LNJ, Nærum-Vedbæk, "Abwherkonspirationer" mm?

af gamle ole2, 6/2 2017, 18:33 (2629 dage siden)

I en tidligere tråd havde en tidligere kollega omtalt at det tyske Abwher omkring 1. verdenskrig skulle have udvist interesse for denne bane (???)
Måske det danske militær også kunne have haft interesse i den alternative rute i relation til Kystbanen?
Han har desværre pt ikke genfundet kilden som muligvis var noget lokalhistorie gra Lyngby-Tårbæk.
I øvrigt var det jo en meget tidlig nedlæggelse i 21 i forhold til andre senere nedlæggelser, måske bortset lige fra Sønderjylland.
Er der mon nogen der sidenhen her ved noget?

Ole

LNJ, Nærum-Vedbæk, "Abwherkonspirationer" mm?

af Claus E. Hansen, 7/2 2017, 12:57 (2629 dage siden) @ gamle ole2

Abwehr, den tyske efterretningsorganisation, eksisterede i perioden 1921-1944, og således ikke under 1. Verdenskrig.

Mvh
Claus

LNJ, Nærum-Vedbæk, "Abwherkonspirationer" mm?

af gamle ole2, 8/2 2017, 09:52 (2628 dage siden) @ Claus E. Hansen

Det er min kollega der kalder det Abwehr. Skal nok snarere være tysk militær/efteretnongstjenestes interesse for infrastruktur.

Ole

LNJ, Nærum-Vedbæk, "Abwherkonspirationer" mm?

af Svend, Storkøbenhavn, 8/2 2017, 09:57 (2628 dage siden) @ gamle ole2

Det er min kollega der kalder det Abwehr. Skal nok snarere være tysk militær/efteretnongstjenestes interesse for infrastruktur.

.
Det bliver det jo ikke mere rigtig af .....
Inden du går videre (i dine egne undersøgelser om tysk efterretningsvirksomhed), vil jeg anbefale en tur forbi Google.

LNJ, Nærum-Vedbæk, "Abwherkonspirationer" mm?

af cm, 8/2 2017, 15:33 (2627 dage siden) @ gamle ole2

Det er min kollega der kalder det Abwehr. Skal nok snarere være tysk militær/efteretnongstjenestes interesse for infrastruktur.

Ole

Der Nachrichtendienst wurde 1889 als Sektion im Großen Generalstab begründet. Zu Beginn des Ersten Weltkriegs wurde die Sektion zu einer Abteilung aufgewertet. Zunächst umfasste das Aufgabengebiet der A III b lediglich die Spionageabwehr. Eine Auslandsaufklärung war nur begrenzt vorhanden. 1893 wurden zur „Russlandaufklärung“ auch Nachrichtenstationen an den Grenzen des Reichs eingerichtet, zum Beispiel in Gumbinnen, Jarotschin, Kempen, Lublinitz, Lyck, Soldau und Thorn.

Læs selv mere her, om Tysk Militær Efterretningstjeneste i tiden fra 1889 og frem til tiden omkring 1ste verdenskrigs afslutning...

LINK

mvh
Chr

LNJ, Nærum-Vedbæk, "Abwherkonspirationer" mm?

af Niels Munch, 7/2 2017, 16:49 (2628 dage siden) @ gamle ole2

I en tidligere tråd havde en tidligere kollega omtalt at det tyske Abwher omkring 1. verdenskrig skulle have udvist interesse for denne bane (???)
Måske det danske militær også kunne have haft interesse i den alternative rute i relation til Kystbanen?
Han har desværre pt ikke genfundet kilden som muligvis var noget lokalhistorie gra Lyngby-Tårbæk.


Den "tidligere kollega" i en tidligere tråd synes at være dig selv, Ole, og i tråden fremkom ingen eksakte svar på spm. om militær interesse i LVJ.

V.h.
Niels

Avatar

LNJ, Nærum-Vedbæk, "Abwherkonspirationer" mm?

af Morten Flindt Larsen, København K, 7/2 2017, 22:20 (2628 dage siden) @ gamle ole2
redigeret af Morten Flindt Larsen, 7/2 2017, 23:10

I en tidligere tråd havde en tidligere kollega omtalt at det tyske Abwher omkring 1. verdenskrig skulle have udvist interesse for denne bane (???)
Måske det danske militær også kunne have haft interesse i den alternative rute i relation til Kystbanen?
Han har desværre pt ikke genfundet kilden som muligvis var noget lokalhistorie gra Lyngby-Tårbæk.
I øvrigt var det jo en meget tidlig nedlæggelse i 21 i forhold til andre senere nedlæggelser, måske bortset lige fra Sønderjylland.
Er der mon nogen der sidenhen her ved noget?

Nej, det er der nok ikke, men prøv eventuelt at læs, hvad der står i Peer Thomassens bog om banen, om de tyske kanonbatterier ved Mølleåen.

LNJ, Nærum-Vedbæk, "Abwherkonspirationer" mm?

af Svend, Storkøbenhavn, 8/2 2017, 06:31 (2628 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Der kan vist ikke koges mere suppe på det ben .......

LNJ, Nærum-Vedbæk, "Abwherkonspirationer" mm?

af gamle ole2, 8/2 2017, 09:57 (2628 dage siden) @ Svend

Så konklussionen må være at der er tale om varm luft, med mindre han genfinder kilden. Han bor selv i området.

Ole

Avatar

LNJ, Nærum-Vedbæk, "Abwherkonspirationer" mm?

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 10/2 2017, 07:16 (2626 dage siden) @ gamle ole2

Så konklussionen må være at der er tale om varm luft, med mindre han genfinder kilden. Han bor selv i området.

Det kan stadig være varm luft!

LNJ, Nærum-Vedbæk, "Abwherkonspirationer" mm?

af gamle ole2, 11/2 2017, 18:07 (2624 dage siden) @ Michael Deichmann

Tilbage er der vel så hvorfor lige netop Nærum-Vedbæk blev nedlagt så tidligt idet der vel var andre baner der havde lige så mange "røde tal på bundlinien" (uafhængigt af div militære mm konspitatuoner)

Ole

Avatar

LNJ, Nærum-Vedbæk, "Abwherkonspirationer" mm?

af Morten Flindt Larsen, København K, 11/2 2017, 18:22 (2624 dage siden) @ gamle ole2

Tilbage er der vel så hvorfor lige netop Nærum-Vedbæk blev nedlagt så tidligt idet der vel var andre baner der havde lige så mange "røde tal på bundlinien" (uafhængigt af div militære mm konspitatuoner)

Kære Ole,

Jeg kan forstå, at du ikke kender Nærum - Vedbæk strækningens opland særligt godt. Delstrækningen blev nedlagt, for at banen ikke skulle få alt for "røde tal på bundlinjen". Der var hverken person- eller godstrafik af betydning, så der var ikke noget at bruge delstrækningen til. Trafikken kunne om fornødent afvikles med rute- og lastbiler, og heller ikke siden har der været noget behov for en jernbane på egnen.

LNJ, Nærum-Vedbæk, "Abwherkonspirationer" mm?

af gamle ole2, 12/2 2017, 10:10 (2624 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Tak. Grundlæggende helt ening.
Jo jeg kender egnen. Boet i Lyngby i 20 år. Det der undrer at mange andre baner var lige så "tynde" mht til noget at køre med, men de holdt jængere end 21. Selv her hvor jeg bor nu på Falster holdt de tynde baner på f.ex. Lolland da længere.

hilsen Ole

Avatar

LNJ, Nærum-Vedbæk, "Abwherkonspirationer" mm?

af Morten Flindt Larsen, København K, 12/2 2017, 14:29 (2624 dage siden) @ gamle ole2

Tak. Grundlæggende helt ening.
Jo jeg kender egnen. Boet i Lyngby i 20 år. Det der undrer at mange andre baner var lige så "tynde" mht til noget at køre med, men de holdt jængere end 21. Selv her hvor jeg bor nu på Falster holdt de tynde baner på f.ex. Lolland da længere.

Jamen, banerne på Lolland var da bestemt ikke "tynde" mht. til noget at køre med. Det er en misforståelse. Der var masser at køre med, så derfor holdt banerne dernede også 30-40 år længere, end mellem Nærum og Vedbæk, hvor der var nul og nix. Her var der hverken landbrug eller industri, som kunne generere indtægter. Det var det jeg mente med, at du åbenbart ikke kendte Nærum - Vedbæk strækningens opland.

Før 2. verdenskrig betragtede man jo ikke jernbanen som en gavebod, som mange gør det i dag. Banernes underskud belastede lokalsamfundenes og dermed skatteydernes økonomi, hvorfor kommunerne langs banerne hele tiden vejede banernes værdi som transportleverandør for virksomheder og borgere op mod udgifterne til deres fortsatte drift. Hovedparten af banerne på Lolland-Falster er primært bygget med henblik på godstrafik, og hoveddelen af deres transportpræstationer var godstransport. Persontrafikken var en sidegevinst, men det er aldrig persontrafikken, der redder små jernbanestrækninger fra lukning, med mindre at politikerne - som det er tilfældet i nyere tid - bruger persontrafikken til at drive socialpolitik og klimapolitik med. Småbaner uden godstrafik og med begrænset persontrafik kan drives langt mere økonomisk ansvarligt med rutebiler end med tog, selv om rutebildrift også giver underskud i vore dage.

I Danmark har jernbanernes primære formål historisk set været at udføre godstrafikken, og godstrafikken har genereret hovedparten af banernes indtægter i de år, hvor det var muligt at drive jernbaner uden de helt store subsidier fra de offentlige kasser. Persontrafik alene har aldrig skabt nogen videre rentabilitet på de danske jernbaner, men den opretholdes fortsat, mestendels med subsidier og af politiske og samfundsmæssige årsager. Hvis man lukkede f.eks. S-banen, skulle folk jo transporteres på en anden måde, men overskud giver driften ikke.

Mellem Lyngby og Nærum var der før 2. verdenskrig både en vis godstrafik og en persontrafik af betydning (pendlere og lystrejsende), men allerede i 1926 var det nødvendigt, at kommunerne overtog det private baneselskab, fordi banens drift var blevet urentabel. Og sådan var det over hele landet. Rentabilitet af driften var der bestemt ikke mellem Nærum og Vedbæk, og det var der heller ikke på Lolland-Falster, efter at sukkerfabrikkerne lukkede og lastbilerne overtog de tilbageværende roetransporter.

Avatar

LNJ, Nærum-Vedbæk, Gods fra "Frydenlund"?

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 12/2 2017, 20:42 (2623 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Ja, mellem Nærum og Vedbæk var der kun trinbrædtet ved Frydenlundsvej, og før udstykningen i 1950'er af kvarteret der har der næppe været meget trafik der.
Men på området omkring Skovringen skulle der have været teglværk. Jeg har boet i nr 22 og op til "Grisestien" er der nogle dæmninger, der ligner banedæmninger for smalsporsbane idet jeg tror de er for smalle til at være fra sidespor til banen.
Jeg har nærlæst EVP's side om Lyngby-Vedbæk banen og der er blot et gammelt postkort af trinbrædtbygningen og ikke meget mere.
Kan der have været kørt mursten fra Frydenlund trinbrædt i en nu fjern fortid?

Avatar

LNJ, Nærum-Vedbæk, Gods fra "Frydenlund"?

af Morten Flindt Larsen, København K, 12/2 2017, 20:54 (2623 dage siden) @ Michael Deichmann

Kan der have været kørt mursten fra Frydenlund trinbrædt i en nu fjern fortid?

Det kan der godt, for der var offentligt læssespor i Frydenlund fra 1. januar 1902 til lukningen i 1923.

LNJ, Nærum-Vedbæk, "Abwherkonspirationer" mm?

af gamle ole2, 15/2 2017, 18:07 (2620 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Nu ryger vi nok lidt ud af et sidespor, men alligevel. MTJ og delvist NRJ på Lolland var da nok noget tynde i driften, og de overtagne normalsorede DSB baner i Sønderjylland
Vestre Sottrup-Skelde
Padborg-Tørsbøl
Bredebro-Rødekro
Og selvfølgelig den Midtsjællandske bane, holdt ej heller længe og med tynd drift.

Ole

LNJ, Nærum-Vedbæk, "Abwherkonspirationer" mm?

af Svend, Storkøbenhavn, 15/2 2017, 18:27 (2620 dage siden) @ gamle ole2

Nu ryger vi nok lidt ud af et sidespor......

.
Nej vi er kommet på afveje. Måske vi skulle opfordre forum-ejeren til at starte et Konspirations forum med plads til diverse teorier, antagelser, forestillinger, gætterier, fantasier samt alt muligt (øvrigt) sludder og vrøvl ;-)

LNJ, Nærum-Vedbæk, "Abwherkonspirationer" mm?

af Andersen, 15/2 2017, 19:33 (2620 dage siden) @ Svend

Nu ryger vi nok lidt ud af et sidespor......

.
Nej vi er kommet på afveje. Måske vi skulle opfordre forum-ejeren til at starte et Konspirations forum med plads til diverse teorier, antagelser, forestillinger, gætterier, fantasier samt alt muligt (øvrigt) sludder og vrøvl ;-)

Thumbs up til det, haha! :-D
Jeg ville elske det :-P
Kunne udlægge min fiktion om en anelse tidligere elektricificering (og dermed ingen ic4!!)
....eller endnu bedre! Et fiktivt men realistisk scenarie med et videreudviklet og moderne sporvejsnet i københavn

Mvh

LNJ, Nærum-Vedbæk, "Abwherkonspirationer" mm?

af Holger Sørensen, Hedehusene, 15/2 2017, 20:26 (2620 dage siden) @ Andersen

Bravo - lige efter mit hoved.

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

LNJ, Nærum-Vedbæk, "Abwherkonspirationer" mm?

af Hans-Henrik Landsvig ⌂ @, Amagerbro, 14/3 2017, 16:26 (2593 dage siden) @ Svend

Nu ryger vi nok lidt ud af et sidespor......

.
Nej vi er kommet på afveje. Måske vi skulle opfordre forum-ejeren til at starte et Konspirations forum med plads til diverse teorier, antagelser, forestillinger, gætterier, fantasier samt alt muligt (øvrigt) sludder og vrøvl ;-)

Her er så et bidrag:

Jeg er i gang med at skrive synopsis til et teaterstykke i fire akter:

Første akt: Kejseren i Berlin sover skidt om natten, fordi danskerne har bygget en farlig fæstning ved Koppenhagen. Hans efterretningstjeneste beroliger ham ved at bygge en jernbane, så fæstningen kan nedkæmpes nordfra.

Anden akt: Danskerne fatter ikke en brik og sætter deres egne ingeniørsoldater til at vedligeholde banen. Nu kan kejserne igen ikke sove. Han griner konstant af Die dumme Dänen.

Tredje akt: Krigen begynder. Tyskerne sætter kanoner i land på Vedbæk havn og forlanger dem kørt til hemmelige batterier langs Mølleåen. Men de har ikke læst Ole Chr. Munk Plums bog og ved ikke, at aftalen om vedligehold yderligere omfatter, at ingeniørofficerer og soldater kan ansættes og uddannes som trafikpersonale ved LVJ, så de ikke kun stopper sveller, men også lærer at køre med togene. De ved derfor ikke, hvem de i virkeligheden har for sig, da en vrangvillig driftsbestyrer (spillet af Niels Munch) gør sit yderste for at forsinke transporten. Ikke et øje er tørt, da en advokat får nedlagt fogedforbud mod afgang. Niels har spillet sit trumfkort og nægter at udlevere særtogsanmeldelsen til en mand i Ålborg (spillet af Thomas Boberg Nielsen) som selvfølgelig ikke finder sig i den slags. Yderligere problemer opstår, da en togbetjent (spillet af Futfar) smider alle tyskerne ud, fordi de ikke har pladsbilletter. Da toget endelig kommer af sted, kører den lumske lokomotivfører (spillet af Steffen Dresler) ind på et hidtil ukendt sidespor på fri bane. Spændingen hos publikum er højspændt.

Fjerde akt: Det viser sig, at Steffen har kørt tyskerne til Stubbekøbing, hvor den tyske transportofficer bliver præsenteret for Gamle Ole (spillet af ham selv). De indleder en hyggelig - og meget, meget, meget lang - samtale , hvor Ole får detaljerede og autoritative svar på alle de spørgsmål, han nogensinde har stillet her og andetsteds. Publikum begynder nu at udvandre, og opdager slet ikke, at da samtalen er slut, har krigen været forbi i årevis. Uden kanoner er stormen på København ynkeligt mislykkedes, og kejseren er derfor stukket af til Holland. Med toget!!!!!

Jeg er ikke helt færdig og mangler stadig en rolle til vor søndagspige. Vi troede jo, at hun var fra Jægersborg, så det må kunne lade sig gøre. Der skal jo være noget for husarene i sådan en militaristisk forestilling.

:-) :-) :-)


Mange hilsner

Hans-Henrik Landsvig

LNJ, Nærum-Vedbæk, "Abwherkonspirationer" mm?

af Niels Munch, 14/3 2017, 16:35 (2593 dage siden) @ Hans-Henrik Landsvig

Jeg er ikke helt færdig og mangler stadig en rolle til vor søndagspige. Vi troede jo, at hun var fra Jægersborg, så det må kunne lade sig gøre. Der skal jo være noget for husarene i sådan en militaristisk forestilling.


Hehe, herligt drama!

Kan du ikke ansætte hende på Hovedkontoret?

Avatar

LNJ, Nærum-Vedbæk, "Abwherkonspirationer" mm?

af Morten Flindt Larsen, København K, 14/3 2017, 16:47 (2593 dage siden) @ Hans-Henrik Landsvig


Jeg er ikke helt færdig og mangler stadig en rolle til vor søndagspige. Vi troede jo, at hun var fra Jægersborg, så det må kunne lade sig gøre. Der skal jo være noget for husarene i sådan en militaristisk forestilling.

Behold vores søndagspige og stryg alt det andet militaristiske gejl. Hun er det eneste, det er virkeligt i historien.

Peace and love
M:-Drten

LNJ, Nærum-Vedbæk, "Abwherkonspirationer" mm?

af Niels Munch, 14/3 2017, 17:53 (2593 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hvad pokker, Morten, var der ingen rolle til dig? Mon ikke Hans-Henrik kan gøre dig til gesandt i Nørresundby :-D :-P .

Avatar

LNJ, Nærum-Vedbæk, "Abwherkonspirationer" mm?

af Morten Flindt Larsen, København K, 14/3 2017, 17:54 (2593 dage siden) @ Niels Munch

Hvad pokker, Morten, var der ingen rolle til dig? Mon ikke Hans-Henrik kan gøre dig til gesandt i Nørresundby :-D :-P .

:-P :-P :-P

LNJ, Nærum-Vedbæk, "Abwherkonspirationer" mm?

af Hans-Henrik Landsvig ⌂ @, Amagerbro, 14/3 2017, 22:42 (2593 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hvad pokker, Morten, var der ingen rolle til dig? Mon ikke Hans-Henrik kan gøre dig til gesandt i Nørresundby :-D :-P .


:-P :-P :-P

Morten er naturligvis velkommen i endnu en af de mange helteroller.

Han er manden, som får den fjendtlige fremrykning til at ende i kaos, fordi han får tyskerne til at tro på, at det hus, de har rekvireret som ventesal, ligger i Nørresundby. I virkeligheden ligger det i Helsingør, som vi alle ved i dag.

Og nu, hvor vi er i gang:

henning h087 fortjener en rolle som kontroversiel freelancer i spionfaget. Allerede hans dæknavn i dette forum viser jo, at han har noget at skjule. I stykket er han under skarp observation af adskillige efterretningstjenester, fordi man meget alvorligt frygter, at han er i besiddelse af en stor samling yderst hemmelige dokumenter vedrørende jernbaner. Skrækscenariet er, at han vil offentliggøre dem som en slags wikileaks, men så galt går det da heldigvis ikke. Henning er en god dansk mand og sikrer, at lokomotivfører Steffen diskret får overrakt en sporplan, som kan føre ham til det hemmelige sidespor.

Hvis der er flere oversete helte til stede, så sig bare til, og I får straks en rolle. Jeg elsker at sætte andre folk i arbejde.;-) ;-)

Mange hilsner

Hans-Henrik Landsvig

LNJ, Nærum-Vedbæk, "Abwherkonspirationer" mm?

af UTJ, 15/3 2017, 08:22 (2593 dage siden) @ Hans-Henrik Landsvig

Hvad pokker, Morten, var der ingen rolle til dig? Mon ikke Hans-Henrik kan gøre dig til gesandt i Nørresundby :-D :-P .


:-P :-P :-P


Morten er naturligvis velkommen i endnu en af de mange helteroller.

Han er manden, som får den fjendtlige fremrykning til at ende i kaos, fordi han får tyskerne til at tro på, at det hus, de har rekvireret som ventesal, ligger i Nørresundby. I virkeligheden ligger det i Helsingør, som vi alle ved i dag.

Og nu, hvor vi er i gang:

henning h087 fortjener en rolle som kontroversiel freelancer i spionfaget. Allerede hans dæknavn i dette forum viser jo, at han har noget at skjule. I stykket er han under skarp observation af adskillige efterretningstjenester, fordi man meget alvorligt frygter, at han er i besiddelse af en stor samling yderst hemmelige dokumenter vedrørende jernbaner. Skrækscenariet er, at han vil offentliggøre dem som en slags wikileaks, men så galt går det da heldigvis ikke. Henning er en god dansk mand og sikrer, at lokomotivfører Steffen diskret får overrakt en sporplan, som kan føre ham til det hemmelige sidespor.

Hvis der er flere oversete helte til stede, så sig bare til, og I får straks en rolle. Jeg elsker at sætte andre folk i arbejde.;-) ;-)

Mange hilsner

Hans-Henrik Landsvig

.
Efterretningstjenesten har da holdt et vågent øje med dette forum i lang tid - ja, faktisk siden det blev etableret ;-)

LNJ, Nærum-Vedbæk, "Abwherkonspirationer" mm?

af gamle ole2, 14/3 2017, 17:38 (2593 dage siden) @ Hans-Henrik Landsvig

Det må da blive et hit!:-D

hilsen Ole

LNJ, Nærum-Vedbæk, "Abwherkonspirationer" mm?

af Hans-Henrik Landsvig ⌂ @, Amagerbro, 14/3 2017, 18:01 (2593 dage siden) @ gamle ole2

Det må da blive et hit!:-D

hilsen Ole

Ja, men måske skal jeg blot lytte til de gode råd om at droppe krig og teater.

Jeg vil hellere sætte mig ned i solskinnet på en bænk i Jægersborg, holde søndagspigen i hånden, stirre hende dybt ind i øjnene og skamløst forføre hende - - - til at give mig et eksemplar af lokalinstruksen for DSB-LNJ - forbindelsen. :-)

Og så tror jeg, at du skal sige til din kollega, at der ikke er kød på historien om at "en fremmed magt" satte penge i LVJ.

Mange hilsner

Hans-Henrik Landsvig

LNJ, Nærum-Vedbæk, "Abwherkonspirationer" mm?

af Steffen Dresler, 14/3 2017, 20:19 (2593 dage siden) @ Hans-Henrik Landsvig

Go´aften til alle og ikke mindst manuskriptforfatteren!

Historien bliver nok ikke lige så god som ”Badehotellet”, men det må jeg jo leve med i min rolle, som jeg egentligt er ganske tilfreds med. Lkf. er jo nok ikke det værste at spille, vel?

Nå, jeg havde nu ellers ikke tænkt på at være part i denne tråd af mange årsager, men når jeg nu er ”acteur”.

A pro pos emnet, så har jeg da i lang tid ofte tænkt på ”vores” alle sammens danske jernbanelitteratur/historie. Så med den mulighed, der nu er for at blive skoset/skudt på mv., viser dette eksempel jo aldeles godt et stort – synes jeg – problemområde, der er i danske jernbanehistorieskrivning (og helt sikkert også andre emner).

I tidernes morgen har skribenterne nedskrevet nogle ting som man måske DENGANG ikke kunne bevise (manglende kilder og kildeangivelser), men som man i datiden antog for at være korrekte eller ikke modbeviste/undersøgte. Det kunne være førstehåndberetninger med den chance der nu var for at huske tingene anderledes end sket, eller konklusioner, der passede ind i historien, men nok ikke helt passede med det skete.
F. eks. ”vores” opfattelse af, hvad der skete under og efter den tyske besættelse af Danmark var sådan, for sådan skete det jo og det blev også fortalt sådan af folk, der selv oplevede det, punktum.

Et ganske lille eksempel herpå er vores ”tro” på at Danmark (og hermed DSB og resten af staten) efter krigen bare kunne tage de tyske efterladenskaber og bruge dem (almindelige vogne, tankvogne, traktorer, lokomotiver, skinner, olie, benzin, biler, krigsskibe, kanoner etc.), men måske nok havde lidt sværere ved at gøre det end i Norge, hvor man angiveligt bare satte skilte på materiellet og tog det. Og DET er aldeles forkert. BÅDE Danmark OG Norge BETALTE for hver en lille eller stor stump de måtte ønske og som der blev givet tilladelse til at de kunne købe af hér, Den Britiske Militærmission, der OGSÅ på jernbaneområdet, havde erstattet de tyske myndigheder!

Et andet eksempel, her lokomotivhistorisk, er beskrivelsen af bestilling og købet af de første lokomotiver til København-Roskildebanen fra SHARP. Den er heller ikke helt korrekt som beskrevet OGSÅ i de tidligere officielle fremstillinger og lokomotiverne så IKKE lige sådan ud som på diverse modeller og tegninger, der var flere og anderledes detaljer afhængig af tidspunktet.

(Ovennævnte to eksempler bliver jo selvfølgelig uddybet og bevist i nogle kommende udgivelser fra BB).

Især i mange af de såkaldte jernbanemonografier er tidligere tiders fejl og misforståelser blevet gentaget i en sådan grad, at de nu står de til trone. Det står jo både i den og den udgivelse, ikke sandt! Og hvorfor, fordi man ofte har anvendt ”Kopier og sæt ind” og bagefter ”Find og erstat” i mange tilfælde. Altså er IKKE kildekritiske, kontrollerer ved anden kilde på f.eks. Rigsarkivet eller hvor originalmateriellet befinder sig. Og sidst ikke at forglemme, at noteværker er næsten ukendte i den skrevne jernbanehistorie. Læseren kan IKKE se hvor informationen i virkeligheden stammer fra andet end muligvis en henvisning til f.eks. anvendt litteratur og en bestyrelsesprotokol (og er den neutral?) etc.

Og her så en lille provokation. Mange monografier er således mere mammografier; noget fladpa…. noget, rent historisk. Og det gælder helt sikkert indenfor mange andre specialområder. Men husk på, at det er jo MIN opfattelse!!

Jamen, det har jeg da også selv anvendt i sin tid, så jeg har da ikke været bedre, men tror nu nok, at jeg er blevet noget klogere efter at have modtaget positiv kritik og bemærkninger (og viljen til at ændre).

Her til sidst kan jeg kun være fuldstændig enig i, at Michael Clemmesens udgivelser refereret til andet sted, er noget af det bedst historiske indenfor de emner han beskæftiger sig med.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Altså undersøg ved andre kilder, inden sådanne ”konspirationsteorier” fremsættes og der bruges masser af unødig tid af mange.

NB, NB: Monografierne er – synes jeg – blevet meget, meget bedre og historiske korrekte i de sidste par år, men der mangler stadig et noteværk for os læsere og for at holde skribenten op på det skrevne.

Avatar

LNJ, Nærum-Vedbæk, "Abwherkonspirationer" mm?

af Morten Flindt Larsen, København K, 15/3 2017, 06:37 (2593 dage siden) @ Steffen Dresler

Go´aften til alle og ikke mindst manuskriptforfatteren!

Historien bliver nok ikke lige så god som ”Badehotellet”, men det må jeg jo leve med i min rolle, som jeg egentligt er ganske tilfreds med. Lkf. er jo nok ikke det værste at spille, vel?

Nå, jeg havde nu ellers ikke tænkt på at være part i denne tråd af mange årsager, men når jeg nu er ”acteur”.

A pro pos emnet, så har jeg da i lang tid ofte tænkt på ”vores” alle sammens danske jernbanelitteratur/historie. Så med den mulighed, der nu er for at blive skoset/skudt på mv., viser dette eksempel jo aldeles godt et stort – synes jeg – problemområde, der er i danske jernbanehistorieskrivning (og helt sikkert også andre emner).

I tidernes morgen har skribenterne nedskrevet nogle ting som man måske DENGANG ikke kunne bevise (manglende kilder og kildeangivelser), men som man i datiden antog for at være korrekte eller ikke modbeviste/undersøgte. Det kunne være førstehåndberetninger med den chance der nu var for at huske tingene anderledes end sket, eller konklusioner, der passede ind i historien, men nok ikke helt passede med det skete.
F. eks. ”vores” opfattelse af, hvad der skete under og efter den tyske besættelse af Danmark var sådan, for sådan skete det jo og det blev også fortalt sådan af folk, der selv oplevede det, punktum.

Et ganske lille eksempel herpå er vores ”tro” på at Danmark (og hermed DSB og resten af staten) efter krigen bare kunne tage de tyske efterladenskaber og bruge dem (almindelige vogne, tankvogne, traktorer, lokomotiver, skinner, olie, benzin, biler, krigsskibe, kanoner etc.), men måske nok havde lidt sværere ved at gøre det end i Norge, hvor man angiveligt bare satte skilte på materiellet og tog det. Og DET er aldeles forkert. BÅDE Danmark OG Norge BETALTE for hver en lille eller stor stump de måtte ønske og som der blev givet tilladelse til at de kunne købe af hér, Den Britiske Militærmission, der OGSÅ på jernbaneområdet, havde erstattet de tyske myndigheder!

Et andet eksempel, her lokomotivhistorisk, er beskrivelsen af bestilling og købet af de første lokomotiver til København-Roskildebanen fra SHARP. Den er heller ikke helt korrekt som beskrevet OGSÅ i de tidligere officielle fremstillinger og lokomotiverne så IKKE lige sådan ud som på diverse modeller og tegninger, der var flere og anderledes detaljer afhængig af tidspunktet.

(Ovennævnte to eksempler bliver jo selvfølgelig uddybet og bevist i nogle kommende udgivelser fra BB).

Især i mange af de såkaldte jernbanemonografier er tidligere tiders fejl og misforståelser blevet gentaget i en sådan grad, at de nu står de til trone. Det står jo både i den og den udgivelse, ikke sandt! Og hvorfor, fordi man ofte har anvendt ”Kopier og sæt ind” og bagefter ”Find og erstat” i mange tilfælde. Altså er IKKE kildekritiske, kontrollerer ved anden kilde på f.eks. Rigsarkivet eller hvor originalmateriellet befinder sig. Og sidst ikke at forglemme, at noteværker er næsten ukendte i den skrevne jernbanehistorie. Læseren kan IKKE se hvor informationen i virkeligheden stammer fra andet end muligvis en henvisning til f.eks. anvendt litteratur og en bestyrelsesprotokol (og er den neutral?) etc.

Og her så en lille provokation. Mange monografier er således mere mammografier; noget fladpa…. noget, rent historisk. Og det gælder helt sikkert indenfor mange andre specialområder. Men husk på, at det er jo MIN opfattelse!!

Jamen, det har jeg da også selv anvendt i sin tid, så jeg har da ikke været bedre, men tror nu nok, at jeg er blevet noget klogere efter at have modtaget positiv kritik og bemærkninger (og viljen til at ændre).

Her til sidst kan jeg kun være fuldstændig enig i, at Michael Clemmesens udgivelser refereret til andet sted, er noget af det bedst historiske indenfor de emner han beskæftiger sig med.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Altså undersøg ved andre kilder, inden sådanne ”konspirationsteorier” fremsættes og der bruges masser af unødig tid af mange.

NB, NB: Monografierne er – synes jeg – blevet meget, meget bedre og historiske korrekte i de sidste par år, men der mangler stadig et noteværk for os læsere og for at holde skribenten op på det skrevne.

Det vil jeg da godt lige erklære mig ganske enig i, her oppe fra Nørresundby.

LNJ, Nærum-Vedbæk, "Abwherkonspirationer" mm?

af Hans T. Møller, 15/2 2017, 20:53 (2620 dage siden) @ gamle ole2

Den prøjsiske og senere tyske generalstab udviklede og perfektionerede krigsplanlægning under navne som Moltke og Schlieffen. De havde gennemtænkt og øvet en kommende krig, planerne lå i skrivebordsskuffen og behøvede kun en dato og en underskrift for at blive sat i værk. Det gik godt under den fransk-tyske krig i 1870. Under 1. Verdenskrig gik det galt af forskellige grunde.

Men måske har den tyske generalstabs ry givet anledning til rygter om, at den havde planer for alt - inklusiv en eventuel brug af Lyngby-Vedbæk Jernbane?

Jeg tvivler nu på, at der fandtes nogen tyske konspirationer vedrørende LVJ.

Bedste hilsner

LNJ, Nærum-Vedbæk, "Abwherkonspirationer" mm?

af Hans-Henrik Landsvig ⌂ @, Amagerbro, 14/3 2017, 13:43 (2594 dage siden) @ gamle ole2
redigeret af Hans-Henrik Landsvig, 14/3 2017, 14:00

Historien om LVJ under Første Verdenskrig er en gammel traver.

Rygter er der masser af - substans og dokumentation er der ikke meget af.

Rygterne kolporteres ivrigt af Lars Lindeberg i bogen: De så det ske - Danmark under 1. verdenskrig. (København 1966).

Historien om LVJ og påståede tyske kanonstillinger ved industribygningerne i Mølleådalen står på side 36.

Jeg har direkte spurgt Lars Lindeberg, hvor han havde disse oplysninger fra.

Det kunne han ikke huske.......

Men ganske almindelig logik tilsiger jo, at den tyske efterretningstjeneste havde en helt naturlig interesse i et stort moderne fæstningsanlæg, som blev bygget i et naboland.

Det lagde tyskerne heller ikke selv skjul på.

En officer ved navn H. Frobenus skrev således i 1894 en artikelserie i Jahrbuch für die deutsche Armee und Marine om Die neuen Befestigungen Koppenhagens. Meget af isenkrammet til forterne blev leveret af tyske fabrikker, og montørerne har tydeligvis ikke kun rapporteret hjem til deres egne værkførere.

Frobenius er da i hvert fald så godt bekendt med detaljerne, at han kritiserer toiletforholdene på Garderhøjfortet.

Artiklerne er senere genoptrykt og kan findes på biblioteket, hvis man skriver Koppenhagen med to p'er.

Det er også logisk, at fæstningens svage punkt var Dyrehaven. Det kaldtes i samtiden Hullet i Nordfronten og blev kun delvis lukket i 1916 med Taarbækfortets indvielse.

Nord for dette hul løb så LVJ fra Vedbæk - hvor der jo også dengang var en havn - og ned gennem Mølleådalen, som kun vanskeligt kunne observeres og beskydes fra de danske batterier.

Hvis Frobenius og hans senere kolleger ikke har sat sig grundigt ind i det, har de været direkte inkompetente.

I artiklerne holder han sig selvfølgelig til en grundig militærfaglig beskrivelse af fæstningen og tier stille med, hvad han mener, man kan gøre ved den, så herfra at påstå, at tyskerne mere eller mindre finansierede LVJ for at kunne falde Københavns befæstning i ryggen er der efter mine begreber et stort spring.

Og yderligere en betragtelig ironi, fordi det i flere af bøgerne om banen (f.eks. Ole Chr. Munk Plum: Nærumbanen 1900-2000) beskrives, hvordan bestyrelsen allerede i 1905 konstaterede, at spor og sveller var under al kritik, og at banen lavede en aftale med ingen andre end Ingeniørregimentet (det danske altså!) om at soldaterne kunne øve sig i jernbanedrift ved at sætte LVJ i stand!!!

Her slutter kendsgerninger og logik for mig.

Resten er udelukkende von hörensagen, som de siger i Herr Frobenius hjemland.

Men jeg lytter meget gerne, hvis nogen kan dokumentere disse utallige rygter, som florerede både dengang og nu, og - som det ses i denne tråd - stadig kan sætte sindene i bevægelse.

For det er da en spændende historie.

Mange hilsner

Hans-Henrik Landsvig

LNJ, Nærum-Vedbæk, "Abwherkonspirationer" mm?

af Henrik Jensen, 14/3 2017, 16:12 (2593 dage siden) @ Hans-Henrik Landsvig

Hej

Hvis man nu tage de militære briller på fremfor de ferroviale, er der ikke meget, der taler for at Tyskland ville benytte Vedbæk til noget som helst. Havnen blev i følge Rudersdal Museum først anlagt i årene 1917 - 19, inden da blev fiskerbådene trukket op på stranden. Dvs. at før 1. verdenskrig måtte en evt. landsætning i Nordsjælland ske i Helsingør (man kunne den gang kun med besvær landsætte over åben strand og kun med let artilleri). Her ud over lå Vedbæk inden for skudvidden for både Middelgrundsfortets 30 og 17 cm kanoner. Det vil sige at Fortet skulle nedkæmpes, før en brug af kysten og byen kunne blive aktuel. Dette taler også imod en brug af Vedbæk.
Ser man i Michael Clemmesens "Den lange vej mod 9. april", som bygger på omfattende arkivstudier, er der intet i den tyske planlægning, der bygger på en landsætning i Nordsjælland, men enten i Køge, Korsør, Kalundborg eller Smålandsfarvandet. I samme forfatters "Det lille land før den store krig" er der intet i den danske militære planlægning før 1. verdenskrig, der forventer en tysk landsætning i Nordsjælland men kun i Syd- eller Vestsjælland.

Med disse betragtninger er der slået endnu et søm i ligkisten for den påståede tyske militære interesse i LVJ.

Med venlig hlsen
Henrik

LNJ, Nærum-Vedbæk, "Abwherkonspirationer" mm?

af Hans-Henrik Landsvig ⌂ @, Amagerbro, 14/3 2017, 17:29 (2593 dage siden) @ Henrik Jensen

Hej

Hvis man nu tage de militære briller på fremfor de ferroviale, er der ikke meget, der taler for at Tyskland ville benytte Vedbæk til noget som helst. Havnen blev i følge Rudersdal Museum først anlagt i årene 1917 - 19, inden da blev fiskerbådene trukket op på stranden. Dvs. at før 1. verdenskrig måtte en evt. landsætning i Nordsjælland ske i Helsingør (man kunne den gang kun med besvær landsætte over åben strand og kun med let artilleri). Her ud over lå Vedbæk inden for skudvidden for både Middelgrundsfortets 30 og 17 cm kanoner. Det vil sige at Fortet skulle nedkæmpes, før en brug af kysten og byen kunne blive aktuel. Dette taler også imod en brug af Vedbæk.
Ser man i Michael Clemmesens "Den lange vej mod 9. april", som bygger på omfattende arkivstudier, er der intet i den tyske planlægning, der bygger på en landsætning i Nordsjælland, men enten i Køge, Korsør, Kalundborg eller Smålandsfarvandet. I samme forfatters "Det lille land før den store krig" er der intet i den danske militære planlægning før 1. verdenskrig, der forventer en tysk landsætning i Nordsjælland men kun i Syd- eller Vestsjælland.

Med disse betragtninger er der slået endnu et søm i ligkisten for den påståede tyske militære interesse i LVJ.

Med venlig hlsen
Henrik

Jeg burde selv have fanget den med Vedbæk havn.

Vi er enige om, at LVJ ville have haft meget begrænset betydning - om nogen overhovedet - i en tysk angrebsplan.

Mange hilsner

Hans-Henrik Landsvig

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak