Spørgsmål

af Bent Hansen, 19/12 2017, 09:22 (2291 dage siden)

Hej.
Dette er ingen gætteleg eller kalenderlåge. Jeg ved intet, men håber på lidt hjælp ud over den allerede givne.
Mit problem fremgår af et notat i mit arkiv:
Krauss 2327/1890. 1000 mm. 10,3 m². 12 atm. 7,8 t. Nr. 2.
1890 - 1921 FSB 2.
1921 Risdal Mergelselskab.
Bemærkninger
Mergelselskabet, der nævnes af W. Bay, er aldrig fundet. Risdal eller eventuelt Rishøj kunne være et brunkulsleje eller en tørvemose, men fra brunkullene kendes kun 900 mm, mens der i tørvene var et par 1000 mm lokomotiver.

Har du fundet ud af, hvad der blev af FSB 2?

Mvh. BH.

Spørgsmål. Lidt flere oplysninger.

af Bent Hansen, 19/12 2017, 09:41 (2291 dage siden) @ Bent Hansen

De to kendte 1000 mm tørvebaner lå iJylland, i Engensvang ved Jensen & Ernst på Engesvang Tørvefabrikker og i Hejnsvig hos kammerråd Nielsen på Rishøj Mosebrug. Et af lokomotiverne gik igen, idet Ernst solgte til Nielsen. Det var Hanomag 3811/1901. 1000 mm. 7,3 m². 20 hk. Navn: Jacob. I 1917 blev maskinen trykprøvet i Hejnsvig.

Den anden 1000 mm tørvemaskine var Jung 1485/1911. 1000 mm. 13,8 m². 12 atm. Navn: Mikkel. Den var hele sit liv i Engesvang hos Ernst og dernæst en an lokal fabrikant.

Brunkullene har jeg ikke noget på. De 900 mm er sikkert alt for sent. Ellers sneg Risdal brunkulsleje sig højst op til 750 mm i smalspor ud over der tre nornalsporede.

Mvh BH.

Avatar

Spørgsmål - Risdal Mosebrug

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 19/12 2017, 16:37 (2291 dage siden) @ Bent Hansen

Hej.
Dette er ingen gætteleg eller kalenderlåge. Jeg ved intet, men håber på lidt hjælp ud over den allerede givne.
Mit problem fremgår af et notat i mit arkiv:
Krauss 2327/1890. 1000 mm. 10,3 m². 12 atm. 7,8 t. Nr. 2.
1890 - 1921 FSB 2.
1921 Risdal Mergelselskab.
Bemærkninger
Mergelselskabet, der nævnes af W. Bay, er aldrig fundet. Risdal eller eventuelt Rishøj kunne være et brunkulsleje eller en tørvemose, men fra brunkullene kendes kun 900 mm, mens der i tørvene var et par 1000 mm lokomotiver.

Har du fundet ud af, hvad der blev af FSB 2?

Mvh. BH.

Kunne "Risdal Mosebrug" være en mulighed? Navnet er fundet på din egen side:
http://bentsbane.dk/10-hk-jung-lokomotiver/

Spørgsmål - Risdal Mosebrug

af Bent Hansen, 21/12 2017, 09:50 (2289 dage siden) @ Tommy Nilsson

Jeg ved det ikke. Jeg vil helst være sikker. Med andre ord spørge Bay om han er sikker på, at der stod mergelbane.

Peter har skrevet, men jernbanen.dk ville ikke tage hans fil, så jeg fik filen i min egen mailbox. Peter skriver, at det jo ikke er sikkert at lokomotivet skule køre på banen, altså at sporvidden er ligegyldig. Det kunne jo blot skulle bruges stationært til at pumpe vand?

Noget andet er, at der langs Skagensbanen er gravet mergel. Og et leje her havde et navn, der godt kunne minde om Risdal? Så kunne lokomotivet have været brugt rangering med FSB-mergelvogne?

Kender nogle af de normalsporede privatbaneforskere til mergelsidespor på Skagensbanen og mergeltransporter på samme?

Når jeg har lidt ondt ved denne udlægning, skyldes det geologien. Skagens Odde helt fra Frederikshavn er dannet af bølger og vind, og ingen af disse er kendt for at transportere mergel. Isen kunne, og det er en mulighed, men så skulle isen havde været nede og fået fat i noget Kertemindemergel og lagt det igen på havbunden under Odden. Isen her var vel fra det første fremstød, Den norske Is. Om Nordøstisen kom her, ved jeg faktisk ikke, men mergelen er stadig hente nord for. Den baltiske Is har næppe været her?

Tja......

Avatar

Spørgsmål - Risdal Mosebrug

af Morten Flindt Larsen, København K, 21/12 2017, 14:15 (2289 dage siden) @ Bent Hansen
redigeret af Morten Flindt Larsen, 21/12 2017, 14:33


Kender nogle af de normalsporede privatbaneforskere til mergelsidespor på Skagensbanen og mergeltransporter på samme?

Når jeg har lidt ondt ved denne udlægning, skyldes det geologien. Skagens Odde helt fra Frederikshavn er dannet af bølger og vind, og ingen af disse er kendt for at transportere mergel. Isen kunne, og det er en mulighed, men så skulle isen havde været nede og fået fat i noget Kertemindemergel og lagt det igen på havbunden under Odden. Isen her var vel fra det første fremstød, Den norske Is. Om Nordøstisen kom her, ved jeg faktisk ikke, men mergelen er stadig hente nord for. Den baltiske Is har næppe været her?

Tja......


Nix, ingen mergelsidespor på FSJ, hverken til pålæsning eller aflæsning. Det nærmeste, man kommer, er et unavngivet sidespor mellem Hulsig og Sandmilen, som eksisterede 1918-1922, og hvor der blev gravet martørv til fyring i banens damploko.

Hvad angår Risdal på Skjern - Videbæk strækningen, blev de første forsøg med tilplantning af et tidligere brunkulsleje ifølge pkt. 12 i denne brochure foretaget i det gamle Risdal-leje, efter at brydningen stoppede i begyndelsen af 1920'erne. Er det helt utænkeligt, at man i den forbindelse har merglet jorden for at give bedre livsvilkår for tilplantningen?

TILFØJELSE: Det private, normalsporede Risdal sidespor, som eksisterede fra 15.11.1920 til 29.06.1922, passer vel også udmærket med, at det så har kunnet bruges ved oprydningen og tilplantningen.

Spørgsmål - Risdal Mosebrug

af UTJ, 22/12 2017, 04:35 (2288 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

..... Er det helt utænkeligt, at man i den forbindelse har merglet jorden for at give bedre livsvilkår for tilplantningen?

.
Nej, det er ikke utænkeligt.

Spørgsmål

af Winther, 28/12 2017, 11:03 (2282 dage siden) @ Bent Hansen

Hej
For at øge forvirringen er der her et link til Dansk Geologisk Selskab afholder et møde i 1941 hvor der er et foredrag om Risdahl og Fiskbæk´s brunkuls - teglværks - briket industri.
http://2dgf.dk/xpdf/bull-1941-10-1-35-67.pdf
Senere leca og element fabrik.
http://fibointercon.com/da/om-os/historie/1935-1980
Så i 1920erne er der både brunkuls og teglværks industri i det samme leje og de dele af lejet der blev tilplantet i 1920erne er de først omgravede områder, det ses tydligt på luftfotos fra 1945. På luftfoto kan man også se aftegningerne af sidesporet på Skjern Videbæk banen.
Mvh.
BENT

Spørgsmål

af Peter Andersen, Hedehusene, 11/10 2023, 21:31 (169 dage siden) @ Bent Hansen

Hej.

I Rigsarkivet findes en sag der hedder Frederikshavn-Skagen-Banen - Salg af Materiel
Heri står bl.a. at de tre små lokomotiver blev solgt i februar 1926 til Chr. Løgstrup.
Om Bay's årstal er forkert, eller lokomotivet blot har været lejet ud ved jeg ikke. Kedeltilsynet angiver kun brugeren af Kedlerne.

Med hensyn til "Risdal" ligger der en større gård med dette navn lidt sydvest for Tornby station på Hirtshalsbanen.
På flere ældre kort ser det ud til, at der være en udgravning af ukendt art tæt ved gården.

--
Peter Andersen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak