DSB jubilæumsskrift 1847-1947 - Handelsværdi ?

af Peter M, 14/5 2017, 12:59 (2511 dage siden)

Er der nogen der ved om bogen er til salg og hvad er handelsværdien ?
jeg har kun funder auktioner hvor den har været til salg men uden pris
men den er måske så dyr - så jeg bare skal glemme det.
Bogen skulle være på 732 sider i A4.

[image]

Peter

DSB jubilæumsskrift 1847-1947 - Handelsværdi ?

af Claus E. Hansen, 14/5 2017, 15:12 (2511 dage siden) @ Peter M

Nej dyr burde den ikke være.

Men mener jeg gav omkring 300 kr. for min på netauktion for nogen år siden. Prisen stiger ikke ligefrem for sådanne et værk. Standen af bogen spiller naturligvis også ind.

Et eksempel er "Danmarks Damplokomotiver" af William Bay, for nogen år tilbage kostede dette værk nemt omkring 1000 kr., men har senest set eksemplarer til salg for 300-400 kr.

Mvh
Claus

DSB jubilæumsskrift 1847-1947 - Handelsværdi ?

af Peter M, 14/5 2017, 16:10 (2511 dage siden) @ Claus E. Hansen
redigeret af Peter M, 14/5 2017, 16:44

tak for svaret - det jeg havde i tankerne var omkring de 1800 kr - idet jeg tidligere
havde købt Nic.Hurup s bog om lastbiler i Danmark i 1936 for 1200 kr.

Danmarks Damplokomotiver" af William Bay er jo så også en bog af "ny" dato set i
forhold til Nic Hurup/ 1936 og måske også denne DSB bog fra 1947 og af det måske ikke
er så meget indholdet men alder der tæller vedr. pris.

prisen er måske / kan måske være højere på der fri marked - på en auktion skal man lige være klar over at bogen er der - altså prisen kan være lavere pga manglende byder.

Peter

DSB jubilæumsskrift 1847-1947 - Handelsværdi ?

af Bent Larsen, 14/5 2017, 17:21 (2511 dage siden) @ Peter M

Hej
Priserne falder måske fordi der bliver udbudt flere bøger af arvinger efter samlere, som ikke er interesseret i tog og sætter dem til salg.
vh
Bent Larsen

DSB jubilæumsskrift 1847-1947 - Handelsværdi ?

af Claus E. Hansen, 14/5 2017, 19:25 (2511 dage siden) @ Peter M

tak for svaret - det jeg havde i tankerne var omkring de 1800 kr - idet jeg tidligere
havde købt Nic.Hurup s bog om lastbiler i Danmark i 1936 for 1200 kr.

Det var noget højt sat. Jeg vil sige maks. 500 kr. for en bog i god stand.

Men alt er jo relativt, hvis nogen vil give prisen, så bliver det også sådan.

Antallet af jernbaneinteresserede personer er nok ikke ligefrem stigende. Man kan især se det på de meget store mængder af modeltog der er til salg.

Mvh
Claus

DSB jubilæumsskrift 1847-1947 - Handelsværdi ?

af Lars, 14/5 2017, 19:54 (2511 dage siden) @ Peter M

Hej Peter

jeg kan måske hjælpe her.

send mig en mail via konvolutten ovenfor.

--
mvh
Lars

Avatar

"Danske Statsbaners Damplokomotiver" af William Bay

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 19/5 2017, 06:53 (2506 dage siden) @ Claus E. Hansen

Et eksempel er "Danmarks Damplokomotiver" af William Bay, for nogen år tilbage kostede dette værk nemt omkring 1000 kr., men har senest set eksemplarer til salg for 300-400 kr.


Der er p. t. et eksemplar til salg for 350,- kr. her:

http://www.qxl.dk/pris/boeger-blade/teknik/trafik-og-transportmidler/tog-og-fly/william...

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg

Avatar

"Danske Statsbaners Damplokomotiver" af William Bay

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 19/5 2017, 09:10 (2506 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Et eksempel er "Danmarks Damplokomotiver" af William Bay, for nogen år tilbage kostede dette værk nemt omkring 1000 kr., men har senest set eksemplarer til salg for 300-400 kr.

Der er p. t. et eksemplar til salg for 350,- kr. her:

http://www.qxl.dk/pris/boeger-blade/teknik/trafik-og-transportmidler/tog-og-fly/william...

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg


Jeg er blevet gjort opmærksom på, at den bog, der er til salg på QXL (Danske Statsbaners Damplokomotiver) er væsenforskellig fra den bog, der oprindeligt er omtalt ovenfor (Danmarks Damplokomotiver). I sidstnævnte er også omtalt privatbanernes damplokomotiver, hvilket ikke er tilfældet i den førstnævnte.

Jeg undskylder mit bidrag til forvirringen og takker for at være blevet gjort opmærksom herpå.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

"Danske Statsbaners Damplokomotiver" af William Bay

af Steffen Dresler, 19/5 2017, 16:23 (2506 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

God eftermiddag til alle!

Det er en god ide at Thomas gør opmærksomt på, at det drejer sig om ”DSB Damplokomotiver” fra 1968, der er en helt ganske anden bog end den man normalt tænker på, nemlig ”Danmarks Damplokomotiver” udgivet i 1977.

Dette får mig til at fortsætte med, at W.Bay var jo en flittig skribent og udgav allerede i 1960 bogen ”The Locomotives of the Private Railways of Denmark” og helt i tidens ånd på engelsk. Året efter kom så bogen ”Locomotives of the Danish State Railways”, ligeledes på engelsk. Begge fra The Oakwood Press. Begge udgivelser i størrelsen 22x14 cm. De indeholdt de kendte skitser, et lille tekstafsnit og endelig et billede af hver type, sidstnævnte samlet på nogle billedsider.

Hvorfor på engelsk? Jamen, det engelske marked var jo ganske anderledes end det danske m.h.t. speciallitteratur og stort set, var der jo ikke noget på dansk, ud over 2-bindesværket ”Danmarks Jernbaner” fra slutningen af 1930´erne, DSB jubilæumsbog ”De Danske Statsbaner 1847-1947” fra 1947, billedbogen ”Odin og Roeskilde” fra 1952 samt Politikens ”Jernbanens Hvem, Hvad, Hvor” fra 1959. Retfærdigt skal dog nævnes de få, men absolut gode modeljernbaneudgivelser med model- og forbillede som f.eks. ”Modeljernbanen” og den mere kommercielle ”Haases Hobby bøger”.

Det var altså et fåtal der interesserede sig for jernbaner og damplokomotiver, man kunne jo bare se ud ad vinduet, der kørte de jo. Og det var vel også holdningen hos forlagene. Først med oprettelsen i 1962 af Dansk Jernbaneklub kom interessen for alvor for det skrevne.

Man skal altid være meget forsigtig med at dømme andre udgivelser, men hvis man er interesseret i informationer ud over nogle ganske korte, har de nævnte bøger udelukkende samlerværdi. Men hvor meget der skal betales, afhænger jo af efterspørgslen. Men informativt ud over lige ”standard” informationerne finder man ikke.

Først i og med udgivelsen af W.Bays ”Danmarks Damplokomotiver” i 1977 udkommer det, vi vel idag kan kalde et standardværk. Og igen, med fare for at træde på en masse følelser, følte det nu hedengangne forlag ”Signalposten” sig næsten forpligtet til, at udgive et ”rettelses- og supplementshæfte” på 16 sider i 1979. Når man skriver så meget, kan fejl og misforståelser ikke undgås, ligesom der kommer nye informationer til hele tiden.

Altså, det omfattende værk om alle ”Danmarks damplokomotiver”, er udgivet i 1977 og skrevet af W. Bay og det til salg er "DSB Damplokomotiver" af samme forfatter, er efter min mening nok mere et samlerobjekt. Men hvis man ønsker dette i samlingen er det jo nu man skal slå til!!

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

"Danske Statsbaners Damplokomotiver" af William Bay

af Baumann, 20/5 2017, 09:25 (2505 dage siden) @ Steffen Dresler

Jeg har en udviden spørgsmål,
Er Danske Statsbaners Damplokomotiver på ca. 144 sider og Danske Privatbaners Damplokomotiver ( ca. 1968 ) også på ca. 150 sider.
begge bøger som udkom dengang sidst i 1960'er
dermed blevet samlet til et stor bog på ca. 340 sider, som man kender Danmarks Damplokomotiver ( 1977 )
eller ser jeg det forkert an? eller kan man ikke sammeligne de 2 bøger med den store?

Avatar

"Danske Statsbaners Damplokomotiver" af William Bay

af shipmik, 20/5 2017, 09:51 (2505 dage siden) @ Baumann

Man kan godt sammenligne de to bøger. Det er jo det samme stof og de samme fakta, der er samlet. Men der er alligevel kæmpestor forskel. Der er mange tilfælde valgt andre billeder i 1977-udgaven end i de gamle, men måske mest væsentligt er, at trykketeknikken er forbedret ganske gevaldig i 1977 i forhold til de tidlige udgaver. Jeg har alle tre stående på hylden og synes ikke at nogen af dem er bedre end de andre. Men det er tre sider af samme sag.

Bent Mikkelsen

Avatar

"Danske Statsbaners Damplokomotiver" af William Bay

af Morten Flindt Larsen, København K, 20/5 2017, 10:38 (2505 dage siden) @ Baumann

Jeg har en udviden spørgsmål,
Er Danske Statsbaners Damplokomotiver på ca. 144 sider og Danske Privatbaners Damplokomotiver ( ca. 1968 ) også på ca. 150 sider.
begge bøger som udkom dengang sidst i 1960'er
dermed blevet samlet til et stor bog på ca. 340 sider, som man kender Danmarks Damplokomotiver ( 1977 )
eller ser jeg det forkert an? eller kan man ikke sammeligne de 2 bøger med den store?


Selvfølgelig kan man sammenligne de to bøger med den store. En sammenligning vil formentlig vise, at der i den store er rettet en hel del fejl og foretaget tilføjelser, så hvis den slags petitesser ikke betyder noget, så er de to bøger ganske fremragende, hvis man har dem. Og efter at den store udkom, blev der jo samlet et ikke helt lille hæfte med rettelser og tilføjelser til den store, men hvis den slags petitesser ikke betyder noget og man vil undlade rettelseshæftet, så er den store bog også ganske fremragende. Men alt det betyder naturligvis ikke noget for dem, der ikke går så meget op i indholdet, og som blot vil have bøgerne som samleobjekter.

Avatar

DSB jubilæumsskrift 1847-1947 - Handelsværdi ?

af Morten Flindt Larsen, København K, 14/5 2017, 19:40 (2511 dage siden) @ Peter M

Er der nogen der ved om bogen er til salg og hvad er handelsværdien ?
jeg har kun funder auktioner hvor den har været til salg men uden pris
men den er måske så dyr - så jeg bare skal glemme det.
Bogen skulle være på 732 sider i A4.

Hej Peter,

Handelsværdien er jo nok ikke på niveau med visse gamle Anders And-blade, men derfor er Jubilæumsbogen nu sjælden nok alligevel. Bogen var ikke tilgængelig for "almindelige mennesker", idet oplaget kun var på 1.500 eksemplarer. Den blev ikke solgt i fri handel. Trods efterkrigstidens papirmangel og de dyre fremstillingsomkostninger var bogen efter sin tids målestok særdeles eksklusivt udført. På grund af det begrænsede oplag og produktionsomkostningerne kunne et personligt eksemplar til hver enkelt DSB-medarbejder derfor slet ikke komme på tale - ikke engang salgseksemplarer, som personalet kunne købe efter bestilling. Derimod blev bogen oplagt på de respektive tjenestesteder med et eksemplar pr. 25 mand. Bogen er ikke noget "billedværk" men en righoldig kilde til faktuelle oplysninger om Statsbanernes historie.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak