Armsignaler

af HOP, 23/6 2016, 20:46 (2856 dage siden)

Vedhæftet er et billede af 2 armsignaler.
Jeg er medlem af en modelbaneklub hvor de har ligget under anlægget gennem mange år men nu skal de op og hænge og derfor kunne det være interessant at vide hvad de har været brugt til.
Jeg formoder de har været på en privatbane!
Er der nogen her i Herreværelset som har et bud?

Mvh Hans Ole

[image]

Armsignaler

af Børge Sundahl, 23/6 2016, 22:40 (2856 dage siden) @ HOP

Så vidt jeg kan se er hovedarmen og gennemkørselsarmen på et indkørselssignal, som stod foran de fleste stationer i sin tid.

Mvh Børge

Armsignaler

af re20000, 24/6 2016, 00:59 (2856 dage siden) @ Børge Sundahl

Kendere må kunne identificere det ret usædvanlige signal. Det ser privatbaneagtigt ud med striberne og vingerne er ret små. Men det er sjældent med gennemkørselsarme på privatbaner. Og hvorfor er lygteglassene blændede på gennemkørselsarmen. Og lygteglassene sidder på den ene side af masten på den ene vinge og på den anden side på den anden vinge. Det kunne være et I-signal og dets F-signal.

Nold

Armsignaler

af Børge Sundahl, 24/6 2016, 08:17 (2855 dage siden) @ re20000

Jeg kom til at tænke på Ryå station på FFJ/HLA, her var der to signaler med hovedarm og gennemkørselsarm

Børge

Armsignaler

af Peter Andersen, Hedehusene, 24/6 2016, 12:43 (2855 dage siden) @ Børge Sundahl

[image] Signalerne i Ryå. Foto: Peter Andersen.

FFJ til venstre - HLA/HP til højre. Billedet er taget fra DJK's afskedstog (på en af de sædvanlige gråvejrsdage) .

Armsignaler

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 19/7 2016, 11:46 (2830 dage siden) @ Peter Andersen

Hej

Her lidt om signaler på Aalborg Privatbaner blandt andet Ryå,
kopi fra "Samling af Ordrer og Bestemmelser" Hæfte I 1919.

[image]

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Armsignaler

af gamle ole, 24/6 2016, 14:34 (2855 dage siden) @ HOP

Ja det må da vist være privatbanesignaler.
Men det får mig til at tænke på om der overhovedet var et "signalreglement" fælles for privatbanerne, eller om det var "lokale Georg Gearløstyper" der var på banen.
Signaler i forbindelse med vejoverskæringer mm var dog standardiseret- ihvertfald i nyere tid.

Hilsen Ole

Armsignaler

af Steen Nielsen ⌂, 5600 Faaborg, 24/6 2016, 14:38 (2855 dage siden) @ gamle ole

Ja det må da vist være privatbanesignaler.
Men det får mig til at tænke på om der overhovedet var et "signalreglement" fælles for privatbanerne, eller om det var "lokale Georg Gearløstyper" der var på banen.
Signaler i forbindelse med vejoverskæringer mm var dog standardiseret- ihvertfald i nyere tid.

Hilsen Ole


Der lå for hulens mange år siden en Privatbaneskole i Faaborg der uddannede jernbanepersonale og det foregik efter regler som var lavet for privatbaner. Så "Georg Gearløs" var nok ikke velkommen :-D

Armsignaler

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 24/6 2016, 14:58 (2855 dage siden) @ gamle ole

Ja det må da vist være privatbanesignaler.
Men det får mig til at tænke på om der overhovedet var et "signalreglement" fælles for privatbanerne, eller om det var "lokale Georg Gearløstyper" der var på banen.

Der fandtes Signal-, Sikkerheds- og Ordensreglementer for Privatbanerne.

Armsignaler

af esni, Frederikssund, 24/6 2016, 17:32 (2855 dage siden) @ Erik Olsen

Ja det må da vist være privatbanesignaler.
Men det får mig til at tænke på om der overhovedet var et "signalreglement" fælles for privatbanerne, eller om det var "lokale Georg Gearløstyper" der var på banen.


Der fandtes Signal-, Sikkerheds- og Ordensreglementer for Privatbanerne.

Men hvor nøjagtige var karven til signalarmenes udseende og mål?

Hvis de ikke skulle centralsikres, så kunne lokale håndværkere vel i princippet fremstille dem?

Armsignaler

af gamle ole, 24/6 2016, 18:37 (2855 dage siden) @ esni

Og det kunne nu godt forekomme at der ihvertfald forekom lokale vatiationer.
Ihvertfald tidligere.

Ole

Armsignaler

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 24/6 2016, 19:22 (2855 dage siden) @ esni

Men hvor nøjagtige var karven til signalarmenes udseende og mål?

Hvis de ikke skulle centralsikres, så kunne lokale håndværkere vel i princippet fremstille dem?


DSB havde normaltegninger af stort set alt. Det var nok de færreste privatbaner som havde normaltegninger, men der kan havde været tegninger fra banens anlæg.

Armsignaler

af gamle ole, 25/6 2016, 17:56 (2854 dage siden) @ Erik Olsen

Måske er der en vis standardisering i funktioner a la DSB men det snarere var lokale variationer i design på de enke,te privatbaner.

Ole

Armsignaler

af esni, Frederikssund, 25/6 2016, 18:33 (2854 dage siden) @ Erik Olsen

Men hvor nøjagtige var karven til signalarmenes udseende og mål?

Hvis de ikke skulle centralsikres, så kunne lokale håndværkere vel i princippet fremstille dem?

DSB havde normaltegninger af stort set alt. Det var nok de færreste privatbaner som havde normaltegninger, men der kan havde været tegninger fra banens anlæg.

Hvornår fik de danske armsignaler deres udseende?

Hvornår fik vi de første fremskudte signaler, og de første gennemkørselsarme?

Armsignaler

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 26/6 2016, 11:00 (2853 dage siden) @ gamle ole

Ja det må da vist være privatbanesignaler.
Men det får mig til at tænke på om der overhovedet var et "signalreglement" fælles for privatbanerne, eller om det var "lokale Georg Gearløstyper" der var på banen.
Signaler i forbindelse med vejoverskæringer mm var dog standardiseret- ihvertfald i nyere tid.

Hilsen Ole

Hej gamle Ole

Jo der var i hvertfald et Privatbanesignalereglement som jeg desværre udsorterede ved flytning for 3 år siden, det var et lyseblåt hæfte fra vistnok 1936.
Det meste af indholdet svarede til DSBs SIR med nogle undtagelser, af dem jeg husker var stationsgrænsemærket og at togføreren viste grønt håndsignal til et overhalende tog fra den sidste vogn på det over overhalede tog.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

PS og inden du spørger så var der også et Sikkerhedsreglement for Privatbanerne, det kan du finde sammen med det nugældende hr: http://www.jernbanearkivalier.dk/prvb-sikkerhed/index.htm (DJKs side)

Armsignaler

af gamle ole, 26/6 2016, 13:17 (2853 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Mange tak.
Og som beskrevet i andet indlæg, måske mere et spørgsmål om lokale designforskelle og ikke signalernes "basisfunktioner"?


Hilsen Ole

ContecRail
Højbygaard Sukkerfabrik
Højbygaard Sukkerfabrik

Sukkerfabrikken Lolland blev opført i Holeby i 1872. På grund af uheld og en ringe økonomi, gik fabrikken konkurs i 1877 og genopstod med nye ejere som Højbygaard Sukkerfabrik. Her er historien og billederne fra fabrikken med de mange smalsporslokomotiver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak