Avatar

Hs + P fra arkivet

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 22/9 2016, 22:17 (2765 dage siden)

[image]

Her er en enkelt fra arkivet forestillende Hs 373, der i sommeren 1959 bakser rundt med en nedkoblet P 916. Et opslag i databasen viser, at 916 kom i drift igen og først blev hensat i 1961 for sidenhen i 1965 at blive hugget op i Vordingborg.
373 blev i øvrigt kort tid efter udlejet til Hedehusene Skærvefabrik men det er en anden historie.

NB: Ved nærmere eftersyn ser det ud til, at 916 mangler både trykluftpumpe og -beholder (blev disse afmonteret ved revision?) Man kan komme i tvivl om, hvorvidt billedet rent faktisk er fra 1959.

Hs + P fra arkivet

af Steffen Dresler, 22/9 2016, 23:07 (2765 dage siden) @ Tommy Nilsson

I bogen ”Danske Damplokomotiver – som jeg så dem” side 73 øverste billede, skrevet af Kaj Mose Nielsen og udgivet på Frans Stenvalls forlag i 1978, skriver han selv om samme billede:

”Inden maskinerne blev sendt til ophugning, hvorfra ingen vej førte tilbage, skar man alle anvendelige dele af dem, såsom trykluftpumper, armaturer, lygter osv. Maskinen blev afkoblet og stængerne smidt op i tenderen. På billedet, som er taget i sommeren 1959 er det P 915, der bliver trukket ”the last mile” af Hs 373”.

Maskinen blev indsat i drift ved DSB den 6. juli 1908 og stationeret i 2. Dc. Maskinen har tilsyneladende været i 2. Dc et stykke tid og den blev overført til 1. Dc. i 1946. Maskinen blev hensat 5. december 1958 med reservekedel nr. 1917 ilagt. Den blev endelig udrangeret den 24. juni 1959 jf. Ma skr. M5675/59
Tenderen har den for 1. Dc typiske jernplade overbygning på kulkasse, hvor P i 2. Dc havde en træopbygning.

[image]
Kopi af udrangeringsskrivelse.

Jeg kan ikke af de dokumenter jeg har kopier af samt informationer i Reparationsbogen, se at den skulle være indsat i drift igen og hensat i 1961. Men intet er jo umuligt.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Hs + P fra arkivet

af Steffen Dresler, 22/9 2016, 23:24 (2765 dage siden) @ Steffen Dresler

Tommy, kontroller lige dit billedes data. KMN skriver at det er nr. 915!!

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Hs + P fra arkivet

af KimC, 23/9 2016, 11:30 (2765 dage siden) @ Steffen Dresler

Tommy, kontroller lige dit billedes data. KMN skriver at det er nr. 915!!

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Og et eller andet sted har jeg set det billed - eller et der ligner meget - angive at det skule være P933. Etersøgninger har dog været forgæves.

Hs + P fra arkivet + lidt kulkasseoverbygnings snak

af Steffen Dresler, 23/9 2016, 15:40 (2764 dage siden) @ KimC

Kære KimC med andre

Din bemærkning giver lige anledning til at komme med et lille ”Crasch course” som litra P train spotter, del I. Det kan bl.a. hjælpe med til, at i hvert tilfælde groft at kunne stedbestemme et billede af en P og om det er optaget øst- eller vest for Storebælt og om det er en P I eller en P II.

I begyndelsen af litra P´s tjenestetid skete der ikke de store ændringer ud over fjernelsen af den hydrauliske bremseforstærker, der var monteret på tenderen forrest i højre side ind mod førerhuset, for at hjælpe med at afbremse maskinbogien.

Alle P var jo indledningsvis stationerede i 2. Distrikt, da man afventede de større P II, der skulle udnyttes på baner med 45 kg/m skinner (først Fyn).
Ret hurtigt blev fordelingen efter 1. verdenskrig den, at i princippet kom næsten alle P I (901 – 916) til at virke på Sjælland-Falster og alle P II (920 – 933) + ”Vamdrupperne” P I nr. 917 – 919, kom til at virke på Fyn-Jylland.

Vest-maskinerne blev eftersete i Aarhus (alternativt i Nyborg) og øst-maskinerne i København. Dette gav sig bl.a. udslag i forskelligheder i den forhøjede kulkasse. På Sjælland Falster (Bay skitse i "Danmarks damplokomotiver") blev den forhøjede kulkasse fremstillet af jernplade, mens man i Jylland og på Fyn fortsatte med træopbygning, som begyndt med på litra H I, R I og R II i lidt forskelligt udseende.
Stort set alle P I, der nu var samlede i øst fik denne opbygning (Bay skitse), mens alle P II i vest havde træopbygningen.

Der var åbenbart ikke behov for at ændre dette efter krigen, dog blev den bageste del af stålkassen i øst, afskåret skråt, da der ikke var behov for en så stor kulkasse.

Summa summarum havde litra P i vest træopbygning ( P II), mens P i øst (P I) havde jernplade opbygning. Dette varede faktisk ved indtil udrangeringerne, men alligevel med den ændring, at et par vest P II "lige før lukketid" kom til øst, da de var overkomplette i vest, mens der manglede P i øst. Der er jo altid undtagelser.

Herunder to tegninger, øverst en P II tender med træopbygning og derunder en P I tender med jernpladeopbygning.

[image]
Tender litra P II i 2. Distrikt (Jylland-Fyn)


[image]
Tender litra P I i 1. Distrikt (Sjælland-Falster)


Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Avatar

Hs + P fra arkivet

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 23/9 2016, 11:35 (2765 dage siden) @ Steffen Dresler

Tommy, kontroller lige dit billedes data. KMN skriver at det er nr. 915!!


Ha - jeg tænkte nok, at der var noget uldent ved det billede. Det var så ikke årstallet men nummeret, den var gal med. Jeg retter til 915. Tak!
Det kan ikke være 933, der blev udrangeret i 1957.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak