Avatar

Overkørslerne 70 og 71 ved Funders I-signal fra Silkeborg

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 16/5 2016, 20:55 (2895 dage siden)

Torsdag før pinse gennemfotograferede jeg strækningen Silkeborg-Funder. Strækningen er den eneste i drift værende delstrækning af den nu hedengangne strækning Laurbjerg-Bramming.

Strækningen indeholder nogle ubevogtede overkørsler, der ikke er anført i TIB-S. En af dem er overkørsel 71 beliggende i km 35,548.

Der er imidlertid noget, der ikke passer sammen, for det var overkørsel 70, der lå i km 35,548.

De, der ikke interesserer sig for overkørsels-nummererings-fluek******i-nørderi, kan roligt stoppe her og gå videre til et andet og - for dem - mere interessant indlæg.

Hardcore-læsere kan læse videre nedenfor og forhåbentligt være med til at knække nødden.

Klik på ejendomskortet for højere opløsning.

[image]Udsnit af det originale ejendomskort opmålt 1877 og rettet frem til 1983 og måske også senere.

Silkeborg er til venstre og Funder er til højre. Syd er således opad på kortet. Vi er meget tæt på Funder station. Øverst til venstre ses km 35,5 og yderst til højre ses km 36. Kortudsnittet repræsenterer således en afstand på godt 500 meter. De 500 meter er med fire små "boller" underinddelt i dele af 100 meter. Funders nuværende I-signal er i følge nuværende TIB-S placeret i km 35,7 mellem de to overkørsler, vi ser på billedet. I følge sporplan fra november 1950 er/var Funders I-signal (armsignal) placeret i km 35,678. Det er muligt, at det er samme placering som i dag.

På ejendomskortet ses to overkørsler: Øverst til venstre overkørsel 70 og midt i billedet overkørsel 71. Overkørslen øverst til venstre eksisterer den dag i dag. Overkørslen i midten af billedet er nedlagt. På ejendomskortet er overkørslen øverst til venstre ikke nummereret; overkørslen midt i billedet er, som man kan se, nummereret "71". Som man kan se af landinspektør Mouritsens påtegning, er overkørsel 71 nedlagt i 1976.

[Ved den ene overkørsel er med blå skrift anført "Bibeholdes" - ved den anden er anført "Nedlægges ved det fremtidige anlæg". Disse anmærkninger refererer til anlægget af et eventuelt 2. spor.]

Så vidt så godt. Det eneste problem er, at ude i landskabet er den overkørsel, der burde bære nummeret "70", nummereret med nummeret "71" - se billedet nedenfor.

[image]Overkørsel 70/71 (vælg selv) set fra øst 12. maj 2016. Klik på billedet for højere opløsning. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

[image]Overkørsel 70/71 (vælg selv) set fra nord 12. maj 2016. Klik på billedet for højere opløsning. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Nu er det ikke ualmindeligt, at en overkørsel overtager en nedlagt overkørsels nummer; men det ses oftest, når der anlægges en helt ny overkørsel, der så får tildelt det ledige nummer efter en nedlagt nabooverkørsel.

Her er der imidlertid tale om, at en overkørsel (nr. 70), der har eksisteret siden 28. august 1877, på et eller andet tidspunkt - sandsynligvis i 1976 - overtager nummeret efter nabooverkørslen (nr. 71), der også har eksisteret siden 28. august 1877. Spørgsmålet er: Hvorfor?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg

Avatar

Overkørslerne 70 og 71 ved Funders I-signal fra Silkeborg

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 18/5 2016, 21:18 (2893 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 18/5 2016, 21:33

Nu ved jeg ikke, hvor autoritativt vi skal opfatte kortene på banevagt.dk eller hvornår de er ajourført.

Men det er da pudsigt at se, at overkørslen på banevagt.dk er nummereret "70" mens den ude i landskabet er nummereret "71":-D.

Klik på billedet for højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg

[image]www.banevagt.dk

Overkørslerne 70 og 71 ved Funders I-signal fra Silkeborg

af Jens V, 19/5 2016, 07:38 (2893 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Tegningerne på webstedet banevagt.dk er "tyvstjålet" (bare et udtryk, måske med tilladelse) fra filer, som Banedanmark producerede udfra sit daværende GIS-system.

Det er sikkert samme kilde, der ligger til grund for nogle Google Earth-filer, som man oprettede for nogle år tilbage, men som ikke længere vedligeholdes...:

[image]

- her i udgave fra en iPad.

Avatar

Overkørslerne 70 og 71 ved Funders I-signal fra Silkeborg

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 19/5 2016, 10:00 (2893 dage siden) @ Jens V

Tegningerne på webstedet banevagt.dk er "tyvstjålet" (bare et udtryk, måske med tilladelse) fra filer, som Banedanmark producerede udfra sit daværende GIS-system.

Det er sikkert samme kilde, der ligger til grund for nogle Google Earth-filer, som man oprettede for nogle år tilbage, men som ikke længere vedligeholdes...:

[image]

- her i udgave fra en iPad.


Kære Jens

Nedenstående har jeg modtaget fra en venlig sjæl. Som jeg forstår det, er der tale om et autoritativt "lag", som Banedanmark har lagt ovenpå Google Earth og som p. t. er gyldigt.

Jeg synes, at mere og mere tyder på, at Banedanmark slet og ret har lavet en fejl: På kortet står der "70" og ude i virkeligheden står der "71". Gad vide hvad der sker, hvis man ringer til det på skiltet viste telefonnummer og siger at man gerne vil passere overkørsel "71" med en særligt langsomt kørende transport?:-D Man må da håbe, det ikke kan få fatale konsekvenser.

Klik på billedet for højere opløsning.

Bedste hilsner

Thomas

[image]

Overkørslerne 70 og 71 ved Funders I-signal fra Silkeborg

af Jens V, 19/5 2016, 10:29 (2893 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Nedenstående har jeg modtaget fra en venlig sjæl. Som jeg forstår det, er der tale om et autoritativt "lag", som Banedanmark har lagt ovenpå Google Earth og som p. t. er gyldigt.


Det er den samme fil, som er vist på mit iPad-eksempel, blot fra en pc, hvor grafikken er en smule anderledes. Det har i hvert fald været autoritativt, men jeg mener, at Google Earth-filerne ikke længere vedligeholdes, fordi Banedanmark har ibrugtaget et nyt GIS-system, som i øvrigt (vistnok) er offentligt tilgængeligt på adressen:
http://banedanmark.maps.arcgis.com/home/

Det ser bare ikke ud til, at led/ikke-sikrede overkørsler er med i "lagene" (endnu)...

Gad vide hvad der sker, hvis man ringer til det på skiltet viste telefonnummer og siger at man gerne vil passere overkørsel "71" med en særligt langsomt kørende transport?:-D Man må da håbe, det ikke kan få fatale konsekvenser.


Jeg tror ikke at det er noget problem, idet stationsbestyreren under alle omstændigheder skal sikre, at hele banestykket er frit...

Avatar

Overkørslerne 70 og 71 ved Funders I-signal fra Silkeborg

af T. Rithmester @, Struer, 18/5 2016, 21:45 (2893 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

[image]Overkørsel 70/71 (vælg selv) set fra nord 12. maj 2016. Klik på billedet for højere opløsning. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.


Hvad sagde infotavlen på modsatte side af sporet ?

Avatar

Overkørslerne 70 og 71 ved Funders I-signal fra Silkeborg

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 18/5 2016, 22:30 (2893 dage siden) @ T. Rithmester

Hvad sagde infotavlen på modsatte side af sporet ?


Kære Thomas

Den fotograferede jeg ikke på tæt hold og jeg læste den ikke.

Bedste hilsner

Thomas

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak