Tyrkiet TCDD 1978. Hilal og Izmir (3 og sidste del)

af Steen Larsen, Søborg DK, 15/3 2017, 04:20 (2571 dage siden)

Her foelger saa sidste del fra min tur til Izmir 1978.

De dobbeltsporede linier fra stationerne Basmane og Alsancak gik diagonalt ud fra hinanden og krydsede i niveu ved Hilal i selve Izmir. Dette sted var selvfoelgeligt et populaert fotosted for tilrejsende jernbaneentusiaster.

[image]

TCDD 56506 (Henschel, 27740/1943, udrangeret foer 1984) krydser her "diamanten" som de siger paa amerikansk, paa vej til Basmane.


[image]

Her kommer fra Basmane TCDD 57006 (Krupp, 1270/1933, set udr. i Alasehir 2009) og TCDD 57021 (Krupp, 1595/1936, set udr. i Yesilkavak 2009) Hilal, Izmir 1978.


[image]

TCDD 57005 (Krupp, 1269/1933, set udr. i Alasehir 2009) ved Hilal, Izmir 1978


[image]

Vagten ved Hilal, Izmir 1978.


Og saa til sidst lidt blandet.

[image]


TCDD 56503 (Henschel, 27737/1943, set udr. i Alasehir 2009) og TCDD 57010 (Henschel, 22160/1933, set udr. i Alasehir 2009) fra Alsancak paa vej mod Hilal, Izmir 1978


[image]

TCDD 56538 (Floridsdorf, 16740/1943, udr. foer 1984) og TCDD 57006 (Krupp, 1270/1933, set udr. i Alasehir 2009) Alsancak, 1978


[image]

TCDD 56547 (Floridsdorf, 16881/1944, opsat ved Usak station) et sted naer Izmir.
Den lille dreng ville absolut med paa billedet. Jeg husker jeg proevede at genne ham vaek men Nej han insisterede paa at komme med paa billedet. Jeg var rimeligt irriteret over at han "oedelagde" mit billede, men idag syntes jeg det er charmerende med nogle mennesker paa billederne. Tyrkerne var utroligt glade for at blive fotograferede. Ikke saa snart stillede man sig op med kameraet for at fotografere maskinen saa sprang lokomotivpersonalet eller tilfaeldige forbipasserende fluks ind foran lokomotivet for at komme med paa billedet. Bagefter blev man paalagt at notere deres adresse saa man kunne sende billedet.


En af dagene tog jeg toget ud til Selcuk som er stationen naer ruinbyen Ephesus (Efes paa tyrkisk). Jeg skal ikke traette Jernbanens laesere med billeder fra Ephesus men blor naevne at det er et "must see" hvis man er paa disse kanter.

[image]

TCDD 56547 (Floridsdorf, 16881/1944, opsat ved Usak station) Selsuk, 1978


[image]

Paa vej til Selcuk gjorde toget ophold i Pandar og jeg kunne lige naa at springe ud og faa et billede af TCDD 57005 (Krupp, 1269/1933, set udr. i Alasehir 2009) Pandar 1978


[image]

Og i Selcuk saas ogsaa TCDD 57010 (Henschel, 22160/1933, set udr. i Alasehir 2009)


[image]

Tilbage paa Basmane i Izmir var jeg heldig af faa denne i kassen TCDD 46106 (Robert Stephenson, 4074/1932, udr. foer 1984)


[image]

TCDD 56528 (BMAG, 12507/1943, set udr. i Usak 2009) med TCDD 3705 (Henschel, 20554/1925, Camlik museum) i baggrunden, Basmane 1978


[image]

Til slut et billede fra signalposten paa Basmane, 1978


Kilder:
World Steam magazine
Steam in Turkey, E. Talbot, The Continental Railway Circle, 1981 (En komplet liste over alle Tyrkiets damplokomotiver med billeder af typerne)
Turkish Steam, R. Schnell & U. Schweim, Verlag Eisenbahn, 1976
Veterans in Steam, Colin Garrat, Blandford Press, 1979

www:

Trains of Turkey

Og nogle Youtube videoer med damp omkring Izmir:
https://m.youtube.com/watch?v=hc40yoluM_E

https://m.youtube.com/watch?v=GkKl_8gjRR0

Tyrkiet TCDD 1978. Hilal og Izmir (3 og sidste del)

af Strandbygaard, 15/3 2017, 12:15 (2571 dage siden) @ Steen Larsen

Steen, det har virkelig været en fornøjelse med serien fra Tyrkiet. Fedt og mere af den slags. Har kun kendt til to andre danskere der dyrkede Tyrkiet in the old days, og det var da det for alvor sang på sidste vers. Det er barske sager at du fik T18'ere i kassen. Du nævner Usak. Har vedhæftet en lille serie stilleben fra Usak hvor flere af dine aktive maskiner står og venter på sin videre skæbne en del år senere.[image][image][image][image][image][image][image][image][image][image][image][image][image][image][image][image][image]

Tyrkiet TCDD 1978. Hilal og Izmir (3 og sidste del)

af Steen Larsen, Søborg DK, 16/3 2017, 00:32 (2570 dage siden) @ Strandbygaard

Hej Stranbygaard

Tak for kommentarerne og ganske interessant og ogsaa flotte billeder af de kolde maskiner i Usak.

Hvilket aar er disse billeder fra? - Og har du andre fra Tyrkiet? :-P

Mvh
Steen

Tyrkiet TCDD 1978. Hilal og Izmir (3 og sidste del)

af Strandbygaard, 16/3 2017, 20:13 (2570 dage siden) @ Steen Larsen

Steen, de er vel ca 10 år gamle. Var der for at fange et par Kriegslok (56508 og 56548) der kørte fotogodstog på strækningen til Alasehir. Tyrkerne er jo ret vilde, idet 56508 rent faktisk var udløbet af revision et par år tidligere. Men det så de stort på og kørte jævnligt med den i det stille :-) Nedenstående en række skud taget over et par dage, samt lidt varme maskiner i Usak. [image][image][image][image][image][image][image][image][image][image][image][image][image][image][image]
[image]

Tyrkiet TCDD 1978. Hilal og Izmir (3 og sidste del)

af re20000, 16/3 2017, 23:13 (2569 dage siden) @ Strandbygaard

Lækre billeder!
Tak!

Nold

Tyrkiet TCDD 1978. 56548 har vattenrörseldstad

af bengt, 17/3 2017, 19:04 (2569 dage siden) @ Strandbygaard

[image]

Detta lok har en vattenrörseldstad. Märkligt att TCDD experimenterat med sådant så sent.
Tar mig en tur till Usak i nästa månad för att ta en grundlig titt på den eldstaden.

Tyrkiet TCDD 1978. 56548 har vattenrörseldstad

af Steen Larsen, Søborg DK, 18/3 2017, 21:06 (2568 dage siden) @ bengt

Hej Bengt

Hvori bygger du din kommentar at TCDD 56548 skulle have en saakaldt water tube boiler (hvad det saa hedder paa dansk :-D ).
Jeg formoder det er dette du hentyder til?

Uden at vaere ekspert udi lokomotivkedler mener jeg at en water tube boiler, har vertikale roer indsat i selve fyrkassen hvor kedelvand cirkulerer, i kombination med den traditionelle kedels vandrette roegroer efter fyrkassen. Dette design giver en typisk rektangulaer "pukkel "paa fyrkassen som i det ret udbredte Brotan design, eller i mere ekstreme design et separat dampreservoir ovenpaa den eksisterende kedel.

Jeg kan ikke rigtig finde disse kendetegn paa Stranbygaards billeder og som du selv skriver virker det bestemt meget underligt at man skulle have ombygget 56548 paa et tidspunkt hvor ogsaa damplokomotiver i Tyrkiet havde udspillet sin rolle.

Mvh
Steen

Tyrkiet TCDD 1978. 56548 har vattenrörseldstad Bild

af bengt, 19/3 2017, 05:12 (2567 dage siden) @ Steen Larsen

[image]

Denna bild har jag ofta haft i mina tankar men nu snart ska jag se denna eldstad med egna ögon. Ska verkligen bli spännande.

Länk

Tyrkiet TCDD 1978. 56548 har vattenrörseldstad Bild

af Steen Larsen, Søborg DK, 19/3 2017, 15:09 (2567 dage siden) @ bengt

Hej Bengt

Der er jo ingen tvivl om at 56548 har faaet aendret sin fyrkasse og maaske kedelkonstruktion.
Du starter selv en diskussion i Drehschiebes historiske forum i 2011 om emnet, og der blev diskuteret om det kan vaere en Brotan kedel eller en form for siphon arrangement, men som jeg laeser det uden endelig konklusion.

Dreschiebe 56548

Jeg skal ikke goere mig klog ud fra de givne oplysninger, men spaendende er det!

Ud over at opklare hvad formaalet er med denne aendring kunne det da ogsaa vaere interesant at vide hvorfor. Hvad har faaet TCDD til at foretage en radikal aendring af fyrkassen/kedlen i et museums lokomotiv? Fyrkasse eller kedel stod for udskiftning? Men med saa mange bevarede og udrangerede 565xxere stadig rundt omkring, kunne man ikke havde fundet en god reserve?
Lidt underligt vel ogsaa at selv 5 aar efter din diskussion paa Drehchiebe kan man paa nettet ikke finde en konklusion paa dette spoergsmaal som vedroerer et lokomotiv som vitterligt eksisterer.

Men jeg kan forstaa at du skal til Tyrkiet og Usak snart?
God rejse og forhaabentligt kan du bringe nyt hjem om 56548.

Mvh
Steen

Tyrkiet TCDD 1978. 56548 har vattenrörseldstad Bild

af Steen Larsen, Søborg DK, 6/6 2017, 01:21 (2488 dage siden) @ bengt

Hej Bengt

Var du i Tyrkiet og så 56548?
I givet fald fik du opklaret lokomotivets kedelkonstruktion og evt andre oplysninger om hvorfor den blev ændret?

56548 så jeg ikke under mit besøg i Izmir 1978, men her et par billeder af andre loks:

[image]

TCDD 56533 (BMAG, 12512/1943, ex. DR 52 6071) Alsancak banegården Izmir 1978.

[image]

TCDD 57027 (Krupp, 1736/1937) og 57010 (Henschel, 22160/1933) ved Hilal i Izmir 1978.

[image]

TCDD 3705 (Henschel, 20554/1925) hviler ud på Basmane banegården Izmir 1978.

[image]

TCDD 56503 (Henschel, 27737/1943) På vej til Alsancak banegården i Izmir 1978.

Mvh
Steen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak