Gamle fotos fra Svensk kongerige - del. 1

af Baumann, 27/7 2015, 19:27 (3195 dage siden)

som lovet starter jeg med svensk vognsamling fra det gamle arkiv
også med begrænset infomation om sted og by.
begynder med Statsbaner ...
[image]
Beholdervogn SJ Q4 nr. 21435, ca. 1934
[image]
SJ Nb 14388, ca. 1934
[image]
SJ N4 nr. 21893 med åben godsv. nr. 8914 bagved, ca. 1934
[image]
Åben godsvogn SJ Is 20975, ca. 1934
Privatbaner
[image]
YJ I2 nr. 1039 med nr. 757 foran, ca. 1934 ( YJ = Ystad-Gärsnas Järnväg )
[image]
MSJ I3 nr. 1023, ca. 1934 ( MSJ = Malmö-Simrishamns Järnvägar )
[image]
MGJ J3 nr. 167, ca. 1934 ( MGJ = Malmö-Genarps Järnväg )
[image]
MYJ BC 306, ca. 1934 ( MYJ = Malmö-Ysted Järnväg )
forsættes ...

Gamle fotos fra Svensk kongerige - del. 2

af Baumann, 29/7 2015, 16:40 (3193 dage siden) @ Baumann

[image]
Lukket godsvogn SJ Gmh 8413, ca. 1932
[image]
hvidmalet godsvogn SJ Hs 27883, ca. 1932
[image]
SJ Gsh 27625, ca. 1932

[image]
LB B 2, ca. 1932, vognen bagved er ukendt
troede først at det var Langelandsbanen, men nej :-) men har en lighed med KSB vogne ( A6, B6, C40 )
[image]
TRJ G2 nr. 27, ca. 1932 ( TRJ = Trelleborg-Rydsgårds Järnväg )
[image]
åben godsvogn MGJ J3 nr. 158, ca. 1932
[image]
Rejsegodsvogn? MTJ F 58, ca. 1932 ( MTJ = Malmö-Trelleborgs Järnväg )
[image]
smalspor VGJ B2 nr. 1540, ca. 1932
[image]
smalspor VGJ BC3 nr. 1007, ca. 1932
kommer mere senere ;-)

Avatar

Gamle fotos fra Svensk kongerige - del. 2

af Morten Flindt Larsen, København K, 29/7 2015, 17:03 (3193 dage siden) @ Baumann

LB B 2.er fotograferet på Amagerbankens station. Der er vist noget med, at AB købte den.

Gamle fotos fra Svensk kongerige - del. 2

af Søndenfjords, 29/7 2015, 17:30 (3193 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

LB B 2.er fotograferet på Amagerbankens station.

Ikke noget under, at banken gik konkurs, når den investerede i lukningstruede privatbaner ;-)

Gamle fotos fra Svensk kongerige - del. 2

af Baumann, 29/7 2015, 17:39 (3193 dage siden) @ Søndenfjords

eh .... er I sikker på det? efter jeg kan se ud fra databasen, havde Langelandsbanen ikke nogen B 2 vogn eller
en der ligner denne her KSB - søstermodel?
Jeg tror nok, at den ER svensk.

Gamle fotos fra Svensk kongerige - del. 2

af John Poulsen, 29/7 2015, 18:00 (3193 dage siden) @ Baumann

Der er ingen tvivl: Billedet er taget på Amagerbro station. - Vognen t.h. er mærket AB = Amager banen

Under brug af en lidt ældre type databaser ("bøger") kan konkluderes at vognen t.v. er tidlige LB (=Langelandsbanen) A1, som i 1918 solgtes til AB, hvor den betegnedes BA 1. Den udrangeredes i 1938.
Kilder: Langelandsbanen, Thomassen/Wilcke, DJK 8 (1964?), Damptog til Dragør, Wiilcke, bane bøger 1986 (foto af vognen på side 91)
Mvh
John Poulsen

Gamle fotos fra Svensk kongerige - del. 2

af Baumann, 29/7 2015, 18:38 (3193 dage siden) @ John Poulsen

okay, undskyld ... så kan det godt være AB B 2 ( vognen th )
læsefejl fra min side, troede at der stå LB :-P

Gamle fotos fra Svensk kongerige - del. 2

af Thomas Tell, 3/8 2015, 10:22 (3188 dage siden) @ Baumann

[image]
hvidmalet godsvogn SJ Hs 27883, ca. 1932

Vagnen ingick i kylvagnsserien 27878-27887 som byggdes 1916-17 med kylanordning system Glaciär eller Benneter. I stället för H3 kallades de då H5 men från 1921 Hf. Vagnarna hade högre tak än andra och bild har jag inte sett förut.
Bromskuren togs bort 1930, hylsbuffertar sattes upp 1931 och korgen byggdes om med isbehållare i taket 1935.

[image]
SJ Gsh 27625, ca. 1932

Detta var en av 60 vagnar som hade bromskuren kvar 1932 men de var nedtagna 1935.
/tell

Gamle fotos fra Svensk kongerige - del. 3

af Baumann, 2/8 2015, 11:22 (3189 dage siden) @ Baumann

og vi forsætter med statsbaner ...
[image]
3-akslet postvogn SJ nr. 1021, ca. 1932
[image]
Postvogn SJ nr. 751, ca. 1932
og hvad er det, de åbne kasser under rammen ... batterier?
[image]
Rejsegods- / postvogn SJ nr. 2957, ca. 1932
[image]
Tankbeholdervogn SJ U4 32135, ca. 1932
"Knuffas" = stød / bump? eller er det noget jeg misforstår :-|
[image]
SJ nr. 29833, ca. 1932
[image]
Sneplov, SJ C 89, ca. 1932
[image]
Sneplov SJ C 35 "Malmö", ca. 1932

og nu lidt smalspor privatbane
[image]
LSSJ Rs 334 med VGJ G 1073 bagved, ca. 1932
[image]
LSSJ Gu 429 med bagved vogne af nr. 439 + 425, ca. 1932
( LSSJ = Lidköping–Skara–Stenstorps Järnväg )

Gamle fotos fra Svensk kongerige - del. 3 #2

af UTJ, 2/8 2015, 14:06 (3189 dage siden) @ Baumann

[image]

Postvogn SJ nr. 751, ca. 1932
og hvad er det, de åbne kasser under rammen ... batterier?

Vognen er en D3 og har dansk belysningsledning og danske vacuumbremsekoblinger. Nummer 751 bliver nævnt i särtryck 263 (side 131 i pedeæffen) og billedet kan strengt taget godt være fra København.

Gamle fotos fra Svensk kongerige - del. 3 #2

af Ole M. Nielsen ⌂, 4/8 2015, 13:53 (3187 dage siden) @ UTJ


Vognen er en D3 og har dansk belysningsledning og danske vacuumbremsekoblinger. Nummer 751 bliver nævnt i särtryck 263 (side 131 i pedeæffen) og billedet kan strengt taget godt være fra København.


Vogntypen er optaget i DSB's Driftsmaterielfortegnelser fra 1913, 1918 og 1923, men underligt nok nævnes kun vognnr. 415 og 617, ikke 751.
Bemærk også forskellen i målene på postrummene i.f.t. den svenske tegning som UTJ henviser til.

[image]
Tegning fra DRM 1918, side 126 nederst.

Gamle fotos fra Tyskland? - del. 3

af bengt, 2/8 2015, 15:57 (3189 dage siden) @ Baumann

[image]
3-akslet postvogn SJ nr. 1021, ca. 1932

Det är en utländsk vagn utomlands. Tendern till vänster ser tysk ut. Treaxliga person- och resgodsvagnar var sällsynta i Sverige och samtliga ändrades snart till tvåaxliga.

Gamle fotos fra Tyskland? - del. 3

af Steffen Dresler, 2/8 2015, 16:26 (3189 dage siden) @ bengt

Go´eftermiddag!

Enig i at tenderen ser tysk ud, en Preussisk hovedtype. Vognen yderst tilhøjre er sandsynligvis (stor) en CIWL enten stål spise- eller sovevogn. Bemærk tagrundingen, kulkassen på gavlen og de mange forskellige slutsignalholdere.

Ønsker alle en forhåbentlig fortsat god eftermiddag/aften/sidste feriedag etc.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Gamle fotos fra Frankrig? - del. 3

af UTJ, 2/8 2015, 16:47 (3189 dage siden) @ Steffen Dresler

Vi skal nok ikke lade os forlede til kun at fokusere på Tyskland - det kan også være Frankrig. Påskriften minder ikke om DRG-påskrifter og både hjørne af personvogn og tender (tysk type med træopbygning(?)) kunne findes i særligt A.L.'s område.

Gamle fotos fra Frankrig? - del. 3

af Thomas Tell, 3/8 2015, 10:50 (3188 dage siden) @ UTJ

Tendern har en märklig påbyggnad som inte gjorts i Tyskland.
/tell

Gamle fotos fra Frankrig? - del. 3 Vedpåbyggnad i Norge?

af bengt, 3/8 2015, 20:41 (3188 dage siden) @ Thomas Tell

[image]

Tendern har en märklig påbyggnad som inte gjorts i Tyskland.
/tell

Bromsslangarna kanske är franska och avsedda för tryckluftbroms. Vad jag känner till förekom aldrig kikkranar i vakuumbromsledningar. Risken för luftinläckage var nog alltför stor. Buffertarna ser franska eller schweiziska ut.
I Norge förekom vedeldning under kriget och kanske tendern hör till ett tyskt lok typ 57 (Pr G10).
Vi får nog fråga i Norge om tyskarna lämnade efter sig treaxliga resgodsvagnar.

Gamle fotos fra Tyskland? - Våbenskjold

af Søndenfjords, 3/8 2015, 21:21 (3188 dage siden) @ bengt

Over tallet 1021 ses et våbenskjold. Var der tyske (preusiske) baneforvaltninger, der benyttede noget sådant?
[image]

Gamle fotos fra Tyskland? - men vognen er nok fra Italien

af Hans T. Møller, 4/8 2015, 07:00 (3187 dage siden) @ Søndenfjords
redigeret af Hans T. Møller, 4/8 2015, 07:53

Såvidt jeg kan se, er vognen en rejsegodsvogn af typen Pw 3 F fra de italienske statsbaner! Fleischmann fremstiller en model. Vognen på fotografiet mangler et vindue oppe under taget og forskelige detaljer er anderledes, men den kan sagtens være ombygget. Og der er ikke noget, som tyder på, at vognen på optagelsestidspunktet er ejet af FS.

Gamle fotos fra Tyskland? - Våbenskjold

af Hans T. Møller, 5/8 2015, 07:32 (3186 dage siden) @ Søndenfjords

Det er et gådefuldt fotografi:

Vognen er kun mærket med et nummer og forsynet med et våbenskjold. Såvidt jeg kan se, er der intet, som kan identificere dens ejer - med mindre våbenskjoldet er et ejermærke - ingen litrering eller anden form for typebetegnelse og ingen tekniske påskrifter eller mærker.

Men jeg er ret sikker på, at vognen er en Pw 3 F, oprindeligt konstrueret til de italienske statsbaner.

Kigger vi på våbenskjoldet, så ser man et heraldisk dyr i lys farve på en mørkere bund. Jeg troede først, at dyret var en kronhjort, men det kan også være en stenbuk.

Italienerne var på sejrherrernes side under 1. Verdenskrig, og som belønning fik de ved fredsslutningen det østrigske kronland Istrien - der i dag er en del af Kroatien. Istriens våbenskjold viser en stenbuk af guld på blå bund.

Kan vognen være overgået til en særlig jernbaneforvaltning i Istrien, og er den blevet forsynet med våbenskjoldet og omnummereret ved den lejlighed?

Gamle fotos fra Tyskland? - Våbenskjold

af Ola Almquist, 6/8 2015, 03:02 (3186 dage siden) @ Hans T. Møller

Det er et gådefuldt fotografi:

Vognen er kun mærket med et nummer og forsynet med et våbenskjold. Såvidt jeg kan se, er der intet, som kan identificere dens ejer - med mindre våbenskjoldet er et ejermærke - ingen litrering eller anden form for typebetegnelse og ingen tekniske påskrifter eller mærker.

Men jeg er ret sikker på, at vognen er en Pw 3 F, oprindeligt konstrueret til de italienske statsbaner.

Kigger vi på våbenskjoldet, så ser man et heraldisk dyr i lys farve på en mørkere bund. Jeg troede først, at dyret var en kronhjort, men det kan også være en stenbuk.

Italienerne var på sejrherrernes side under 1. Verdenskrig, og som belønning fik de ved fredsslutningen det østrigske kronland Istrien - der i dag er en del af Kroatien. Istriens våbenskjold viser en stenbuk af guld på blå bund.

Kan vognen være overgået til en særlig jernbaneforvaltning i Istrien, og er den blevet forsynet med våbenskjoldet og omnummereret ved den lejlighed?

Detta är inte otroligt. Men, hur kan du vara så säker på att vagnen har italienskt ursprung? Vad jag förstår är den aktuella Fleischmannmodellen baserad på den preussiska vagnen Pw3 Pr99a. Jag känner inte till skillnaden mellan Pr99 och Pr99a. Det finns för övrigt även en SNCF-version av modellen. Enligt denna sida verkar det kunna finnas en del tysk litteratur om dessa vagnar. Någon kan kanske ställa en fråga på Drehscheibe? Eller kanske till och med i något franskt eller italienskt forum? Jag har försökt göra sökningar på några olika språk för att hitta vagnar med vapensköldar men inte hittat något nämnvärt. Det vanligaste var tyska Länderbahnen men dessa upphörde 1920.

M.v.h.
Ola

Gamle fotos fra Tyskland? -Får jag visa bilderna i Drehschei

af bengt, 6/8 2015, 06:31 (3185 dage siden) @ Ola Almquist

Detta är inte otroligt. Men, hur kan du vara så säker på att vagnen har italienskt ursprung? Vad jag förstår är den aktuella Fleischmannmodellen baserad på den preussiska vagnen Pw3 Pr99a. Jag känner inte till skillnaden mellan Pr99 och Pr99a. Det finns för övrigt även en SNCF-version av modellen. Enligt denna sida verkar det kunna finnas en del tysk litteratur om dessa vagnar. Någon kan kanske ställa en fråga på Drehscheibe? Eller kanske till och med i något franskt eller italienskt forum? Jag har försökt göra sökningar på några olika språk för att hitta vagnar med vapensköldar men inte hittat något nämnvärt. Det vanligaste var tyska Länderbahnen men dessa upphörde 1920.

M.v.h.
Ola

Om jag får använda bilderna ställer jag gärna frågorna i HiFo i Drehscheibe.

Gamle fotos fra Tyskland? - Våbenskjold

af Hans T. Møller, 6/8 2015, 07:21 (3185 dage siden) @ Ola Almquist

Fint arbejde Ola!

Jeg hæftede mig ved den lille dør med tremmer for vinduet ved vognens lave gavl. Den italienske version havde sådan en ”hundekupé”. Desuden synes jeg ikke, at pufferne ser særligt tyske ud. Endelig var det min ”mavefornemmelse”, at italienere godt kunne leve med meget få påskrifter og et våbenskjold, mens andre nok ville skrive lidt mere på vognen.

Jeg checkede for god ordens skyld en del våbenskjolde og standsede altså ved Istrien, men kronhjorte og stenbukke er ret almindelige. Det er imidlertid ingen gamle tyske ”Länder”, som fører dem i deres skjold.

Men måske tager jeg fejl. Måske er vognen ikke italiensk, og takket være dig har vi nu nogle henvisninger at gå efter.

Og kan vi i det mindste konkludere, at vognen ikke er svensk eller for den sags skyld: dansk?

Bedste hilsner

Avatar

Gamle fotos fra Tyskland? - del. 3

af Morten Flindt Larsen, København K, 5/8 2015, 17:00 (3186 dage siden) @ bengt

Er teksten på vangen i højre side helt ulæselig i en højtopløst scanning? Den kunne måske give et fingerpeg om vognens nationalitet.

Kan det afvises helt, at tenderen er fra en SJ litra Ga?

Da de øvrige postede fotos vistnok alle er fra Kalmarunionens geografiske område, forekommer det mig påfaldende, hvis dette enlige foto skulle være taget af samme fotograf et helt andet sted i Europa, uden at han har fotograferet andet, men jeg kender naturligvis ikke fotosamlingen i dens fulde omfang.

Gamle fotos fra Tyskland? - del. 3

af Steffen Dresler, 5/8 2015, 18:49 (3186 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Go´aften Morten!

Jeg skal IKKE gøre mig klog på svenske lokomotiver, men jeg er ret sikker på, at tenderen er en Preussisk hovedtype. Men der er så opbygget noget af en træopsats i kulkassen, jeg aldrig har set før på tyskejet lokomotiv. Dette behøver dog aldeles ikke nødvendigvis at være sandheden.
Men vognen til højre burde jeg have lidt forstand på og det er en CIWL vogn. Og så passer tidspunktet ikke helt med Sverige engang i 1930´erne. Der var nemlig ikke direkte løb fra Sverige til .....? med CIWL.
Så mit bud KUNNE være, hvis ikke i Sverige og at det er en Preussisk hovedtype tender, at denne så tilhører et af de lande, hvor der efter 1. verdenskrig blev betalt reparation (erstatning) bl.a. i form af lokomotiver. Bl.a. Belgien, Frankrig og Polen fik lokomotiver.
Men det kunne jo være at Hans T. Møller kunne komme nærmere ind dette nærmere?

Fortsat god - forhåbentlig - aften til alle

Steffen Dresler

Gamle fotos fra Tyskland? - del. 3

af Baumann, 5/8 2015, 19:22 (3186 dage siden) @ Steffen Dresler

God aften de herrer
Jeg har lavet nye scans af nær-detail af vognen
Våbenskjold
[image]
For mig ser den ud til at være en slags hjort med lang gevir eller en stenbuk
Detail - vognens højre side
[image]
For min øjne at se, fabriksplade og revisions data eller lignende
Tender
[image]
Først troede jeg at det var en træbygning / lagerhus, men det kan godt være at det er en høj
trækasse de har bygget på vognen.

Jeg har også på tænken at det er en fransk / måske form for Fürstentum?
Italien vil jeg udelukke, da jeg ikke har en eneste foto fra Italien - men i min serie har jeg fra
Ungarn ( GySEV + MAV ) kroation / Serbien ( SHS-CXC ) og tidl. Jugoslavien ( JDZ- )
ved fransk ( PLM + AL ) og EVR Eesti fra Estland
håber på at det kan hjælpe jer videre med at kredse vognen ind :-|

Gamle fotos fra Tyskland? - del. 3

af Steffen Dresler, 5/8 2015, 21:05 (3186 dage siden) @ Baumann

God aften

Den tender irriterer mig. Gik ind i afdelingen for ”løse tendere” under pladejernsbogier, ok, fik fat i en bog!
Ved at sammenligne det forstørrede foto er der i min optik ikke tvivl om, at det er en tysk standard tender af en eller anden form.
Af konstruktionsmæssige bemærkelsesområder er bogien (trucken), der på tysk er en ”Plattenrahmen- Drehgestelle. Den findes flere undertyper, men den ”høje” pladeramme, der når lige op under tenderrammen, findes kun på en type tender. Dette forstærkes af den ret specielle buffertype, hvor de andre tendere enten har kurve- eller cylinderbuffer.
På skitseoversigten hedder den ”kun” en pr. 2´2´T 21,5, altså en Preussisk hovedtype med to 2-akslede bogier og tenderen et vandindhold på 21,5 m3 vand.

Går jeg så ind under tegningerne, finder jeg under ”Blatt III 5b, 4T 21,5“ en tender:

”Vierachsiger Tender mit Plattenrahmen-Drehgestellen und 21,5 cbm Wasser“.
Under bemærkninger finder jeg følgende bemærkning:

„Musterzeichungen für Fahrzeuge der Preussischen-Hessischen Staatseisenbahnen un der der Reichseisenbahnen in Elsass-Lothringen Erlass von 19. September 1911. VI.D 13834“.

[image]

Den passer – som jer ser det – med den på billedet, bortset jo selvfølgelig, den ikke har den sikkert senere store træopbygning på kulkassen.

HVIS min antagelse er rigtig, KAN det altså være et tidligere Elsass-Lothringen lokomotiv. Efter første verdenskrig blev netop dette landområde igen Fransk (nuværende Alsace), hvilket MULIGVIS forklare tilstedeværelsen af en CIWL vogn og den udefinerbare pak/postvogn.

Bemærk i øvrigt på det forstørrede billede af tenderopbygningen, at der tilsyneladende ikke er anbragt kul, men ”noget andet”.

Håber det giver nogle muligheder for at komme en tids- og stedsangivelse nærmere.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Hvis det skal være en 3-akslet tender som den "svenskeren" har, mangler der en balance, ik´?

Gamle fotos fra Tyskland? - del. 3

af Hans T. Møller, 5/8 2015, 20:00 (3186 dage siden) @ Steffen Dresler

Gerne:

Italien modtog 45 tyske damplokomotiver af typen G8 (1, men jeg kan ikke finde ud af at få et korrekt hævet ettal) som krigsskadeserstatning efter 1. Verdenskrig.

Er det overhovedet sikkert, at billedet er taget af den, som har taget de øvrige? Argumentet med, at det er en ”ener”, synes jeg ikke er videre stærkt. Findes negativerne?

Gamle fotos fra Tyskland? - del. 3

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 5/8 2015, 20:55 (3186 dage siden) @ Hans T. Møller

Hej

På det svenske Forum kan man læse:

Under krigsåren ökades järnvägstrafiken våldsamt, emedan de svenska lokverkstäderna ej inom rimlig tid förmådde tillgodese behovet av ökad dragkraft, inköptes från Tyskland år 1918 20 stk. åttakopplade godstågslok av tysk standardtyp G8.
I konstruktionen hade dock införts vissa ändringar, som betingas av svenska förhållanden. Dessa lok, som betecknas litt. Ga, är mycket effektiva och kunna framföra godståg på över 1.000 tons vagnsvikt. I tjänst har de visat sig vara särdeles dugliga och bränslebesparande, varför ytterligare 15 lok av samma typ anskaffats genom tillverkning vid svenska verkstäder. På dessa senare lok är dock detaljerna alltigenom försvenskade och ångpannorna av förstärkt B-typ. 5 dylika lok anskaffades år 1920 och 10 stk. år 1923. Litterabeteckningen är Gb.
Min tilføjelse: der menes Verdenskrigen (den første).

Link til siden om damplok (ånglok): http://www.svenska-lok.se/damp_main.php?s=19

specielt:
http://www.svenska-lok.se/damp.php?s=19&litra=Ga&typenr=2
og
http://www.svenska-lok.se/damp.php?s=19&litra=Gb&typenr=2

Måske svensk med tysk accent, sikkert mere almindeligt med brændefyring i Sverige end i Tyskland jfr. tenderopbygning.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Gamle fotos fra Baltikum? - del. 3 Absolut ingen Ga-tender!

af bengt, 5/8 2015, 21:48 (3186 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Er teksten på vangen i højre side helt ulæselig i en højtopløst scanning? Den kunne måske give et fingerpeg om vognens nationalitet.

Kan det afvises helt, at tenderen er fra en SJ litra Ga?

Da de øvrige postede fotos vistnok alle er fra Kalmarunionens geografiske område, forekommer det mig påfaldende, hvis dette enlige foto skulle være taget af samme fotograf et helt andet sted i Europa, uden at han har fotograferet andet, men jeg kender naturligvis ikke fotosamlingen i dens fulde omfang.


Bilden visar en boggitender med tyskt utseende och preussiska buffertar.
Om den italienska vagntypen fanns innan första världskriget kan den ha kommit i österrikiska eller tyska händer och hamnat i Baltikum.
Efter kriget var det svårt att få fram kol och vid SJ förekom vedeldning in på 1920-talet så det förekom antagligen även på andra håll.
De baltiska länderna hade svag ekonomi så det är tänkbart att vedeldning förekom ännu på 1930.talet.
[image]

Gamle fotos fra Svensk kongerige - del. 3

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 2/8 2015, 19:19 (3189 dage siden) @ Baumann

[image]
Tankbeholdervogn SJ U4 32135, ca. 1932
"Knuffas" = stød / bump? eller er det noget jeg misforstår :-|

Hej

Knuffa = skubbe. Skal nok betyde ingen stødrangering her.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Gamle fotos fra Svensk kongerige - del. 3

af Thomas Tell, 3/8 2015, 10:48 (3188 dage siden) @ Baumann

[image]
Postvogn SJ nr. 751, ca. 1932

Typfoton på D3 är inte vanliga. Jag skulle behöva låna bilden till en bok?
Vagnen började gå i trafik till Danmark redan 1914. Den rullade mellan Ängelholm och København. Den fick batteribelysning och dansk elbelysningsledning 1925.

og hvad er det, de åbne kasser under rammen ... batterier?
[image]
Rejsegods- / postvogn SJ nr. 2957, ca. 1932

Litt DF5 och jag tror bilden är tagen i Stockholm.

[image]
Tankbeholdervogn SJ U4 32135, ca. 1932

Tre gasvagnar litt Q4 i rad och denna byggdes i Örebro 1918. Vagnarna användes för att kunna fylla oljegas för belysning i personvagnar ute på stationerna.

"Knuffas" = stød / bump? eller er det noget jeg misforstår :-|

Tanken kunde ju lossna om man inte var försiktig.

[image]
SJ nr. 29833, ca. 1932

Orn med utåt fällbara plåtlämmar. Orn-vagnarna fick vanliga plåtlämmar 1935-41.

Gamle fotos fra Svensk kongerige - del. 4

af Baumann, 2/8 2015, 17:27 (3189 dage siden) @ Niels Munch

Tak Niels
og som dagens afslutning og sidste runde med svenske vogne ... med smalspor privatbane VGJ
[image]
Rejsegods- / 3.klasse personvogn VGJ CFo 1025, ca. 1932
[image]
VGJ Js 1662, ca. 1932
[image]
VGJ Ii 1522 og bagved Is 1714, ca. 1932
[image]
VGJ Iss 1717, ca.1932
[image]
VGJ G1 1084, ca. 1932
[image]
VGJ G? nr. 1496, ca. 1932
[image]
VGJ G5 2070, ca. 1932
[image]
VGJ Is 1641 + I1 1123,ca. 1932
[image]
VGJ Ru 1617, ca. 1932
[image]
Rejsegodsvogn VGJ nr. 1273, ca. 1932
[image]
VGJ H1 1095 + LSSJ G 426 foran, ca. 1932
[image]
VGJ G1 1091 + LSSJ G1 437 bagved, ca. 1932

og hermed siger vi tak til de svenske materiel ... og næste gang kommer der med tyske, østrisk og hollansk vogn-park;-)

Gamle fotos - super tak for spændende billeder!

af UTJ, 2/8 2015, 17:40 (3189 dage siden) @ Baumann

Vi venter spændt på hvad du kan byde op med.......
:-)

Gamle fotos fra Svensk kongerige - del. 4

af tobiasljung, 11/10 2018, 15:12 (2023 dage siden) @ Baumann

Hej!

Jag är intresserad av att komma i kontakt! Vill publicera VGJ H bilderna i en artikel.

Mvh,
Tobias
tobias@ljungz.com

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak