SJS Cc 311.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 13/11 2017, 10:33 (2328 dage siden)

I juni 1999 blev den grønmalede SJS Cc 311 flyttet -pr. lastvogn- fra Centralværksted København til Jernbanemuseet i Odense.

[image]

På min "side": http://evp.dk/index.php?page=november-2017 har jeg de sidste par dage lagt nogle fotos fra læsningen på lastvognen. I aften (?) følger et par eller tre fotos fra Odense i august 1999.

Af jernbanen.dk synes den nu at være malet i en rødbrun nuance ! ! !

Er der en læser eller to, der evt. kan "låne" mig et foto eller to (til "siden") af vognen i denne nye farve ? ? ?

Erik V.
www.evp.dk

[image]
.

Avatar

SJS Cc 311.

af T. Rithmester @, Struer, 13/11 2017, 10:42 (2328 dage siden) @ Erik V. Pedersen

I juni 1999 blev den grønmalede SJS Cc 311 flyttet -pr. lastvogn- fra Centralværksted København til Jernbanemuseet i Odense.

[image]

På min "side": http://evp.dk/index.php?page=november-2017 har jeg de sidste par dage lagt nogle fotos fra læsningen på lastvognen. I aften (?) følger et par eller tre fotos fra Odense i august 1999.

Af jernbanen.dk kan jeg se, at den nu skulle være malet i en rødbrun nuance ! ! !

Er der en læser eller to, der evt. kan "låne" mig et foto eller to (til "siden") af vognen i denne nye farve ? ? ?


Jeg har vist et enkelt af vognen.

[image]DSB Ce 1304 i Græsted, 12. august 2016 (thr)

DSB Ce 1304 & SJS Cc 322

af Langelandsbanen, 13/11 2017, 10:46 (2328 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Det er korrekt at DSB Ce 1304 er malet vinrød, men den er ikke hos Jernbanemuseet, men derimod Nordsjællands Veterantog.

Jernbanemuseets SJS Cc 322 er stadig grøn :)

[image]
DSB Ce 1304 Odense, i forbindelse med Thomas arrangement d. 21. maj 2015

[image]
SJS Cc 322 Odense d. 11. april 2017

DSB Ce 1304 & SJS Cc 322

af Anders D, 14/11 2017, 15:14 (2326 dage siden) @ Langelandsbanen

Her ses de to vogne sammen ved en lille "foto-session" i 2015
[image]

Avatar

DSB Ce 1304 & SJS Cc 322

af Morten Flindt Larsen, København K, 14/11 2017, 18:51 (2326 dage siden) @ Anders D

Her ses de to vogne sammen ved en lille "foto-session" i 2015
[image]

Dejligt billede, Anders, som fint illustrerer det forhold, at vognene i SJS-tiden ikke var forsynet med overgangsbro.

DSB Ce 1304 & SJS Cc 322

af UTJ, 14/11 2017, 19:17 (2326 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Dejligt billede, Anders, som fint illustrerer det forhold, at vognene i SJS-tiden ikke var forsynet med overgangsbro.

.
Skovvognene fik først overgang omkring 1912/13.

Cc 322 er bestilt af SJS og leveret til Sjællandske Statsbaner som på nogle få tegninger blev forkortet SSB (som dig aldrig kom på vognsiden) inden man med Storebæltsoverfarten besluttede sig for at skrive DSB/S på vognene.

DSB Ce 1304 & SJS Cc 322 - bremsetøj

af Jens, 30 cm fra skærmen, 14/11 2017, 19:28 (2326 dage siden) @ UTJ

Dejligt billede, Anders, som fint illustrerer det forhold, at vognene i SJS-tiden ikke var forsynet med overgangsbro.

.
Skovvognene fik først overgang omkring 1912/13.

Cc 322 er bestilt af SJS og leveret til Sjællandske Statsbaner som på nogle få tegninger blev forkortet SSB (som dig aldrig kom på vognsiden) inden man med Storebæltsoverfarten besluttede sig for at skrive DSB/S på vognene.

Interessant!
Når nu vi har fat i vogntypen, kan det så be- eller afkræftes om vogntypen er leveret med bremsetøj?
Jeg har forsøgt at gennemtrævle den tilgængelige litteratur, og enten overser jeg et eller andet, eller også findes informationen ikke.

Ved at kigge i databasen, fremgår det at vogntypen har fået påbygget skruebremse engang efter århundredeskiftet. Hvis det er tilfældet, har de så kørt helt UDEN bremsetøj fra leveringen og frem til denne ombygning?

Mvh
Jens

DSB Ce 1304 & SJS Cc 322 - bremsetøj

af Steffen Dresler, 14/11 2017, 21:23 (2326 dage siden) @ Jens

Med fare for eventuelle fejl, har jeg set Driftsmaterielfortegnelsen for ”De Sjællandske Statsbaner, Driftsmateriel den 1 ste April 1884” igennem. Der er en del håndrettelser, men på side 10 og 11 under lb. Nr. 3, ”Aabne Vogne paa 2 Axler” er anført:
”Der haves 12 Stkr. Vogne, som ere forsynede med Litra-Betegnelsen Cc og have Løbenumrene 315-326”, herefter tekst med en masse mål og andre bemærkninger. Teksten slutter med: ”Samtlige 12 Stkr. Vogne ere forsynede med Bremser”.
Som såkaldt ”Blækrettelse eller tilføjelse” er anført under en bemærkning om ny monterede bremser ”+ 6 Stk C.c. Nr. 309 – 314. lev af Atlas i 1883. Hvordan den lige skal forstås kan jeg ikke se med notatet.
Jeg er gået tilbage til DRM 82 hvor også er anført Cc 315-326 ”ere forsynede med Bremser”.

Ifølge en anden privat optegnelse, skulle der være den samme vogntype bygget hos Atlas i 1885 med nr. 309- 314, men jeg kan ikke finde bemærkninger herom i DRM overhovedet.

Da jeg ikke er vognmand og har eventuelle rettelser hertil er dette, hvad jeg kan byde ind med. Altså at 315-326 HAVDE tilsyneladende bremser ved leveringen, men 309-314 højst sandsynligt har fået det senere, sidstnævnte med den usikkerhed jeg selv føler der er ved blækrettelsen.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Avatar

DSB Ce 1304 & SJS Cc 322 - bremsetøj

af Morten Flindt Larsen, København K, 14/11 2017, 22:08 (2326 dage siden) @ Steffen Dresler

Med fare for eventuelle fejl, har jeg set Driftsmaterielfortegnelsen for ”De Sjællandske Statsbaner, Driftsmateriel den 1 ste April 1884” igennem. Der er en del håndrettelser, men på side 10 og 11 under lb. Nr. 3, ”Aabne Vogne paa 2 Axler” er anført:
”Der haves 12 Stkr. Vogne, som ere forsynede med Litra-Betegnelsen Cc og have Løbenumrene 315-326”, herefter tekst med en masse mål og andre bemærkninger. Teksten slutter med: ”Samtlige 12 Stkr. Vogne ere forsynede med Bremser”.
Som såkaldt ”Blækrettelse eller tilføjelse” er anført under en bemærkning om ny monterede bremser ”+ 6 Stk C.c. Nr. 309 – 314. lev af Atlas i 1883. Hvordan den lige skal forstås kan jeg ikke se med notatet.
Jeg er gået tilbage til DRM 82 hvor også er anført Cc 315-326 ”ere forsynede med Bremser”.

Ifølge en anden privat optegnelse, skulle der være den samme vogntype bygget hos Atlas i 1885 med nr. 309- 314, men jeg kan ikke finde bemærkninger herom i DRM overhovedet.

Da jeg ikke er vognmand og har eventuelle rettelser hertil er dette, hvad jeg kan byde ind med. Altså at 315-326 HAVDE tilsyneladende bremser ved leveringen, men 309-314 højst sandsynligt har fået det senere, sidstnævnte med den usikkerhed jeg selv føler der er ved blækrettelsen.

Blækrettelser blev ikke til ud af den blå luft, men på basis af en tjenstlig ordre eller meddelelse om, at nu var der anskaffet nye vogne sådan og sådan, der skulle indføres som håndrettelse i driftsmaterielfortegnelsen. Hvis der i den trykte ordre f.eks. står, at de nye vogne er "som de tidligere leverede vogne", så har de været forsynet med bremser. Man kan ikke bruge DRM som præcis kilde uden også at afkonferere med de trykte kilder til håndrettelserne, hvor der kan findes oplysninger, som ikke fremgår af håndrettelsen.

DSB Ce 1304 & SJS Cc 322 - bremsetøj

af Steffen Dresler, 14/11 2017, 22:45 (2326 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Go´aften Morten

Helt enig, men denne forvirrer mig (det håndskrevne nederst):

[image]

om det er i tilknytning til det skrevne øverst om bremser siden "+" foran bemærkningen nederst.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Avatar

DSB Ce 1304 & SJS Cc 322 - bremsetøj

af Morten Flindt Larsen, København K, 14/11 2017, 22:54 (2326 dage siden) @ Steffen Dresler

Go´aften Morten

Helt enig, men denne forvirrer mig (det håndskrevne nederst):

[image]

om det er i tilknytning til det skrevne øverst om bremser siden "+" foran bemærkningen nederst.

G'aften Steff,
Det øverste om bremserne gælder ikke pkt. 3 men pkt. 1 og 2, som rettelserne er skrevet ud for. Det nederste "+" gælder pkt. 3 inkl. det i punktet, som jeg antager står på side 11.

DSB Ce 1304 & SJS Cc 322 - bremsetøj

af Steffen Dresler, 14/11 2017, 23:22 (2326 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

...............og på side 11 står:
[image]

som så kan betyde at 309 - 314 har fået eller har bremse (hvad det så end er for en) ?


Steff

Avatar

DSB Ce 1304 & SJS Cc 322 - bremsetøj

af Morten Flindt Larsen, København K, 14/11 2017, 23:42 (2326 dage siden) @ Steffen Dresler
redigeret af Morten Flindt Larsen, 15/11 2017, 00:12

...............og på side 11 står:
[image]

som så kan betyde at 309 - 314 har fået eller har bremse (hvad det så end er for en) ?

"Samtlige (...) vogne er forsynet med bremser". Om antallet (12 stk.) skulle have været håndrettet, kan man kun se af den trykte tjenstlige ordre eller meddelse, der ligger til grund for håndrettelsen, men generelt var man (mestendels militærfolk, ikke akademikere) meget omhyggelig og pertentlig med instruktionsmaterialet, så hvis de seks nye vogne IKKE havde haft noget så essentielt som bremser, så var det fremgået af rettelsen. Men igen: det bør for en sikkerheds skyld afkonferes med den trykte meddelse.

DSB Ce 1304 & SJS Cc 322 - bremsetøj

af UTJ, 15/11 2017, 01:32 (2326 dage siden) @ Jens

Alle vognene er leveret med skruebremse, først med 4 klodser og efter gentofteulykken påbygget de resterende 4 klodser (de 8 klodser fordredes muligvis også af ny og bedre vacuumbremse).

Avatar

DSB Ce 1304 & SJS Cc 322

af Morten Flindt Larsen, København K, 14/11 2017, 23:20 (2326 dage siden) @ UTJ

Dejligt billede, Anders, som fint illustrerer det forhold, at vognene i SJS-tiden ikke var forsynet med overgangsbro.

.
Skovvognene fik først overgang omkring 1912/13.

Cc 322 er bestilt af SJS og leveret til Sjællandske Statsbaner som på nogle få tegninger blev forkortet SSB (som dig aldrig kom på vognsiden) inden man med Storebæltsoverfarten besluttede sig for at skrive DSB/S på vognene.

Forkortelsen "SjS" passer vel sådan set også meget godt til 'Sjællandske Statsbaner", som jo alt andet lige benyttede den fra 1880 til 1883. Man har næppe fundet det ulejligheden - og ikke mindst pengene - værd at ommale det store "J" til et lille "j".

DSB Ce 1304 & SJS Cc 322

af UTJ, 15/11 2017, 01:30 (2326 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Dejligt billede, Anders, som fint illustrerer det forhold, at vognene i SJS-tiden ikke var forsynet med overgangsbro.

.
Skovvognene fik først overgang omkring 1912/13.

Cc 322 er bestilt af SJS og leveret til Sjællandske Statsbaner som på nogle få tegninger blev forkortet SSB (som dig aldrig kom på vognsiden) inden man med Storebæltsoverfarten besluttede sig for at skrive DSB/S på vognene.


Forkortelsen "SjS" passer vel sådan set også meget godt til 'Sjællandske Statsbaner", som jo alt andet lige benyttede den fra 1880 til 1883. Man har næppe fundet det ulejligheden - og ikke mindst pengene - værd at ommale det store "J" til et lille "j".

Der stod intet ejemdomsmærke på vognene før 1883, da der ikke var overfart. Vistnok kun på en enkelt sneplov. Først da vognene kunne havne i Nyborg og videre ud i verden skrev man noget på og det blev DSB/S. Vi skrev det på Cc 322 i 1999, da jeg syntes at når vognen nu skulle køre i "udlandet", dvs Fyn, måtte det korrekte ejendomsmærke placeres.

Avatar

DSB Ce 1304 & SJS Cc 322

af Morten Flindt Larsen, København K, 15/11 2017, 05:36 (2326 dage siden) @ UTJ

Dejligt billede, Anders, som fint illustrerer det forhold, at vognene i SJS-tiden ikke var forsynet med overgangsbro.

.
Skovvognene fik først overgang omkring 1912/13.

Cc 322 er bestilt af SJS og leveret til Sjællandske Statsbaner som på nogle få tegninger blev forkortet SSB (som dig aldrig kom på vognsiden) inden man med Storebæltsoverfarten besluttede sig for at skrive DSB/S på vognene.


Forkortelsen "SjS" passer vel sådan set også meget godt til 'Sjællandske Statsbaner", som jo alt andet lige benyttede den fra 1880 til 1883. Man har næppe fundet det ulejligheden - og ikke mindst pengene - værd at ommale det store "J" til et lille "j".


Der stod intet ejemdomsmærke på vognene før 1883, da der ikke var overfart. Vistnok kun på en enkelt sneplov. Først da vognene kunne havne i Nyborg og videre ud i verden skrev man noget på og det blev DSB/S. Vi skrev det på Cc 322 i 1999, da jeg syntes at når vognen nu skulle køre i "udlandet", dvs Fyn, måtte det korrekte ejendomsmærke placeres.

Nej, det er for øvrigt rigtigt, men forkortelsen kendtes vel i datiden, selv om den ikke blev brugt som ejendomsmærke på lokomotiver og vogne. Eller er den mon noget, som eftertiden i skikkelse af Jernbanemuseet har opfundet? Både Fe 542 og F 56 er jo på et tidligt tidspunkt restaureret med SJS-litrering.

DSB Ce 1304 & SJS Cc 322

af UTJ, 15/11 2017, 06:13 (2326 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Nej, det er for øvrigt rigtigt, men forkortelsen kendtes vel i datiden, selv om den ikke blev brugt som ejendomsmærke på lokomotiver og vogne. Eller er den mon noget, som eftertiden i skikkelse af Jernbanemuseet har opfundet? Både Fe 542 og F 56 er jo på et tidligt tidspunkt restaureret med SJS-litrering.

.
Der er meget som tyder på restaurering baseret på meget få kilder, samt tilsat en del fantasi - husk at jernbanefolk og -interesserede er meget fokuserede på et nummer, byggeår mm og mindre på det historisk korrekte udseende. Der er intet der tyder på at man virkelig har gravet dybt i kilderne i forbindelse med restaureringerne, som er foregået på DSB's værksteder.

SJS Cc 311.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 13/11 2017, 11:14 (2328 dage siden) @ Erik V. Pedersen

I juni 1999 blev den grønmalede SJS Cc 311 flyttet -pr. lastvogn- fra Centralværksted København til Jernbanemuseet i Odense.

[image]

På min "side": http://evp.dk/index.php?page=november-2017 har jeg de sidste par dage lagt nogle fotos fra læsningen på lastvognen. I aften (?) følger et par eller tre fotos fra Odense i august 1999.

Af jernbanen.dk synes den nu at være malet i en rødbrun nuance ! ! !

Er der en læser eller to, der evt. kan "låne" mig et foto eller to (til "siden") af vognen i denne nye farve ? ? ?

Erik V.


----------------------------------------------------------------------------------------


Tak til de to læsere, Thomas Rithmester og "Langelandsbanen", der allerede har sendt bidrag. Der kommer noget på "siden" http://evp.dk/index.php?page=november-2017 i aften.


Erik V.
www.evp.dk

[image]
.

DSB Cc 311

af UTJ, 15/11 2017, 04:58 (2326 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Pointen er vel at "SJS Cc 311" aldrig har tilhørt SJS, men altid har været en DSB-vogn. Tilmed stod der "DSB/S" på vognen ved leverancen i 1885.

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak