Museumsinspektør søges til Jernbanemuseet.

af XAL Olesen, 24/10 2012, 14:18 (4174 dage siden) @ XAL Olesen

Fandt en stillingsannonce d.d. i Poltikens økonomitillæg side 16.

Jobbet er også beskrevet er:

http://delta.hr-manager.net/ApplicationInit.aspx?ProjectId=123524&DepartmentId=91&a...

Måske noget for dette forums læsere og debattører?

Mvh
Olesen

Og så var der også lige denne annonce på DSBs hjemmeside:

http://delta.hr-manager.net/ApplicationInit.aspx?ProjectId=121915&DepartmentId=91&a...

Som medlem af Museumsklubben ser det ud til at der skal se en masse?

Mvh
Olesen

Avatar

Museumsinspektør søges til Jernbanemuseet.

af ove, Struer, 25/10 2012, 11:32 (4173 dage siden) @ XAL Olesen

Hmmm sådan som de annoncer er overfyldt med "proaktiv" "implementere" og lignende oversmarte businessudtryk er det da 100% sikkert at der ikke kommer en ind der har bare LIDT forstand på jernbaner. Der kommer en smart fyr frisk fra et eller andet "college" med en PhD i museumsdrift og som ikke aner hvad en MY er for en størrelse eller hvordan et damplokomotiv fungerer.

-nej undskyld måske er jeg lidt for pessimistisk.;-)

Museumsinspektør til Jernbanemuseet, ikke så ringe endda!

af Steffen Dresler, 25/10 2012, 14:16 (4173 dage siden) @ ove

Kære Ove m. sikkert fl.

Jeg tror nu ikke du skal være så bekymret og måske ovenikøbet glad for, at det ikke er en ”jernbane nørd” man søger i den/de aktuelle annoncer.
Museet er for HELE Danmark med bl.a. Hr. og Fru kaffebord, småbørn, større børn, unge og gamle, erhvervsaktive, pensionister og en masse andre grupper. Og museet ville helt sikkert være gået neden om og hjem, hvis det kun var for de jernbaneinteresserede.
Museet skal jo vise den danske jernbanehistorie (både DSB som privatbanerne) i al almindelighed og som en del af industrialiseringen frem til vore dage og sikkert også et ”kig” ind i fremtiden.
I PRINCIPPET er det fuldstændigt ligemeget om den nye museumsinspektør kender forskel på en MY og en damper, det skal nok komme hen ad vejen. Den nye inspektør skal – inden for de økonomiske rammer – fastholde det gamle, udvide og tiltrække yngre besøgende bl.a. ved hjælp af tidens tekniske muligheder og ”sprog”, være ansvarlig for planlægning og gennemførelse af udstillinger og meget, meget mere. Men det HELE sker jo i et samarbejde med den anden museumsinspektør, der ikke er skiftet ud (hvorfor vi hér har rutinen mv.), der er ansvarlig for samlingerne (med kendskab til hvad det er) og direktøren, SAMT DSB museumstog (DE kender til gengæld forskel på en MY og en damper) samt alle specialisterne, der frivilligt er tilknyttet museet. Så det er jo ”bare” en ny mand på jobbet, der skal køre videre og udvikle det allerede fastsatte og have ideer med fremtiden. Og så er det vel også godt at have en person, der IKKE er forudindtaget p.g.a. interesse, hvad der ”sælger”, ikke sandt?
Jeg havde jo nok fyldt remisen med dampere og sove- og spisevogne. Det var nok afgået ved døden ret hurtigt. For i sidste ende er museet OGSÅ en forretningsdel af DSB og IKKE et museum under Nationalmuseet og underlagt museumsloven. Dette giver så mange gode muligheder og DET skal bl.a. den nye museumsinspektør (og direktør) være med til at udnytte!
”Den gamle garde” på museet (dem over 60 år) fik et tilbud man ikke kunne sige nej tid både pensionsmæssigt som økonomisk af DSB. Derfor 3 nye personer på posterne med frisk mod, plejer er død og anden tilgang. Vel slet ikke et dårligt udgangsgrundlag, vel?
Jeg glæder mig i hvert tilfælde SELVOM jeg som person holder af det trygge og ”de gamle”. De gjorde det (bandeord) godt!!!

Avatar

Museumsinspektør til Jernbanemuseet

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 25/10 2012, 17:57 (4173 dage siden) @ Steffen Dresler

For i sidste ende er museet OGSÅ en forretningsdel af DSB og IKKE et museum under Nationalmuseet og underlagt museumsloven. Dette giver så mange gode muligheder

Hvilke gode muligheder giver det, ikke at være et museum under Nationalmuseet og underlagt museumsloven?

Museumsinspektør til Jernbanemuseet

af Steffen Dresler, 25/10 2012, 18:33 (4173 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hej Tommy!

Kort det vigtigste og det jeg ved jeg kan stå inde for:
Som en del af DSB koncernen og ikke under Kulturministeriet, bedre økonomi og større handlefrihed i næsten alle aspekter, med ligeledes økonomisk støtte fra BDK.
Korte melde- og beslutningsveje i og med en lille bestyrelse, hvor bl.a. formanden er DSB koncernchef.

Steffen

Avatar

Museumsinspektør til Jernbanemuseet, ikke så ringe endda!

af ove, Struer, 26/10 2012, 11:58 (4172 dage siden) @ Steffen Dresler

Jamen jeg håber da du får ret, jeg bliver bare betænkelig når jeg ser en annonce fra et "HR-Manager" firma, overfyldt med udtryk som "forandringsproces" "formidlingstiltag" "museale" "implementere" osv.
Et langt liv i flere forskellige firmaer har givet mig en god indsigt i den måde sådanne mennesker tænker og det er ikke noget jeg er tryg ved men for museets skyld håber jeg da et min frygt er ubegrundet. ;-)

Museumsinspektør til Jernbanemuseet, ikke så ringe endda!

af henho, Ringkøbing, 26/10 2012, 13:24 (4172 dage siden) @ Niels Munch

Herligt :-D :-D

MVH

Henrik

Museumsinspektør til Jernbanemuseet, ikke så ringe endda!

af Thorbjørn, Kbh Ø, 26/10 2012, 14:17 (4172 dage siden) @ Niels Munch

Mange tak for den, den er allerede videredistribueret.
De triste uhyrligheder kalder trods alt på smilet i al deres gru.

Museumsinspektør til Jernbanemuseet, ikke så ringe endda!

af KimC, 26/10 2012, 14:18 (4172 dage siden) @ ove

Det er en post hvor man skal gøre mange tilfreds.
Her på egnen har vi et stort museum der intet har med jernbaner at gøre. I mange år havde det ført en stille støvet tilværelse. Den gamle inspektør gik på pension, og der kom en ny. Personalet hadede ham, og museets ejere mistede hurtigt begejstringen pga samarbejdsvanskeligheder. Men uanset hvad man kunne sige om denne nye inspektør, kunne han få publikum til at gå på museum. Manden blev dog lirket ud og nu fører museet igen en "støvet" tilværelse.
Jeg synes i grunden aldrig at Jernbanemuseet på nogen måde har virket støvet. Lave om, bare for at lave om er der heller ingen grund til, for udgangspunktet er ikke dårligt.
Men med tilbageblik på DSB's nuværende ledelse, hvor mange tiltag har været markedsført som en forbedring for brugerne, selv om de på alle måder var det modsatte har jeg jo nok mine bange anelser.

Museumsinspektør til Jernbanemuseet, ikke så ringe endda!

af pihlknudsen, 29/10 2012, 09:55 (4169 dage siden) @ ove

Jamen jeg håber da du får ret, jeg bliver bare betænkelig når jeg ser en annonce fra et "HR-Manager" firma, overfyldt med udtryk som "forandringsproces" "formidlingstiltag" "museale" "implementere" osv.

Man skal huske på, at et stillingsopslag også er en salgsannonce. Selvom det kan lyde underligt i krisetider, så er også Jernbanemuseet/DSB i konkurrence om at få den bedst kvalificerede arbejdskraft. At dømme fra annoncen skal den nye inspektør i høj grad forestå organisatoriske forandringer og kommunikation. Det kalder alt andet lige på bestemte profiler. Jeg tror, at sådanne profiler ”taler et bestemt sprog” og motiveres af dynamik og udvikling. De skal lære at Jernbaner kan være alt andet end ”støvet” og ”kedeligt”. Deres interesse for jobbet skal fanges af en moderne og inspirerende jobbeskrivelse, og da nutidens sprog indeholder mange ”buzzwords” – ja så gør annoncen det også.

Venlig hilsen

Anders Pihl Knudsen


Lokomotivfabrikker

Læs historien om:
F. Schichau, Elbing, Tyskland

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak