Trækkraft "statistik", GDS, ca 1952-65

af gamle ole, 16/5 2016, 13:41 (2892 dage siden)

Peøvet at lave lidt "statistik" på dette tema.

Til rådighed:
1 op til 4 damploks
2 2 dieselloks
3 5 (2+3) Triangel M
4 5 Sm

-primært motormateriellet
Og som bekendt mest/altid togsæt med deling/samling i Kagerup

ad 1 div gods-og persontog
ad 2 1 togsæt, eller 2 enkeltsæt
ad 3 2 sæt eller 5 enkelt
ad 4 2 sæt eller 5 enkelt

for 3 og 4 vedskommende giver det ved togsæt 1M og 1 Sm i "overskud"

-alt i alt 16 trækkraftenheder (op til Y-togene i 65)
Et ganske pænt antal. Vel et af de højeste i perioden for privatbanerns vedkommende?


Hilsen Ole

Trækkraft "statistik", GDS, ca 1952-65

af Rolf Berg, 25/5 2016, 02:22 (2884 dage siden) @ gamle ole

1952 er der :
Damp GDS V (5) , 9 - 10 og 11
Triangel M1 - M2 (2 axlet , enkelrettet) og M3 - M5 (3 axlet , dobbeltrettet) , M3 diesel og de øvrige benzin .
Frichs L1 levereres samme år .
Skinnebusser S 1-3 (1947) , S 4 bygget 1951 og leveret 1952 .
1953 - 1957 sker der ikke så meget , men M4 (1954) og M5 (1956) får dieselmotorer .
1958 leveres Mak L2 (købt brugt , bygget 1956) .
1961 udrangeres og ophugges M1-M2 og damplokene GDS V (5) , 9-10 bliver hensat .
1962 kører GDS 11 for sidste gang og henstilles (ev som reserve ?) .
LB Sm 2 inkøbes og bliver GDS Sm 5 .
1963 S 4 omlitreres til Sm 4 .
1964 GDS V (5) , 9-10 går til ophug og 11 til DJK (som lån) . M 5 ombygges til Trolje M5 .
1965 Ym 1 - 3 leveres (mærket GDS-HFHJ ) .
Ym 4 - 6 også mærket GDS-HFHJ leveres samtidigt til HFHJ .

Afskrevet fra Tommys privatbaneliste under GDS .

mvh Rolf Berg

Trækkraft "statistik", GDS, ca 1952-65

af gamle ole, 26/5 2016, 13:38 (2882 dage siden) @ Rolf Berg

Tak. Ja det er jo de hårde og kendte facts, men det tyder da på en rigelig overkapacitet i forhold til driften?
Ole

Trækkraft "statistik", GDS, ca 1952-65

af Rolf Berg, 26/5 2016, 15:33 (2882 dage siden) @ gamle ole

Jeg ved ikke hvor meget driften krævede men det er et betydelig fald i antallet af trækkrafter fra 14 stk i 1952/53 til 9 stk i 1964/65 . Derefter går det atter opad i 1965 med 2 stk 3 vognes Y-tog , 1 stk Ym og halvpart i en Ys in 1965 . Udrensningen fra 1961 (ved G Thages afgang) med hensatte/udrangerede damplok , motor- , person- og rejsegodsvogne tyder på at du har ret , der var rigelig med gammelt og slidt materiel . Antallet af togrejsende holdt sig kring 500000/år i denne tid . Men hvor langt de kørte og hvor tung badetrafikken på sommeren var ved jeg ikke .

mvh Rolf Berg

Trækkraft "statistik", GDS, ca 1952-65

af gamle ole, 26/5 2016, 17:07 (2882 dage siden) @ Rolf Berg

Helt enig. Og med S-togene til Hillerød forsvandt de gennemgående tog jo også, og godstrafikken skrumpede , så det var 2 faktorer ydermere.

Ole

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak