Dubbelskorsten? Top feed och mavarenare?

af bengt, 24/10 2016, 18:26 (2733 dage siden)

[image]

Tog mig friheten att "låna" denna bild från ett annat bidrag.
Vad som intresserar är att pannan har "top feed" matarventiler och en stor fläns. Antar att det under flänsen sitter någon slags anordning som ska fälla ut pannstensbildande ämnen. Finns någon beskrivning av anordningen?

Noterar även att skorstenen är dubbel och att den antagligen verkat som ljuddämpare för avloppet från vakuumbromsejektorn. Var det en vanlig anordning på danska lok i likhet med vad som förekom på svenska lok?

Dubbelskorsten? Top feed och mavarenare?

af Steffen Dresler, 24/10 2016, 19:43 (2733 dage siden) @ bengt

Fødevandskedelventilerne på litra H I og H II var anbragt således, at man i princippet monterede en fødevandsdom - uden hat - på kedelryggen, i stedet for de sædvanlige fødevandsventiler på siden af kedlen. Fordelen ved denne placering var, at der umiddelbart under kedelventilernes indgang i kedlen kunne monteres en ”fødevandslabyrint” til rensning af fødevandet for urenheder. Urenhederne kunne herefter udblæses fra kedlen via en slamhane i bunden af denne.
Skorstenen er IKKE en dobbelt skorsten, men en skorsten med større diameter end normalt, da skorstenen er udstyret med den såkaldte ”Le Maître”-udgang. Her var der i røgkammerets udgang fem kantstillede rør, hvorfor skorstenen måtte have en større diameter. Denne udgang gav et bedre forhold mellem skorstensmål og dampudgang. Lokomotivernes kedler fik en bedre dampeevne - kunne levere mere damp - samtidig med, at der var en besparelse i kulforbruget.
Det der ser ud til at være ”to” skorstene, er den indre af støbejern samt den ydre skorstensbeklædning af stålplade og hvorpå DSB slipset er monteret.
Se nedennævnte tegning.
[image]


Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Iøvrigt, hvis man ved hvem der har museets ”Le Maître” udgang, må man da gerne bestemt bede vedkommende om at aflevere den. Det er industrihistorie og ikke jern til salg, iøvrigt ikke ens eget.

Norske lokomotiver
Norske lokomotiver

Her er en oversigt over alle norske lokomotiver, fra det første damplokomotiv, der blev sat i drift på privatbanen Norsk Hovedjernbane i 1854, til de nyeste el- og diesellokomotiver hos CargoNet og CargoLink. Listen inkluderer også NSBs smalsporede damplokomotiver.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak