Østbanens busser - Østtrafik

af Jesper KD, Nørrebro, 3/7 2016, 20:48 (2847 dage siden)

Kære alle

Jeg er ved at skrive korte omtaler af de selskaber, som gennem tiden har kørt rutekørsel for HT/HUR/Movia område H. Mit fokus er derfor på denne kørsel og ikke så meget kørslen i Lollandsbanens område. Jeg har skrevet to omtaler af tidligere privatbaneselskabers busselskaber (LF Bus og Østbanen/Østtrafik), som jeg derfor tillader mig at lægge her i forhåbning om at få gode input, kommentarer, rettelser og tilføjelser m.v. Usikre oplysninger, eller oplysninger, som ønskes præciseret er markeret med fed tekst. Skriv herunder hvis du kan bidrage med yderligere - du er også velkommen til at skrive til jesperincopenhagen@gmail.com.
På forhånd tak!

Mvh. Jesper

Det Østsjællandske Jernbane-Selskab
Østbanen a/s
Østtrafik a/s
I/S Køge-Ringsted Kommunale Rutebilselskab

Det Østsjællandske Jernbane-Selskab åbnede banen Køge-Hårlev-Fakse/Rødvig i 1879. De første tiår havde banen nærmest monopol på transport over længere afstande, men i 1920’erne skød flere bilruter op. I 1922-23 åbnedes således i løbet af blot 1½ år ikke mindre end otte konkurrerende ruter, men fra 15. maj 1926 var Østbanen også selv rutebilejer. Denne dag åbnede Østbanen nemlig Hårlev-Skrosbjerg (senere linje 252), der fungerede som fødelinje til jernbanen. Fra januar 1927 blev konkurrenterne alvorligt stækket, da Præstø Amtsråd på opfordring fra Østbanen krævede de andre bilruter enten nedlagt eller omlagt, så de tjente som fødelinjer for banen. Til gengæld skulle Skrosbjerg-linjen bortforpagtes til en privat vognmand, hvilket varede ca. tre år. Den nye ordning var mildest talt ikke populær hos hverken vognmænd eller passagerer, og langsomt blev restriktionerne lempet.
Fra 1. april 1931 tog Østbanen imidlertid et nyt våben i brug. Banen overtog de to konkurrerende ruter fra Køge til hhv. St. Heddinge (senere linje 253) og Fakse Ladeplads (senere 255), og kort efter blev rutenettet udvidet; bl.a. blev nogle svagt benyttede togafgange i perioder afløst af rutebildrift.
Som følge af en centralisering af folkeskolen fik skolebørnene længere til de nye centralskoler. I Vallø Kommune blev det problem løst ved, at Østbanen i 1959 begyndte at køre skolebuskørsel til Hotherskolen i Hårlev - en kørsel som Østbanen har stået for gennem alle årene frem til 2010 pånær 1982-88 og 1989-96.
En større udvidelse af driften skete 1. april 1963, hvor Køge-Ringsted Banen, som også havde drevet rutebilkørsel siden 1935, blev indstillet. Køge-Ringsted Banen og Østbanen havde haft et tæt samarbejde, bl.a. havde de siden 1950'erne haft fælles direktør. Østbanen trafikerede herefter to ruter fra Køge til Ringsted, dels direkte via Slimminge (senere linje 250, så 252, nu 260R), dels over Ørslev (senere 251). De første mange år stod Østbanen for kørslen som underentreprenør for I/S Køge-Ringsted Kommunale Rutebilselskab, men i 1981 overtog Østbanen selskabets aktiver [BKRJ].
Det Østsjællandske Jernbane-Selskab er altid blevet kaldt Østbanen i folkemunde, og ved 100 års-jubilæet i 1979 blev det også selskabets formelle navn. Det fremgik dog af logoer m.v. allerede fra 1972.
HTs oprettelse i 1974 betød ikke umiddelbart nogen ændringer for Østbanen, og selskabet indgik heller ingen entreprenørkontrakter med trafikselskabet i 1975, som HT gjorde med andre private vognmænd. Det stod i modsætning til de nordsjællandske privatbaner Gribskovbanen, Frederiksværkbanen, Hornbækbanen og Nærumbanen, som alle drev buskørsel indtil 1974, hvor de sammen med de øvrige offentlige busselskaber i Hovedstadsområdet samledes i HT. Grunden til, at Østbanen kunne fortsætte uændret, var, at ruterne primært kørte i Storstrøms og Vestsjællands amter, men HTs takstsystem blev dog indført på HT-delen af linjerne, og de linjer, som helt eller delvist forløb indenfor hovedstadsområdet, fik linjenumre.
Folketinget vedtog to love i 1978, der skulle forbedre styringen af den kollektive trafik uden for hovedstadsområdet. Det førte til oprettelsen af Storstrøms Trafikselskab (STS) fra 30. september 1979 og Vestsjællands Trafikselskab (VT) fra 1. august 1980. Østbanen er dermed det eneste lokale busselskab, der har kørt som entreprenør for både HT, VT og STS. I juni 1984 indgik Østbanen en fælles kontrakt med de tre trafikselskaber, der bl.a. betød, at Strøby Turistfart (#50) overtog linje 252 til Skrosbjerg.
I 1990’erne begyndte først HT efter en lovændring og senere STS og VT efter nye EF/EU-regler at udbyde al bustrafik. Østbanen ville også være med og forsøgte at byde på linje 209 og 256 i HTs 2. udbudsrunde. Imidlertid måtte kun privatejede selskaber deltage, og Østbanens tilbud var derfor ikke gyldigt. Derimod fik et andet ikke-privat selskab - HT (#1) - denne kørsel, da deres tilbud var så billige, at udbuddet af en række Køge-linjer blev annulleret. Østbanen fik imidlertid en lille del af kagen, da Østbanen i 1990 og indtil linjens nedlæggelse året efter trafikerede linje 256 som underentreprenør for HT Køge.
For at give Østbanens busdel mulighed for at byde med i licitationer var det nødvendigt at udskille økonomien i busdelen fra den tilskudsberettigede jernbanedel, så der var lige konkurrencemæssige vilkår med andre entreprenører. Navnet Østtrafik a/s blev registreret som binavn til Østbanen a/s på en ekstraordinær generalforsamling i december 1994, og Østbanens busafdeling blev markedsføret under dette navn fra 1. januar 1995. Og 3. august 1995 med juridisk og regnskabsmæssig virkning fra 1. juli 1995 blev Østtrafik a/s også et selvstændigt, men 100 pct. ejet datterselskab under Østbanen a/s [BF103.25+ØB04 s. 201+JEB2.DK].

Østbanens busser - Østtrafik (fortsat)

af Jesper KD, Nørrebro, 3/7 2016, 20:49 (2847 dage siden) @ Jesper KD

Østtrafik har både vundet og tabt kørsel i udbuddene. Kørslen under STS blev genvundet i STS’ 2. udbud fra 1. juli 1996, hvor selskabet også vandt kørsel, som hidtil var udført af flere mindre entreprenører: Fakse Turistfart, Stevns Turistfart ApS, Rønnede Busselskab og noget af DSB bussers kørsel. Østtrafik vandt i alt kørsel med 24 busser, mens man kun kørte med 11 STS-busser før [BF111.3-9]. Denne kørsel blev genvundet i 5. STS-udbud fra 1. juli 1999 samt i STS' 7. udbud fra 1. juli 2004, hvor man derudover vandt en del af den kørsel, Connex (#39) hidtil havde udført for STS. Ved samme lejlighed blev linje 255 forkortet til ruten Køge st.-Hårlev st., og den blev derfor flyttet fra STS til en eksisterende HUR-kontrakt, da den ikke længere krydsede amtsgrænsen.
I VT vandt Østbanen ny kørsel ved selskabets 1. udbud med virkning fra 1. januar 1995, som dog blev tabt igen ved 4. udbud fra 1998. Desuden blev linje 251 og 252 tabt i 3. runde fra 1997, så Østtrafik nu ikke længere kørte for VT. I VTs 7. udbud fra 2003 fik Østtrafik igen kørsel i VT-området med enkelte busser i Haslev, men kørslen blev atter tabt i VTs 9. udbud fra 2006.
Først i 1998 blev selskabet rigtig entreprenør for HT, omend i det små. Da HT for første gang udbød telebus- og servicebuskørslen på linje 525, 825, 826 og 856 samt dagcenterkørslen i Køge i 7. udbud fra 4. januar 1998, vandt Østtrafik, på en blot to-årig kontrakt, hvor materiellet blev stillet til rådighed af HT. Denne kørsel blev genvundet i 9. udbud fra 2000, hvor busserne blev overtaget.
Skolebuskørslen i Vallø blev ændret fra skoleårets begyndelse i 1999, så ruterne blev åbnet og gjort mere attraktive for alm. passagerer - Østtrafiks del af denne kørsel fik linjenumrene 258 og 259. Denne kørsel blev genvundet fra 2002 og i udbud U1 fra 2008.
Østtrafik kørte ikke kun om dagen. Siden 1988 kørte Østbanen natbuskørsel i weekenderne op mod jul, og fra 1996 blev den udvidet til alle weekender hele året - først med linjenr. 955 og fra 1998 med linjenr. 99N.
Fra 1. januar 2001 overgik statens aktier i privatbanerne i amterne, som herefter blev benævnt lokalbaner. Det har fået afgørende betydning for privatbanernes buskørsel, idet amterne ikke må have bestemmende indflydelse på busselskaber, som de selv tildeler kørsel. I Østtrafiks tilfælde argumenterede man imidlertid med, at hverken HUR eller Storstrøms Amt havde bestemmende indflydelse i Østbanen a/s, selv om aktierne i henhold til loven blev overdraget til dem. Fra 1. juli samme år blev Østbanen og de andre lokalbaner i HUR-området fusioneret ind i Hovedstadens Lokalbaner (HL) med hovedsæde hos HUR på Toftegårds Plads i Valby, som stod for infrastruktur og materiel. Banedriften blev overdraget til Lokalbanen A/S, som fik hovedkontor i Hillerød [GRI2 s. 206]. Østtrafik a/s blev dermed et datterselskab af Hovedstadens Lokalbaner. Lokalbanen var 100 procent ejet af HUR (fra 2007 Movia), og HL var ejet 45 procent af HUR (fra 2007 Movia), 16 procent af amter (fra 2007 regioner), 14 procent af kommuner, A/S Lyngby-Nærum Banen og 25 procent af private aktionærer [JEB2.DK]. Indtil Østbanen blev fusioneret ind i Hovedstadens Lokalbaner, var Niels Munch Christensen direktør i både Østbanen og Østtrafik. Herefter blev han direktør for Hovedstadens Lokalbaner, mens Bent Møller Larsen blev direktør for Østtrafik.
I forbindelse med kommunalreformen i 2007 blev trafikdelen af HUR sammenlagt med STS og VT til Movia. Østbanen kørte herefter kun i ét trafikselskabs område, men fortsat med to forskellige takstsystemer. Af mere afgørende betydning var, at Østbanen nu udelukkende kørte i Region Sjælland, så fra 1. januar 2009 blev Østbanen overdraget fra Hovedstadens Lokalbaner A/S til Regionstog A/S. Dette selskab var en videreførelse af Lollandsbanen A/S, som også havde overtaget driften af Vestsjællands Lokalbaner A/S (Odsherredsbanen og Høng-Tølløsebanen), hvorefter driften af lokalbanerne i Region Sjælland var samlet i ét selskab. Fra 2015 fusionerede Regionstog A/S og Lokalbanen A/S til Lokaltog A/S.
Efter kommunalreformen i 2007 blev Østtrafiks kørsel for HT og STS samlet i Movia. Samtidig betød en ny lov, at lokalbanerne ikke længere måtte stå for buskørsel. Hovedstadens Lokalbaner solgte derfor Østtrafik a/s til DitoBus (#11) med virkning fra 16. marts 2009; selskabet fortsatte dog under Østtrafik-navnet. Østtrafik havde på det tidspunkt 46 kontraktbusser for Movia i Faxe, Stevns og Køge Kommune. Dertil kom nogle reservebusser, som blev anvendt til turist- og bestillingskørsel. Selskabets økonomi var meget dårlig, men 40 af de 46 busser stod over for et nyt udbud, og det var hensigten at redde selskabet ved at genvinde de 40 busser til bedre priser end hidtil. Selskabets økonomi, og ikke mindst kontrakten på de seks resterende busser, viste sig dog langt dårligere end forudset ved salget af Østtrafik A/S. Ved Movias udbud A5 fra 28. marts 2010 genvandt man hovedparten af kørslen - bl.a. bybusserne i Vordingborg blev dog tabt til Ørslev Turisttrafik (#48) - og samtidig indførtes DitoBus-navnet på den kørsel, der netop var genvundet. I Movias H-område drejede det sig om linje 99N, 253 og 255, mens udbuddet af linje 256 og 257 blev annulleret pga. ændringer senere på året - de blev også overført til DitoBus. Buddene på linje 258, 259 og 732 blev droppet, da Stevns Kommune fandt dem for dyre, og i stedet ændrede kommunen kørslen til lukket skolebuskørsel, der blev overtaget af det nye busselskab Lokaltrafikken ApS, som Østtrafiks tidligere driftschef Søren Rytgaard havde etableret. Han var i øvrigt også byrådsmedlem i Stevns Kommune - den instans, som skulle tildele kørslen!

Østbanens busser - Østtrafik (fortsat 2)

af Jesper KD, Nørrebro, 3/7 2016, 20:51 (2847 dage siden) @ Jesper KD

Tilbage i Østtrafik a/s var nu kun kørslen på telebus- og servicebuslinjer i Køge Kommune samt aftenkørslen på linje 116 i Høje Taastrup. Det varede dog ikke længere, idet der 1½ måned senere - 7. maj 2010 - blev indgivet konkursbegæring mod Østtrafik. DitoBus havde opgivet at føre kørslen videre, da økonomien i den tilbageværende kontrakt var langt dårligere end forventet. Kørslen blev indstillet samme dag, og dermed var det sidste lokalbanebusselskab ophørt. Fra 10. maj stod Movias Flextrafik-entreprenører for nødkørsel for hovedparten af linjerne med skoleelever, mens Arriva (#1) overtog noget af den øvrige kørsel, og Strøby Turist (#49) fik sin første kontrakt med Movia og kørte en morgentur på linje 823. Fra december 2010 blev linjeændret i Køge Kommune ændret, og kørslen blev udbudt i et ordinært udbud [ØBB+ØB04+ØB+BF216.8+225.25-27+MY.DK+MY.DK+MY.DK+MY.DK+MY.DK+MY.DK+CVR.DK+CVR.DK+CVR.DK].
Havde Østtrafik andre garager udover Hårlev, Præstø og Ringsted?? Ja, et anlæg i Haslev fra ?(2003?)??? til 31. december 2005. Flere oplysninger om denne?

Internnr.: Østbanens busser fik interne vognnumre i 1977 begyndende med nr. 101 for den ældste. Da Østtrafik i 1998 vandt kørslen på diverse telebus- og servicebuslinjer i Køge, stillede HUR de fire busser, som havde vognnr. 0051-0054, til rådighed. Busserne blev overtaget af Østtrafik i 2000.
Ved indsættelsen af en ny servicebus i 2002 opstod der det problem, at der nu kørte to busser i HUR-området med nr. 151. ES Bus (#15) havde nemlig også en DAB-servicebus med nr. 151.
Fra sommeren 2002 fik Østtrafik derfor HURs fire-cifrede interne numre i 76xx-serien, som svarede til bussernes radionumre [BF164.23+ØBB s. 38-42+MY.DK].

Farver: Oprindeligt var Østbanens busser røde med en smal sort (??) stribe (se ØB04 s. 155). I 1972 fik Østbanen et nyt designprogram, hvor bl.a. banens nye bomærke - et liggende Y, der symboliserede Østbanens gaffelform - blev introduceret. Samtidig fik banens tog, busser og lastbiler nyt design i en blodrød farve, som blev brudt af et bredt gult bælte afgrænset af to smalle hvide striber. I den gule stribe stod der Østbanen i sort sammen med logoet i sort, mens logoet på tryksager var rødt. Det Østsjællandske Jernbane-Selskab skiftede ellers først formelt navn til Østbanen i 1979.
Da Østbanens/Østtrafiks kørsel begyndte at komme i udbud, blev det for alvor tydeligt, at selskabet kørte for tre forskellige trafikselskaber. Busserne mod syd fik STS' mintgrønne/kongeblå bemaling, dem mod vest fik VTs hvide farve med forreste venstre hjørne og bageste højre hjørne i orange, og busserne, som blev vundet for HT, blev gule. Fra 2008 besluttede det nu fusionerede trafikselskab Movia, at alle busser skulle være gule.

Østbanens busser - Østtrafik (fortsat 3 - garager)

af Jesper KD, Nørrebro, 3/7 2016, 20:55 (2847 dage siden) @ Jesper KD

Borup
Adresse??

Ifølge årsrapport 2007 etableret et anlæg i Borup på lejebasis til den nye kørsel, som lå ved Kulerup/Regnemark. Flere oplysninger??

Stationerede linjer:
141007 822 823
070510

Hårlev
Hårlev st., Stationsvej 2 (fra ca. 2007/09?? Hårlev Stationsvej), 4652 Hårlev. Krak-kort.

Østbanen/Østtrafiks garage i Hårlev har siden begyndelsen været beliggende i tilknytning til Hårlev station, der tidligere var administrativt hovedsæde for Østbanen og Østtrafik. Her er også værksted - og her er fortsat remise for togene, som nu kører for Lokaltog A/S. Kun linjer, der kørte ind i HT/HUR/Movia område H, er nævnt.

Stationerede linjer:
011074 “250” “251” “252” “253” “254” “255” “491” 492”
200475 250 251 252 253 254 255 “491” 492”
220577 250 251 252 253 255 256 “491” 492”
011078 250 251 252 253 255 “491” 492”
010880 249 250 251 252 253 255 “491” 492”
????82 249 250 251 252 253 255
010684 249 250 251 253 255
030684 250 251 253 255
??0888 250 251 253 255 490? 491 492
??0889 250 251 253 255
010490 250 251 253 255 256*
020691 250 251 253 255
290594 251 252 253 255
020696 251 252 253 255 955
??0896 251 252 253 255 “490” “491” “492” 955
010197 253 255 “490” “491” “492” 955
040198 253 255 “490” “491” “492” 525 825 826 856 955
010298 99N 253 255 “490” “491” “492” 525 825 826 856
020899 99N 253 255 258 259 525 825 826 856
170601 99N 253 255 257 258 259 525 732? 825 826 856
010704 99N 253 255 257 258 259 525 732? 825 826 856
141007 99N 253 255 257 258 259 525 732 825 826 828 856
060108 99N 128x 253 255 257 258 259 525 732 825 826 828 856 857
050109 99N 253 255 257 258 259 525 732 825 826 828 856
110109 99N 116d 253 255 257 258 259 525 732 825 826 856
280310 116d 525 825 826 856
070510
* underentreprenør for HT Køge

Ekstrakørsel:
251x (ekstrakørsel) fra 4.1.98 til hvornår?
243x (ordinær kørsel) fra 4.1.98 til hvornår?
251x fra ??98 (hvornår?) (ekstratur på morgentur ankomst Køge st. 7:50) (ophørt 20.6.2004, fra xx.8.2004 252x) til hvornår?
246x Har Østtrafik haft ekstrakørsel på 246 30.10.00-22.06.01?
823x Har Østtrafik haft ekstrakørsel på 823 7.8.00-22.6.01?

STS-linje 732 blev 27.5.2000/19.6.2005 forlænget Hellested Skole til Hårlev st., hvorved den kom ind i HUR-området og derfor skal fremgå af garagelisten her. Hvornår blev linjen forlænget??

Præstø
Adresse?

Østtrafik har lejet sig ind på garage i Præstø fra senest 31.12.1996 [CVR.DK], og byggede et nyt garageanlæg i 2004 [CVR.DK], hvor man var til 2010. Hvor lå den? Fra hvornår - er det da man vandt ekstra STS-kørsel 1. juli 1996 eller tidligere? Nogen som kan bidrage med yderligere oplysninger??
Kun linjer, der kørte ind Movia område H, er nævnt.

Stationeret linje:
010704 256d
280310

Ringsted?
Adresse?

Østtrafik har lejet sig ind på garage i Ringsted fra senest 31.12.1996 [CVR.DK]? Ifølge oplysninger var linje 251 og 250/252 garaget i Ringsted, indtil de 1. januar 1997 blev overtaget af Bus Danmark. Lejeaftalen er formentlig ophørt pr. 1. januar 1998, hvor Østtrafik tabte sin sidste kørsel i Ringsted?? Nogen som kan bidrage med oplysninger, herunder fra hvornår busser begyndte at blive stationeret i Ringsted??

Stationerede linjer:
??? 251? 252?
010197

Østbanens busser - Østtrafik

af Generaldirektørens sekretariat, 3/7 2016, 22:34 (2847 dage siden) @ Jesper KD

Kære Jesper

Glimrende udkast til tekster!

Jeg håber, de endelige tekster kommer til at indeholde kildehenvisninger.

Der er desværre alt for mange fejl i jernbanelitteraturen, som desværre opdages alt for sent, fordi kildehenvisningerne ikke er med.

Østbanens busser - Østtrafik

af Jesper KD, Nørrebro, 5/7 2016, 16:47 (2845 dage siden) @ Generaldirektørens sekretariat

Kære Jesper

Glimrende udkast til tekster!

Jeg håber, de endelige tekster kommer til at indeholde kildehenvisninger.

Der er desværre alt for mange fejl i jernbanelitteraturen, som desværre opdages alt for sent, fordi kildehenvisningerne ikke er med.

Tak! Der er kildehenvisninger, men i denne omtale er de blot nævnt med forkortelser, hvor man kan "oversætte" forkortelserne til de bøger, websteder og artikler m.v., der er benyttet.

Mvh. Jesper

Østbanens busser - Østtrafik

af gamle ole, 7/7 2016, 11:32 (2843 dage siden) @ Jesper KD

Det er da et smadder godt initativ, Jesper.
Fortsætter du med de øvrige privatbaner/rutebiler i H-området? (GDS, HFHJ, HHGB, LNJ, AB) (og iøvrigt DSB)
(Jeg sidder jo fortsat og bokser med mit banerutebilsprojekt mm


Hilsen Ole

Østbanens busser - Østtrafik

af Jesper KD, Nørrebro, 7/7 2016, 17:20 (2843 dage siden) @ gamle ole

Det er da et smadder godt initativ, Jesper.
Fortsætter du med de øvrige privatbaner/rutebiler i H-området? (GDS, HFHJ, HHGB, LNJ, AB) (og iøvrigt DSB)
(Jeg sidder jo fortsat og bokser med mit banerutebilsprojekt mm


Hilsen Ole

hej Ole
Jeg beskriver kun busselskaber, som har kørt efter 1974, og som har haft kørsel i HT-området. Så derfor nej til privatbanerne i Nordsjælland, men ja til DSB - med klar hovedvægt på hovedstadsområdet. Se særskilt indlæg om DSB.
Mvh. Jesper

Østbanens busser - Østtrafik

af gamle ole, 7/7 2016, 18:07 (2843 dage siden) @ Jesper KD

Tak. Selvfølgelig også ok.


Ole

Østbanens busser - Østtrafik

af Jesper KD, Nørrebro, 8/7 2016, 21:37 (2842 dage siden) @ gamle ole

Det er da et smadder godt initativ, Jesper.
Fortsætter du med de øvrige privatbaner/rutebiler i H-området? (GDS, HFHJ, HHGB, LNJ, AB) (og iøvrigt DSB)
(Jeg sidder jo fortsat og bokser med mit banerutebilsprojekt mm


Hilsen Ole

Hvad har du i øvrigt fået skrevet indtil nu? Det er jo længe siden, du talte om, hvordan du ville begrænse projektet, så går næsten ud fra, at du har fundet en løsning?

Mvh. Jesper

Østbanens busser - Østtrafik

af gamle ole2, 12/7 2016, 11:09 (2838 dage siden) @ Jesper KD

Ja må jo desværre indrømme at det er et større projekt end forventet. Interessant nok, men ystyrligt.
En masse løse usystematiske stumper der står og flyder i alle verdenshjørner.Den gode vilje er der og det er interssant nok, men prognosen???;-)

hilsen Ole


Assens Sukkerfabrik
Assens Sukkerfabrik

De danske Sukkerfabrikker opførte i 1883-84 Assens Sukkerfabrik, der i over 100 år var en stor og vigtig arbejdsplads i Assens. Læs i denne artikel om fabrikkens historie med fokus på roebanesystemet og de lokomotiver, der befarede det.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak