Oprindelig CXM - skorsten

af kka-dk, 10/11 2017, 18:41 (2330 dage siden)

Skulle der mon være nogle der kan henvise til et billede/tegning af en CXM - til nød en CFM (før 1941) - hvor man kan se placeringen af skorstenen til egenvarmen? Vel at mærke fra før den blev ombygget til togførervogn. Vi taler om teak-udgaven, både typen med toilet og postsortering i togførerkupéen, og typen "kun" med togførerkupé. Jeg antager ikke placeringen af koksfyret er forskelligt på de to udgaver.

Og nu vi er i gang, også gerne placeringen af selve koksfyret, selvom det nok giver sig selv når vi har skorstenen :-)

Jeg har naturligvis trawlet bogsamling og nettet igennem, uden det store held. Og det er selvfølgelig til brug for modelbygning.

På forhånd tak for hjælp.

Mvh. Klaus K

Oprindelig CXM - skorsten

af re20000, 10/11 2017, 19:20 (2330 dage siden) @ kka-dk

Skulle der mon være nogle der kan henvise til et billede/tegning af en CXM - til nød en CFM (før 1941) - hvor man kan se placeringen af skorstenen til egenvarmen? Vel at mærke fra før den blev ombygget til togførervogn. Vi taler om teak-udgaven, både typen med toilet og postsortering i togførerkupéen, og typen "kun" med togførerkupé. Jeg antager ikke placeringen af koksfyret er forskelligt på de to udgaver.

Og nu vi er i gang, også gerne placeringen af selve koksfyret, selvom det nok giver sig selv når vi har skorstenen :-)

Jeg har naturligvis trawlet bogsamling og nettet igennem, uden det store held. Og det er selvfølgelig til brug for modelbygning.

På forhånd tak for hjælp.

Mvh. Klaus K

Hej Klaus

der er nok større chance for bid ovre på Signalposten.dk, søsterforummet for modeltog.

Nold

Oprindelig CXM - skorsten

af kka-dk, 10/11 2017, 20:54 (2330 dage siden) @ re20000

der er nok større chance for bid ovre på Signalposten.dk, søsterforummet for modeltog.

Nold

Jeg tror ærlig talt ikke det er der man finder nogle der kan henvise til fotos af materiel fra før midt-50'erne ;-)

/Klaus

Oprindelig CXM - skorsten

af Flemming Kjær, Knivkær, Frølunde, 10/11 2017, 23:33 (2330 dage siden) @ kka-dk

der er nok større chance for bid ovre på Signalposten.dk, søsterforummet for modeltog.

Nold


Jeg tror ærlig talt ikke det er der man finder nogle der kan henvise til fotos af materiel fra før midt-50'erne ;-)

/Klaus

Kære Nold og Klaus!

Jeg tror i tager en del fejl, jeg selv bruger det historiske forum og "Signalposten" meget, det er jeg ret overbevist om at mange andre gør! mange modeltogs tilhængere der kører historisk (typisk epoke III) har meget brug for mange former for dokumentation og det får de jo her på dette forum.
Klaus, jeg tager gerne din udfordring med et billede af CXM i 1952. foto er taget Poul Erik Clausen. arkiv.: Dansk Model Jernbane Klub. og så vidt jeg kan se er skorstenen ikke ændret på de togførervogne jeg har. En tegning har jeg ikke, desværre!

Gode hilsner

Flemming[image]

Oprindelig CXM - skorsten

af kka-dk, 10/11 2017, 23:59 (2330 dage siden) @ Flemming Kjær

Kære Nold og Klaus!

Jeg tror i tager en del fejl, jeg selv bruger det historiske forum og "Signalposten" meget, det er jeg ret overbevist om at mange andre gør! mange modeltogs tilhængere der kører historisk (typisk epoke III) har meget brug for mange former for dokumentation og det får de jo her på dette forum.
Klaus, jeg tager gerne din udfordring med et billede af CXM i 1952. foto er taget Poul Erik Clausen. arkiv.: Dansk Model Jernbane Klub. og så vidt jeg kan se er skorstenen ikke ændret på de togførervogne jeg har. En tegning har jeg ikke, desværre!

Gode hilsner

Flemming[image]

Kære Flemming,

Mange tak, men det billede (som jeg havde luret) ser ud til at være efter ombygningen til togførervogn; se tremmerne for vinduet nærmest gavlen mod fotografen. Det ville heller ikke give mening at koksfyret skulle sidde næsten midt i det hele, da den var alm. personvogn.

Jeg antager, at koksfyr/skorsten har siddet ved det lille vindue i modsat ende, i togførerkupeen eller måske overfor, på det der på nogle vogne blev toilettet.

/Klaus

Oprindelig CXM - skorsten

af UTJ, 11/11 2017, 02:51 (2330 dage siden) @ kka-dk

Pløj bogen om Himmerlandsbanerne igennem. På en af højresiderne er der et billede hvor man kan se en rigtig CFM/CXM. Formentlig en af dem med postkupé. Varmekedlen var underhængt og sat i det, der senere blev toiletsiden mellem 2. og 3. vindue fra venstre. Du kan faktisk godt se en lap på taget på Clausens billede. Beslagene til varmekedlen sidder fortsat på Nordsjællands CF/X(M) 10135/4535.

Der findes en god bog om vognene, udgivet i forrige årtusinde og den beskriver de forskellige ombygninger, for en CFM/CXM var som bekendt ikke helt ens indrettet. På vognene med postkupé var skruebremsesvinget flyttet ud på endeperronskærmen.

Der var i kupéerne to uafhængige rørsystemer til hhv. damp- og egenvarme i disse vogne.

Oprindelig CXM - skorsten

af kka-dk, 11/11 2017, 15:39 (2329 dage siden) @ UTJ

Pløj bogen om Himmerlandsbanerne igennem. På en af højresiderne er der et billede hvor man kan se en rigtig CFM/CXM. Formentlig en af dem med postkupé. Varmekedlen var underhængt og sat i det, der senere blev toiletsiden mellem 2. og 3. vindue fra venstre. Du kan faktisk godt se en lap på taget på Clausens billede. Beslagene til varmekedlen sidder fortsat på Nordsjællands CF/X(M) 10135/4535.

Perfekt, lige hvad jeg manglede. Jeg har ikke bogen selv (endnu), men må låne den ved næste klubbesøg - eller nærstudere "10135".

Der findes en god bog om vognene, udgivet i forrige årtusinde og den beskriver de forskellige ombygninger, for en CFM/CXM var som bekendt ikke helt ens indrettet. På vognene med postkupé var skruebremsesvinget flyttet ud på endeperronskærmen.

Jada, den er naturligvis primærkilde til bygning af min nu tredje CX/CXM, men den i øvrigt særdeles kompetente forfatter har glemt at beskrive koksfyrets placering inden ombygningerne til togførervogn ;-) :-D

Der var i kupéerne to uafhængige rørsystemer til hhv. damp- og egenvarme i disse vogne.

Det fremgår til gengæld fint af den udmærkede bog :-)

Tak for hjælpen.

/Klaus

Oprindelig CXM - skorsten

af UTJ, 11/11 2017, 17:12 (2329 dage siden) @ kka-dk

Jada, den er naturligvis primærkilde til bygning af min nu tredje CX/CXM, men den i øvrigt særdeles kompetente forfatter har glemt at beskrive koksfyrets placering inden ombygningerne til togførervogn ;-) :-D

.
Jeg tror ikke at forfatteren i sin vildeste fantasi ville tro at nogle læste bogen så grundigt. Og slet ikke at en modelbygger ville bygge en CXM af den tidlige model. Men nu kommer spørgsmålet selvfølgelig, er det den med postkupé og toilet som der fremstilles eller den udelukkende med tjenestekupé?

Husk i øvrigt at vognene selv med egenvarme fortsat havde glidelejer.

Oprindelig CXM - skorsten

af kka-dk, 12/11 2017, 11:40 (2328 dage siden) @ UTJ

Jeg tror ikke at forfatteren i sin vildeste fantasi ville tro at nogle læste bogen så grundigt. Og slet ikke at en modelbygger ville bygge en CXM af den tidlige model.

:-D

Men nu kommer spørgsmålet selvfølgelig, er det den med postkupé og toilet som der fremstilles eller den udelukkende med tjenestekupé?

Det er Din & Min Hobbys snart gamle resinoverdel, der danner grundlag; det lykkedes mig at opstøve endnu et eksemplar. Og da den har to døre på tjenstekupé-gavlen, og jeg ikke er så meget for vogne der formentlig primært har kørt på inferiøre jysk/fynske sidebaner (no pun intended...), må det blive udgaven udelukkende med tjenestekupé (4520). Den besynderlig tidlige udgave skyldes at jeg i forvejen har en pladebeklædt udgave samt en vinrød togførervogn i træbeklædt udgave; så for variationens skyld kaldte det på en teakfarvet vogn i tidlig epoke III-udgave ;-). Det bliver så en pæn samling rystevogne - ud over HobbyTrades CU og CV i forskellige udgaver, tæller den så en CUK, CV 4304, CY 4652, CX plade (4574), CXM vinrød togførervogn (4530) samt ovenstående CXM 4520.

Husk i øvrigt at vognene selv med egenvarme fortsat havde glidelejer.

Jep. Det er en underlig hobby - det er højst varierende hvilke detaljer man går op i. Det bliver Kleins undervogn, der danner basis, og jeg må ærligt indrømme at undervognsdetaljerne - herunder lejetypen - ikke hører til de ting der rører mig mest :-) Jeg tør næsten ikke skrive at midterakslen på CUK'en har beholdt de underlige lejer fra den Roco-vogn, der donerede undervogn.

/Klaus

Oprindelig CXM - skorsten

af henning h087 ⌂, Græsted, 11/11 2017, 03:14 (2330 dage siden) @ kka-dk
redigeret af henning h087, 11/11 2017, 03:36

hej Klaus

jeg ville kigge i bogen om Rystevogne af UTJ, måske der er et billede og tegning der

men jeg tegnede denne i 1978, hvor jeg havde lånt en hel del fotomapper af afdøde JGC, og der sider koksfyret mellem 2 og 3 vindue, desværre fik jeg ikke scannet fotoerne dengang pga ingen PC og scanner

[image]

mvh
henning h087

Oprindelig CXM - skorsten

af kka-dk, 11/11 2017, 15:47 (2329 dage siden) @ henning h087

jeg ville kigge i bogen om Rystevogne af UTJ, måske der er et billede og tegning der

Der startede jeg naturligvis ;-)

men jeg tegnede denne i 1978, hvor jeg havde lånt en hel del fotomapper af afdøde JGC, og der sider koksfyret mellem 2 og 3 vindue, desværre fik jeg ikke scannet fotoerne dengang pga ingen PC og scanner

Det er desværre samme problemstilling - som det også fint fremgår af selvsamme indretningstegning, er det placeringen efter ombygningen til togførervogn, hvor kakkelovnen kom ind i kupéen.

Men ellers mange tak.

/Klaus

Oprindelig CXM - skorsten

af Jan-Eddie Mathiasen @, Odense, 12/11 2017, 10:04 (2329 dage siden) @ kka-dk

Hej kka-dk
Hennings fine tegninger viser det du efterspørger synes jeg. Koksfyret var placeret under vognen så der kunne fyres udvendig fra:
[image]
mvh Jan-Eddie

Oprindelig CXM - skorsten

af kka-dk, 12/11 2017, 11:04 (2328 dage siden) @ Jan-Eddie Mathiasen

Hej kka-dk
Hennings fine tegninger viser det du efterspørger synes jeg. Koksfyret var placeret under vognen så der kunne fyres udvendig fra:

Du har helt ret - undskyld til Henning!

Det harmonerer blot ikke med Ulriks udsagn om at det sad på den senere toiletside?

/Klaus

Oprindelig CXM - skorsten (+ 1 foto)

af UTJ, 12/11 2017, 12:19 (2328 dage siden) @ kka-dk

Det harmonerer blot ikke med Ulriks udsagn om at det sad på den senere toiletside?

.
Det er bare mig som vrøvler. Det sad i tjenestekupésiden, der hvor Hennings tegning viser det. Men du har faktisk muligheden for for eksempel at lave en CX 4517 uden egenvarme, men med tjenestekupe, uden toilet. Der var vist nogle få yderligere i 1950'erne med denne kombo, inkl CX 4515, øj rystebogen igennem.

[image]CX 4517 på Østerport (Kk) i 1950'erne med tjenestekupé og uden toilet og uden egenvarme (foto: Hans True)

Vognene blev malet fra 1951 og frem.

CX 4517 er beviseligt en Kjövenhavner. Den findes også på billede i almindeligt persontog på Kh.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak