APO togsættene

af esni, Frederikssund, 28/8 2016, 18:54 (2797 dage siden)

Om prototypelynlogene står blandt andet:

I sommeren 1981 blev de to togsæt leveret fra Scandia, og en intensiv prøvekørsel blev iværksat. Da de mange børnesygdomme var blevet rettet, blev toget indsat i ordinær drift København-Århus i 1982.
Allerede inden prototypelyntoget var sat i ordinær drift, skiftede DSB planer med hensyn til anvendelse af materiel i fjerntrafikken, og der blev derfor aldrig bygget mere end disse to sæt. DSB besluttede i stedet at satse på selvkørende togsæt, og resultatet blev IC3 og IR4 på de henholdsvis ikke-elektrificerede og elektrificerede strækninger.

Dvs togene blev opgivet inden de rigtig kom i produktion.

Der står så vidt jeg husker ikke meget mere i 'Lyntogsbogen' (ikke den rette titel - men referencen er vel klar) om hvorfor de blev opgivet.

Da de var prototyper, så var de for tunge - javist - men der var så vidt jeg husker en begrundet antagelse om at serieudgaven ville blive lettere.
Var der stadig tekniske problemer med dem, eller var der bare komme en helt ny ledelse med andre planer?

APO togsættene

af KimC, 28/8 2016, 19:20 (2797 dage siden) @ esni

Grundtanken med APO lynet var at det skulle ankomme til Storebæltsfærgen med styrevognen forrest. Togmaskinen skulle sætte vognene om bord, afkobles, og forlade færgen, og vice versa vved afhentning. Med det koncept kunne man undgå den spildplads som det betød at tage Ma motorvognene med på færgen, og i stedet udnytte hele togsættets længde til passagerer.
Komfort vejer, og de var tunge. Vognkasserne var traditionel stålkonstruktion. Konceptet blev vel overhalet af selvkørende aluminiumsvognkasser med lastbilmotorer under gulvet. Det var endnu nemmere ved færgen, fordi der ikke længere skulle kobles en maskine fra/til.

APO togsættene

af Bent Larsen, 28/8 2016, 20:22 (2797 dage siden) @ KimC

Hej
Allerede den gang var snakken om at hænge spindelvæv op over skinnerne, det sker ikke over en nat, og der ville være en del år, hvor det ville være en kombination af diesel og el. så tanken var god nok, men blev overhalet af IC/3.
vh
Bent Larsen

APO togsættene

af John Poulsen, 28/8 2016, 20:48 (2797 dage siden) @ esni

Om prototypelynlogene står blandt andet:

I sommeren 1981 blev de to togsæt leveret fra Scandia, og en intensiv prøvekørsel blev iværksat. Da de mange børnesygdomme var blevet rettet, blev toget indsat i ordinær drift København-Århus i 1982.
Allerede inden prototypelyntoget var sat i ordinær drift, skiftede DSB planer med hensyn til anvendelse af materiel i fjerntrafikken, og der blev derfor aldrig bygget mere end disse to sæt.. .

Dvs togene blev opgivet inden de rigtig kom i produktion.

Der står så vidt jeg husker ikke meget mere i 'Lyntogsbogen' (ikke den rette titel - men referencen er vel klar) om hvorfor de blev opgivet.


Jo der står nu lidt mere i bogen "Fra Lyntog til InterCity" der udkom i 2010. Dér står derimod IKKE det ovenstående (fremhævede) sludder om at DSB skiftede kurs inden APO-togene kom i drift. Kursskiftet (og beslutningen om at satse på IC3) kom først i løbet af 1984.

Du kan læse en del mere i "Jernbanehistorisk årbog '02 (Banebøger 2002), hvor der er en stor artikel om APO-toget - inkl. mere om den planlagte serieleverence!
Argumenterne for IC3 i stedet for APO-toget kan du læse om i den kommende bog "IC3 - det sidste danske togdesign", der udkommer i oktober (se www.baneboger.dk/nyheder.htm)

Mvh
John Poulsen

APO togsættene

af esni, Frederikssund, 28/8 2016, 22:27 (2796 dage siden) @ John Poulsen

Det var denne jeg tænkte på:

Lyntog : trafikrevolutionen i 1935

Men et nært familiemedlem har bortført den, så jeg kan ikke se hvad der rent faktisk stod.

APO togsættene

af John Poulsen, 28/8 2016, 22:50 (2796 dage siden) @ esni

Det var denne jeg tænkte på:

Lyntog : trafikrevolutionen i 1935

Men et nært familiemedlem har bortført den, så jeg kan ikke se hvad der rent faktisk stod.

Nå, det er "den gamle lyntogsbog" fra 1985 du tænker på.
I den stod der af gode grunde ikke ret meget om IC3, der som bekendt kun var på tegnebrættet på det tidspunkt, og derfor heller ikke ret meget om fremtiden for APO-konceptet.
2010-udgaven (Fra lyntog til InterCity) er af gode grunde langt mere fyldig, men desværre udsolgt.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak