Lokomotivbestemmelsen?

af Bent Hansen, 2/11 2017, 11:51 (2357 dage siden)

Hej.

Jeg sidder igen udenbys og har ikke mine håndbøger med, men du kan sikkert bestemme litra på maskinen på dette foto?

Arkivet skriver (nok så interessant):
Alslev Sognearkiv B10305
https://arkiv.dk/vis/3982836
Mergel til Alslev Mergelselskab læses af togvogne i Statsbanernes grusgrav ved Alslev Mølle.
Selskabet blev etableret i 1908. Tilladelse fra DSB til at bruge sidesporet er givet i 1908. Periode: 1909 – 1936. Sidespor til aflæsning frem til 1920, fra 1927 til 1937 aflæsning direkte fra jernbanen.
Fotograf: Professionel fotograf.
Maskinen er en DSB tendermaskine. Hvilken? Jeg har ingen bøger her til bestemmelse.

[image]

Hvor mergelen kom fra? Det afhænger af fototidspunktet, men Rindum eller Klåbygård kunne være en mulighed. Også Damhuså, Kølsen, Sejlgård men næppe Lervangsgård?

Mvh. Bent Hansen

Lokomotivbestemmelsen?

af ojk37, 2/11 2017, 12:10 (2357 dage siden) @ Bent Hansen

Mon ikke, med de firkantede vinduer, det er en N-maskine i serien 180-188.
Ole-Jørn

Avatar

Lokomotivbestemmelsen?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 2/11 2017, 12:14 (2357 dage siden) @ Bent Hansen

[image]

Mergel til Alslev Mergelselskab læses af togvogne i Statsbanernes grusgrav ved Alslev Mølle


Jeg synes, det mere ligner aflæsning på fri bane. Man havde næppe trukket en stangrække med så mange tråde ned i graven.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg

Lokomotivbestemmelsen?

af Bent Hansen, 2/11 2017, 13:54 (2357 dage siden) @ Bent Hansen

Hej.
Grusgraven lå parallelt med banen, så måske læsses der af på sidesporet lige ved sporskiftet? Vi er i alle tilfælde ikke langt fra bivejen Alslev - Alslev Vandmølle. Nogen må kunne finde et gammelt kort med grav og sidespor på? Er der tale om aflæsning på fri bane, er tiden jo givet i følge arkivet til 1927 - 37.

Jeg spurgte, fordi jeg synes lokomotivet så for stort ud til at være en N-maskine, men hvis der ikke var andre med det udseende, justerer jeg mit øjemål.

Maskinen har slips, men Vestjyllands Mergelforsyning havde tre N-maskiner i Rindum og Klåbygård. Det er dog næppe en af dem. De havde vel hverken kul eller vand til en tur til Alslev og retur? Og Statsbanen syntes vel heller næppe om det.

Mvh. Bent.

Lokomotivbestemmelsen?

af ojk37, 2/11 2017, 14:10 (2357 dage siden) @ Bent Hansen

De N-maskiner, der kom til Vestjyllands Mergelforsyning, havde ovale førerhusvinduer, så dem kan det jo ikke være! Og da N 186 og 188 (ex. KB) blev på Sjælland, må maskinen på billedet findes blandt N 180-185 og 187.
Ole-Jørn

Lokomotivbestemmelsen?

af Bent Hansen, 2/11 2017, 14:32 (2357 dage siden) @ ojk37

Hej.

Tak. Fint, så sparer jeg at skrive, for vi er enige om de ovale vinduer.

Mvh. Bent.[image]

Det foto er fra Klåbygård. Her ses de ovale vinduer. Også i forvæggen.

Mvh. Bent.

Alslev mergelspor elektronisk

af Bent Hansen, 2/11 2017, 14:05 (2357 dage siden) @ Bent Hansen

Gad vide, om man bliver klogere? Der var kun ganske lidt elektronisk under mergel. Jeg mindes, at jeg var på lokalarkivet i Alslev i november 2011, for at søge det store lokale mergelleje og fik også dette med, som Morten senere har suppleret. Tidligere besøgte jeg vandmøllen for at se på dambrugsbaner, men den lå i en stak, fordi banen lige var taget op. Et motorlok på dambruget var ikke at se nogen steder. Kender nogen til et motorlok på Alslev Mølle fiskeri?

ALSLEV MERGELSELSKAB

13.12.1908 indgår Statsbanerne overenskomst med Alslev Mergelselskab om levering af mergel på grusgravssporet i Alslev Grausgrav ved Alslev Mølle.

1908 bestilles 68 vogne med mergel.
1909 bestilles 45 vogne med mergel
1910 bestilles 60 vogne med mergel.
1911 Ingen opgivelse.
1912 bestilles 75 vogne med mergel.
1913 bestilles 60 vogne med mergel.
1914 - 18 ingen bestillinger/opgivelser sikkert på grund af verdenskrigen
1919 bestilles 26 vogne med mergel.
1920 bestilles 40 vogne med mergel.
1921 bestilles 28 vogne med mergel.
1922 opsiger Statsbanerne overenskomsten, idet sidesporet er blevet fjernet, fordi der er anlagt en underføring for en vej på arealet.

I alt blev der på mergelsporet modtaget 334 vognladninger mergel (á 10 t.)
Kilde: Alslev Sognearkiv 5. november 2011.

Mergel aflæssede fra 1927 på fri bane ved grusgraven.
Kilde: MFL.

Mvh. Bent.

Alslev Grusgrav elektronisk

af Bent Hansen, 2/11 2017, 14:23 (2357 dage siden) @ Bent Hansen

Heller ikke her blev jeg meget klogere, men kunne det se ud til, at der i Alslev var normalsporet damplokomotiv? Et sådant ses dog ikke i mit arkiv.

Her et uddrag. jernbanendk har jo ikke de store pladsforhold.

ALSLEV SKÆRVEFABRIK

Lokofører K. Kristiansen var 1915 ansat på Alslev Skærvefabrik. Graven har leveret grus til DSB til længdebanens sydlige del. Desuden måtte der aflæsses mergel til de lokale beboere på grusgravssidesporet.
Kilde: AH/K. Kristiansen.

Denne må formodes at ligge i Alslev Grusgrav ved Varde. Her har altså været ikke bare smalspor, men endog damploko? At der var en skærvefabrik er også hidtil ukendt.
(BH).

Overenskomst af 21.08.1914 mellem DSB og Singelsforretningen Omø om levering af stenmaterialer til DSB.
Kilde: SAG/DSB.

Korsør Stenforretning, der er identisk med ovennævnte Singelsforretningen Omø (et selskab under Henriksen & Kུhler, Korsør) købte 1916 fra DSB 200 brugte sveller til levering i Alslev.
Kilde: SAG/DSB.

I 1914 købtes en hel del spormateriale. Der formodes, at dette var til anlæg af det mormalsporede sidespor. Således:
24.11.1914 køber Korsør Stenforretning, Alslev Grusgrav hos DSB 4 skinner ུ 15 m i 45 kg/m med 8 lasker og 36 laskebolte.
05.09.1914 købes 8 skinner og 12 lasker i samme dimensioner (lasker til 45 kg/m skinner.) Desuden 300 130 mm skinnespiger.
25.07.1914 købes 800 stk. brugte underlagsplader passende til 22,5 kg/m skinner (165 x 230 mm) og 2000 skinnespiger.
10.07.1914 købes 14 stk 15 m 45 kg/m og 45 kg lasker.
Kilde: SAG/DSB Banetjeneste 1986.

Fyrbøder søges til Alslev Grusgrav. Maskinmester Rasmussen.
Kilde: Jyllands-Posten 28.08.1915.

I 1919 var graven tom, og Statsbanerne købte 1920 og 1924 områder ved Gårde Station, hvortil grussporet i Alslev flyttedes 1920.
Kilde: Søren Manøe, Da Gårde fik sin jernbanestation/Ølgod Museum 1988.

I 1952 og 53 leverede Spøer, Middelfart vogn- og smalspordele til Alslev Grusgrav I/S, Taps pr. Guldager.
(PA/Spøer).

Denne grav formodes at være en anden, nærliggende virksomhed?
BH.

Avatar

Alslev Grusgrav elektronisk

af Morten Flindt Larsen, København K, 7/11 2017, 18:54 (2352 dage siden) @ Bent Hansen

I højre side er venstre kolonne status for ekspedition, højre kolonne status for sikkerhed.

[image]

Alslev mergelspor elektronisk

af Peter Andersen, Hedehusene, 6/11 2017, 21:16 (2353 dage siden) @ Bent Hansen

Kan lokomotivet ikke være rangermaskinen fra Varde, der jo kun ligger 3-4 km fra Alslev Mølle?
Toggangen var jo ikke så tæt dengang, og banen er ret flad på dette stykke, og så slap togmaskinen for at rangere rundt ude på strækningen.

Og her er så en notits mere, som jeg vil ikke vil kommentere den.

1927-28 - DSB - Beretning om driften:
Baneafd., arbejder for fremmede: Schack, Alslev Mølle pr. Varde, anlæg af mergelaflæsseplads, Esbjerg-Varde
.

Alslev mergelspor elektronisk

af Steffen Dresler, 7/11 2017, 08:36 (2352 dage siden) @ Peter Andersen

Go´morgen til alle!

Varde havde til orientering i 1923 DSB litra N nr. 183 og i 1925 DSB litra N nr. 187 som rangermaskiner. Og det ER en N. Bemærk den lille skrå kasse ovenpå vandkassen foran førerhuset. Det er til at give plads til skiftestangen og typisk litra N.

[image]

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

DSB EA3004
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak