Hej.
Ok, så er den sag klaret, i en grad, der mere end tilfredsstiller mit behov for udenlandske detaljer. Maskinen er (for de der ikke læser Drehscheibe og tysk) enten Henschel 19514/1922 eller Henschel 19515/1922. Begge lokomotiver leveredes til Polensky & Zoellner, der blandt andet byggede motorvejen Magdeburg - Helmstedt med dem. 1940 gik de til et kassernebyggeri, hvor de endnu befandt sig, da Værnemagte sprængte anlæggene 1945. Begge lokomotiver, der stadig var der, skadedes. 19514 genopbyggedes og sattes som 99 4721 ind på 750 mm nettet omkring Burg, Kreisbahn des Kreises Jerichow I. Nummerering med romertal af byer med samme navn kendes også fra stationer på de nordslesvigske amtsbaner!
Banen lukkedes 1966, men lokomotivet stod til 1990, hvor det ophuggedes. Der var flere planer om opstilling som denkmal, men de lykkedes ikke.
Linket på Drehscheibe er betydeligt mere omfattende, men for mig rækker denne korte version. Jeg kan dog tilføje: 35 m2 kedel, 15 t vægt og 140 hk. 750 mm. Ok, jeg havde gættet på 900 mm, men det er stadig en svær krabat.
Flere af mine adspurgte tyske venner har svaret mig personligt. Dog ikke Horst Ebert, hvis mailadresse jeg nok har, men mailerne plejer at komme retur. Jeg ved dog, at Horst jævnligt læser jernbanen.dk, så skaden ved at udelade ham af maillisten ville ikke være så stor. Kære Horst. Vi du venligst opdatere din mailadrese. Min mail er uændret.
Selv om optiker Bode først etableredes under krigen - også med fotoforretning, er billedet givetvis taget før krigen, hvor lokomotiverne endnu var i P&Z-regi. Hvor vides stadig ikke. Nær Bergedorf var der også en ammunitionshistorie, og her kunne maskinerne naturligvis have deltaget? Og være fotograferet. Baner til udkørsel af ruiner er også foreslået?
Maskinen er på fototidspunktet langt fra ny. Billedet er dog taget før 1945 men først kopieret senere. Selv om jeg nu kender byggenumrene, kan (tør, vil) jeg ikke afgøre om sidste ciffer er 4 eller 5.
Tak for deltagelsen og venlig hilsen
Bent Hansen.