direkte tog Århus H-glyngøre/Nykøbing M

af gamle ole2, 18/4 2017, 11:02 (2564 dage siden)

Dette tema har vist også været berørt i tidlgere tråde, men alligevel.hVERGANG JEG SER FOTOS FRA HAVNEN VED FÆRGEN AF OFTRST LANGE STYREVOGNSTOG MED DIVERSE MOTORVOGNE, UNDRER DET MIG. hVORFOR LIGE TIL gLYNGØRE? vAR DER VIRKELIG KUNDER TIL DENNE ALTERNATIVE OG BESVÆRLIGE rute fra og til Kbh som alternativ til via Storebælt? Der kørte dog i forvejen almindelige lyntog i området i forven?

Ole

direkte tog Århus H-glyngøre/Nykøbing M

af HansA, 18/4 2017, 13:54 (2564 dage siden) @ gamle ole2

Goddag i forummet!

I bogen 'Med toget til Glyngøre og Nykøbing Mors' af Mogens Duus (banebøger 2009, ISBN 978-87-91434-211) står der på side 86 i afsnittet 'Gennemgående tog til østkysten' blandt andet følgende: 'Gennemgående forbindelser fra Salling til den jyske hovedstad blev introduceret kort efter afslutningen af 2. verdenskrig for at opnå attraktive tilbud til de rejsende (....)'
Der gives i bogen mange køreplaneksempler.... og jeg er ret sikker på, at en gennemgang (som jeg ikke lige har haft tid til at foretage) af 'Danmarks Rejseforbindelser' vil vise, at turen mellem København og Nykøbing M var hurtigere (og billigere) via Kalundborg-Århus + direkte tog Århus Havn-Glyngøre end via Storebælt - og der skulle kun skiftes i Kalundborg, Århus Havn og Glyngøre.

Her er en artikel fra Dansk Fragt- & Banemærkeklubs medlemsblad nr. 82 (oktober 2015) om Nykøbing Mors station.

v.h.
HansA

[image]

[image]

[image]

direkte tog Århus H-glyngøre/Nykøbing M

af gamle ole2, 19/4 2017, 13:58 (2563 dage siden) @ HansA

Tak for info.

Ole

direkte tog Århus H-glyngøre/Nykøbing M

af Jørgen Pagh Jensen, 20/4 2017, 15:42 (2562 dage siden) @ HansA

Der gives i bogen mange køreplaneksempler.... og jeg er ret sikker på, at en gennemgang (som jeg ikke lige har haft tid til at foretage) af 'Danmarks Rejseforbindelser' vil vise, at turen mellem København og Nykøbing M var hurtigere (og billigere) via Kalundborg-Århus + direkte tog Århus Havn-Glyngøre end via Storebælt - og der skulle kun skiftes i Kalundborg, Århus Havn og Glyngøre.

Jeg har altid været lidt fascineret af de direkte tog Århus-Glyngøre - oplevede desværre aldrig at køre med et. Jeg er ikke i tvivl om, at det har været en attraktiv forbindelse mellem Århus og Mors.

Men jeg har kikket i "Danmarks Rejseforbindelser" - og der er IKKE belæg for, at det var hurtigere at rejse til København via Kalundborg-Århus. F.eks. i sommeren 1961: Direkte forbindelse fra Nykøbing Mors afgang 7.53 - fra Glyngøre 8.15 - ankomst Århus H 10.52. Ankomst København H 17.13 - med en fodnote, som siger: Over Fredericia, over Kalundborg 17.56.

I modsat retning var det nogenlunde det samme, og i 1967 blev det endnu værre: Nykøbing Mors afgang 7.55 - fra Glyngøre 8.17 - ankomst Århus H 10.55 - København H over Fredericia 16.50 - over Kalundborg 17.50.

Rejsen over Kalundborg-Århus var dog altid billigst.

De hurtigste forbindelser var i alle tilfælde med lyntog fra Skive.

Det var som om DSB var meget opsat på at lokke passagerer til at bruge Kalundborg-Århus, uden at det rigtigt helt ville lykkes. Vi husker de senere tiltag med overdimensionerede færger og bådtog. Men det er jo et helt andet emne, så undskyld.

direkte tog Århus H-glyngøre/Nykøbing M

af Anders Bové Christensen, 20/4 2017, 19:48 (2562 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

Aarhus - Glyngøre

Nogle af mine bedste jernbaneminder knytter sig til turen fra Aarhus til Nykøbing Mors i perioden 1965 - 69. Det var turen til mine svigerforældre inden de flyttede til Aarhus. Det foregik typisk en fredag med afgang fra Aarhus H lidt i klokken 17. Toget bestod altid af en MO plus 2 vogne og en styrevogn. Alt hvad MOeren kunne klare. Sådan føltes det i hvert tilfælde. Det var et iltog, men der var ikke meget ”ilende” over det, når det bevægede sig op i mod Mundelstrup. Det føltes som man kunne hoppe af og plukke blomster og derefter hoppe på bagerste vognigen. Passagererne var for en stor del studerende som skulle hjem til mor og far i Salling, på Mors og i Thy. Bagagen bar tydelig præg af, at det ikke var så almindeligt at have adgang til en vaskemaskine ! Der var altid en glad og forventningsfuld stemning i toget. Det var karakteristisk, at komforten faldt i takt med at man nærmede sig Glyngøre. Sporene blev mindre og mindre og kortere og kortere. Vi kaldte altid banen fra Skive til Glyngøre for præriebanen. Efter 2,5 timers kørsel stoppede toget ude på molen i Glyngøre, og alle måtte så stige ud og gå den korte tur ombord i M/S Morsø. Meget eksotisk ! I godt vejr over dæk, i dårligt vejr under dæk. Det betød at Nykøbing Mors blev opfattet som en meget fjern provins, som jo kun kunne nås med færge. På kajen i Nykøbing stod altid en masse mennesker, primært fædre, mødre og søskende for at modtage studenterne fra Aarhus. - Med velkomstscener som var det ankomsten fra Amerika. Herefter fortsatte mange rejsen med busser og biler til de omkringliggende landsbyer. Se, det var jo en togrejse fra før verden gik af lave.

direkte tog Århus H-glyngøre/Nykøbing M

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 20/4 2017, 21:53 (2562 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

Der gives i bogen mange køreplaneksempler.... og jeg er ret sikker på, at en gennemgang (som jeg ikke lige har haft tid til at foretage) af 'Danmarks Rejseforbindelser' vil vise, at turen mellem København og Nykøbing M var hurtigere (og billigere) via Kalundborg-Århus + direkte tog Århus Havn-Glyngøre end via Storebælt - og der skulle kun skiftes i Kalundborg, Århus Havn og Glyngøre.


Jeg har altid været lidt fascineret af de direkte tog Århus-Glyngøre - oplevede desværre aldrig at køre med et. Jeg er ikke i tvivl om, at det har været en attraktiv forbindelse mellem Århus og Mors.

Men jeg har kikket i "Danmarks Rejseforbindelser" - og der er IKKE belæg for, at det var hurtigere at rejse til København via Kalundborg-Århus. F.eks. i sommeren 1961: Direkte forbindelse fra Nykøbing Mors afgang 7.53 - fra Glyngøre 8.15 - ankomst Århus H 10.52. Ankomst København H 17.13 - med en fodnote, som siger: Over Fredericia, over Kalundborg 17.56.

I modsat retning var det nogenlunde det samme, og i 1967 blev det endnu værre: Nykøbing Mors afgang 7.55 - fra Glyngøre 8.17 - ankomst Århus H 10.55 - København H over Fredericia 16.50 - over Kalundborg 17.50.

Rejsen over Kalundborg-Århus var dog altid billigst.

De hurtigste forbindelser var i alle tilfælde med lyntog fra Skive.

Det var som om DSB var meget opsat på at lokke passagerer til at bruge Kalundborg-Århus, uden at det rigtigt helt ville lykkes. Vi husker de senere tiltag med overdimensionerede færger og bådtog. Men det er jo et helt andet emne, så undskyld.

Hej

1961 var vel før "Hurtigruten" med de nye prinsessefærger blev lanceret, i "Kalundarbumberens" tid via Kolby Kås,
tilslutningsbåd til og fra Tunø og en sejltid på en evighed eller to.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

direkte tog Århus H-glyngøre/Nykøbing M

af Børge Sundahl, 20/4 2017, 22:01 (2562 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Som det tidligere er nævnt bestod toget af styrevogn+1 vogn+Mo

Til at begynde med var styrevognen en CPS senere blev det CLS.

Toget rebrusserede jo i Langå, og vi havde stillet som betingelse med oprangeringen, at styrevognen skulle være forrest i køreretning mod Langå, og det var bl a for, at så regnede vi med, at der ikke blev problemer fra Langå, når Mo'en var forrest.
Der havde nemlig været nogle problemer, når der skulle startes fra styrevognen.

Børge

PS. Der må da findes foto af "Glyngøre-ekspressen", som vi kaldte toget

direkte tog Århus H-glyngøre/Nykøbing M

af Georg Schmidt, 20/4 2017, 23:58 (2562 dage siden) @ Børge Sundahl

Har desværre ingen fotos af "Glyngøre-ekspressen", men herunder et uddrag af arbejdsplanen for Århus H fra den 23/12 1960. Tog 235/951 var i dagens anledning forstærket fra Århus H med en MO og CP, så der har været helgardering oppe ved Børge.:-D

[image]

Mvh
Georg

direkte tog Århus H-glyngøre/Nykøbing M

af Børge Sundahl, 21/4 2017, 18:09 (2561 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Georg

Var der ikke noget med, at der i en køreplansperiode om fredagen var en afdeling til Randers.

Jeg mener at kunne huske oprangering som Mx-CP?-stamme til Gy.
Deling i Langå

Børge

Direkte tog Århus H-Glyngøre/Nykøbing M.

af Jens MO-Møller, 21/4 2017, 01:13 (2562 dage siden) @ Børge Sundahl

Problemet med startvanskeligheder ved førerrumsskifte med Mo-styrevognstog; herunder og navnlig ved manglende lys i meldelamperne for smøreolie/kølevand C 37 på førerpladserne, var et ikke ukendt fænomen dengang.

På Hareskovbanen og Lille-Nord undgik man ofte disse problemer ved førerrumsskift fra Mo-vogn til styrevogn, ved blot at sætte køreretningsomskifteren A 08 i Mo-vognen i stilling Bak og samtidig undlade at stoppe dieselmotorerne. På førerpladsen i styrevognen skulle man så blot med en skiftenøgle (eller øloplukker) sætte A 08 i stilling Frem og så var toget teknisk set klar til afgang!

Metoden var af indlysende grunde selvfølgelig i klar modstrid med gældende forskrifter, idet det ikke var muligt fra styrevognen hverken at skifte køreretning eller stoppe dieselmotorerne, da betjeningsnøglerne jo var efterladt aktive i køre- og startekontrollerne i Mo-vognens førerrum.

Venlig hilsen
Jens Møller

direkte tog Århus H-glyngøre/Nykøbing M

af Jørgen Pagh Jensen, 21/4 2017, 16:14 (2561 dage siden) @ Børge Sundahl

I bogen "Styrevognstog" af John Poulsen findes et billede fra Århus Havn af et tog til Glyngøre. Årstal: 1970. Oprangering: CLS=AV=CL=MO. Den stakkels Mo skulle altså trække 3 vogne, og køretiden var ikke imponerende.

Toget afgik fra Århus H 16.35 (ved ikke hvornår det kørte fra Århus Havnestation.) Ankomst Glyngøre 19.19 (- Nykøbing Mors 19.42)

Færgen fra Kalundborg ankom til Århus 14.45. Forbindelse fra København H 10.05. Men Glyngøretoget kunne også nås med Lyntog Vesterhavet fra København 10.55 (med skift til E25) - eller med E25 fra København 10.27.

Glyngøretoget kørte altså fra Århus Havnestation, men det passede ikke ret godt med færgen, så det kan ikke have været en attraktiv forbindelse via Kalundborg-Århus, med mindre man ville spare en smule penge - eller bare godt kunne lide at sejle.

Avatar

Direkte tog Aarhus Havnestation-Glyngøre

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 21/4 2017, 19:58 (2561 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 21/4 2017, 20:18

I bogen "Styrevognstog" af John Poulsen findes et billede fra Århus Havn af et tog til Glyngøre. Årstal: 1970. Oprangering: CLS=AV=CL=MO. Den stakkels Mo skulle altså trække 3 vogne, og køretiden var ikke imponerende.

Toget afgik fra Århus H 16.35 (ved ikke hvornår det kørte fra Århus Havnestation.) Ankomst Glyngøre 19.19 (- Nykøbing Mors 19.42)

Færgen fra Kalundborg ankom til Århus 14.45. Forbindelse fra København H 10.05. Men Glyngøretoget kunne også nås med Lyntog Vesterhavet fra København 10.55 (med skift til E25) - eller med E25 fra København 10.27.

Glyngøretoget kørte altså fra Århus Havnestation, men det passede ikke ret godt med færgen, så det kan ikke have været en attraktiv forbindelse via Kalundborg-Århus, med mindre man ville spare en smule penge - eller bare godt kunne lide at sejle.


Jeg har ikke en publikumskøreplan for sommeren 1970, men en vinterkøreplan gyldig fra 27. september 1970.

Heri kan man se, at der er direkte tog Aarhus H-Glyngøre (som ovenfor anført Aarhus H af 16.35, Glyngøre an 19.19). Skibet fra Kalundborg ankom til Aarhus Havnestation kl. 14.45. Herfra var der direkte forbindelse Aarhus Havnestation-Randers (søn- og helligdage til Aalborg) med afgang fra Aarhus havnestation kl. xx.xx, ankomst til Randers kl 15.52 og Aalborg kl 17.01. Der var i Langå ikke forbindelse mod Skive-Glyngøre.

Afgangstiden fra Aarhus havnestation fremgår ikke af publikumskøreplanen. Af tjenestekøreplanen gyldig 31.05.1970-22.05.1971 kan man se, at toget skulle afgå kl. 14.50 fra Aarhus Havnestation.

Af samme tjenestekøreplan fremgår i øvrigt, at der kun udgik 3 tog fra Aarhus Havnestation (kl. 11.55 til Randers, kl. 14.50 til Randers og kl. 22.00 til Silkeborg. På dette tidspunkt altså ingen direkte tog Aarhus Havnestation-Glyngøre).

Så de direkte tog Aarhus Havnestation-Glyngøre er måske ophørt pr. 31. maj 1970?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg

Avatar

direkte tog Århus H-glyngøre/Nykøbing M

af Futfar, Kajerød, 21/4 2017, 16:13 (2561 dage siden) @ HansA

I HGC's udmærkede bog "Fra lyntog til godstog", forlaget banen ISBN 87-989063-0-5, er der et billede på side 57, som viser tog fra Århus til Glyngøre med Cps + Avl + Cpl skubbet af en MO 18xx. Dateret 22. marts 1959.
I samme bog, på side 71, finder vi MO 574 i Glyngøre, med vognene Eh + Ct + Cp + ??, som burde være en Cps, men da billedet er dateret 22. september 1948, og MO'en ikke har C-styrelednings dåse er det jo nok ikke en Cps.

direkte tog Århus H-glyngøre/Nykøbing M

af gamle ole2, 21/4 2017, 17:55 (2561 dage siden) @ Futfar

-og man kan da konstatere at det var et lidt særpræget fænomen med dette "forsinkede lyntog":-P

Ole

Avatar

direkte tog Århus H-glyngøre/Nykøbing M

af Futfar, Kajerød, 21/4 2017, 18:48 (2561 dage siden) @ gamle ole2

Øhh, jeg er ikke helt sikker at jeg forstår dit udsagn "Forsinket Lyntog"?
Nævnte bog omtaler de mange opgaver MO'erne blev stillet over for, men mit indlæg omhandler helt specifikt tog fra Århus til Glyngøre, og retur. Hvorfor blander du pludselig et helt andet begreb ind i emnet??? I øvrigt omhandler nævnte bog ikke noget om forsinkelser på lyntog, og hvis du mener "Et forsinket lyn", skal du nok finde et ganske andet forum for dette begreb !!!

direkte tog Århus H-glyngøre/Nykøbing M

af gamle ole2, 22/4 2017, 11:17 (2560 dage siden) @ Futfar

Mente blot at det ikke måske var det hurtigste alternativ til Kbh via Storebælt, i hvertfald før hurtigfærgerne.

Ole

Direkte tog Århus H-Glyngøre/Nykøbing M

af Niels Munch, 22/4 2017, 15:40 (2560 dage siden) @ gamle ole2

De forskellige oprangeringer gennem tiden, herunder af styrevognstogene til/fra Århus, er - sammen med meget andet og mange illustrationer - behandlet på 192 sider af Mogens Duus i: "Med toget til Glyngøre og Nykøbing Mors" (bane bøger 2009 - ISBN 978-87-91434-211).

Mon den ligger i din "arvemasse", Ole?

V.h.
Niels

Direkte tog Århus H-Glyngøre/Nykøbing M

af gamle ole2, 22/4 2017, 15:51 (2560 dage siden) @ Niels Munch

jo tak. Har fundet den.

Ole

Svenska-lok
Indsend billeder
Mogenstrup sidespor og stengrav
Mogenstrup sidespor og stengrav

I Mogenstrup syd for Næstved er der blevet gravet grus i 100 år. Et stort smalsporsnet bredte sig ud i grusgraven og blev befaret af egne hjemmebyggede motorlokomotiver. Mogenstrup blev også kendt for tudehornsvognen og særtog til Mogenstrup Kro.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak