DSB 10t-troljer- hisorie?

af Muncken, 8/2 2017, 12:34 (2632 dage siden)

Hej i forum.

Nogen der kender til hvor man kan finde oplysninger om DSBs små troljer, af 10t typen - som stadig er i drift.

Oplysninger om hvem der byggede dem, oplysninger om ombygninger mm søges.

De første er vist tilbage fra 60erne, og har ændret udseende flere gange fem til i dag.

[image]
Trolje 87 i skive 2016

Mvh

DSB 10t-troljer- hisorie?

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 8/2 2017, 15:26 (2632 dage siden) @ Muncken

Nogen der kender til hvor man kan finde oplysninger om DSBs små troljer, af 10t typen - som stadig er i drift.

Oplysninger om hvem der byggede dem, oplysninger om ombygninger mm søges.

De ældre er bygget af Meulengracht-Jensen, de nyere af JØLEMO ApS. Jeg kender ikke til andre som har bygget denne type.

DSB 10t-troljer- historie (+ 3 fotos)

af Niels Munch, 8/2 2017, 15:55 (2632 dage siden) @ Muncken
redigeret af Niels Munch, 8/2 2017, 16:18

[image]> Trolje 87 i skive 2016


Typen blev vel egentlig lanceret i 1950'erne:

[image]DSB Trolje nr. 16 i Holte, december 1958 (nm).

..... og videreudviklet til denne udgave, hvoraf LJ og HFHJ nyanskaffede hver én i begyndelsen af 1980'erne:

[image]LJ MT 1, Maribo 04.07.1983 (nm).

DSB havde også anskaffet typen i et af mig ukendt tal, og medio 1990'erne blev de, der fortsatte i drift, af bl.a. arbejdsmiljøhensyn forsynet med nye og større førerhuse m.v.:

[image]Aarsleff Trolje 70002 "Majbrit" (ex DSB 51) i Halsskov, 23.09.2014 (nm).

Det skete ved sporværktøjsdepotet i Langaa, hvor man bl.a. fortalte, at de nye førerhuse leveredes fra en fabrik i Herning.

En del DSB/BDK troljer er i tidens løb solgt til privatbaner m.fl.

I denne tråd i det andet forum er behandlet en række eksempler på troljer, også af andre typer.

PS: Maskinfabrikken JøLeMo A/S eksisterede 1978-2006.


M.v.h.
Niels

DSB 10t-troljer- historie (+ 3 fotos)

af Rolf Berg, 8/2 2017, 16:34 (2632 dage siden) @ Niels Munch

Omkring 70-erne "transplanterede" Nyborgværkstedet nye store mandskabskabiner på de gamle troljer med de små førerhuse . Senere flyttedes en del (alt ?) af Bafd arbejderne fra Nyborg til Langå ex mdt der blev moderniseret invendigt . Er Langå værkstedet stadig aktivt eller lukket ?

mvh Rolf Berg

DSB 10t-troljer- historie (+ 3 fotos)

af Niels Munch, 8/2 2017, 17:39 (2632 dage siden) @ Rolf Berg

Er Langå værkstedet stadig aktivt eller lukket ?


I bygningerne huserer KSM-SERVICE/RAIL-SERVICE.

M.v.h.
Niels

Avatar

DSB 10t-troljer- historie (+ 3 fotos)

af Morten Flindt Larsen, København K, 8/2 2017, 16:54 (2632 dage siden) @ Niels Munch


Typen blev vel egentlig lanceret i 1950'erne:

Ja, og ret tideligt. Oprindelig havde de ikke førerhus.

DSB 10t-troljer- historie (+ 3 fotos)

af re20000, 8/2 2017, 23:01 (2632 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

:

Ja, og ret tideligt. Oprindelig havde de ikke førerhus.

Det må være før man opfandt arbejdsmiljø... Er der tilfældigvis en, der kan lægge et billede op?

På forhånd tak!

Nold

Avatar

DSB 10t-troljer- historie (+ 3 fotos)

af Morten Flindt Larsen, København K, 9/2 2017, 08:55 (2631 dage siden) @ re20000

:

Ja, og ret tideligt. Oprindelig havde de ikke førerhus.


Det må være før man opfandt arbejdsmiljø... Er der tilfældigvis en, der kan lægge et billede op?

På forhånd tak!

Nold

I mine lister har jeg registreret et foto af Baneafdelingens motortrolje, der rangerer med åben godsvogn DSB TD 8474 på vistnok Lille Skensved station i april 1949, samt et portrætfoto af samme trolje taget ved samme lejlighed. Billedet befinder sig i en privat samling, der pt. ikke er tilgængelig.

DSB 10t-troljer- historie (+ 1 foto)

af Niels Munch, 9/2 2017, 13:50 (2631 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Typen blev vel egentlig lanceret i 1950'erne:


Ja, og ret tideligt. Oprindelig havde de ikke førerhus.


Sidenhen rykkede man motor, transmission og førerhus af nogle af de ældre og anvendte dem som troljeanhængere:

[image]Regionstog MT 4 (ex BDK trolje 154) med troljeanhænger i Maribo, 06.06.2015 (nm).


M.v.h.
Niels

DSB 10t-troljer- historie (+ 1 foto)

af model65, Vejle, 10/2 2017, 14:55 (2630 dage siden) @ Niels Munch

Jeg ved ikke hvor gammel 10 T troljen er, men jeg har en tegning med troljen lavet i 1959 i 1/87
Den viser troljen i samme udførelse som Niels billede af trolje 16 i Holte

[image]

DSB 10t-troljer- historie (+ 2 fotos mere)

af Niels Munch, 10/2 2017, 16:13 (2630 dage siden) @ model65

Hej Peter,

Tak for tegningen; i virkeligheden var det asymmetriske førerhus nok en anelse bredere således, som det ses på dette foto:

[image]DSB Trolje, Hellerup 14.7.1973 (fotograf: Jens Ole Christensen, arkiv: Henning Petersen).

Om nedenstående trolje er et "forstudie", kan jeg kun gisne om:

[image]DSB Trolje, Nyborg 1954 (fotograf: Ukendt, arkiv: Henning Petersen).

Denne trolje synes at bestå af ladet fra en solid gummivogn, fronten af en Ford landsbrugstraktor og et asymmetrisk placeret hønsehus, langs hvis ene side lange ting kunne placeres :-) .

Det er ikke lykkedes at eftervise, at nogle af de første troljer kørte rundt uden førerhus, M:-|rten.

Tak til Henning P. for fotos.


M.v.h.
Niels

DSB 10t-troljer- historie (+ 2 fotos mere)

af model65, Vejle, 10/2 2017, 20:19 (2630 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels
Hvis man går ind på Erik Juul-Pedersen hjemmeside og finder billede 123 er der en 10T trolje der svarer til tegningen.

Avatar

DSB 10t-troljer- historie (+ 2 fotos mere)

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 10/2 2017, 20:23 (2630 dage siden) @ model65

Hej Niels
Hvis man går ind på Erik Juul-Pedersen hjemmeside og finder billede 123 er der en 10T trolje der svarer til tegningen.

[image]

DSB 10t-troljer- historie (+ 2 fotos mere)

af FS1954, 13/2 2017, 18:15 (2627 dage siden) @ Tommy Nilsson

I den herlige bog "Danmarks Jernbaner i 125 år" fra Herluf Andersens Forlag (1972) finder man på side 161 dette foto af motortrolje 37 på Stenstrup station, taget den 4. august 1969 af Jens Koefoed.

[image]

Jeg håber på tilgivelse for at have gengivet billedet her.

Billedet samt en tegning af troljen, som jeg så for mange, mange år siden, inspirerede mig til at bygge en model, men den tør jeg ikke vise her. For ikke at blive skammet ud af ordstyreren og de strenge herrer censorer i dette forum fortsætter jeg på modeljernbaneforum, hvor jeg viser mit datidige værk.

Med venlig hilsen,

FS1954

DSB 10t-troljer- historie (+ 2 fotos mere)

af Niels Munch, 10/2 2017, 20:36 (2630 dage siden) @ model65

Hej Niels
Hvis man går ind på Erik Juul-Pedersen hjemmeside og finder billede 123 er der en 10T trolje der svarer til tegningen.


Hej Peter,

Jeg bøjer mig - i stille undren over de forskellige førerhusbredder - eller placeringer ?

M.v.h. & tak
Niels

DSB 10t-troljer- historie (Video)

af re20000, 14/2 2017, 22:09 (2626 dage siden) @ JørnK

Fra Svendborgbanens 100 års jubilæum, ca. 3 min inde og til sidst i filmen.
https://www.youtube.com/watch?v=Su5iIysBNKQ

Det gik da temmelig tjep det der-! hvor hurtigt kunne/ måtte de egentlig køre?
Det ser ud som om troljetrækket kørte lige i hælene på toget. Hvis det gjorde: var det tilladt fordi det var et arbejdstog eller hvordan? (reglerne har jo været forskellige gennem tiden)

Nold

DSB 10t-troljer- historie (Video)

af Muncken, 15/2 2017, 13:32 (2625 dage siden) @ re20000

Ja, det går godt...

I dag må 10-t troljerne fremføres med 80km/t, så hvis de måtte dengang også måtte de gå hurtigere end D-maskinen :-P
De kan faktisk køre over 100km/t - har jeg hørt :-D
Og helt op i nyere tid måtte et arbejdskøretøj følge bag et tog, det stoppede da man så kørte op bag i et tog ved Hobro.
Kategorien var ikke arbejdstog, for man må ikke have 2 tog på samme strækningsafsnit. Måske man har brugt nogle bestemmelser der dengang stod i §71 i SR.

I dag bruges troljerne ved Banedk kun til en køre med svejseløber og mindre opgaver, da de ifølge træktabellen kun må fremføres med 45km/t med tilkoblede vogne. Men da de måske er helt fra slutningen af 1950erne, er det vel også ok at tage den med ro i den alder.

Mvh Torben Munck

DSB 10t-troljer- historie (Video)

af K564, 15/2 2017, 19:54 (2625 dage siden) @ Muncken

Kategorien var ikke arbejdstog, for man må ikke have 2 tog på samme strækningsafsnit. Måske man har brugt nogle bestemmelser der dengang stod i §71 i SR.
Mvh Torben Munck

Der var også en mulighed på visse strækninger at sende et arbejdstog efter et andet tog efter 5 minutter, når begge tog var underrettet om dette.

Hilsner Keld

DSB 10t-troljer - historie?

af Muncken, 11/2 2017, 21:21 (2629 dage siden) @ Muncken

Ihhh - hvor fantastisk.

Mange tak for hjælpen og de herlige billeder!

Mvh

DSB 10t-troljer - historie (foto og ?)

af Niels Munch, 18/8 2018, 09:09 (2076 dage siden) @ Muncken

Go' formiddag i Forum,

Tilgiv, at jeg tager denne tråd op igen, men dette foto dukkede altså op:

[image]Billedtekst: Kolonne 94 Væggerløse.

Billedet er nr. 35 i en serie gamle, interessante billeder udlånt til Sydfalster Lokalråd af Væggerløse Sogns Lokalhistorisk Arkiv: https://sflr.dk/gamle-billeder .

Denne "antikke" trolje, en forgænger til nærværende tråds 10 t troljer, har øjensynlig deltaget i klipning af vækster langs Gedserbanen.

Er den evt. bygget af Hans Hviids Maskinfabrik i Hillerød?

I givet fald kan det det være den, der optræder i en DSB oversigt af 24.01.1950 fra 1. Distrikt (arkiv Henning P.), benævnt "Type C.R.1665", bygget hos Hviid 1936 og stationeret i Nykøbing F. til brug for "Obm.11" under "4´ banesektion".

Oversigten, der er stilet til Generaldirektoratet m.h.p. nummerering af motortroljer og -dræsiner, rummer ingen af "de nyere", vi ellers har beskæftiget os med.


M.v.h.
Niels

Avatar

DSB 10t-troljer - historie (foto og ?)

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 18/8 2018, 20:54 (2076 dage siden) @ Niels Munch

Hvad mon der har siddet af motor i den? Hviid brugte jo Ford motorer til alle Perrontraktorerne og kølerkappen kunne godt ligne noget 4 cylindret Ford lastvognskøler fra 1930'erne. Her er et billede af Ford BB, som produceredes fra 1932 - 1939:
[image]
[image]

Så det kunne meget vel være en Hviid konstruktion, men Ford blev også brugt af Pedershåb til masser af deres smalspormaskiner.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak