Gæt et stykke trækkraft.

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 13/7 2016, 08:25 (2816 dage siden)

Hej alle og god sommer,

Kan I gætte hvad dette er for et stykke trækkraft ?

[image]

Billedet har nogle år på bagen.

God fornøjelse og venlig hilsen.
Lars Møller Jensen.

Gæt et stykke trækkraft.

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 13/7 2016, 08:52 (2816 dage siden) @ UTJ

Hej

Lige på og hårdt, hurtigt gættet og rigtigt svar.

Fortsat god sommer
og venlig hilsen
Lars Møller Jensen

Gæt et stykke trækkraft.

af esni, Frederikssund, 13/7 2016, 23:14 (2816 dage siden) @ UTJ

Så vidt jeg kan se er den anderledes trækkrog kommet til imellem det første og det andet billede.

Hvad er historien om den aparte krog?

Gæt et stykke trækkraft.

af KimC, 14/7 2016, 03:59 (2815 dage siden) @ esni

Så vidt jeg kan se er den anderledes trækkrog kommet til imellem det første og det andet billede.

Hvad er historien om den aparte krog?

Krogen ser endda ud til at findes i begge ender, men giver ikke mening ift til kobling med almindelige jernbanekøretøjer. Fastgørelse af sneplove måske? Men hvor meget er M1 bevendt til snerydning?
Eller et forsøg på at gøre den Fleischmann-kompatibel? (duk og væk)

Gæt et stykke trækkraft.

af Niels Munch, 14/7 2016, 10:34 (2815 dage siden) @ KimC

Den mindre, ekstra krog synes at være resterne af den sikkerhedskobling, man anvendte på jernbanemateriel før i tiden, se fig. 4 her: http://runeberg.org/salmonsen/2/14/0271.html .

M.v.h.
Niels

Gæt et stykke trækkraft - sikkerhedskobling (3 ill.)

af Niels Munch, 15/7 2016, 09:54 (2814 dage siden) @ KimC

Lidt mere om dobbeltkobling/sikkerhedskobling:

Hele det cirkus med dobbelt-/sikkerhedskoblinger var en nødvendighed, da man kørte med skruebremsede tog og derfor ikke havde sikkerhed for, at tog standsede ved koblingsbrud. Da DSB fik indført trykluftbremsen fra slutningen af 1930’erne og stort set var færdig med det i 1945, kunne den ekstra kobling bortfalde.

På ældre materiel var den almindelige trækkrog udført som "dobbelt krog", hvor man i den nederste ophængte den løst hængende ekstra kobling:
[image]
Den "dobbelte krog" t.h. kunne ses på en del privatbanemateriel, f.eks. godsvogne fra Aalborg Privatbaner, lige "til det sidste".

På det nyere materiel var der tale om den ekstra trækkrog, ophængt i en særlig bøjle uden på den normale kobling:
[image]
Privatbaner med vacuumbremse (KB, HHGB) havde bevaret sikkerhedskoblingen langt op i tiden. KB M 1 havde den således "komplet"; HHGB 1 havde (efter montering af underhængt plov) rester deraf, som vist af trådstarter, og HHGB M 2 havde den komplet. Andre steder kunne den også findes, f.eks. på mit foto af GDS C 39.

På nedenstående billede fra 22. marts 1959 indhyller dampen fra en revnet varmeslange både dobbeltkobling og den "moderne" sikkerhedskobling på KB E 43 (t.h.):

[image]KB dampvarme- og sikkerhedskobling, Vordingborg 22.03.1959. Foto: JB-P.

En beskrivelse af jernbanekoblinger findes f.eks. i "Vejledning i kendskab til Vognmateriellet", se http://jernbanearkivalier.dk/dsb_vognmateriel/index.htm - under afsnittene om "Træk- og Stødapparater", hvor sikkerhedskoblingen stadig er med i 1945-udgaven.

Tak til JB-P og Niels Peder P. for supplerende info og illustrationer.


Bedste hilsener
Niels

Gæt et stykke trækkraft - sikkerhedskobling (3 ill.)

af Steffen Dresler, 16/7 2016, 10:58 (2813 dage siden) @ Niels Munch

God formiddag

Sad og så denne tråd igennem af nysgerrighed og faldt over spørgsmålet om den ekstra krog under trækkrogen på HHGB 1.

Den senere viste sikkerhedskæde jf. http://runeberg.org/salmonsen/2/14/0271.html, har intet at gøre med den ekstra nederste koblingskrog vist på billederne af HHGB 1, da det drejer sig om to vidt forskellige koblings- og sikkerhedsanordninger.

Denne anordning er udelukkende en ”Sikkerhedskæde” som også beskrevet i Salmonsen og er ikke en del af trækapperaterne på materiellet.

[image]

Disse sikkerhedskæder anvendte på så godt som alt lokomotiv- og vognmateriel fra banernes start og til langt op i 1910´erne og 20´erne, INDTIL den herunder viste skruekobling fik sin udbredelse og anvendelse.

[image]


Bagest på lokomotivtenderen (eller tankmaskiner både forrest og bagest) var der anbragt to kæder, med hver en lige indenfor den enkelte buffer og koblingskrog fastgjort til bufferplanken. Det samme gjaldt for vognmateriellet, der således i alt havde fire stk. sikkerhedskæder, nemlig to på hver bufferplanke.

Som vist på ovennævnte tegning af Sikkerhedskæderne, var disse samlet med de korresponderende på den efterfølgende vogn og vis versa toget igennem. Selvfølgelig var lokomotiv og vogne samlet med den enkelte skruekobling (altså UDEN den ekstra skruekobling under den normale skruekobling) indtil denne type blev almindelig og brugen af sikkerhedskæder bortfaldt.

Så fra banernes begyndelse og til langt op i tierne, var senest godsvognsmateriellet samlet med en skrukobling SAMT to sikkerhedskæder alle vogne og lokomotiver imellem.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Gæt et stykke trækkraft - sikkerhedskobling (3 ill.)

af Niels Munch, 16/7 2016, 12:59 (2813 dage siden) @ Steffen Dresler

Den senere viste sikkerhedskæde jf. http://runeberg.org/salmonsen/2/14/0271.html har intet at gøre med den ekstra nederste koblingskrog vist på billederne af HHGB 1, da det drejer sig om to vidt forskellige koblings- og sikkerhedsanordninger.


Kære Steff,

Det har jeg da vist heller ikke hævdet og næppe nogen, der tror. Spørgsmålet om HHGB 1 og mit svar knytter sig tydeligvis til Fig. 4 i pgl. Salomonsen-opslag.

Men tak, fordi du gav dig tid til at omtale sikkerhedskæderne "Fig. 3", deres brug samt kronologiske placering i hele kobleriets historie.

Bedste hilsener
Niels

Gæt et stykke trækkraft - sikkerhedskobling (3 ill.)

af Steffen Dresler, 16/7 2016, 14:11 (2813 dage siden) @ Niels Munch

Kære Niels!

Det var absolut ej heller ment som en rettelse, da dit svar jo dækkede det spurgte og så ovenikøbet med illustrationer mv. Det var - som meningen vel er med dette forum - en udvikling af et svar, SAMT at fortælle/pointere om Sikkerhedskæden, for IKKE at skabe sammenhørighed mellem skruekoblinger og sikkerhedskæder. Ej andet;-)

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Gæt et stykke trækkraft - sikkerhedskobling (3 ill.)

af esni, Frederikssund, 16/7 2016, 13:07 (2813 dage siden) @ Niels Munch

Privatbaner med vacuumbremse (KB, HHGB) havde bevaret sikkerhedskoblingen langt op i tiden. KB M 1 havde den således "komplet"; HHGB 1 havde (efter montering af underhængt plov) rester deraf, som vist af trådstarter, og HHGB M 2 havde den komplet. Andre steder kunne den også findes, f.eks. på mit foto af GDS C 39.

Når privatbaner med vacuumbremse fastholder sikkerhedskoblingen længe efter banerne med trykluftbremse, skyldes det så at flertallet af disse baners tog ikke konsekvent havde gennemgående bremse? Eller skyldtes det at vacuumbremsen ikke ydede samme sikkerhed for standsning af toget ved koblingsbrud?

Gæt et stykke trækkraft - sikkerhedskobling (3 ill.)

af Steffen Dresler, 17/7 2016, 17:04 (2812 dage siden) @ esni

Go´eftermiddag esni

Jeg er ikke istand til at gå op til eksamen i "Vakuum bremsens bestanddele og virkemåde", men jeg har "boget den" i "Lærebog i Maskinvæsen for Lokomotivpersonalet" udgivet af Statsbanedriften, Maskinafdelingen i 1901.
Afsnittet om Vakuumbremsen er ret stort og synes jeg, kræver nok en teknisk viden og interesse til at kunne forstå stoffet helt. Nå, under alle omstændigheder fandt jeg under omtale af "Vacuumbremsens virkemåde", side 188 nedennævnte:

[image]

Som jeg forstår ovenstående, vil der bremses, hvis der opstår brud.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Gæt et stykke trækkraft - sikkerhedskobling (3 ill.)

af esni, Frederikssund, 17/7 2016, 22:11 (2812 dage siden) @ Steffen Dresler

Mange tak, Steffen

Jeg mente også, at vakuumbremsen var 'automatisk'.

Når privatbaner med vacuumbremse alligevel fastholder sikkerhedskoblingen længe efter banerne med trykluftbremse, må det så skyldes, at disse baners tog ikke konsekvent havde gennemgående bremse.

Gæt et stykke trækkraft - sikkerhedskobling (3 ill.)

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 18/7 2016, 16:38 (2811 dage siden) @ esni

Når privatbaner med vacuumbremse alligevel fastholder sikkerhedskoblingen længe efter banerne med trykluftbremse, må det så skyldes, at disse baners tog ikke konsekvent havde gennemgående bremse.

Almindeligvis fremførtes godstog på skruebremsen, kun personførende tog havde vakuumbremse. Blandede tog kunne være bremset med vakuumbremsen på forreste togdel (person- og postvogne) og skruebremsen på bageste togdel (godsvogne).

Gæt et stykke trækkraft - sikkerhedskobling iflg SR.

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 19/7 2016, 11:41 (2810 dage siden) @ Erik Olsen

Hej

Her er uddrag af "Sikkerhedsreglement for Privatbanerne " gyldigt fra 1. Oktober 1944 vedrørende dobbeltkobling.

[image]

Bestemmelsen er senere rettet ud af reglementet derfor krydset.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

Gæt et stykke trækkraft - sikkerhedskobling iflg SR.

af Steffen Dresler, 19/7 2016, 12:29 (2810 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Kære Lars Møller Jensen

Så lige (næsten) 10.000 kroners spørgsmålet.

Hvor står der noget om anvendelsen af sikkerhedskæderne. Jeg kan ikke finde det i de reglementer mv. jeg har tilrådighed:-( . Skal man eventuelt have fat i Politireglementet?

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Gæt et stykke trækkraft - sikkerhedskobling (3 ill.)

af esni, Frederikssund, 19/7 2016, 21:19 (2810 dage siden) @ Erik Olsen

Når privatbaner med vacuumbremse alligevel fastholder sikkerhedskoblingen længe efter banerne med trykluftbremse, må det så skyldes, at disse baners tog ikke konsekvent havde gennemgående bremse.


Almindeligvis fremførtes godstog på skruebremsen, kun personførende tog havde vakuumbremse. Blandede tog kunne være bremset med vakuumbremsen på forreste togdel (person- og postvogne) og skruebremsen på bageste togdel (godsvogne).

Men er der forskel mellem de baner der har indført trykluftbremse, og de der fortsatte med vacuumbremse?

Dvs kørte trykluftbanerne med trykluftbremse på alle tog? (Godstogene naturligvis med mange ledningsvogne!)

Gæt et stykke trækkraft - sikkerhedskobling (+ 1 ill.)

af Niels Munch, 19/7 2016, 21:57 (2810 dage siden) @ esni

Men er der forskel mellem de baner der har indført trykluftbremse, og de der fortsatte med vacuumbremse?

Dvs kørte trykluftbanerne med trykluftbremse på alle tog? (Godstogene naturligvis med mange ledningsvogne!)


Havde man egentlig ledningsvogne under "vacuumepoken"?

Jeg erindrer ikke at have set (billeder af) vogne uden bremse, der er forsynet med gennemgående vacuumledning (d.v.s. er ledningsvogne). Et eksempel her:

[image]DSB PF 15830. Det Kongelige Bibliotek, Sven Türck u.år, ID turck_07025.tif .

Vognen synes blottet for bremser, men har sikkerhedskobling. Billedet skønnes taget i mellemkrigsårene. Klik på billedet (eller ID-linket) for større udgave.


M.v.h.
Niels

Gæt et stykke trækkraft - sikkerhedskobling - vacuumbremse

af esni, Frederikssund, 20/7 2016, 08:00 (2809 dage siden) @ Niels Munch

Hvor mange godsvogne havde egentlig vacuumbremse?

Det er måske i virkeligheden det store spørgsmål

Trykluftbanerne fik bremse på nogle af deres godsvogne og ledning på resten (eller i hvert fald hovedparten)

- Og så er det vist i øvrigt på tide at undskylde for at have hijacked tråden....

Gæt et stykke trækkraft - sikkerhedskobling (+ 1 ill.)

af Niels Munch, 20/7 2016, 17:53 (2809 dage siden) @ Niels Munch

Jeg har skimmet DSBs "privatbanevogns- fortegnelse" af 1931 (kan findes på Rundremisen), og her optræder vacuum-ledningsvogne i relativt begrænset omfang, oftest som bænkevogne, stykgodsvogne og andre "udsøgte" typer, der skulle kunne indlemmes i vacuumbremsede (person-)tog.

M.v.h.
Niels

Svenska-lok
Billige jernbane T-shirts


Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak