Ukendt tysk billede

af Bent Hansen, 13/5 2016, 16:30 (2903 dage siden)

Hej.

Selv om jeg endnu har noget kørende, vover jeg at lufte et nyt problem. For mig er det ikke så stort. Måske er det mere et tysk problem?

Det er denne gang (igen) O. W. Laursens arkiv, hvorfra dette foto stammer. Traditionen tro har OWL ikke skrevet noget bag på billedet. Han har tilsyneladende byttet sig til det, og ophavsmanden har sat sit stempel bag på det. Der står optiker Bode, Bergedorf bagpå. Evt. Bodo.

Jeg kan læse, at lokomotivet hedder Pfeil (Pil) og tilhører Polensky & Zoellner som firmaet nr. ?57. Det forekommer mig at være en Henschel med både nyere og ældre træk. Skal vi gætte på, at den er mindst 900 mm?

Ved nogen mere om sted og øvrige lokomotivdata?

Mvh. Bent Hansen.[image]

Ukendt tysk billede

af UTJ, 14/5 2016, 02:32 (2903 dage siden) @ Bent Hansen

Ved nogen mere om sted og øvrige lokomotivdata?

Jeg er næsten sikker på at en bedre scanning af især byggepladen kan afsløre mere om tid og ophav for lokomotivet.

Ukendt tysk billede

af Bent Hansen, 14/5 2016, 09:31 (2903 dage siden) @ UTJ

Hej.

Det er jeg ikke, for pladeteksten er læst på billedet med lup og ikke på skanningen. Desuden er billedet trykt på sandpapir. Beklager.

Jeg har sendt linket til en halv snes tyskere. Måske en af dem sender videre til vort tyske søster-forum? Så hold lige øje med det, hvis du også går i de tanker.

Mvh. Bent Hansen

Avatar

Lænk til drehscheibe-online.de og om Optiker Bode

af Horst Ebert ⌂, Hamburg, 14/5 2016, 10:27 (2903 dage siden) @ Bent Hansen
redigeret af Horst Ebert, 14/5 2016, 10:45

ophavsmanden har sat sit stempel bag på det. Der står optiker Bode, Bergedorf bagpå.


Jeg vil snarere tro, at Optiker Bode ikke var fotografen, men forretningen, der har fremkaldt billedet. Og Optiker Bode fandtes altså i Hamburg-Bergedorf fra 1943.

Måske har fotografen boet i Bergedorf? Eller var bare på besøg der? Tyder billedets kvalitet på efterkrigstiden? Kan det være nogen "Trümmerbahn"?

Måske kommer der svar fra Tyskland på http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?17,7823397.

--
Horst
bahnen-im-norden.de og på Flickr

Løsning.

af Bent Hansen, 15/5 2016, 09:43 (2902 dage siden) @ Bent Hansen

Hej.

Ok, så er den sag klaret, i en grad, der mere end tilfredsstiller mit behov for udenlandske detaljer. Maskinen er (for de der ikke læser Drehscheibe og tysk) enten Henschel 19514/1922 eller Henschel 19515/1922. Begge lokomotiver leveredes til Polensky & Zoellner, der blandt andet byggede motorvejen Magdeburg - Helmstedt med dem. 1940 gik de til et kassernebyggeri, hvor de endnu befandt sig, da Værnemagte sprængte anlæggene 1945. Begge lokomotiver, der stadig var der, skadedes. 19514 genopbyggedes og sattes som 99 4721 ind på 750 mm nettet omkring Burg, Kreisbahn des Kreises Jerichow I. Nummerering med romertal af byer med samme navn kendes også fra stationer på de nordslesvigske amtsbaner!

Banen lukkedes 1966, men lokomotivet stod til 1990, hvor det ophuggedes. Der var flere planer om opstilling som denkmal, men de lykkedes ikke.

Linket på Drehscheibe er betydeligt mere omfattende, men for mig rækker denne korte version. Jeg kan dog tilføje: 35 m2 kedel, 15 t vægt og 140 hk. 750 mm. Ok, jeg havde gættet på 900 mm, men det er stadig en svær krabat.

Flere af mine adspurgte tyske venner har svaret mig personligt. Dog ikke Horst Ebert, hvis mailadresse jeg nok har, men mailerne plejer at komme retur. Jeg ved dog, at Horst jævnligt læser jernbanen.dk, så skaden ved at udelade ham af maillisten ville ikke være så stor. Kære Horst. Vi du venligst opdatere din mailadrese. Min mail er uændret.

Selv om optiker Bode først etableredes under krigen - også med fotoforretning, er billedet givetvis taget før krigen, hvor lokomotiverne endnu var i P&Z-regi. Hvor vides stadig ikke. Nær Bergedorf var der også en ammunitionshistorie, og her kunne maskinerne naturligvis have deltaget? Og være fotograferet. Baner til udkørsel af ruiner er også foreslået?

Maskinen er på fototidspunktet langt fra ny. Billedet er dog taget før 1945 men først kopieret senere. Selv om jeg nu kender byggenumrene, kan (tør, vil) jeg ikke afgøre om sidste ciffer er 4 eller 5.

Tak for deltagelsen og venlig hilsen

Bent Hansen.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak