damplokos, udrangeringsstatistik/længst overlevende

af gamle ole2, 10/1 2017, 17:38 (2635 dage siden)

Sikkert vanlig dumt spørgsmål, men når jeg gennem årene har set på denne statistik virker det som om K-maskinerne- 100stk- i forhold til antal og andre jævnaldrene damplokos havde en dårligere overlevelsesrate?
Og der var vist ingen signifikante ombygningstiltag på dette litra sammenlinet med andre litra?
En fejl/overfortolkning?

hilsen Ole

damplokos, udrangeringsstatistik/længst overlevende

af KimC, 10/1 2017, 18:12 (2635 dage siden) @ gamle ole2

Sikkert vanlig dumt spørgsmål, men når jeg gennem årene har set på denne statistik virker det som om K-maskinerne- 100stk- i forhold til antal og andre jævnaldrene damplokos havde en dårligere overlevelsesrate?
Og der var vist ingen signifikante ombygningstiltag på dette litra sammenlinet med andre litra?
En fejl/overfortolkning?

hilsen Ole

Det er ikke så forfærdelig længe siden at vi havde 3 køreklare K maskiner her i landet. Dem der kører for klubberne kører vist ganske udmærket. K maskinerne havde lidt med slidtage på flangerne på forreste drivhjulsaksel, men det har ikke været noget der afholdt dem fra at gøre et godt stykke arbejde. C maskinerne var et forsøg på at rode bod på de kendte problemer med K maskinerne, men dem blev der jo heller ikke bygget så mange af.
Grunden synes dels at være Mo vognenes indtog, de overtog rigtigt mange K maskine opgaver. Desuden var maskinerne blevet for små til mange af de opgaver der stadig skulle/kunne køres med damp.

damplokos, udrangeringsstatistik/længst overlevende

af gamle ole2, 10/1 2017, 21:04 (2635 dage siden) @ KimC

Tak for fin forklaring.
ja det med de 3 maskiner i klubberne er selvfølgelig lidt udenfor statistikken, men litra C "fætteren" omend mindre i antal synes at blive noget senere udrangeret.

Hilsen Ole

damplokos, udrangeringsstatistik/længst overlevende

af KimC, 11/1 2017, 06:09 (2634 dage siden) @ gamle ole2

Tak for fin forklaring.
ja det med de 3 maskiner i klubberne er selvfølgelig lidt udenfor statistikken, men litra C "fætteren" omend mindre i antal synes at blive noget senere udrangeret.

Hilsen Ole

Litra C er jo også bygget noget senere. Hvis man skimmer databasen igenem synes de felste K og C maskiner at have været i drift i ca 50-60 år.

damplokos, udrangeringsstatistik/længst overlevende

af Steffen Dresler, 10/1 2017, 18:14 (2635 dage siden) @ gamle ole2

Ole for h.......:-(

Gør da nu noget selv, du har alle informationer under "DSB damplokomotiver", i Lokomotivets udgivelser om damplokomotiver, Bays bog om Danske damplokomotiver og ditto af Niels Jensen.
Og med hensyn til BB MM9 udgivelse er der jo nok ikke noget med mindre der står noget på deres hjemmeside, prøv der.

Men ellers med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Hvis du vil vide noget om statistik vedr. DSB damplokomotiver, findes der flere artikler i DJM årsskrifter, ok?

damplokos, udrangeringsstatistik/længst overlevende

af Niels Munch, 10/1 2017, 18:46 (2635 dage siden) @ gamle ole2

Og der var vist ingen signifikante ombygningstiltag på dette litra sammenlinet med andre litra?
En fejl/overfortolkning?


I min optik nok en "fejlfortolkning", idet halvdelen af de 100 K-maskiner 1925-32 fik en - i mine øjne - signifikant ombygning, læs her: http://www.jernbanen.dk/damp.php?s=1&litra=K&typenr= .

M.v.h.
Niels

damplokos, udrangeringsstatistik/længst overlevende

af Anders D, 10/1 2017, 20:03 (2635 dage siden) @ Niels Munch

K 582 var i drift 62 år, og det er endda en italiener !

Avatar

damplokos, udrangeringsstatistik/længst overlevende

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 11/1 2017, 00:08 (2634 dage siden) @ Anders D

K 582 var i drift 62 år, og det er endda en italiener !

Og det er den jo stadig omend ikke dagligt. Den er jo pt. kernen i NSJK's "produktion" indtil HHB 4 bliver færdig. Og den gør det jo glimrende nu med ny overheder.

damplokos, udrangeringsstatistik/længst overlevende

af UTJ, 11/1 2017, 07:43 (2634 dage siden) @ Michael Deichmann

Beklager meget, men jeres elskede K 582 overhales altså af G 625 som var indrulleret i materielparken i årene 1898-1978 hos hhv DSB og HTJ - det er længere tid end K 582. Og også et Breda-produkt, endda uombygget til det sidste.

damplokos, udrangeringsstatistik/længst overlevende

af KimC, 11/1 2017, 08:00 (2634 dage siden) @ UTJ

Beklager meget, men jeres elskede K 582 overhales altså af G 625 som var indrulleret i materielparken i årene 1898-1978 hos hhv DSB og HTJ - det er længere tid end K 582. Og også et Breda-produkt, endda uombygget til det sidste.

Der er ingen der har sagt at K 582 har nogen rekord for driftstid blandt damplokomotiver. På den anden side er K maskinerne altså heller ikke så ringe endda. De har taget deres del af slæbet.

damplokos, udrangeringsstatistik/længst overlevende

af Anders D, 12/1 2017, 00:32 (2633 dage siden) @ UTJ

Enig - men nu gik spørgsmålet jo på K-maskinerne :-)

damplokos, udrangeringsstatistik/længst overlevende

af Rolf Berg, 17/1 2017, 23:07 (2627 dage siden) @ gamle ole2

Udrangering af DSB K (og C) loko :

1935 : 1
1938 : 4 (samt 2 der reaktiveredes og "indrangeredes" 1942)

1950 : 4
1951 : -
1952 : 14
1953 : 9
1954 : 19 + 3 C
1955 : 15
1956 : 13 + 2 C
1957 : 11 + 3 C
1958 : - + 1 C
1959 : 2 + 3 C
1960 : - + 1 C
1961 : 3 + 2 C
1962 : 1
1963 : 2
1964 : 1

1966 : - + 1 C

1969 : - + 2 C

1974 : 1

1982 : - + 1 C

Se på Tommys liste , adskillige maskiner hensat nogle år før udrangering .

mvh Rolf Berg

damplokos, udrangeringsstatistik/længst overlevende

af Steffen Dresler, 18/1 2017, 22:08 (2626 dage siden) @ Rolf Berg

Godaften

Jeg har efter Rolf Bergs opstilling vedr. udrangeringer af litra K hhv. litra C og den førliggende diskussion om ”ældste” lokomotiv generelt, prøvet at finde lidt flere informationer.

Først vil jeg give Rolf Berg helt ret i, at man overhovedet ikke kan tage udrangeringsdatoen for den endelige, da denne faktisk kun fortæller, hvornår lokomotivet er blevet endelig slettet af DSB driftsmaterielfortegnelse (DRM). Og at være optaget i DRM er jo ikke en ”tidsbestemmelse” for at være i drift. Flere lokomotiver stod i DRM også flere år EFTER at det sidste damplokomotiv i planmæssig drift (i en tur) havde kørt. Endelig blev nogle udrangerede lokomotiver beholdt og ikke bortsolgt for ophugning af flere årsager, bl.a. forbeholdt det kommende Jernbanemuseum, anvendelse som stationær varmekedel og endelig nogle som beredskab, sidstnævnte kun til 1965/66.

Så er der jo hensættelsesdatoen, den dag da lokomotivet bliver hensat (ikke bruges mere) med udrangering for øje. Altså hvor man ikke længere vil reparere lokomotivet, da man ikke mener det vil komme idrift igen. Var man usikker KUNNE man udtørre lokomotivet og så at sige ”langtidskonservere” dette. Og så skal man passe på med en hensættelsesdato, da lokomotiverne i mange tilfælde blev hensat før de skulle indgå til en planlagt reparation (S- eller L reparation), hvis ikke dette kunne ske næsten direkte fra drift. Et lokomotiv kunne altså blive hensat, indgå til reparation, hensat efter reparation og så komme i drift igen, hvis nødvendigt.

Litra K blev jo egentligt ”ret pludseligt” overtallig efter krigen. Dette primært p.g.a. motorvogne, hvor dampturen blev nedlagt. Der var dog stadig i 2. Dc. nogle ture, bl.a. i Tønder, Struer og lidt i Fredericia. Men allerede i begyndelsen af 1950´erne var der ikke mere dagligt brug for lokomotiverne. Fredericias K blev en overgang anvendt som rangerlokomotiver for vogne over Lillebæltsbroen til Strib. I flere Maskindepoter anvendtes så de værende litra K som såkaldte ”Kolde reserver”. Det vil sige de stod med kul og vand, men ikke opfyrede. De blev så engang om ugen rørt ved at blive trukken ud af remisen, kontrolleret og opsmurt. Så hvis maskinen i tur led nedbrud, reserven ditto, KUNNE man anvende den kolde reserve. Men så var man også langt ude, da der jo skulle anvendes det meste af en dag for at den kunne blive varm og anvendes.

Jeg mener at det er mere nøjagtigt at anvende den dato, om hvilken lokomotivet blev taget ud fra sin sidste tur og ikke anvendt mere. Om det blev kold reserve, hensat eller udrangeret er næsten ligemeget. Der var ikke mere en K-tur eller reserve med K det pågældende sted. Men denne dato er svær at få konstateret, da man jo så skal ind og se på de enkelte depoters ture og hvornår man holdt op med at anvende dette litra. Selvfølgelig også, at lokomotivet ikke blev flyttet til et andet depot for at indgå i en tur eller reserve her.

Nu har jeg IKKE sat mig ned for at udregne for 100 K lokomotiver, men sådan ca. var K med udsving i drift omkring ca. mellem 40 år til 62 år (hensættelsesdato ikke stop drift). Og det er da absolut ganske pænt.

Generelt ser det dog ud til, at litra D var det litra hvor flest lokomotiver holdt sig længst i drift, enten tur eller reserve. Muligvis har et par F II været længere i drift ud fra udrangeringsdatoen, men jeg kender ikke alle hensættelsesdatoer eller stop drift. Også G III havde lang driftstid, lidt over 50 år.

Men det kan da godt være, at nogle kan finde et det lokomotiv, der som ener har været længst idrift, god fornøjelse:-) .

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Ved godt vi er ude i en akademisk diskussion:-P

Hectorrail

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak