DSB G 615

af Gunnar W. Christensen ⌂, Store Merløse, 11/9 2017, 11:41 (2391 dage siden)

Jeg er ikke den store ørn til at finde fejl i de historiske data vedrørende diverse lokomotiver m.m., men med hensyn til G 615 så er der noget som bør rettes.
Jeg har fået lyst til at lægge billeder op på min hjemmeside www.tog-billeder.dk fra sommeren 1970 hvor der blev kørt reel plandamp på H.T.J. og O.H.J. Jeg har lige lagt billeder op fra kørslen den 7. juni 1970 på H.T.J.
I Slagelse fotograferede jeg G 615 og ville i den forbindelse se hvad Jernbanen.dk skrev om det lokomotiv. Der står at G 615 blev ophugget i Frederikshavn i 1968 det er ikke helt sandt, se mine billeder fra den 7. juni 1970:[image]

I får hele siden med billederne fra den dag, mine billeder er ikke organiseret så jeg kan angive en speciel URL adresse.

Hensatte og udrangerede damplokomotiver

af Dampfmeisteren ⌂, 11/9 2017, 14:33 (2391 dage siden) @ Niels Munch

Der er vel nok brugt mange kræfter på at flytte rundt på udrangerede damplokomotiver i løbet af 1960erne.
Nu kan man på EVPs billede se G615 stå inderst på skrotsporet på Gb i 1960, derefter optræder lokomotivet pludseligt i Slagelse i 1970.
Og ophugningen er så sket i Århus!

På tilsvarende vis er Q343, der optræder på et af de øvrige billeder flyttet fra København til Korsør videre til Slagelse inden ophugningen, der dog skete i Hedehusene.

Mange andre lokomotiver har været på lignende lange rejser inden den endelige ophugning. Mystisk

Hensatte og udrangerede damplokomotiver

af Gunnar W. Christensen ⌂, Store Merløse, 11/9 2017, 17:27 (2391 dage siden) @ Dampfmeisteren

Mit spørgsmål gik på at beskrivelsen om G 615's skæbne HER PÅ Jernbanen.dk er fejlagtig, og efter min mening bør rettes.
Det er grunden til at jeg har lavet dette indlæg.

DSB G 615

af Gunnar W. Christensen ⌂, Store Merløse, 11/9 2017, 17:39 (2391 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels
Tak for svaret, men i realiteten ville jeg kun vise mine 3 billeder af G 615 fra 1970, det er desværre ikke muligt i dette forum så nu ved jeg det.
Indlæget var kun for at få rettet G 615's slut skæbne som er fejlagtigt angivet.
Mange hilsner
Gunnar

Avatar

DSB G 615

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 11/9 2017, 21:00 (2391 dage siden) @ Gunnar W. Christensen

Hej Niels
Tak for svaret, men i realiteten ville jeg kun vise mine 3 billeder af G 615 fra 1970, det er desværre ikke muligt i dette forum så nu ved jeg det.
Indlæget var kun for at få rettet G 615's slut skæbne som er fejlagtigt angivet.
Mange hilsner
Gunnar

Jeg retter teksten i databasen om G 615.
Hvorfor kan du ikke vise billeder i dette forum?

DSB G 615

af Georg Schmidt, 12/9 2017, 00:33 (2390 dage siden) @ Niels Munch

Jeg kan supplere med lidt om 615.
På udflugten med C 708 den 12/10 1969 var vi inde og kigge til 615 i remisen i Slagelse, og herfra stammer billederne.

[image]
G 615 i remisen i Slagelse 12/10 1969.


[image]


[image]

G 615 blev udrangeret 23.10.1954 og i en del år derefter brugt som togforvarmningskedel. Kedelfristen udløb 31.07.1967. G 615 havde på det tidspunkt sin egen kedel fra 1899. 615 blev så udrangeret endnu en gang, M 11509 af 12/12 1968 og senere solgt til Løgstrup Randers og ophugget i Frederikshavn 1970.

[image]
[image]
I september 1970 begyndte G 615 sin lange rejse mod Frederikshavn jf. anmeldelsen ovenfor, hvor vi følger fra Odense til Århus. Transporten var lejlighedsvis med MH-udvekslinger, hvor der hvert sted som regel var en uges ophold inden viderekørsel næste søndag, så det kunne godt tage sin tid at komme til Frederikshavn.

Fotos: Georg Schmidt

M v h
Georg

Svenska-lok

Jernbanebøger

Gennemgaaende Vogn til Privatbanen

Gennemgaaende Vogn til Privatbanen. Pris 200 kr.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak