens - efter EF-udbud, som det hed den gang - var der nogle "røster", der sagde, at det gamle, udslidte sikringsanlæg var meget bedre med dets erkendte sikkerhedsbrist. Der var endda "en godkender" - her nævnes navnet ikke - der var lige ved at sige, at det nye ikke kunne godkendes, men det gamle måtte gerne fortsætte, for "det var jo godkendt". Grenaabanen (Banedanmark) har senere fået et i princippet tilsvarende Siemens sikringsanlæg, så der nu er klar til "samdrift" på det sikringstekniske og spormæssige område.:-)

Som det hedder, "når historien skal skrives": Jeg var der selv.:-D

Bedste hilsener

Ove af Erritsø
GH

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Lokomotivfabrikker


Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak