DSB H 40 mystery ?

af Baumann, 11/9 2017, 16:37 (2417 dage siden)

1. - Er der nogen der kan forklare mig at det er DSB H 40 ( ikke H 39 ) man ser på første foto?
http://www.jernbanen.dk/damp_solo.php?s=1&lokid=565
Den fra Godsbanegården år 1947

2. - I DSB's damptogs era, havde man tendens med at bytte rundt på diverse kultender ved bestemte
damplokomotiver?
eks. at E 999 ( damptog ) kørte med tender fra E 992
Grunden jeg spørger er at jeg lagte mærke til i jernbanemuseet i Odense med deres H 40, havde en H 38 tender
[image]
som ses på fotoet her, ganske svag nr 38 på toppen af vognen.

DSB H 40 mystery ?

af UTJ, 11/9 2017, 18:12 (2417 dage siden) @ Baumann

Jeg mener at man først satte H 40 i stand som H 39 og rettede det senere, da "nogle" opdagede "fejlen". Hvis man kigger efter står der ogs "39" på førerhussiderne under "40".

DSB H 40 mystery ?

af Steffen Dresler, 11/9 2017, 22:36 (2417 dage siden) @ UTJ

Go´aften til alle

Nr. 39 blev solgt til entreprenørfirmaet Fibiger & Villefrance i maj 1914 (M8469/14), modtaget og kvitteret for 3. juli. Kørte som anlægsmaskine på banestykket mellem Give og Herning i perioden 1912 – 1914. Fra 1914 og til 1915 på banestykket mellem Bramminge og Grindsted og derefter frem til 1920 på banestykket mellem Brande og Funder. Omkring 1924 var lokomotivet anlægsmaskine på Skive – Vestsalling banen. Muligvis var lokomotivet også anlægsmaskine på Troldhede – Kolding banen i 1917, men sikre oplysninger herom mangler. Endelig udrangeret 1925.
Nr. 39 fik ny kedel fra Hartmann og den har muligvis fabriksnummer 210/1884 eller 217/1884. Kedeltilsynet har også registreret lokomotivet under dette nummer.

Nr. 40 blev solgt til VVGJ pr. 29. juli 1914 for 5.185,- kr., sat i drift som VVGJ nr. 4, 1946 købt af DDPA (senere Esso). Til DSB’s 100 års jubilæum året efter, blev lokomotivet istandsat og givet DSB for det kommende jernbanemuseum. Lokomotivet findes nu på Danmarks Jernbanemuseum i Odense.

Selvfølgelig kan der have været foretaget en tenderombytning umiddelbart før salget i 1914, men man var nu på dette tidspunkt meget tro lokomotivernes originaltendere og holdt normalt på samme tender.
Fejlen som kan ses med nummeret er sikkert som UTJ bemærker og der findes ikke nogen bemærkninger herom i Reparationsbogen om et eventuelt "forkert" driftsnummer.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Jamen der står 38

af Langelandsbanen, 11/9 2017, 23:20 (2417 dage siden) @ Steffen Dresler

Det er en spændende detalje at lokomotivet har været markeret som nr. 39, men ikke desto mindre er der ikke meget tvivl, om nummeret på tenderen, slet ikke hvis man skruer lidt på kontrasten. Tenderen har været mærket nr. 38. Så vi har altså at gøre med et lokomotiv der har haft 3 numre, på den ene eller anden måde :P

Ved man om H 40 fik tenderen fra H 38 ?

[image]

Jamen der står 38 (2x foto)

af UTJ, 12/9 2017, 01:20 (2417 dage siden) @ Langelandsbanen
redigeret af UTJ, 12/9 2017, 01:36

Så var det "38". Husker bare forkert så. Det korte er at lokomotivet er VVGJ 4 som blev overladt til museet og sat i stand.

[image] VVGJ 4 i Københavns Frihavn, Foto: H Bech/SVJVM , bildnummer: Jvm.KBIA04300

[image] VVGJ 4 som "H 38" i 1947 på Østerport, Foto H Bech/SVJVM, bildnummer: Jvm.KBIA04302

Og "senere" blev nummer 38 "rettet" 40. Nummeret på tenderen blev formentlig overmalet, da en koloreret hovedtegning ikke viser nogle numre på tenderens hjørner.

H 40 var i øvrigt leveret i brun, ikke sort.

Dette billede er i øvrigt ikke fra 1947 og forestiller faktisk H 39:
[image]

....så kom vi lidt omkring H 40/38/39.......

Farve og nummer på H 40

af Steffen Dresler, 12/9 2017, 08:37 (2417 dage siden) @ UTJ

Godmorgen til alle

Som UTJ er inde på, er farverne på lokomotiverne engang imellem lidt af et mysterium og bliver nok ikke helt overholdt 100%, men sikker er jeg ikke.
Alle lokomotiverne ved DJDS, JFJ og DSB-JF af engelsk oprindelse var malet mørkebrune med sorte stafferinger og nummeret påmalet i guld. Det har hidtil været antaget, at med leveringen af de første lokomotiver fra Tyskland i 1875, man da gik over til den tyske bemaling med sorte lokomotiver og røde stafferinger og lysebrun undervogn. Men så sent som i 1882 skriver O. F. A. Busse (den yngre) om bemalingsforskrifterne for de nye P-lokomotiver (Thy banen m. fl.), at de skal ”males og lakeres i en dybbrun farve med stafferinger, det indre af førerhuset med egetræsfarve, ringen om skorstenen med carmin, hvid, carmin og pufferplankerne zinober (mørkerød) og numrene i guld”.
O. F. A. Busse havde dog sammen med J. Blair (Maskinmester ved JF) allerede før 1882 fremlagt et forslag om ”den tyske bemaling” med sorte lokomotiver med røde stafferinger og lysebrun undervogn, men det blev ikke godkendt. Derfor kan det tænkes, at den ”tyske bemaling” først er blevet gennemført efter sammenlægningen i 1892 og da med den ændring, at undervognen også skulle være sort. Gradvist herefter blev de ældre lokomotiver ommalet i den sorte farve ved stor (S) reparation.
Så H 40 er altså bemalet efter de gamle forskrifter (før 1892) som jeg ser det, men med de (dengang 1947) moderne nummereringsforskrifter med nummer på tenderens bagplade placeret med et i hver side øverst oppe. Individnummeret på tenderen skulle have været malet på tenderens pufferplanke. "Nummerpladen" er først indført omkring ca. 1910 med litra P II (på hovedtegningerne) og fuldstændigt med litra R fra 1912. Men billedet af H 39 viser, at man åbenbart hurtigt nåede også de mindre lokomotiver også, HVIS dateringen er korrekt, tror derfor det er senere end 1910, nemlig omkring 1913/14. Men sidstnævnte er jo et tros spørgsmål.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Farve på 38-40 mfl

af UTJ, 12/9 2017, 10:07 (2417 dage siden) @ Steffen Dresler

H 38/40 er malet nøjagtig som den kolorerede hovedtegning hvor hjulene er rødlig-brune. Det er ikke til at sige hvornår koloreringen er foretaget, men nok senere end 1868! Det er faktisk ikke rigtig til at sige om malingen af H 40 er korrekt, hvis man har fundet spor efter brunrød maling på hjulene kan det sagtens være Vandelbanens påhit.

Det er nu ganske tydeligt at se at A og P var brune ved leveringen i 1882 - det gjaldt i øvrigt også NFJ 1-2. Nok om det.

I 1890'erne er der i flere privatbaners tekniske betingelser angivelse af, at hjul skulle være brunrøde på damplokomotiverne. Det ses også af en lille koloreret opstilling af Tørringbanens tog fra 1890. Men tekninske betingelser fra 1900 fra Maskinafdelingen angiver helt sorte lok - det var OHJ's lokomotiver nemlig malet efter.

HFHJ's lok havde i øvrigt brunrøde hjul til slut (inkl HFHJ 8 og 9), men det har jeg underholdt om før.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak