Farvel Enghave, goddag Carlsberg

af Jesper KD, Nørrebro, 1/7 2016, 20:34 (2849 dage siden)

Efter 104½ år er det på søndag slut med Enghave station, når den erstattes af den nye Carlsberg station 200 meter mod vest. Fra vestenden af perronen på Enghave station er der ganske kort til østenden af Carlsberg stations perron.

Stationen blev oprindeligt åbnet 1. december 1911 under navnet Vester Fælledvej station, Det var samtidig med at den nuværende Københavns Hovedbanegård (benævnt Københavns Personbanegård indtil 1918) åbnede, og banerne fra vest blev omlagt fra at køre over Frederiksberg til over Valby - næsten ligesom før 1864.

I begyndelsen var det kun togene på Frederikssundbanen, som standsede ved Vester Fælledvej, men fra ca. 1915 (kan nogen bekræfte årstallet og præcisere datoen?) begyndte nogle tog på Vestbanen også at standse her. Fra 1. oktober 1923 skiftede Vester Fælledvej navn til Enghave.

S-banen blev forlænget fra København H til Valby 1. november 1934, og den fik også stop ved Enghave station. Indtil 26. maj 1941 havde S-banen endestation ved "Valby S", som var en midlertidig perron øst for Toftegårds Allé for at lette senere sporarbejder ved Valby station, og strækningen Enghave-Valby S var enkeltsporet. Da S-banen blev forlænget helt til selve Valby station, stoppede fjerntogsbetjeningen af Enghave, som herefter blev ren S-togstation. Strækningen Enghave-Valby blev i øvrigt dobbeltsporet fra 23. september 1941, samtidig med at S-banen blev forlænget til Vanløse. Enghave station har været selvbetjent siden 1. april 2006, hvor billetsalget lukkede.

Det sidste tog på Enghave Station stopper på søndag 3. juli kl. 11.53. Det første tog, der standser på Carlsberg Station, er Linje C mod Frederikssund kl. 12.02. Indvielse af Carlsberg station begynder kl. 11.30: http://politiken.dk/ibyen/byliv/ECE3277033/nu-aabner-koebenhavns-nye-s-togsstation/

I øvrigt lå der også et trinbræt på Køge-Ringsted Banen ved navn Enghave. Det eksisterede fra 1924 eller 1929 (hvad er korrekt?) til 1940.

Fra omkring juli 2019 vil Enghave atter indgå i et stationsnavn. Til den tid forventes Metro-cityringen nemlig at åbne, hvor en af stationerne hedder Enghave Plads.
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]Som det kan ses på billedet, er perronen i vestenden af Enghave station blevet gjort lidt bredere, da sporene jo ikke længere skal samles, men have plads til den nye Carlsberg station.


[image]
[image]
[image]

Avatar

Farvel Enghave, goddag Carlsberg

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 1/7 2016, 21:22 (2849 dage siden) @ Jesper KD

[image]


Kære Jesper

Tak for fin reportage og fin historisk tekst. Personligt har jeg altid syntes, at det mest interessante ved Enghave var det Belvedere-udtræksspor, som skimtes på ovenstående billede. Når man stod og faldt i staver på Enghavve, kunne man lidt pludselig blive vækket ved, at der blev trukket et eller andet interessant ud i udtrækssporet.

Og et lille PS. Fik vi nogensinde helt styr på disse "plader":

http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=thread&id=13193#p13193

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg

Avatar

Farvel Enghave, goddag Carlsberg

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 1/7 2016, 21:26 (2849 dage siden) @ Jesper KD

I begyndelsen var det kun togene på Frederikssundbanen, som standsede ved Vester Fælledvej, men fra ca. 1915 (kan nogen bekræfte årstallet og præcisere datoen?) begyndte nogle tog på Vestbanen også at standse her


Jeg har kigget i tjenestekøreplanen gyldig fra 1. maj 1915 og i den er det (stadig) kun Frederikssundsbanens tog, der standser ved Vester Fælledvej.

Men mon ikke Morten Flindt Larsen kan ryste datoen ud af ærmet?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg[/siz

Avatar

Farvel Enghave, goddag Carlsberg

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 1/7 2016, 21:33 (2849 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

I begyndelsen var det kun togene på Frederikssundbanen, som standsede ved Vester Fælledvej, men fra ca. 1915 (kan nogen bekræfte årstallet og præcisere datoen?) begyndte nogle tog på Vestbanen også at standse her

Jeg har kigget i tjenestekøreplanen gyldig fra 1. maj 1915 og i den er det (stadig) kun Frederikssundsbanens tog, der standser ved Vester Fælledvej


I tjenestekøreplanen gyldig fra 1. oktober 1915 er der (bl.a.) Korsørtog, der standser ved Vester Fælledvej. Jeg har ikke tjekket tog i modsat retning eller tog med andre destinationer end Korsør.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg

Farvel Enghave, goddag Carlsberg

af Jesper KD, Nørrebro, 1/7 2016, 23:06 (2848 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

I begyndelsen var det kun togene på Frederikssundbanen, som standsede ved Vester Fælledvej, men fra ca. 1915 (kan nogen bekræfte årstallet og præcisere datoen?) begyndte nogle tog på Vestbanen også at standse her

Jeg har kigget i tjenestekøreplanen gyldig fra 1. maj 1915 og i den er det (stadig) kun Frederikssundsbanens tog, der standser ved Vester Fælledvej

I tjenestekøreplanen gyldig fra 1. oktober 1915 er der (bl.a.) Korsørtog, der standser ved Vester Fælledvej. Jeg har ikke tjekket tog i modsat retning eller tog med andre destinationer end Korsør.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Hej Thomas

Tak for hjælp med præciseringen. Har du nogen idé om, hvor sandsynligt det er, at andre tog begyndte at standse der fra 1. oktober, eller om det mon snarere er sket i perioden mellem 1. maj og 1. oktober?

Mvh. Jesper

Avatar

Farvel Enghave, goddag Carlsberg

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 1/7 2016, 23:53 (2848 dage siden) @ Jesper KD

I begyndelsen var det kun togene på Frederikssundbanen, som standsede ved Vester Fælledvej, men fra ca. 1915 (kan nogen bekræfte årstallet og præcisere datoen?) begyndte nogle tog på Vestbanen også at standse her

Jeg har kigget i tjenestekøreplanen gyldig fra 1. maj 1915 og i den er det (stadig) kun Frederikssundsbanens tog, der standser ved Vester Fælledvej

I tjenestekøreplanen gyldig fra 1. oktober 1915 er der (bl.a.) Korsørtog, der standser ved Vester Fælledvej. Jeg har ikke tjekket tog i modsat retning eller tog med andre destinationer end Korsør.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Hej Thomas

Tak for hjælp med præciseringen. Har du nogen idé om, hvor sandsynligt det er, at andre tog begyndte at standse der fra 1. oktober, eller om det mon snarere er sket i perioden mellem 1. maj og 1. oktober?


Kære Jesper

Tjenestekøreplanen gyldig fra 1. oktober 1915: Følgende strækninger har tog, der standser ved Vester Fælledvej:

København-Gedser
Gedser-København
København-Kalundborg (men ikke omvendt)
København-Korsør
Korsør-København
København-Frederikssund
Frederikssund-København

Der er ikke noget, der tyder på, at der er sket ændringer i perioden 1. maj 1915 - 1. oktober 1915. I Danmarks Jernbanemuseums umiddelbart tilgængelige samling i Videncentret er jeg kun stødt på én rettelse til tjenestekøreplanen gyldig fra 1. maj 1915 og det drejer sig om en rettelse til hastigheden gennem Glostrup (udgivet 23. juli 1915 - gyldig straks).

Jeg har gennemgået "Meddelelser fra Generaldirektionen" 1. april 1915 - 1. oktober 1915 og intet deri indikerer, at der skulle være sket ændringer omkring standsningerne ved Vester Fælledvej.

Det betyder ikke, at det med 100% sikkerhed kan fastslås, at kun Frederikssundsbanens tog standsede ved Vester Fælledvej før 1. oktober 1915. Der kan i teorien være udsendt en eller anden form for rettelse til tjenestekøreplanen, som ikke er "indfanget" af museet i samtiden. Men det vil nok høre til sjældenhederne.

Bedste hilsner

Thomas

Farvel Enghave, goddag Carlsberg

af Georg Schmidt, 2/7 2016, 19:16 (2848 dage siden) @ Jesper KD

Tak for for billeder fra Enghave, har du evt. noget inde fra bygningen eller er det blot en gennemgang, nogen tid siden jeg har været der.
Har kigget i et par køreplaner vedr. standsninger ved Vester Fælledvej og senere Enghave.
I tjkpl af 01.05.1916 standsede samtlige tog til og fra Ballerup Frederikssund, et enkelt aftenpersontog mod Masnedsund samt to persontog den modsatte vej. Mod Kalundborg kun et enkelt eftermiddagstog og ingen den anden vej. Til og fra Korsør et enkelt i hver retning.

I tjkpl af 01.10.1920 standsede samtlige tog til og fra Ballerup Frederikssund. Et enkelt persontog om aftenen fra Masnedsund ingen den modsatte vej. Mod Kalundborg et enkelt aftenpersontog ingen den modsatte vej samt to morgentog fra hhv Roskilde og Korsør og et enkelt aftentog til Roskilde standsede ved Vester Fælledvej B.

Herunder publikumskøreplanen fra 15.05 1928.

[image]


[image]


Mvh
Georg

Farvel Enghave, goddag Carlsberg

af Jesper KD, Nørrebro, 2/7 2016, 20:32 (2848 dage siden) @ Georg Schmidt

Tak for for billeder fra Enghave, har du evt. noget inde fra bygningen eller er det blot en gennemgang, nogen tid siden jeg har været der.

Hej Georg
Tusind tak for yderligere oplysninger og tjenesteplan.
Billederne er fra, da jeg kom forbi Enghave station i torsdags, så jeg har desværre ikke nogen fotos indefra bygningen.
Mvh. Jesper

Farvel Enghave, goddag Carlsberg

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 2/7 2016, 21:56 (2848 dage siden) @ Georg Schmidt
redigeret af Erik V. Pedersen, 2/7 2016, 22:25

Tak for for billeder fra Enghave, har du evt. noget inde fra bygningen eller er det blot en gennemgang, nogen tid siden jeg har været der.
(...)

Mvh
Georg

--------------------

Hej Georg.

Jeg har netop lagt et par fotos fra overgangen til/fra perronen på min "side": http://evp.dk/index.php?page=evp-sommer
[image]
Overgangen, set mod Sønder Boulevard. -- 15. juni 2016.
Der er ikke meget at se, men jeg skal der forbi i morgen ved skiftet - så skal jeg prøve at få taget et par fotos -- også af det :-)

Erik V.
http://evp.dk/index.php?

[image]
.

Farvel Enghave, goddag Carlsberg

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 3/7 2016, 19:15 (2847 dage siden) @ Erik V. Pedersen
redigeret af Erik V. Pedersen, 3/7 2016, 20:14

Farvel til Enghave.
[image]
En sidste udsigt fra Enghave station mod den nye Carlsberg station.
.
Der var mange fine mennesker med til indvielsen, bl. a. transportministeren.
[image]
Transportministeren holder tale. -- Ham vendes der tilbage til.
.
[image]
Ludvig og Louise var også med - sammen med deres kudske (det er Louise til venstre i køreretningen).
.
Transportministeren ankom -tidligere- i et strampudset, flagsmykket S-tog, men . . .
[image]
Her er det første "rigtige" tog ankommet, kl. 12.06. Dette tog var desværre kun udsmykket af nogle af byens "gafitister"

[image]
Der er "højt ned" ! ! ! (Bohrs tårn - 100 m.)
.
[image]
. . . og på vejen hjem, var stationsoversigterne rettet ! ! !
.

Mere senere på aftenen på: http://evp.dk/index.php?page=evp-sommer

Erik V.
www.evp.dk

[image]
.

Farvel Enghave, goddag Carlsberg

af Peter Sloots, 5/7 2016, 18:32 (2845 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Her er et par billeder af den stationsbygning der forsvandt i 1985. De er ikke helt gode idet et eller andet er gået galt i fremkaldningen af filmen i sin tid:
[image]

[image]

[image]

I den store S-banebog fra Banebøger 2009 er der på side 75 et billede fra ventesalen, og på side 74 en morsom omtale fra Politiken af samme.

PS

Avatar

Farvel Enghave, goddag Carlsberg

af Morten Flindt Larsen, København K, 10/7 2016, 17:25 (2840 dage siden) @ Peter Sloots

Hej Peter,

Ak ja, gamle minder og klokkeklang. Den gamle stationsbygning var nok den sidste i landet, der blev opvarmet med petroleumsovn, og det blev den lige til nedrivningen. Det kunne være koldt at møde for morgenvagten, hvis aftenvagten ikke havde ladet ovnen brænde. Her er udsigten mod vest fra pladsen, hvor den oprindelige 1911-stationsbygning senere blev udvidet med en tilbygningen med udsigtskarnap.
Signalet er "Mastesignal for Billetsalgssted". Foto fra 1912, Danmarks Jernbanemuseum.

[image]

Farvel Enghave, goddag Carlsberg (Georg Schmidt special).

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 3/7 2016, 21:17 (2847 dage siden) @ Georg Schmidt

Tak for for billeder fra Enghave, har du evt. noget inde fra bygningen eller er det blot en gennemgang, nogen tid siden jeg har været der.
(...)

Mvh
Georg

-----------------------------

Enghave station, 3. juli 2016. - "2 minutter i tolv".

[image]
Østsiden (mod Kh) -- 3. juli 2016. Om få minutter bliver der lukket . . . ^---v
[image]
.
.

[image]
. . . for altid. (Vestsiden - mod Valby). Den lyse finérplade er til at lukke "dørhullet" med. Den bliver skruet på om få minutter. ^---v
[image]

Stationen oplyses at blive nedrevet i løbet af efteråret.

Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=evp-sommer

[image]
.

Farvel Enghave, goddag Carlsberg (Georg Schmidt special).

af Georg Schmidt, 3/7 2016, 22:23 (2847 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Herligt, tusind tak Erik. Så ved jeg lidt om hvordan der så ud derinde, pludselig er det jo slut.
Kvitterer med et tidligere vist billede fra omkring 1971, hvor der stadig kørte en gammel stamme på linie B-C. På udsnittet af sporplanen fra 1933-34 ses den sydlige fjernperron, der så har ligget fra Enghavevej til gangbroen og måske også vest for denne, der ser ud til at være plads nok.

[image]


[image]

Mvh
Georg

Farvel Enghave, goddag Carlsberg (Georg Schmidt special).

af Niels Munch, 5/7 2016, 13:21 (2845 dage siden) @ kenkari

Så kom der en lille film ud af dagen den 3. juli:


Mange tak for en fin film i den velkomponerede Kenny-stil!

Bedste hilsener
Niels

Farvel Enghave, goddag Carlsberg (Georg Schmidt special).

af Jesper KD, Nørrebro, 8/7 2016, 19:48 (2842 dage siden) @ kenkari

Så kom der en lille film ud af dagen den 3. juli:

https://youtu.be/G0xg-i6GoYQ

Helt enig med Niels: Som sædvanligt en fin film! Kan se, at der på din Youtube-video diskuteres åbningsdatoen, fordi https://da.wikipedia.org/wiki/Enghave_Station skriver, at den oprindeligt åbnede 11.11.(19)11. Men banen blev først omlagt fra via Frederiksberg til via Valby fra 1.12.1911 med indvielse dagen før (se fx https://da.wikipedia.org/wiki/K%C3%B8benhavns_Hovedbaneg%C3%A5rd), så jeg er ret sikker på, at 1.12.1911 er den korrekte åbningsdato for daværende Vester Fælledvej station.

Mvh. Jesper

Farvel Enghave, goddag Carlsberg (Georg Schmidt special).

af Leif Jørgensen, Hedehusene, 10/7 2016, 16:08 (2840 dage siden) @ Jesper KD

Jeg har rettet angivelsen på Wikipedia til 1. december 1911, sådan som det er angivet i John Poulsens bog Byens baner, s. 263.

Med venlige rettende hilsner
Leif Jørgensen

Farvel Enghave.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 26/8 2016, 01:10 (2793 dage siden) @ Jesper KD

Det historiske rids herunder bør dog krediteres Jesper KD

Efter 104½ år er det på søndag slut med Enghave station, når den erstattes af den nye Carlsberg station 200 meter mod vest. Fra vestenden af perronen på Enghave station er der ganske kort til østenden af Carlsberg stations perron.

Stationen blev oprindeligt åbnet 1. december 1911 under navnet Vester Fælledvej station, Det var samtidig med at den nuværende Københavns Hovedbanegård (benævnt Københavns Personbanegård indtil 1918) åbnede, og banerne fra vest blev omlagt fra at køre over Frederiksberg til over Valby - næsten ligesom før 1864.

I begyndelsen var det kun togene på Frederikssundbanen, som standsede ved Vester Fælledvej, men fra ca. 1915 (kan nogen bekræfte årstallet og præcisere datoen?) begyndte nogle tog på Vestbanen også at standse her. Fra 1. oktober 1923 skiftede Vester Fælledvej navn til Enghave.

S-banen blev forlænget fra København H til Valby 1. november 1934, og den fik også stop ved Enghave station. Indtil 26. maj 1941 havde S-banen endestation ved "Valby S", som var en midlertidig perron øst for Toftegårds Allé for at lette senere sporarbejder ved Valby station, og strækningen Enghave-Valby S var enkeltsporet. Da S-banen blev forlænget helt til selve Valby station, stoppede fjerntogsbetjeningen af Enghave, som herefter blev ren S-togstation. Strækningen Enghave-Valby blev i øvrigt dobbeltsporet fra 23. september 1941, samtidig med at S-banen blev forlænget til Vanløse. Enghave station har været selvbetjent siden 1. april 2006, hvor billetsalget lukkede.

Det sidste tog på Enghave Station stopper på søndag 3. juli kl. 11.53. Det første tog, der standser på Carlsberg Station, er Linje C mod Frederikssund kl. 12.02. Indvielse af Carlsberg station begynder kl. 11.30: http://politiken.dk/ibyen/byliv/ECE3277033/nu-aabner-koebenhavns-nye-s-togsstation/

I øvrigt lå der også et trinbræt på Køge-Ringsted Banen ved navn Enghave. Det eksisterede fra 1924 eller 1929 (hvad er korrekt?) til 1940.

Fra omkring juli 2019 vil Enghave atter indgå i et stationsnavn. Til den tid forventes Metro-cityringen nemlig at åbne, hvor en af stationerne hedder Enghave Plads.

(...)

----------------

Nu er det HELT slut:
[image]
De sidste rester af Enghave station. -- 25. august 2016.
^---v
[image]
Der kan endog være flotte farver over en stations-nedrivning ! ! !
.
Flere billeder på: http://evp.dk/index.php?page=sommer-2016--2 i dag og de kommende dage !
.

Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=sommer-2016--2

[image]
.

Billige jernbane T-shirts

Odsherreds Jernbane 1899 - 18 maj - 1924
Odsherreds Jernbane 1899 - 18 maj - 1924

Her er tekst og billeder fra jubilæumsskriftet "Odsherreds Jernbane 1899 - 18 maj - 1924", der fortæller om banens forhistorie, anlæggelse og første 25 år. Skriftets annoncer er udeladt men findes i PDF-versionen i Jernbanen.dk´s arkiv.

Læs mere
DSB MH325

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak