Avatar

Piet Van Deurs: Hvad er det?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 21/9 2016, 22:11 (2770 dage siden)

På Danmarks Jernbanemuseum gennemgik jeg i dag De danske Statsbaner Køreplan gyldig fra 1. oktober 1925. Der er tale om en "publikumskøreplan" og altså ikke en tjenestekøreplan.

Inden i køreplanen lå dette. Jeg aner ikke, hvad det er. Men det har næppe noget med publikumskøreplanen at gøre. Ligner det ikke mere noget "tysk TIB"? Det der ud til at være håndskrevet med blyant.

Klik på billedet for højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg

[image]

Piet Van Deurs: Hvad er det?

af Lars, 21/9 2016, 22:22 (2770 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Der står noget med lokomotivforsøg med lokomotiv 01001 Gattung S 36.20, så det kunne være en eller anden testrapport.

Piet Van Deurs: Hvad er det?

af Oversmeden, 21/9 2016, 23:35 (2770 dage siden) @ Lars

Der står noget med lokomotivforsøg med lokomotiv 01001 Gattung S 36.20, så det kunne være en eller anden testrapport.

Nej, det ER resultaterne af en testtur med et damplokomotiv; ingen tvivl om det.
Men hvad f..... laver den i en kasse med køreplansforslag?

Og dem med en 01 - den skulle også være OK (hvis ellers oplysningerne er troværdige)
https://en.wikipedia.org/wiki/DRG_locomotive_types

Piet Van Deurs: Hvad er det?

af Steffen Dresler, 21/9 2016, 22:57 (2770 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

God aften Thomas

Som jeg læser det, en kladde til en rapport på baggrund af målevognsrapporter gældende for DRG BR 01 001 gennemført den 10. juni 1926 med tog 4412 på 70 aksler og en togvægt på 723 tons..

Informationerne KUNNE omsættes til et NORM BLATT med bl.a. en graf og trækkevne ved forskellige belastning og hastighed.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Piet Van Deurs: Hvad er det?

af Steffen Dresler, 22/9 2016, 11:56 (2770 dage siden) @ Steffen Dresler

Godformiddag!

Hvordan det omtalte papir er havnet i en køreplan skal jeg undlade at gøre mig helt klog på, men da køreplanen er i besiddelse af DJM, kunne den jo næsten med sikkerhed have tilhørt en embedsmand, muligvis i Maskinafdelingen eller være i afdelingens håndbibliotek. Papiret har så været skrevet af eller man har fået skrivelsen af en tysk kollega. Men nok om det.

Der er ingen tvivl om, at prøvekørslen tilhører DRG BR 01 001, der var et af i alt 10 prøvelokomotiver med en simpel dampmaskine med 2 cylindre for overhedet damp. Loko havde nr. 001-010. For sammenligning byggedes BR 02 med nr. 001-010, der havde en 4 cylinder kompound dampmaskine. BR 02 blev dog hurtigt opgivet, da de havde dårligere ydelser end den almindelige simple dampmaskine med overhedet damp og serieproduktionen blev da også BR 01 med den simple 2 cylinder dampmaskine for overhedet damp. I alt 231 stk. af den originale BR 01 og mellem 1937 – 1941 yderligere 10 stk. ombyggede fra BR 02 i Meiningen, alt i alt 241 stk. BR 01 til DRG før krigen.

BR 01 001 blev overtaget af DRG 29. januar 1926, hensat 1. november 1958 og udrangeret 13. februar 1959. Der er billeder i ”Gesichte der deutschen Einheits Lokomotiven” af Alfred B. Gottwaldt på side 58, der understøtter det omtalte papir, dog er tiden kun omtalt som 1926.

Lokomotivet blev prøvekørt af Forsøgsanstalten ved Grunewald/Berlin samt afprøvet på dennes rullestand samme sted. Der skulle nok mod til at stå direkte under et driv-kobbelhjul med flere hundrede omdrejninger og gangtøjet kørende et par meters penge over hovedet!

Stræknings prøvekørslerne blev foretaget med alle togarter og belastninger og normalt med en dynametervogn (Messwagen = målevogn) tilkoblet. Andre gange blev lokomotivet prøvekørt med to damplokomotiver som bremselokomotiver umiddelbart i krogen på tenderen og målevognen derefter.

Som skrevet var de 10 første BR 01 prøvelokomotiver og de havde derfor også forskelligheder i deres tekniske udførelse og derfor også mål i forhold til den senere serieproduktion, der startede med BR 01 nr. 012, overtaget den 30. marts 1928.


[image]
BR 01 197 i Bulley/Mosel med tog mod Koblenz sommer 1965, ©Steffen Dresler

For yderligere information kan henvises til:

• 25 Jahre Deutsche Einheits Lokomotiven, MIBA verlag.
• Eisenbahn Journal, Dampflok-Report BR 01-19, ausgabe 94/01
• Eisenbahn Journal, Legendäre BR 01 7/2006
• Gesichte der deutschen Einheits-Lokomotiven, Franckh´ch Verlagshandlung Stuttgart

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Piet Van Deurs: Hvad er det?

af Niels Munch, 22/9 2016, 12:21 (2770 dage siden) @ Steffen Dresler

Et foto af DRG 01 001:

[image]Die Urahnin einer berühmter Lokbaureihe fährt mit D 24 (Warschau - Paris) durch den Haltepunkt Letter bei Hannover. Die Gleise rechts gehören zum östlichen Ein- und Ausfahrbereich des Rbf Seelze (1926). Foto: Rudolf Kreutzer - http://www.eisenbahnstiftung.de/bildergalerie .

Klik på billedet for opr. størrelse.


M.v.h.
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak