Spændingsmålinger på bro
I 1953-54 blev der på broen over Odense å foretaget spændingsmålinger. I den forbindelse indhentede man også togenes oprangeringer helt ned på vognnummer.
Eksempel på måling. Jeg har ikke forstand på tallene, men oprangeringerne er interessante.
Udsnit der viser tog 25 den 29/10 1953 hvor E 997 passerer med 90 km/t.
Læser man fra højre mod venstre ses først trucken på E-maskinen med 10,6 og 11,2 tons derefter driv- og kobbelhjul med 18 tons o s v, dog mangler bageste tenderaksel. Ligeledes mangler forreste truck i Dc 5140 der gik lige efter E-maskinen. Derefter Ca 1028 med fire gange 11,5 tons o s v.
Oprangeringen af tog 25 var: E 997-Dc 5140 40t-Ca 1028 47t Av 269 37t-Cd 1208 37t-Car 1041 47t-Ac 42 37t-Cc 1135 37t og Cb 1102 40t. I alt 322 tons på krogen. Ser ud til at 25 var ca. et kvarter forsinket.
Tog 29 får vi ikke hele toget, hvor oprangeringen var: R 945 Cm 2110-Cm 2198-Cm 2071 og Ec 6272.
Tog 35 Nord Express havde følgende oprangering:
E 966
Belgisk personvogn 16020 55 tons
Sovevogn 3925 57 t
sovevogn 3918 59 t
Sovevogn 3927 59 t
Spisevogn 3631 51 t
Rejsegodsvogn Köln 105605 39 t
Personvogn SNCF 23027 40 t
Personvogn SNCF 2883 52 t
I alt 412 tons på krogen.
Her publikumskøreplanen 1953-54, tog 33 kørte ikke da det var en torsdag.
Tak til H Petersen, Næ.
Mvh
Georg