DSB J 4

af K564, 17/12 2017, 12:24 (2319 dage siden)

God søndag

Der er et eller andet galt med oplysningerne på det foto fra 1947, som er lagt ind under DSB Damplokomotiver J 4 her på Jernbanen.dk. Lokomotivet ligner mere en gammel H maskine, selv om nr.-pladen siger nr 4. Er der andre, som er af samme overbevisning eller kan give en god forklaring.

Hilsner Keld

DSB J 4

af Niels Munch, 17/12 2017, 12:47 (2319 dage siden) @ K564

Hej Keld, jeg går ud fra, det er dette billede:

[image]

..... som viser VVGJ nr. 4 "JACOB" hos DDPA i København; altså ex DSB H 40. Fotografen er H. Bech.


M.v.h.
Niels

Avatar

DSB J 4

af Morten Flindt Larsen, København K, 17/12 2017, 13:01 (2319 dage siden) @ Niels Munch

Hej Keld, jeg går ud fra, det er dette billede:

[image]

..... som viser VVGJ nr. 4 "JACOB" hos DDPA i København; altså ex DSB H 40. Fotografen er H. Bech.

Nej, billedet viser ikke VVGJ Nr. 4. Det viser DDPA Nr. 4, ex VVGJ Nr. 4. VVGJ Nr. 4 havde ikke så høj en skorsten. Se i øvrigt mit svar andetsteds.

DSB J 4

af Niels Munch, 17/12 2017, 13:53 (2319 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

..... som viser VVGJ nr. 4 "JACOB" hos DDPA i København; altså ex DSB H 40. Fotografen er H. Bech.

Nej, billedet viser ikke VVGJ Nr. 4. Det viser DDPA Nr. 4, ex VVGJ Nr. 4. VVGJ Nr. 4 havde ikke så høj en skorsten. Se i øvrigt mit svar andetsteds.


Ak ja, Morten, du er ikke så'n at løbe om hjørner med. Men nu er det så'n, at den fine "nummerplade" med "4" stammer fra VVGJ-tiden. Desuden tvivler jeg på, at DDPA forudgående havde 3 lokomotiver.

Edit fandt liiige dette:

[image]VVGJ nr. 4 fotograferet 1945 af Oskar Jensen. Vejle Stadsarkiv - Nummer B74458.


M.v.h.
Niels

Avatar

DSB J 4

af Morten Flindt Larsen, København K, 17/12 2017, 14:25 (2319 dage siden) @ Niels Munch

..... som viser VVGJ nr. 4 "JACOB" hos DDPA i København; altså ex DSB H 40. Fotografen er H. Bech.

Nej, billedet viser ikke VVGJ Nr. 4. Det viser DDPA Nr. 4, ex VVGJ Nr. 4. VVGJ Nr. 4 havde ikke så høj en skorsten. Se i øvrigt mit svar andetsteds.

Ak ja, Morten, du er ikke så'n at løbe om hjørner med. Men nu er det så'n, at den fine "nummerplade" med "4" stammer fra VVGJ-tiden. Desuden tvivler jeg på, at DDPA forudgående havde 3 lokomotiver.

Kære Niels,

Det var vist meget almindeligt, at industrilokomotiver beholdt de numre, som de "blev købt med". Da DDPA i 1946-47 vitterligt ejede maskinen, og da den ikke var forsynet med VVGJ-ejendomsmærke, kan jeg ikke se, hvorfor billedet ikke skulle vise DDPA nr. 4. Lokomotivet adskiller sig jo klart fra VVGJ 4 og DSB H 40 på flere punkter. Jeg mener derfor stadig, at Tommy har fejlplaceret billedet, der burde være i industribaneafsnittet sammen med de øvrige industribanelokomotiver. En privatbane var DDPA jo heller ikke.

Gode hilsner
M;-)rten

DSB J 4

af Niels Munch, 17/12 2017, 14:37 (2319 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Jamen, vi er da enige om, at Tommy har fejlplaceret billedet af lokomotivet, hvis historie jeg da heller ikke har lagt skjul på, idet jeg jo indsatte et link til lokomotivets C.V. i mit første indlæg.

Men da du jo gerne vil have det sidste ord, vil jeg tålmodigt læne mig tilbage og afvente det :-P .

M.v.h.
Niels

Avatar

DSB J 4

af Morten Flindt Larsen, København K, 17/12 2017, 14:59 (2319 dage siden) @ Niels Munch

Jamen, vi er da enige om, at Tommy har fejlplaceret billedet af lokomotivet, hvis historie jeg da heller ikke har lagt skjul på, idet jeg jo indsatte et link til lokomotivets C.V. i mit første indlæg.

Men da du jo gerne vil have det sidste ord, vil jeg tålmodigt læne mig tilbage og afvente det :-P .

:-P :-P :-D

Med venlig hilsen
M;-)rten

P.S.
Der kan man se, hvordan Tommy skaber splid imellem folk. ;-)

Er der i øvrigt nogen, der ved, om lokomotivet eksisterer endnu?

DSB H 40 (+1 foto)

af Niels Munch, 17/12 2017, 15:15 (2319 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Der kan man se, hvordan Tommy skaber splid imellem folk. ;-)


Rolig nu, det er den kvalificerede uenighed, der skaber gode løsninger :-D !

Er der i øvrigt nogen, der ved, om lokomotivet eksisterer endnu?


Det eksisterede i hvert fald under mine besøg på DJM, senest august 2017. Her dog foto fra 2016:

[image]DSB H 40 på DJM, Odense 08.06.2016 (nm).


M.v.h.
Niels

Avatar

DSB H 40 (+1 foto)

af Morten Flindt Larsen, København K, 17/12 2017, 15:19 (2319 dage siden) @ Niels Munch

Der kan man se, hvordan Tommy skaber splid imellem folk. ;-)

Rolig nu, det er den kvalificerede uenighed, der skaber gode løsninger :-D !

Er der i øvrigt nogen, der ved, om lokomotivet eksisterer endnu?

Det eksisterede i hvert fald under mine besøg på DJM, senest august 2017. Her dog foto fra 2016:

[image]DSB H 40 på DJM, Odense 08.06.2016 (nm).

Tak, den "kvalificerede" uenighed, den forstod jeg godt. :-|

Og tak, jeg skulle bare lige sikre mig ... man ved jo aldrig i disse tider. :-D

Mvh
M:-)rten

Avatar

DSB J 4

af Morten Flindt Larsen, København K, 17/12 2017, 12:57 (2319 dage siden) @ K564

God middag,

Det er fordi, at billedet er fejlplaceret under litra J. Det viser ikke et statsbanelokomotiv men et industribanelokomotiv i skikkelse af Det Danske Petroleums-Aktieselskabs varmekedel Nr. 4, ex VVGJ Nr. 4, ex DSB H Nr. 40, ex JFJ H Nr. 40. Varmekedlen blev i vinteren 1946-47 brugt til at opvarme tyktflydende fuelolie ved DDPA's lagertanke på Langeliniemolen. I 1947 blev det gamle lokomotiv sat i stand (rekonstrueret) og foræret til Jernbanemuseet ved DSB's 100 års jubilæum.

DSB J 4

af K564, 17/12 2017, 16:04 (2319 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej

Tak for svarerne. Så var mine tanker ikke helt i skoven.

Hilsner Keld

Avatar

DSB J 4

af Morten Flindt Larsen, København K, 17/12 2017, 16:33 (2319 dage siden) @ K564

Hej

Tak for svarerne. Så var mine tanker ikke helt i skoven.

Hejsa,

Nej, dine tanker var ikke helt i:
[image]

(Sigvart Werner, senest 1929, arkiv Danmarks Jernbanemuseum)

DSB J 4

af Børge Sundahl, 17/12 2017, 19:00 (2319 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

[image]

Her er et foto af J 4

Jeg kan ikke huske, hvor jeg har billedet fra, ej heller hvor lokomotivet er fotograferet, men det er der måske nok nogen af d'Herrer, der kan

Børge

Avatar

DSB J 4

af Morten Flindt Larsen, København K, 17/12 2017, 20:03 (2319 dage siden) @ Børge Sundahl

[image]

Her er et foto af J 4

Jeg kan ikke huske, hvor jeg har billedet fra, ej heller hvor lokomotivet er fotograferet, men det er der måske nok nogen af d'Herrer, der kan

Jeg melder pas. Bygningen i baggrunden tv. ligner mistænkeligt en af de tilbygninger, som de høje vandtårne blev udstyret med for at skaffe plads til vandrensningsanlæg og muligvis også pumper, men den slags indretninger fandtes på en del stationer, så det bliver man ikke klogere af.

Avatar

DSB J 4 - BREAKING NEWS!

af Morten Flindt Larsen, København K, 18/12 2017, 17:41 (2318 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

[image]

Her er et foto af J 4

Jeg kan ikke huske, hvor jeg har billedet fra, ej heller hvor lokomotivet er fotograferet, men det er der måske nok nogen af d'Herrer, der kan


Jeg melder pas. Bygningen i baggrunden tv. ligner mistænkeligt en af de tilbygninger, som de høje vandtårne blev udstyret med for at skaffe plads til vandrensningsanlæg og muligvis også pumper, men den slags indretninger fandtes på en del stationer, så det bliver man ikke klogere af.

BREAKING NEWS!
Fra sædvanligvis velunderrettet kilde forlyder det, at billedet er taget på Centralværkstedet i København, og at det er fra efter 1927, da Rosenåen blev rørlagt. Rosenåen løb tidligere i en åben rende på det sted, hvor lokomotivet holder.

Avatar

DSB J 4 - BREAKING NEWS!

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 18/12 2017, 22:47 (2318 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Jeg melder pas. Bygningen i baggrunden tv. ligner mistænkeligt en af de tilbygninger, som de høje vandtårne blev udstyret med for at skaffe plads til vandrensningsanlæg og muligvis også pumper, men den slags indretninger fandtes på en del stationer, så det bliver man ikke klogere af.


BREAKING NEWS!
Fra sædvanligvis velunderrettet kilde forlyder det, at billedet er taget på Centralværkstedet i København, og at det er fra efter 1927, da Rosenåen blev rørlagt. Rosenåen løb tidligere i en åben rende på det sted, hvor lokomotivet holder.


Jeg har skrevet ca 1930:
http://www.jernbanen.dk/damp_solo.php?s=1&lokid=645

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak