Gætterier.2 billeder
Hej til alle.
Her er en lille gætteleg.
Hvad er det vi ser på billederne?
Jeg ved det!
Hilsen Henrik B
af Henrik B, Hillerød, 31/8 2017, 20:39 (2401 dage siden)
Hej til alle.
Her er en lille gætteleg.
Hvad er det vi ser på billederne?
Jeg ved det!
Hilsen Henrik B
af Futfar, Kajerød, 1/9 2017, 16:40 (2400 dage siden) @ Henrik B
Umiddelbart kunne det jo ligne en form for flytbart armlæn eller lignende form for understøttelse af en legemsdel, og kæden er vel til for at genstanden ikke skal forsvinde, hvis den ikke er i brug...... Eller måske en flytbar afspærring ved en førerplads...
af Poul Erik Bjerre, 1/9 2017, 18:18 (2400 dage siden) @ Henrik B
Hej.
Der er noget med, at nogle såkaldte "luxushestevogne" er udstyret med polstring til de sarte "krikker".
Kunne det tænkes at være det, vi ser?
Litra GC i 1893-1941 - og senere QL.
M.v.h. Poul Erik.
af Henrik B, Hillerød, 1/9 2017, 18:45 (2400 dage siden) @ Poul Erik Bjerre
Hej alle.
Futfar er inde på noget af det rigtige!
Det er et armlæn som stammer fra lokmotiv litra E
og det er til at ligge op i vindueskarmen når sideruden er skubbet til side.
Når der for eksempel rangeres eller køres langt og læner sig ud.
Ja kæden er så for at armlænet ikke bliver væk.
Tak for at i gættede med.
Hilsen Henrik B
af Steffen Dresler, 1/9 2017, 20:55 (2400 dage siden) @ Henrik B
Go´aften
Ja, at det er FUTFAR der kommer nærmest forstår jeg godt, behagelighed er jo en dyd !
Nå, spøg til side. Det var nu ikke alene litra E, hvor denne udmærkede ting fandtes, syntes den også var anvendt i udpræget grad på litra S eller måske mere her. Se billedet nedenfor.
Men det får jo så en til at tænke, om ikke udtrykket ”Trucker-arm” skal revideres (for at blive i jernbanesproget) og ændre det til ”Lokomotivfører arm”. Det var jo anvendt og udbredt længe før udtrykket ”Trucker-arm” blev almindeligt i dansk sprogbrug. Skal måske lige tilføje, at der med en ”Trucker arm” menes, at den – her højre underarm – var udpræget mere solbrændt, da den ”hængte” ud af vinduet under turen. Det er S nr. 737 som er togmaskine.
Billedudsnit, billedet arkiv ”På Sporet”.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 1/9 2017, 21:03 (2400 dage siden) @ Steffen Dresler
Nu til dags kaldes det "arm-i-karm", når man cruiser lidt med sportsvognen op og ned ad Strandvejen. Men har det udtryk nogensinde haft en pendant i jernbaneverdenen?
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
af Morten Flindt Larsen, København K, 1/9 2017, 21:50 (2400 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Nu til dags kaldes det "arm-i-karm", når man cruiser lidt med sportsvognen op og ned ad Strandvejen. Men har det udtryk nogensinde haft en pendant i jernbaneverdenen?
"Ryg-mod-ryg" har i hvert fald, som man kan se på billedet.
(duk og hurtigt væk)
af Henrik B, Hillerød, 2/9 2017, 10:24 (2399 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
Der var noget med at to S-maskiner ikke kunne køre
med kulkasserne mod hinanden i kurver.
Pga. at kulkassen rager ud over pufferne.
Hilsen Henrik B
af Steffen Dresler, 2/9 2017, 10:53 (2399 dage siden) @ Henrik B
Kære Henrik B
På billedet ser det jo ud til at gå godt nok .
Det er en skrøne og der findes ikke nogen steder der siger, at det ikke kan/må lade sig gøre.
Se nedenstående billeder.
Øverst original og nederst med stor kulkasse. Den rager altså ikke mere ud en fodpladen rund om den originale kulkasse.
Håber det gav en fornuftig forklaring.
God fortsat weekend til alle
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
af Henrik B, Hillerød, 2/9 2017, 16:50 (2399 dage siden) @ Steffen Dresler
Hej Steffen.
Det kan jeg godt se at det kan lade sig gøre.
Tak for din fine forklaring og tegninger.
Hilsen Henrik B
af Morten Flindt Larsen, København K, 2/9 2017, 11:25 (2399 dage siden) @ Henrik B
Der var noget med at to S-maskiner ikke kunne køre
med kulkasserne mod hinanden i kurver.
Pga. at kulkassen rager ud over pufferne.
Det er kun i de mindste kurver på Maerklins metalskinner.
af Georg Schmidt, 2/9 2017, 19:53 (2399 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
På Br 01 ser det ud til, at det mest var vinden og det fra oven, der skulle beskyttes for.
Remisekatten havde selvfølgelig fundet det bedste sted for lidt varme fra martssolen 69.
Mvh
Georg
af Futfar, Kajerød, 4/9 2017, 16:46 (2397 dage siden) @ Steffen Dresler
Ja, at det er FUTFAR der kommer nærmest forstår jeg godt, behagelighed er jo en dyd !
Kære Steff.
Det er mig en usigelig glæde, at mit budskab om at behagelig er en dyd, er blevet så kendt, at også du kan fornemme hvad dette - også - indbefatter.
Siden jeg gik på pension, har jeg ihærdigt udvidet dette begreb efter bedste evne, og det er ikke småting denne filosoferen har givet af positive tiltag. Listen er lang, men det skal jeg så ikke trætte dette udmærkede forum med. Nogen kunne måske blive stødt på manchetten .
af re20000, 4/9 2017, 21:46 (2397 dage siden) @ Futfar
Ja, at det er FUTFAR der kommer nærmest forstår jeg godt, behagelighed er jo en dyd !
Kære Steff.
Det er mig en usigelig glæde, at mit budskab om at behagelig er en dyd, er blevet så kendt, at også du kan fornemme hvad dette - også - indbefatter.Siden jeg gik på pension, har jeg ihærdigt udvidet dette begreb efter bedste evne, og det er ikke småting denne filosoferen har givet af positive tiltag. Listen er lang, men det skal jeg så ikke trætte dette udmærkede forum med. Nogen kunne måske blive stødt på manchetten .
Hø Hø
Måske skulle du studere til CAND MAGelig i bevægelsesøkonomi...
Nold
af Futfar, Kajerød, 6/9 2017, 15:42 (2395 dage siden) @ re20000
Hø Hø
Måske skulle du studere til CAND MAGelig i bevægelsesøkonomi...Nold
Lyder som en god idé, men et sådant studie vil nok kræve en del energi.
Det må vel være tilstrækkeligt at være indehaver af en PhD. Pensionist hele Dagen .
af Futfar, Kajerød, 4/9 2017, 17:55 (2397 dage siden) @ Steffen Dresler
Men det får jo så en til at tænke, om ikke udtrykket ”Trucker-arm” skal revideres (for at blive i jernbanesproget) og ændre det til ”Lokomotivfører arm”. Det var jo anvendt og udbredt længe før udtrykket ”Trucker-arm” blev almindeligt i dansk sprogbrug. Skal måske lige tilføje, at der med en ”Trucker arm” menes, at den – her højre underarm – var udpræget mere solbrændt, da den ”hængte” ud af vinduet under turen. Det er S nr. 737 som er togmaskine.
Udtrykket "truckerarm" var almindelig kendt blandt chauffører der kørte de store lastbiler, "op og ned ad gaden", som chaufførerne selv kaldte det, når de kørte fra Skandinavien til Sydeuropa eller længere væk. Vi snakker om for +30 år siden! Altså længe før Aircondition blev standard i disse store biler. Hos dem var det jo så venstre arm det gik galt med, ved nedrullet siderude, for ikke alene fik de en del sol, men de skiftende temperaturer gjorde, at de i en - forholdsvis tidlig alder - døjede med gigt i albue- og skulderled.
Noget tilsvarende må så have gjort sig gældende på damplokomotiver, længe før ovenstående?