Avatar

Behov for eksperthjælp: Kedeltegninger til F-maskine søges

af Danmarks Jernbanemuseum ⌂, Odense, 9/7 2016, 14:56 (2847 dage siden)
redigeret af Danmarks Jernbanemuseum, 9/7 2016, 15:17

Den tyske jernbaneklub Angelner Dampfeisenbahn lige udenfor Flensburg vil gerne have F 654 til at køre i mange år fremover, men dens kedel synger på sidste vers og for at holde den i live, skal de bruge kedeltegninger.

Derfor har de henvendt sig til os, men selvom vi på Danmarks Jernbanemuseum har mange tekniske tegninger af damplokomotiver, har vi ikke en decideret kedeltegning til en F-maskine.
Vi har med andre ord behov for jeres eksperthjælp:

Klubben skal bruge en tegning af en kedel til en F-maskine. Den samlede konstruktionstegning er desværre ikke detaljeret nok.
Vi søger helt specifikt tegninger af en kedel med en svejset fyrkasse.
Vi vil dog også gerne høre fra jer, hvis I skulle ligge inde med en tegning af en kedel med nittet fyrkasse.

Hvis I ligger inde med en teknisk kedeltegning, eller kender en, der har, hører den tyske jernbaneklub gerne fra jer:
Jernbaneklubben kan til fulde forstå dansk og kan kontaktes på info@angelner-dampfeisenbahn.de
Hvis I har behov for assistance til at formidle kontakten, hjælper jeg gerne. I så fald skal du sende mig en mail på: figr@dsb.dk

Hvis du ikke har tegningen elektronisk, kan vi på museet også hjælpe jer med en scanning i høj opløsning og hyggelig snak om jernbanehistorien.

Læs mere om Angelner Dampfeisenbahn og F 654 her

Lad os sammen holde liv i F 654!
På forhånd tak for hjælpen

--
Med venlig hilsen

Filip Gram-Jensen
Enhedsleder, Restaurering og Veterantog
Danmarks Jernbanemuseum

Da vi gerne vil give jer de bedste svar på konkrete henvendelser, vil vi bede om at I fortsat sender os en mail på
jbmuseum@dsb.dk

Avatar

Behov for eksperthjælp: Kedeltegninger til F-maskine søges

af Ralph Hørberg, 14/7 2016, 02:28 (2843 dage siden) @ Danmarks Jernbanemuseum

Hej Filip og andre

Hvis Jernbanemuseet ikke har tegninger af en FII kedel i høj detaljegrad, er der måske ingen!
Nu er der jo tale om en kedel fra Frichs - så vidt jeg husker (jeg mener at den kører med en 1949-kedel - måske den originale).
Der er en lille mulighed for at der findes en tegning på det tidligere Erhvervsarkiv i Aarhus. Erhvervsarkivet er lige blevet flyttet til Statsarkivet i Viborg. Materialerne herfra er nok ikke på plads endnu!

Hvor omfattende er kedelreparationen?

Avatar

Behov for eksperthjælp: Kedeltegninger til F-maskine søges

af Danmarks Jernbanemuseum ⌂, Odense, 15/7 2016, 10:17 (2841 dage siden) @ Ralph Hørberg

Hej Filip og andre

Hvis Jernbanemuseet ikke har tegninger af en FII kedel i høj detaljegrad, er der måske ingen!
Nu er der jo tale om en kedel fra Frichs - så vidt jeg husker (jeg mener at den kører med en 1949-kedel - måske den originale).
Der er en lille mulighed for at der findes en tegning på det tidligere Erhvervsarkiv i Aarhus. Erhvervsarkivet er lige blevet flyttet til Statsarkivet i Viborg. Materialerne herfra er nok ikke på plads endnu!

Hvor omfattende er kedelreparationen?

Hej Ralph
På nuværende tidspunkt kan vi ikke sige om museet faktisk ligger inde med de eftersøgte tegninger.
En stor del af tegningerne og anden teknisk dokumentation er endnu ikke registreret eller tilgængeliggjort, hvilket gør det til en potentiel månedslang opgave at finde ud af om en sådan tegning findes i samlingen.
Det er dog et arbejde som i de senere år er blevet kraftigt opprioriteret, f.eks. med åbning af Videncenteret. Så har vi dem selv, bliver de en skønne dag tilgængelige for alle.
Flensborg-folkene kan dog ikke vente så længe, derfor denne offentlige appel.

Frichs-arkivet er blevet nævnt af flere og jeg sender forslaget videre til Flensborg-folkene.

Kedelreparationen er ikke omfattende efter danske forhold, men efter tyske forhold er "nittede" kedler meget svære at have med at gøre.
De forklarede mig dernede, at til forskel fra de danske forhold med 1,3 x arbejdstrykket ved koldtrykprøve i maks. 10 min., har de først 20 min. med 1,3 x, så hæver de trykket til 1,5 x og giver den en fuldstændig inspektion, inden de går op på 1,8 x og giver den samme tur igen!
Til den tid er der gået noget mere end 30 min. og TüV tillader ikke små-sveden som man gør herhjemme.

Det er således en ren vedligeholdelsesovervejelse når de vil have en ny fuldsvejst kedel.
I dét lys forstår jeg dem nu godt: De er jo desværre heller ikke for mange folk dernede.

Tak for svaret, Ralph

--
Med venlig hilsen

Filip Gram-Jensen
Enhedsleder, Restaurering og Veterantog
Danmarks Jernbanemuseum

Da vi gerne vil give jer de bedste svar på konkrete henvendelser, vil vi bede om at I fortsat sender os en mail på
jbmuseum@dsb.dk

Behov for eksperthjælp: Kedeltegninger til F-maskine søges

af bengt, 17/7 2016, 21:05 (2839 dage siden) @ Danmarks Jernbanemuseum

Kedelreparationen er ikke omfattende efter danske forhold, men efter tyske forhold er "nittede" kedler meget svære at have med at gøre.
De forklarede mig dernede, at til forskel fra de danske forhold med 1,3 x arbejdstrykket ved koldtrykprøve i maks. 10 min., har de først 20 min. med 1,3 x, så hæver de trykket til 1,5 x og giver den en fuldstændig inspektion, inden de går op på 1,8 x og giver den samme tur igen!
Til den tid er der gået noget mere end 30 min. og TüV tillader ikke små-sveden som man gør herhjemme.

I Sverige görs som i Danmark.
Varför gör man så i Tyskland? 1,8 x drifttrycket är att medvetet riskera att förstöra ett tryckkärl.
Att nitförband "gråter" emellanåt vid kalltryckning är normalt. Det tätar till sig när pannan blir varm.


Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak