Lersøen/Nørrebro Godsstation

af gamle ole2, 14/11 2017, 12:36 (2354 dage siden)

Hvordan var området egenligt organiseret?
Var det at betragte somm een enhed eller 2. Lersøen nord for Tagensvejbeoen og godsstationen syd for?
Havde famile lige ved Nørebro St (Momersgade) men bemærkede dårligt nok godssttionen bortst fra dr altid dås gavlen af godsvogene når man gik ad Mimersgade for at kommer over og se Lygten sT OG hØJBANEN.
dET NÆVNTE OMRÅDE LÅ JO LIDT INDELUKKET OG KUNNE VEL EGENTLIG KUN SES FRA tAGENSVEJBROEN ELLER FRA FORBIKØRSLEN MED LINIE f.

HILSEN oLE

Lersøen/Nørrebro Godsstation

af Svend, Storkøbenhavn, 14/11 2017, 13:35 (2354 dage siden) @ gamle ole2

Hvordan var området egenligt organiseret?
Var det at betragte somm een enhed eller 2. Lersøen nord for Tagensvejbeoen og godsstationen syd for?
Havde famile lige ved Nørebro St (Momersgade) men bemærkede dårligt nok godssttionen bortst fra dr altid dås gavlen af godsvogene når man gik ad Mimersgade for at kommer over og se Lygten sT OG hØJBANEN.
dET NÆVNTE OMRÅDE LÅ JO LIDT INDELUKKET OG KUNNE VEL EGENTLIG KUN SES FRA tAGENSVEJBROEN ELLER FRA FORBIKØRSLEN MED LINIE f.

HILSEN oLE

Tænker du organisatorisk (personale) eller sikkerhedsmæssigt?
Som en start kan jeg fortælle dig at hele Nørrebro/Lersøen (kommandopost, signalposter, plads- og pakhuspersonale, vognekspedition, godsekspedition, billetkontor ....) havde én chef, nemlig stationsforstanderen.
København L var en særskilt station med egen stationsforstander.

Lersøen/Nørrebro Godsstation

af gamle ole2, 14/11 2017, 21:48 (2353 dage siden) @ Svend

Tak. Ja det er området øst for højbanen, klart at det vest for var et andet "system".
Lersøen og godsstationen var altså et sammenhængende system (og ikke 2/adskilt)

Ole

Lersøen/Nørrebro Godsstation

af Georg Schmidt, 17/11 2017, 00:05 (2351 dage siden) @ gamle ole2

[image]
Udsigt fra Mimersgade mod Tagensvej viadukten september 1976.

Foto: Georg Schmidt


[image]
Lersøen rangerbanegård set fra Tagensvej broen 1969, yderst til venstre ses I-signalet foran København L (Nøl).

Foto: Bjarne Knudsen.

M v h
Georg

Lersøen/Nørrebro Godsstation

af gamle ole2, 15/11 2017, 15:43 (2352 dage siden) @ gamle ole2

Og nu kommer jeg i tvivl om antalet af godsstationer i Kbh.(efter krigen)
Der var
Gb
Nørrebro
Frederiksberg
Vigerslev
Amagerbro
-men var der ogsp på Østerport og Hellerup?


Ole

Lersøen/Nørrebro Godsstation

af Allan T, 15/11 2017, 18:03 (2352 dage siden) @ gamle ole2

Hej.
Der var også godsekspedition i Hellerup og Østerport.

Hilsen Allan

Avatar

Lersøen/Nørrebro Godsstation

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 15/11 2017, 20:27 (2352 dage siden) @ gamle ole2

Og nu kommer jeg i tvivl om antalet af godsstationer i Kbh.(efter krigen)


Du bliver nødt til at definere, hvad du forstår ved en godsstation.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg

Lersøen/Nørrebro Godsstation

af Svend, Storkøbenhavn, 16/11 2017, 11:42 (2352 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Og nu kommer jeg i tvivl om antalet af godsstationer i Kbh.(efter krigen)

Du bliver nødt til at definere, hvad du forstår ved en godsstation.

.
..... og "Kbh". Er det Københavns kommune, Storkøbenhavn eller ......?

Lersøen/Nørrebro Godsstation

af Allan T, 16/11 2017, 11:49 (2352 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det er gamle Ole, der bruger ordet "godsstation".
Efter de stationer, som nævnes bekræfter jeg at både Hellerup og Østerport var store stationer med både stygods og vognladninger med selvstændige godsekspeditioner.
Men der var også andre stationer med godstrafik (i mindre eller større omfang): Vanløse, Herlev, Buddinge, og så Lyngby og Glostrup begge med særskilt godsekspedition.
Der var sikkert flere!
Hilsen Allan

Avatar

Lersøen/Nørrebro Godsstation

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 16/11 2017, 11:52 (2352 dage siden) @ Allan T

Det er gamle Ole, der bruger ordet "godsstation"


Kære Allan

Jep, og det var også ham, jeg "jagtede";-).

Bedste hilsner

Thomas

Lersøen/Nørrebro Godsstation

af gamle ole2, 16/11 2017, 12:02 (2352 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Ja det var nogle tynde definitioner.
Godsstation var en term jeg faldt over. Hedder vel snarere godsekspedition
Og det var Kbh og Frdb kommuner.


Ole

Avatar

Definition på godsstation

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 16/11 2017, 17:40 (2351 dage siden) @ gamle ole2

Ja det var nogle tynde definitioner.
Godsstation var en term jeg faldt over


Lad os bare lege videre. Jeg vover et udkast til en definition på en godsstation.

En station er en godsstation, når den opfylder alle disse tre kriterier:

1) Godsstationen skal i sikkerhedsmæssig henseende være en selvstændig station

2) Godsstationen skal som minimum ekspedere vognladningsgods og kunderne skal kunne afsende og modtage vognladningsvise forsendelser på godsstationen

3) Eventuelle passagertog, der passerer stationen, udveksler ikke passagerer på godsstationen

[Man er velkommen til at skyde udkastet til definition ned, ændre, præcisere osv. osv].

Hvis udkastet til definition holder vand, vil jeg mene at - i Københavnsområdet - Københavns Godsbanegård og Vigerslev i hele eller dele af deres levetid levede op til udkastet til definition. Andre?

Bevæger vi os væk fra København, vil jeg mene, at Fredericia Rangerbanegård og Aarhus Rangerbanegård levede op til udkastet til definition i hele eller dele af deres levetid (men helt sikker er jeg ikke). Andre? Var der et eller andet med Aars i en kort periode efter 31. marts 1969? Sorø Bystation? Generelt kan alle bemandede ekspeditionssteder på godsbaner vel ikke siges at være godsstationer, idet de ikke lever op til punkt 1 i udkastet til definition.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg

Avatar

Definition på godsstation

af Morten Flindt Larsen, København K, 16/11 2017, 21:11 (2351 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
redigeret af Morten Flindt Larsen, 16/11 2017, 21:36

Ja det var nogle tynde definitioner.
Godsstation var en term jeg faldt over

Lad os bare lege videre. Jeg vover et udkast til en definition på en godsstation.

En station er en godsstation, når den opfylder alle disse tre kriterier:

1) Godsstationen skal i sikkerhedsmæssig henseende være en selvstændig station

2) Godsstationen skal som minimum ekspedere vognladningsgods og kunderne skal kunne afsende og modtage vognladningsvise forsendelser på godsstationen

3) Eventuelle passagertog, der passerer stationen, udveksler ikke passagerer på godsstationen

[Man er velkommen til at skyde udkastet til definition ned, ændre, præcisere osv. osv].

Hvis udkastet til definition holder vand, vil jeg mene at - i Københavnsområdet - Københavns Godsbanegård og Vigerslev i hele eller dele af deres levetid levede op til udkastet til definition. Andre?

Bevæger vi os væk fra København, vil jeg mene, at Fredericia Rangerbanegård og Aarhus Rangerbanegård levede op til udkastet til definition i hele eller dele af deres levetid (men helt sikker er jeg ikke). Andre? Var der et eller andet med Aars i en kort periode efter 31. marts 1969? Sorø Bystation?

Emdrup fsv. angår Københavns kommune.

Er i øvrigt enig i din definition, om end ordet "godstation" vist kun har været anvendt i stationsnavne og aldrig som ekspeditions- eller sikkerhedsmæssig term. Det er et ord lidt på linje med "skiftespor".

Jeg kan i øvrigt kun komme på navnene "Horsens Godsstation", "Fredericia Godstation" og Vigerslev Godsstation", og rangerbanegårde er en kategori for sig.

Lersøen/Nørrebro Godsstation

af Svend, Storkøbenhavn, 16/11 2017, 22:23 (2351 dage siden) @ gamle ole2

Ja det var nogle tynde definitioner.
Godsstation var en term jeg faldt over. Hedder vel snarere godsekspedition
Og det var Kbh og Frdb kommuner.

.
En godsekspedition er (var) et ekspeditionssted hvorfra og -til der kunne sendes stykgods som fragtgods (samt ilgods og banepakker - ekspresgods er et emne helt for sig).
På nogle godsekspeditioner (men ikke alle) varetog man også fragtberegning af vognladningsvise forsendelser.
De fleste godsekspeditioner blevet ledet af en godsekspeditør (med stationsforstanderen som nærmeste foresatte).
Mindre stationer/ekspeditionssteder blev betragtet som godsindleveringssteder (f eks Valby). På andre igen kunne der indleveres banepakker, f eks Enghave.
Emnet er omfattende - og interessant :-)

Avatar

Lersøen/Nørrebro Godsstation

af Morten Flindt Larsen, København K, 16/11 2017, 23:27 (2351 dage siden) @ Svend

Ja det var nogle tynde definitioner.
Godsstation var en term jeg faldt over. Hedder vel snarere godsekspedition
Og det var Kbh og Frdb kommuner.

.
En godsekspedition er (var) et ekspeditionssted hvorfra og -til der kunne sendes stykgods som fragtgods (samt ilgods og banepakker - ekspresgods er et emne helt for sig).
På nogle godsekspeditioner (men ikke alle) varetog man også fragtberegning af vognladningsvise forsendelser.
De fleste godsekspeditioner blevet ledet af en godsekspeditør (med stationsforstanderen som nærmeste foresatte).
Mindre stationer/ekspeditionssteder blev betragtet som godsindleveringssteder (f eks Valby). På andre igen kunne der indleveres banepakker, f eks Enghave.
Emnet er omfattende - og interessant :-)

Ikke helt korrekt.

Alle ekspeditionssteder, hvorfra der kunne sendes stykgods og vognladningsgods, havde godsekspedition. Der var også billetsalgssteder, der havde ekspedition af stykgods (under en hvis vægt) og offentligt læssespor, hvorfra ekspeditionen af vognladningsvise forsendelser blev foretaget af en nabostation.

Banepakker var ikke et "godsprodukt" men blev befordret i persontogene sammen med rejsegodset og kunne også sendes til og fra ekspeditionssteder, der ikke havde godsekspedition (billetsalgssteder).

På mindre stationer blev godsekspeditionen i ældre tid ofte varetaget af det samme personale, som solgte billetter og havde med trafikafviklingen at gøre. De blev ledet af stationsforstanderen .Det var "en blandet landhandel".

Valby var ganske rigtigt i en periode indleveringssted for stykgods, men kun op til en vis vægt, og godset gik ikke til og fra stationen med tog, men med Københavns Godsbanegårds lastbiler. Derudover kunne der i mange år på Valby station forsendes rejsegods og banepakker. Enghave var ekspeditionsmæssigt billetsalgssted, så dér kunne der ganske rigtig både sendes rejsegods og banepakker.

På de fleste købstadsstationer (DSB) og også en del større "mindre" stationer, havde godsekspeditionen selvstændigt afregningsnummer.

Lersøen/Nørrebro Godsstation

af Svend, Storkøbenhavn, 18/11 2017, 13:58 (2350 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Ja det var nogle tynde definitioner.
Godsstation var en term jeg faldt over. Hedder vel snarere godsekspedition
Og det var Kbh og Frdb kommuner.

.
En godsekspedition er (var) et ekspeditionssted hvorfra og -til der kunne sendes stykgods som fragtgods (samt ilgods og banepakker - ekspresgods er et emne helt for sig).
På nogle godsekspeditioner (men ikke alle) varetog man også fragtberegning af vognladningsvise forsendelser.
De fleste godsekspeditioner blevet ledet af en godsekspeditør (med stationsforstanderen som nærmeste foresatte).
Mindre stationer/ekspeditionssteder blev betragtet som godsindleveringssteder (f eks Valby). På andre igen kunne der indleveres banepakker, f eks Enghave.
Emnet er omfattende - og interessant :-)


Ikke helt korrekt.

Alle ekspeditionssteder, hvorfra der kunne sendes stykgods og vognladningsgods, havde godsekspedition. Der var også billetsalgssteder, der havde ekspedition af stykgods (under en hvis vægt) og offentligt læssespor, hvorfra ekspeditionen af vognladningsvise forsendelser blev foretaget af en nabostation.

Banepakker var ikke et "godsprodukt" men blev befordret i persontogene sammen med rejsegodset og kunne også sendes til og fra ekspeditionssteder, der ikke havde godsekspedition (billetsalgssteder).

På mindre stationer blev godsekspeditionen i ældre tid ofte varetaget af det samme personale, som solgte billetter og havde med trafikafviklingen at gøre. De blev ledet af stationsforstanderen .Det var "en blandet landhandel".

Valby var ganske rigtigt i en periode indleveringssted for stykgods, men kun op til en vis vægt, og godset gik ikke til og fra stationen med tog, men med Københavns Godsbanegårds lastbiler. Derudover kunne der i mange år på Valby station forsendes rejsegods og banepakker. Enghave var ekspeditionsmæssigt billetsalgssted, så dér kunne der ganske rigtig både sendes rejsegods og banepakker.

På de fleste købstadsstationer (DSB) og også en del større "mindre" stationer, havde godsekspeditionen selvstændigt afregningsnummer.

.
Jeg orker det (næsten ) ikke.... alligevel:
En godsekspedition var et selvstændigt ekspeditionssted. Lyngby havde en godsekspedition. Hellerup havde en godsekspedition. Birkerød (bare for at tage et eksempel) havde et varehus/pakhus, hvor fragtberegningen fandt sted på stationskontoret.
Det hele er historie nu og de færreste husker (eller kender) den.

PS: Banepakker blev befordret sammen med øvrige ilgodsforsendelser. Det var ekspresbanepakker der blev befordret sammen med rejsegods.

Avatar

Lersøen/Nørrebro Godsstation

af Morten Flindt Larsen, København K, 18/11 2017, 20:42 (2349 dage siden) @ Svend

Ja det var nogle tynde definitioner.
Godsstation var en term jeg faldt over. Hedder vel snarere godsekspedition
Og det var Kbh og Frdb kommuner.

.
En godsekspedition er (var) et ekspeditionssted hvorfra og -til der kunne sendes stykgods som fragtgods (samt ilgods og banepakker - ekspresgods er et emne helt for sig).
På nogle godsekspeditioner (men ikke alle) varetog man også fragtberegning af vognladningsvise forsendelser.
De fleste godsekspeditioner blevet ledet af en godsekspeditør (med stationsforstanderen som nærmeste foresatte).
Mindre stationer/ekspeditionssteder blev betragtet som godsindleveringssteder (f eks Valby). På andre igen kunne der indleveres banepakker, f eks Enghave.
Emnet er omfattende - og interessant :-)


Ikke helt korrekt.

Alle ekspeditionssteder, hvorfra der kunne sendes stykgods og vognladningsgods, havde godsekspedition. Der var også billetsalgssteder, der havde ekspedition af stykgods (under en hvis vægt) og offentligt læssespor, hvorfra ekspeditionen af vognladningsvise forsendelser blev foretaget af en nabostation.

Banepakker var ikke et "godsprodukt" men blev befordret i persontogene sammen med rejsegodset og kunne også sendes til og fra ekspeditionssteder, der ikke havde godsekspedition (billetsalgssteder).

På mindre stationer blev godsekspeditionen i ældre tid ofte varetaget af det samme personale, som solgte billetter og havde med trafikafviklingen at gøre. De blev ledet af stationsforstanderen .Det var "en blandet landhandel".

Valby var ganske rigtigt i en periode indleveringssted for stykgods, men kun op til en vis vægt, og godset gik ikke til og fra stationen med tog, men med Københavns Godsbanegårds lastbiler. Derudover kunne der i mange år på Valby station forsendes rejsegods og banepakker. Enghave var ekspeditionsmæssigt billetsalgssted, så dér kunne der ganske rigtig både sendes rejsegods og banepakker.

På de fleste købstadsstationer (DSB) og også en del større "mindre" stationer, havde godsekspeditionen selvstændigt afregningsnummer.


.
Jeg orker det (næsten ) ikke.... alligevel:
En godsekspedition var et selvstændigt ekspeditionssted. Lyngby havde en godsekspedition. Hellerup havde en godsekspedition. Birkerød (bare for at tage et eksempel) havde et varehus/pakhus, hvor fragtberegningen fandt sted på stationskontoret.
Det hele er historie nu og de færreste husker (eller kender) den.

Ja, godsekspeditioner var selvstændige ekspeditionssteder og havde selvstændigt afregningsnummer. Når de ikke havde det, og g-ordet alligevel blev brugt, har ordet blot været et begreb. Sorø havde selvstændig godsekspedition (bestyret af en godsekspeditiør) fra 1929 til udgangen af 1966, så her må man så før og efter g-perioden blot have sagt varehuset (sjællandsk)/pakhuset (jysk/fynsk), i og med at fragtberegningen fandt sted på stationskontoret. Det var først fra 1990, at ekspeditionen af godset overgik til godsterminalen i Ringsted. Men lur mig, og g-ordet ikke også har været benyttet som begreb i hvert fald efter 1966.

PS: Banepakker blev befordret sammen med øvrige ilgodsforsendelser. Det var ekspresbanepakker der blev befordret sammen med rejsegods.

Man kunne sende banepakker fra og til en mængde små billetsalgssteder landet over, steder hvor der ikke var læssespor og derfor ikke standsede godstog, så banepakkerne kan ikke have været knyttet til ilgods-systemet. Man kunne ikke sende ilgods fra og til billetsalgssteder, og kun almindeligt fragtgods fra et meget beskedent antal billetsalgssteder (som da typisk havde et "pakhus" i form af en vognkasse fra en udrangeret godsvogn.

Lersøen/Nørrebro Godsstation

af Georg Schmidt, 18/11 2017, 21:34 (2349 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Lidt om banepakker fra ordresamlingen serie E.:-D

[image]
[image]
[image]
Hvis det ønskes kan vi tage ordre H i morgen, der er også tre sider om emnet.;-) :-D :-|

Mvh
Georg

Lersøen/Nørrebro Godsstation

af Svend, Storkøbenhavn, 18/11 2017, 21:56 (2349 dage siden) @ Georg Schmidt

Hvis det ønskes kan vi tage ordre H i morgen, der er også tre sider om emnet.;-) :-D :-|

.
.... med efterfølgende mundtlig eksamen :-)

Desværre er Rundremisen ikke virksom i øjeblikket, så der kan ikke henvises til togplanernes beskrivelse af gruppe A-, B-, C- gods osv.
Vi må vente .......

Avatar

Lersøen/Nørrebro Godsstation

af Morten Flindt Larsen, København K, 18/11 2017, 22:32 (2349 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Georg,

De instrukser er jo fra nyere tid, men nuvel.

Verdens første jernbanepakkefrimærke var dansk. Banepakkeforsendelse (før 27.03.1934 kaldet Frimærkepakker) kunne på JFJ finde sted fra 07.08.1865 og på SJS fra 01.05.1866. Gennemgående ekspedition mellem stats- og privatbaner kunne ske fra 01.06.1890, hvor der udsendtes et særligt "Frimærkepakkereglement". Ordningen udvidedes efterhånden til at omfatte alle danske jernbanestrækninger og en række færge- og skibsruter samt visse rutebilselskaber. Stort set alle stationer, holdepladser og billetsalgssteder har haft banepakkeekspedition, dvs. også mange af de steder, som ikke havde mulighed for forsendelse af stykgods, og hvor der ikke standsede godstog. Dermed mener jeg fortsat, at banepakkeproduktet ikke kan betragtes som et egentlig godsprodukt. Banepakkerne var en "konkurrent" til Postvæsenets pakkebefordring.

Banepakkernes store force var, at der ikke skulle udfyldes et fragtbrev. På de tidligere tyske statsbanestrækninger i Sønderjylland eksisterede før Genforeningen i 1920 intet egentligt banepakkesystem som det i Kongeriget kendte. Småpakker kunne ganske vist ekspederes til en lavere takst end andet stykgods, men der skulle fortsat udfyldes et særligt fragtbrev, som også benyttedes til stykgods.

Indskrevet bagage kunne tidligere indskrives på næsten alle betjente personekspeditionssteder samt for DSB trinbrætternes vedkommende ved togenes pakvogn. Siden 1970'erne blev befordringen af rejsegods dog væsentligt beskåret.

Ekspresbanepakker indførtes 01.07.1940 og ophørte 04.02.1990 samtidig med befordringen af indenlandsk ekspresgods og indskrevet bagage (rejsegods). På dette tidspunkt blev indskrevet bagage befordret i gods-systemet, men sådan var det slet ikke oprindeligt. Indskrevet bagage gik i størstedelen af ordningens levetid ligesom banepakkerne med de personførende tog. Det var først i nyere tid, at befordringen overgik til at ske mere eller mindre med lastbiler og via godsterminalerne. Indskrevet bagage var ikke et godsprodukt, bagagen kunne ligesom banepakkerne sendes mellem de stationer, hvor der var personekspedition, og de De to ting fulgtes stort set ad i ekspeditionsmæssig henseende. Derfor var begge del et persontrafikprodukt.

Omkring Ekspresgods (ikke at forveksle med ekspresbanepakker), så var det den hurtigste og dyreste befordringsform for gods og kunne kun forsendes fra/til større stationer og godsekspeditioner/-terminaler. Ekspresgods blev oprindeligt befordret i eksprestogenes rejsegodsrum, og var et godsprodukt, da det ikke kunne sendes til billetsalgsstederne, men i de sidste år befordredes ekspresgodset hovedsageligt med godslastbilerne. Det indenlandske ekspresgodssystem nedlagdes 04.02.1990.

Lersøen/Nørrebro Godsstation

af HansA, 17/11 2017, 14:46 (2351 dage siden) @ gamle ole2

Goddag i forummet!
Uden at vove mig ud i at forsøge at definere godsstation, vil jeg bringe et par skan:

Fra 'Kraks Fragtmandsliste 1947':
[image]

og fra 'Statsbanernes godstransport, august 1950':
[image]

Bemærk i listen fra 1947 de to 'sporløse' bystationer Ahlefeldsgade og Nikolajgade.
Om Københavns bystationer kan læses mere i Jernbanehistorisk årbog '98, side 3-12.

v.h.
HansA

Lersøen/Nørrebro Godsstation

af Søren Agerskov, 17/11 2017, 23:35 (2350 dage siden) @ HansA

Nu bliver det kompliceret. I "Danske Statsbaners Blad Vingehjulet", som det officielt blev betegnet, kan man i 8. årgang nr. 2 af 30. oktober 1950 side 21 læse bl.a. følgende under vigtigere begivenheder: " På Nørrebro godsstation er indretningen af et marketenderi i depotbygningen påbegyndt."
Det er lidt usikkert, om "godsstation" var brugt som navn eller begreb. Andre steder i rubrikken var f.eks. Esbjerg station (og flere andre "station"er) skrevet med lille, medens Københavns Godsbanegaard var skrevet med stort. Men Statsbanerne kendte til begrebet godsstation.

Søren Agerskov

Avatar

Lersøen/Nørrebro Godsstation

af Morten Flindt Larsen, København K, 17/11 2017, 23:56 (2350 dage siden) @ Søren Agerskov

Nu bliver det kompliceret. I "Danske Statsbaners Blad Vingehjulet", som det officielt blev betegnet, kan man i 8. årgang nr. 2 af 30. oktober 1950 side 21 læse bl.a. følgende under vigtigere begivenheder: " På Nørrebro godsstation er indretningen af et marketenderi i depotbygningen påbegyndt."
Det er lidt usikkert, om "godsstation" var brugt som navn eller begreb. Andre steder i rubrikken var f.eks. Esbjerg station (og flere andre "station"er) skrevet med lille, medens Københavns Godsbanegaard var skrevet med stort. Men Statsbanerne kendte til begrebet godsstation.

Søren Agerskov

Ja, det er brugt som begreb. Som navn, dvs. i tariffer og køreplaner hed den blot "Nørrebro". Og naturligvis kendte Statsbanerne til begrebet, det et jo et almindeligt dansk ord. Det har blot ikke nogen entydig betydning.

Lersøen/Nørrebro Godsstation

af gamle ole2, 18/11 2017, 13:03 (2350 dage siden) @ gamle ole2

Ja ikke særligt afgrænset begreb.
Mener iøvrigt at der var en del lokal trafik-lokalgodstog/rangertræk- mellem de københavnske "godsst" (mine tjenestekøreplaner druknede desværre også)

Ole


DSB MH335Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak