hjælp til kilder, artikelsøgning

af gamle ole, 18/5 2016, 14:11 (2894 dage siden)

Kan nogen hjælpe med dette?:

Har søgt uden held.

DSBs stationering af trækkraft.
Oversigt over trækkraftens stationering og benyttelse af pr xx.xx.xxxx


Har fundet 1950 og 1955 i bla. Jenbanemuseets årsskrift og muligvis Lokomotiver ,Jernbanen?
Typisk 4 sider på lysegult papir.
Søger nyere oversigter, f.ex. med 5-årsintervaller 1960, 65 og 70 eller andet.

Forfatterne er Erik J og Inge-Lise Hellesen.

Hilsen Ole

hjælp til kilder, artikelsøgning

af Steffen Dresler, 18/5 2016, 18:24 (2894 dage siden) @ gamle ole

Kære Ole

I "Årsskrift for jernbanemuseets venner 1990" starter en serie op, med stationering af DSB lokomotivmateriel pr. 31.3.1940.
Den løber helt frem til afløseren for Jernbanemuseet venners årsskrift, "Tog i tiden 2012", hvor sidste oversigt med stationering findes, nemlig pr. 31.3.1961. Herefter ophørte denne del pr. 2013. I alt 21. års stationeringer.

Det er min overbevisning at denne stationeringsoversigt ikke vil blive fortsat i fremtiden, men 21 år er da også en pæn samling.

I DJK klubblad fandtes/findes stadig en årlig oversigt over driftsmateriellet og jeg tror at du skal søge i disse. Men du skal bemærke, at DSB holdt op med at lave oversigter som de optællinger der fandt sted pr. 31. marts på et tidspunkt efter 1961, da man jo nedlagde de allerfleste dampdepoter.

Hvordan de blev udfærdiget kan jeg ikke hjælpe dig med, da dieslen/motormateriellet ikke har min interesse.

Hjælp kan du dog få her på siderne, hvis det er et specifikt damplokomotiv du leder efter, se under Damplokomotiver.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Alle tidligere årsskrifter kan købes på DJM eller sikkert antikvarisk på messer o. lign.

hjælp til kilder, artikelsøgning

af gamle ole, 19/5 2016, 13:39 (2893 dage siden) @ Steffen Dresler

Ok. Tak . meget fin hjælp.
Ja DJKs blad Jernbanen har altid haft materieloversigter, men de er vist ikke så specifikke mht til stationering mm.
Men mange tak

Ole

hjælp til kilder, artikelsøgning

af gamle ole, 27/5 2016, 16:41 (2885 dage siden) @ Steffen Dresler

Jeg har 1950 og 55, og den sidste fra 61 på vej. Det dækker nogenlunde repræsentativt min tidlige tid.
Det slår mig at litra N der formodentlig primært var hjemmehøørende i 2. distrikt- Fredericia(?), ikke optræder i 50 og 55 oversigten?
De første MY fra 54 er heller ikke nået at komme med i 55 oversigten. Mener disse primært var lokaliseret i 1. distrikt Gb(?).
MX kom jo først fra 65 men mener jeg var primært i 1.distrikt-Gb og primært til Kbhs Nærtrafik (evt Sjælland i øvrigt?) (Det samme mht lokalisering gjaldt vis også de første MZ.1, altså Gb 1. distrikt?)


Hilsen Ole

hjælp til kilder, artikelsøgning

af gamle ole, 28/5 2016, 09:09 (2884 dage siden) @ gamle ole

Og en korrektion.

Pga en dårlig fotokopi kunne jeg ikke rigtig læse den.
De 10 N-maskiner ER med i 55-oversigten og som forventet stationeret i Fredericia, og de første 4 MY var også med lokaliseret i Århus, så det var altså ikke rigtigt at 1. distrikt fk de første MY, men 2. distrikt.

Hilsen Ole

hjælp til kilder, artikelsøgning

af Steffen Dresler, 28/5 2016, 09:23 (2884 dage siden) @ gamle ole

Go´morn Ole!

Det var da godt at du fik tydet fotokopien, engang imellem heller ikke det nemmeste, hvis den er dårlig.

Nå, grunden til du ikke kan finde litra N i 1950 er den simple, at de jo lige skulle købes i Belgien og transporteres til DK for den lille ændring, inden de blev sat i drift.

De første BR 50ÜK ankom til Padborg 27. januar 1952 og N 201 udgik fra Vk Kh 8. april 1952 og blev overført til 2. Dc. 23. april 1952.
Derfor er litra N jo ej heller med i optællingen pr. 31. marts 1952. Du finder derfor først N i optællingen pr. 31. marts 1953.

I øvrigt blev antal og numre for køb først afsluttet nytårs aften 1951/52 på et hotel i Bruxelles.

Med venlig hilsen og god søgning

Steffen Dresler

hjælp til kilder, artikelsøgning

af gamle ole, 29/5 2016, 17:19 (2883 dage siden) @ Steffen Dresler

Nu er 61-oversigten på vej, men mon jeg har ret i at 1. distrikt fik de første MX til nærtrafikken mm? Jeg huskede åbenbart forkert med MY hvor . distrikt kom først.


Ole

hjælp til kilder, artikelsøgning

af Peter Jørgensen, 29/5 2016, 18:26 (2883 dage siden) @ gamle ole

Nu er 61-oversigten på vej, men mon jeg har ret i at 1. distrikt fik de første MX til nærtrafikken mm? Jeg huskede åbenbart forkert med MY hvor . distrikt kom først.


Ole

Gode Ole

Har du prøvet at kigge i oversigten under DSB lokomotiver - Motorlokomotiver - MX:
http://www.jernbanen.dk/motor.php?s=8&litra=MX&typenr=2
Eller er den ikke god nok til dig?

hjælp til kilder, artikelsøgning

af gamle ole, 30/5 2016, 16:34 (2882 dage siden) @ Peter Jørgensen

Jo det er jo gtemragende oversgter.
Havde blot ikke bemærket at der også var en overordnet stationering omtalt, hvor øst jo sjovt nok må være 1. distrikt, og vest 2.distrikt.
Den nærmere stationering på byer mm er så ikke med her.

Ole

hjælp til kilder, artikelsøgning

af Peter Jørgensen, 30/5 2016, 18:19 (2882 dage siden) @ gamle ole

Jo det er jo gtemragende oversgter.
Havde blot ikke bemærket at der også var en overordnet stationering omtalt, hvor øst jo sjovt nok må være 1. distrikt, og vest 2.distrikt.
Den nærmere stationering på byer mm er så ikke med her.

Ole


Hvor har du det fra, at de enkelte maskiner skulle være stationeret på et bestemt maskindepot?

hjælp til kilder, artikelsøgning

af gamle ole, 31/5 2016, 14:14 (2881 dage siden) @ Peter Jørgensen

Jeg har det selvfølgelig fra det tidsskrift som tråden refrrer til og som Steffen beskriver.
Og den slutter jo netop i 61 i bladet fra 2012, og som jeg netop har fået ind af døren (hvor bl.a. MX stationering er med)

Hilsen Ole

hjælp til kilder, artikelsøgning

af gamle ole, 1/6 2016, 15:03 (2880 dage siden) @ gamle ole

Og 61-oversigten viser i hvertfald at jeg huskede rigtigt mht til placering af de fleste MX i 1- distrikt.


Ole

hjælp til kilder, artikelsøgning

af Steffen Dresler, 1/6 2016, 17:12 (2880 dage siden) @ Peter Jørgensen

Hvor har du det fra, at de enkelte maskiner skulle være stationeret på et bestemt maskindepot?

Jeg kan da godt forstå at Ole kan få den opfattelse, at motormateriellet er stationeret ved et bestemt maskindepot, når man ser listerne igennem for benyttelsen i 1961.

My og MX er jf listen stationeret på hhv Gb eller Ar H. Motorvognene enten Helgoland eller Ar H og alle traktorer (og MH og MT i 2. Dc.) spredes ud på de forskellige Mdt landet rundt.

Så bortset fra at Motorlokomotiverne og motorvognene koncentreres enten på Gb/Helgoland eller Ar H, synes der jo ingen ændring i princippet med at lokomotiver/traktorer har et fast hjemsted.

Noget helt andet var jo så, at alle de mindre dampdepoter var frygteligt dyre, især dem med kun en rangermaskine eller to. Alt andet lige krævede en traktor jo kun en ”garage”, da det daglige eftersyn/vedligeholdelse var minimalt; er der vand, olie og brændolie på mukkebikken, var det jo rigeligt. Større eftersyn eller reparationer blev så foretaget i enten Kh eller Ar.

Derfor bliver dampdepoterne nedlagt efterhånden som der kommer motormateriel og da netop motormateriellet ikke krævede bare i nærheden af, hvad dampen havde krævet af vedligeholdelse og eftersyn, var der jo ingen grund til at bevare en dyr depotstruktur.

Så jo, kan forstå at Ole ser efter en depotstruktur rent umiddelbart. Mig bekendt har det heller ikke været beskrevet, at man med motormateriellet nedlægger den gamle depotstruktur.

Hvordan man så fordelte turene for det større motormateriel ved jeg ikke, for det overnattede jo i de støtte byer, Rødby (fra åbningen), Korsør, Kalundborg, Padborg, Fredericia, Esbjerg etc. Som jeg ser det, blev maskinen bare hensat på pladsen og eventuelt slukket, klar til at køre næste morgen.

Men der er jo helt sikkert her på siden nogle læsere, der ved mere om denne ændring, da motormateriellet afløste dampen.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

hjælp til kilder, artikelsøgning

af gamle ole, 2/6 2016, 13:50 (2879 dage siden) @ Steffen Dresler

Tak for fin info Steffen.
I øvrigt spændende at nærlæse listerne.
Påfaldende-og overaskende for mig- at de hvor mange af de ældste damplokos der overlevede bl.a. de "små steder", såsom Litra A, G , J og O (som jeg aldrig så live), og motormateriel som f.ex. ML, MR, MA, ME, MC, MF etc.

Hilsen Ole

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak