Avatar

Hovedsignal med både fast og blinkende lys

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 24/4 2017, 10:38 (2531 dage siden)

Jeg sad og rodede lidt med nogle rettelsesblade til SIR 1944 og stødte på dette signal nr. 3. e., som blev optaget i SIR pr. 3. maj 1953.

Bemærk, at signalet viser såvel et fast grønt lys som et blinkende grønt lys. Denne sammenblanding af fast og blinkende lys var ny for mig.

Signalet eksisterer ikke mere.

Klik på billedet for højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg

[image]

Hovedsignal med både fast og blinkende lys

af Peter M, 24/4 2017, 11:54 (2531 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

[image]

også i en opdateret udgave gengivet med gyldighed fra 1-4 - 1961
Peter

Hovedsignal med både fast og blinkende lys

af Jens V, 24/4 2017, 14:51 (2531 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg sad og rodede lidt med nogle rettelsesblade til SIR 1944 og stødte på dette signal nr. 3. e., som blev optaget i SIR pr. 3. maj 1953.

Bemærk, at signalet viser såvel et fast grønt lys som et blinkende grønt lys. Denne sammenblanding af fast og blinkende lys var ny for mig.

Signalet eksisterer ikke mere.


Fik tilsyneladende en ret kort levetid... Er i hvert fald væk igen i 1961, sådan som jeg ser det.

Det er spekulation, men det pågældende AM-signal har jo samme funktion som et fremskudt signal med forgreningsangivelse, og et F-signal blinker... Hmm?

Kombinationen fast og blink i hovedsignal fandtes i øvrigt (næsten) også ved privatbanerne, i signalet "Kør igennem", nemlig "flakkende grøn" over fast grøn, som havde den bibetydning i forhold til almindelig KIG, at passagersignalet på stationen ikke kunne tændes, og der således - populært sagt - var tale om "tvungen gennemkørsel". :-)

Hovedsignal med både fast og blinkende lys

af Poul Andersen, 24/4 2017, 15:55 (2531 dage siden) @ Jens V

Jeg sad og rodede lidt med nogle rettelsesblade til SIR 1944 og stødte på dette signal nr. 3. e., som blev optaget i SIR pr. 3. maj 1953.

Bemærk, at signalet viser såvel et fast grønt lys som et blinkende grønt lys. Denne sammenblanding af fast og blinkende lys var ny for mig.

Signalet eksisterer ikke mere.


Fik tilsyneladende en ret kort levetid... Er i hvert fald væk igen i 1961, sådan som jeg ser det.

Det er spekulation, men det pågældende AM-signal har jo samme funktion som et fremskudt signal med forgreningsangivelse, og et F-signal blinker... Hmm?

Kombinationen fast og blink i hovedsignal fandtes i øvrigt (næsten) også ved privatbanerne, i signalet "Kør igennem", nemlig "flakkende grøn" over fast grøn, som havde den bibetydning i forhold til almindelig KIG, at passagersignalet på stationen ikke kunne tændes, og der således - populært sagt - var tale om "tvungen gennemkørsel". :-)

... og der var ligeledes garanti for at evt. overkørsler i stationens udkørselsende, således ikke var påvirket af forsinket tænding.

Mvh.
Poul.

Hovedsignal med både fast og blinkende lys

af KimC, 24/4 2017, 16:02 (2531 dage siden) @ Jens V

Har der ikke været et AM signal - vistnok før I signalet til Ringsted - hvor der var en forgreningsangivelse, men med hvidt lys i grenen, i stedet for grønt?

Det har været omtalt et eller andet sted her på siderne, men jeg kan ikke finde det igen.

Hovedsignal med både fast og blinkende lys

af Remisekat, Hc, 24/4 2017, 15:51 (2531 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Nyt og interessant. Har der overhovedet fandtes signaler - I, F eller AM - med forgrening til begge sider og i så fald hvor ?
venlig hilsen, bs

Hovedsignal med både fast og blinkende lys

af Allan Testrup, 24/4 2017, 16:12 (2531 dage siden) @ Remisekat

Muligvis på Godsforbindelsesbanen ved stationerne Flintholm, Grøndal, Harrestrup, Vigerslev osv...
Men hvor???

Hovedsignal med både fast og blinkende lys

af KimC, 24/4 2017, 19:49 (2531 dage siden) @ Allan Testrup

Muligvis på Godsforbindelsesbanen ved stationerne Flintholm, Grøndal, Harrestrup, Vigerslev osv...
Men hvor???

Ved Flintholm valgte man at have tre signaler ved siden af hinanden.

Hovedsignal med både fast og blinkende lys

af re20000, 25/4 2017, 00:00 (2531 dage siden) @ KimC

Muligvis på Godsforbindelsesbanen ved stationerne Flintholm, Grøndal, Harrestrup, Vigerslev osv...
Men hvor???


Ved Flintholm valgte man at have tre signaler ved siden af hinanden.

Ligeså ved Grøndal. Ved Harrestrup var der to (vinge-) signaler ved siden af hinanden.

Nold

Hovedsignal med både fast og blinkende lys

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 17/5 2017, 17:32 (2508 dage siden) @ re20000

Ligeså ved Grøndal. Ved Harrestrup var der to (vinge-) signaler ved siden af hinanden.

Fandt et gammelt billede af F-signaler ved Godthåbsvej Station. Billedet er taget i sommeren 1990.

Det 'høje' signal er forsignalering af indkørselssignalet til Vanløse Station.

[image]

Avatar

Hovedsignal med både fast og blinkende lys

af Morten Flindt Larsen, København K, 25/4 2017, 00:04 (2531 dage siden) @ Allan Testrup

Muligvis på Godsforbindelsesbanen ved stationerne Flintholm, Grøndal, Harrestrup, Vigerslev osv...
Men hvor???

Det er Hvidovre Fjern, Allan.

Hovedsignal med både fast og blinkende lys

af Allan Testrup, 25/4 2017, 08:53 (2530 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej Morten. Tak, jeg vidste ikke hvor, men mente nok, der var i det område, hvor der er mange forgreninger.
Hilsen Allam

Avatar

Hvidovre Fjern - fast og blinkende lys

af Morten Flindt Larsen, København K, 25/4 2017, 12:15 (2530 dage siden) @ Allan Testrup

Sporskifterne i Hvidovre Fjern blev ilagt 27.11.1951 og blev oprindelig betjent fra den midlertidig signalpost, der ses på nedenstående fotos fra 1951 (KF-S/DJM).
[image]
[image]

Betjeningen flyttede til Vigerslev stations signalpost 18.05.1952. Nedenstående fotos fra 1952 viser daglys mellembloksignal med forgreningsangivelse foran stationens indkørselssignal, set fra vest.....
[image]

..... og daglys indkørselssignal med forgreningsangivelse og hastighedsviser, set fra vest:
[image]

Hvidovre Fjern - fast og blinkende lys

af Allan Testrup, 25/4 2017, 13:47 (2530 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej Morten. Du ved da også alt og i øvrigt velkommen tilbage i forum.
Hilsen Allan

Avatar

Hvidovre Fjern - fast og blinkende lys

af Morten Flindt Larsen, København K, 25/4 2017, 15:52 (2530 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Sporskifterne i Hvidovre Fjern blev ilagt 27.11.1951 og blev oprindelig betjent fra den midlertidig signalpost, der ses på nedenstående fotos fra 1951 (KF-S/DJM).
[image]
[image]

Betjeningen flyttede til Vigerslev stations signalpost 18.05.1952. Nedenstående fotos fra 1952 viser daglys mellembloksignal med forgreningsangivelse foran stationens indkørselssignal, set fra vest.....
[image]

..... og daglys indkørselssignal med forgreningsangivelse og hastighedsviser, set fra vest:
[image]

Et nærmere kig på Thomas' 1980-foto af Vigerslev-posten viser, at bygningen stod så lavt placeret i forhold til sporene, at ovenstående interiørfoto kun kan være taget i denne bygnings sydvestlige hjørne og altså ikke i en selvstændig bygning. Men betjeningspladsen med centralapparat osv. var øjensynlig adskilt fra Vigerslev stations ditto.

Avatar

Hvidovre Fjern - fast og blinkende lys

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 25/4 2017, 16:04 (2530 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Sporskifterne i Hvidovre Fjern blev ilagt 27.11.1951 og blev oprindelig betjent fra den midlertidig signalpost, der ses på nedenstående fotos fra 1951 (KF-S/DJM).
[image]
[image]


Herlige billeder!

Vi bemærker, at der er gengivet et I-signal og et fremskudt signal - begge med forgreningsangivelse. Kort tid efter må det fremskudte signal være blevet erstattet af AM-signalet med forgreningsangivelse.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Hvidovre Fjern - fast og blinkende lys

af esni, Frederikssund, 25/4 2017, 17:35 (2530 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Sporskifterne i Hvidovre Fjern blev ilagt 27.11.1951 og blev oprindelig betjent fra den midlertidig signalpost, der ses på nedenstående fotos fra 1951 (KF-S/DJM).
[image]
[image]

Betjeningen flyttede til Vigerslev stations signalpost 18.05.1952. Nedenstående fotos fra 1952 viser daglys mellembloksignal med forgreningsangivelse foran stationens indkørselssignal, set fra vest.....
[image]

..... og daglys indkørselssignal med forgreningsangivelse og hastighedsviser, set fra vest:
[image]

Men billederne viser IKKE et I signal med forgrening til begge sider.
Har man nogensinde brugt den mulighed?

Avatar

Hvidovre Fjern - fast og blinkende lys

af Morten Flindt Larsen, København K, 25/4 2017, 18:48 (2530 dage siden) @ esni


Men billederne viser IKKE et I signal med forgrening til begge sider.
Har man nogensinde brugt den mulighed?

Hej Esni,

Det har man mig bekendt ikke, jeg har aldrig set fotos af et sådant signal, og jeg kan ikke forestille mig, hvor henne i landet det i givet fald skulle have været. Jeg tror, at det er noget, som en eller anden modebaneproducent har fundet på.

Hvidovre Fjern - fast og blinkende lys

af esni, Frederikssund, 25/4 2017, 18:54 (2530 dage siden) @ Morten Flindt Larsen


Men billederne viser IKKE et I signal med forgrening til begge sider.
Har man nogensinde brugt den mulighed?


Hej Esni,

Det har man mig bekendt ikke, jeg har aldrig set fotos af et sådant signal, og jeg kan ikke forestille mig, hvor henne i landet det i givet fald skulle have været. Jeg tror, at det er noget, som en eller anden modebaneproducent har fundet på. Jeg tror, at signaler med foreningsangivelse kun har eksisteret med afgrening mod højre.

Det oprindelige indlæg i tråden viste en rettelse til 1944 reglementet, som slutteraf med den smøre om afgrening til den anden eller begge sider

Det forekommer mig, at jeg har set afgrening til venstre (Fb?), men det er ca 20 år siden jeg sidst har været på skinnerne, så det kan være en drøm

Eskild

PS Velkommen tilbage

Avatar

Hvidovre Fjern - fast og blinkende lys

af Morten Flindt Larsen, København K, 25/4 2017, 19:17 (2530 dage siden) @ esni


Men billederne viser IKKE et I signal med forgrening til begge sider.
Har man nogensinde brugt den mulighed?


Hej Esni,

Det har man mig bekendt ikke, jeg har aldrig set fotos af et sådant signal, og jeg kan ikke forestille mig, hvor henne i landet det i givet fald skulle have været. Jeg tror, at det er noget, som en eller anden modebaneproducent har fundet på. Jeg tror, at signaler med foreningsangivelse kun har eksisteret med afgrening mod højre.


Det oprindelige indlæg i tråden viste en rettelse til 1944 reglementet, som slutteraf med den smøre om afgrening til den anden eller begge sider

Det forekommer mig, at jeg har set afgrening til venstre (Fb?), men det er ca 20 år siden jeg sidst har været på skinnerne, så det kan være en drøm

Eskild

PS Velkommen tilbage

Hejsa,

Ja, afgrening til venstre er god nok. Her i 1953 ved km 62,2 øst for Ringsted, mellem Adamshøj og Ringsted (KF-S/DJM).

[image]

Med venlig hilsen
Morten

P.S. Tak, tak :-)

Hvidovre Fjern - fast og blinkende lys

af Remisekat, Hc, 25/4 2017, 19:30 (2530 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

(desværre ikke foto present)
Og forgrening til Århus H / Århus R både nordfra og sydfra. Men forgrening til 3 togveje har altså ingen kunnet finde, trods det står i SIR ?

venligst, bs

Hvidovre Fjern - fast og blinkende lys

af K564, 26/4 2017, 07:46 (2529 dage siden) @ esni

Hej

Ja, der var forgrening på Fb´s I-signal. Til togvej med køreledning (spor 1 & 2) og til togvej uden køreledning (spor 3).

Hilsner Keld

Vigerslev - forgrening [Var: fast og blinkende lys...]

af Jens V, 25/4 2017, 19:38 (2530 dage siden) @ Morten Flindt Larsen


Men billederne viser IKKE et I signal med forgrening til begge sider.
Har man nogensinde brugt den mulighed?

Det har man mig bekendt ikke, jeg har aldrig set fotos af et sådant signal, og jeg kan ikke forestille mig, hvor henne i landet det i givet fald skulle have været. Jeg tror, at det er noget, som en eller anden modebaneproducent har fundet på.


Det var lige ved at blive virkelighed her:

[image]

fordi den nye bane mod Køge Nord jo skal grene af til venstre.

Men det sker nok ikke - planen er *vistnok* at sløjfe muligheden for at køre for signal til S-banen og så bruge den ene forgreningsangivelse til at skelne mellem Hvidovre Fjern og Køge Nord-strækningerne.

Hovedsignal med både fast og blinkende lys

af Remisekat, Hc, 25/4 2017, 14:33 (2530 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Takker for svaret, venlig hilsen

Avatar

Hovedsignal med både fast og blinkende lys

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 25/4 2017, 20:58 (2530 dage siden) @ Remisekat
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 25/4 2017, 21:31

Har der overhovedet fandtes signaler - I, F eller AM - med forgrening til begge sider og i så fald hvor ?


Jeg har aldrig set et sådan signal - hverken på foto eller i virkeligheden. Men det har været skitseret, som vi har inde på her:

http://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=23774

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg

Hovedsignal med både fast og blinkende lys

af zumbach, Malling, 25/4 2017, 09:00 (2530 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg sad og rodede lidt med nogle rettelsesblade til SIR 1944 og stødte på dette signal nr. 3. e., som blev optaget i SIR pr. 3. maj 1953.

Kære Thomas

Mon det er dette signal, der er vist i rettelsesbladet?
[image]AM-signal med forgrening til højre, mellem Glostrup og Vigerslev, 1955.

M.v.h.
Keld Zumbach

Hovedsignal med både fast og blinkende lys

af Jens N, Fredericia, 25/4 2017, 10:59 (2530 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Bemærk, at signalet viser såvel et fast grønt lys som et blinkende grønt lys. Denne sammenblanding af fast og blinkende lys var ny for mig.

Kombinationen af fast og blinkende lys i hovedsignal findes fortsat ved 'Stop og ryk frem' på visse I -signaler.
Den brandgule lyser fast, den røde blinker.

Med venlig hilsen Jens

Hovedsignal med både fast og blinkende lys -- logik

af Ulf Pålsson, Stockholm, 27/4 2017, 08:44 (2528 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg sad og rodede lidt med nogle rettelsesblade til SIR 1944 og stødte på dette signal nr. 3. e., som blev optaget i SIR pr. 3. maj 1953.

Bemærk, at signalet viser såvel et fast grønt lys som et blinkende grønt lys. Denne sammenblanding af fast og blinkende lys var ny for mig.

- - -
[image]


SIR-1944 har ju ofta förklarande tilläggstext på motsvarande högra sida, här kanske sidan 27 c-II. Vad finns det att läsa där?

Jens V skriver att AM-signal med forgreningsangivelse försvann igen 1961. Jag tänker att denna kombination av AM-signal och F-signal är logisk och rimligtvis fyller ett behov. Det finns ju ingen riktig logik i hurdant det har varit och är sedan dess, nämligen att ett F-signal kan ha forgreningsangivelse, medan ett AM-signal med motsvarande placering inte kan ha forgreningsangivelse.
/up

Avatar

Hovedsignal med både fast og blinkende lys -- logik

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 27/4 2017, 09:20 (2528 dage siden) @ Ulf Pålsson

Jeg sad og rodede lidt med nogle rettelsesblade til SIR 1944 og stødte på dette signal nr. 3. e., som blev optaget i SIR pr. 3. maj 1953.

Bemærk, at signalet viser såvel et fast grønt lys som et blinkende grønt lys. Denne sammenblanding af fast og blinkende lys var ny for mig.

- - -
[image]


SIR-1944 har ju ofta förklarande tilläggstext på motsvarande högra sida, här kanske sidan 27 c-II. Vad finns det att läsa där?


Kære Ulf

Næste side hedder i dette tilfælde 27-II.

Bedste hilsner

Thomas


[image]Rettelsesblad 72, gyldig fra 3. maj 1953.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak