2 personvognsspørgsmål.

af gamle ole2, 20/3 2017, 12:42 (2566 dage siden)

2 banale spørgsmål:

1 -også omtalt under godsvogne-, hvorfor mon det var så sent som 64 førend UIC-personvogene dukkede op- idet AL og BL var forløbere.
Hos godsvogene var det jo allerede 54.

2 Hvad var egentlig rationalet bag indsnævringen af endeperronerne/"indhakket" ved dørene som det sås ved de helsvejsede og stålvogene- før UICfasen.
Fænomenet sås i svagere grad også på de ombyggede vogne og i nabolandene.
Var det bare en slags halvtag til læ eller?

Ole

2 personvognsspørgsmål.

af tjesp02, 20/3 2017, 12:59 (2566 dage siden) @ gamle ole2

Bare et gæt, men at døren er profilfri når den er åben.

Thomas

2 personvognsspørgsmål.

af gamle ole2, 20/3 2017, 15:45 (2566 dage siden) @ tjesp02

Ja, det har jeg ikke tænkt på. For det giver ihvertfald ingen mening at vognbredden i endeperronerne blir smallere.


Ole

2 personvognsspørgsmål.

af Holger Sørensen, Hedehusene, 20/3 2017, 16:14 (2566 dage siden) @ gamle ole2

Og så er det jo fordi ind- udstigningsforholdene er som en trappe og ikke en lodret stige. Dvs. nederste trappetrin skal være profilfrit, og da det er en trappe går den ind i vognen, og således er dørpartierne trukket ind i vognen. Samme trappeforhold gælder jo også ved vogne med midt- udstingsforhold. Ved nyere materiel ændret til at dørene er i flugt med vognsiden, men stadigvæk er der en trappe ind i vognen bag dørene.

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

2 personvognsspørgsmål.

af gamle ole2, 20/3 2017, 16:23 (2566 dage siden) @ Holger Sørensen

Ja selvfølgelig! Og det må jo også gælde for ombygningsvogene (CO, CP mf) der bare ikke havde så markerede "profiler"

Ole

2 personvognsspørgsmål.

af John Poulsen, 21/3 2017, 13:32 (2565 dage siden) @ gamle ole2

2 banale spørgsmål:

1 -også omtalt under godsvogne-, hvorfor mon det var så sent som 64 førend UIC-personvogene dukkede op- idet AL og BL var forløbere.
Hos godsvogene var det jo allerede 54.

I den udmærkede bog "Danske Personvogne" kan du på side 212 læse, at UIC ikke vedtog fælles retningslinjer for personvogne før i 1961. Og så skal vognene lige konstrueres, bestilles og bygges....

Mvh John

2 personvognsspørgsmål.

af gamle ole2, 22/3 2017, 18:02 (2564 dage siden) @ John Poulsen

Bingo!. Tak. Så kom den på plads.:-P

Hilsen Ole

2 personvognsspørgsmål.

af gamle ole2, 25/3 2017, 18:57 (2561 dage siden) @ John Poulsen

Ja og så bliver man jo nok snydt af at man i Tyskland var tidligere ude med med disse personvognstyper.
Og så kan vel næsten betragte AL og BL som en slags UIC-prototyper?

Ole

2 personvognsspørgsmål.

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 25/3 2017, 23:00 (2561 dage siden) @ gamle ole2

Og så kan vel næsten betragte AL og BL som en slags UIC-prototyper?

Ole

Hej - NEJ ! Med venlig hilsen Lars Møller Jensen.

2 personvognsspørgsmål.

af gamle ole2, 26/3 2017, 12:27 (2560 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Enig. Mente blot at der er tale om 2 hybrid/overgangstyper mellem de oprindelige stålvogne a la CC, Cl mf, og de senere rigtige UIC-typer både mht design og teknik mm.

Ole

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak