Fødevandskedelventilerne på litra H I og H II var anbragt således, at man i princippet monterede en fødevandsdom - uden hat - på kedelryggen, i stedet for de sædvanlige fødevandsventiler på siden af kedlen. Fordelen ved denne placering var, at der umiddelbart under kedelventilernes indgang i kedlen kunne monteres en ”fødevandslabyrint” til rensning af fødevandet for urenheder. Urenhederne kunne herefter udblæses fra kedlen via en slamhane i bunden af denne.
Skorstenen er IKKE en dobbelt skorsten, men en skorsten med større diameter end normalt, da skorstenen er udstyret med den såkaldte ”Le Maître”-udgang. Her var der i røgkammerets udgang fem kantstillede rør, hvorfor skorstenen måtte have en større diameter. Denne udgang gav et bedre forhold mellem skorstensmål og dampudgang. Lokomotivernes kedler fik en bedre dampeevne - kunne levere mere damp - samtidig med, at der var en besparelse i kulforbruget.
Det der ser ud til at være ”to” skorstene, er den indre af støbejern samt den ydre skorstensbeklædning af stålplade og hvorpå DSB slipset er monteret.
Se nedennævnte tegning.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
NB: Iøvrigt, hvis man ved hvem der har museets ”Le Maître” udgang, må man da gerne bestemt bede vedkommende om at aflevere den. Det er industrihistorie og ikke jern til salg, iøvrigt ikke ens eget.