DSB litra N nr. 201, spørgsmål om tidsbestemmelse mv.

af Steffen Dresler, 22/12 2017, 09:40 (2288 dage siden)

Go´formiddag til alle

Jeg har fået dette billede, der viser litra N nr. 201 på banegården i Aarhus. Lokomotivet fører særtogsplade på røgkammerdøren.
Når jeg ser på lokomotivet, KUNNE det være en prøvetur efter en slags Revision/Reparation på Centralværkstedet i Aarhus. Nydeligt og nymalet.
Når jeg prøver at tidsbestemme billedet begynder det at blive svært, for selvfølgelig kan jeg IKKE se ”det med småt” på ”Havebænken”. På lokomotivkortet bliver jeg ligeledes ikke sådan klogere, se vedhæftede, men det er jo et farvebillede, altså sikkert i midten af 1960´erne. Og så er der en ”kasse” placeret ovenpå pufferplanken. Hvad gemmer den?

[image]

[image]

Så det absolutte ikke juleagtige spørgsmål er, om nogen kan oplyse hvilken årsag, om man evt. kan se hvem på maskinen og tidspunkt.
Overhovedet ikke ”krigsafgørende”, bare interessant.

Med venlig hilsen og selvfølgelig god jul ++

Steffen Dresler

NB: For personer der holder af jernbanehistorie og lokomotiver, vogne og traktorer ”overtaget/købt/lejet” fra de tyske Rigsbaner under og efter krigen, herunder litra N, er der en bog på vej fra Banebøger i de første måneder af 2018, ”Det er en tysker”.

DSB litra N nr. 201, spørgsmål om tidsbestemmelse mv.

af Oversmeden, 22/12 2017, 10:06 (2288 dage siden) @ Steffen Dresler

På lokomotivkortet bliver jeg ligeledes ikke sådan klogere, se vedhæftede, men det er jo et farvebillede, altså sikkert i midten af 1960´erne. Og så er der en ”kasse” placeret ovenpå pufferplanken. Hvad gemmer den?
Kassen kunne være en værktøjskasse, som håndværkerne her taget med til prøveturen.
Kik evt. på andre fotos fra den sidste tid og se om den er permanent....

Tid - uha.
Lokomotivet kørte ikke fra september 1962 til maj 1968; det er ikke noteret for en eneste kilometer i den periode.
Lidt kørsel 5-8/68, herefter stilstand.
Lidt kørsel fra juni 1969 til februar 1970 og så var det slut.

Da det vil give mening at kontrollere lokomotivet inden driftsstart, så kunne det være april 1968 (det ligner også snasket april-regn og ikke pokkers mange blade på træerne). Måske april-maj 1969, meeeen den tvivler jeg lidt på.

DSB litra N nr. 201, spørgsmål om tidsbestemmelse mv.

af Asger Christiansen, 22/12 2017, 10:22 (2288 dage siden) @ Oversmeden

Billedet er taget på Århus H i marts 1968 inden en prøvekørsel Århus-Langå-Århus efter revision.

N 201 havde siden 1962 stået henstillet i Thisted

DSB litra N nr. 201, spørgsmål om tidsbestemmelse mv.

af Søren Agerskov, 22/12 2017, 10:28 (2288 dage siden) @ Oversmeden

Lidt input til indkredsning af tidspunktet:

Jeg så den i drift i august 1968 og august 1969 i Kolding.
På billedet holder en træt H-maskine i baggrunden. I 1969 registrerede jeg H790 på det sted. Den blev hensat i Aarhus i 1966 og udrangeret i 1968, inden den blev ophugget i Frederikshavn i 1970.
Mit bud med lidt snesjap på ballasten og manglede blade på træerne er en prøvekørsel i forbindelse med trykprøven i marts 1968.

Søren Agerskov

DSB litra N nr. 201, spørgsmål om tidsbestemmelse mv.

af Georg Schmidt, 22/12 2017, 21:45 (2288 dage siden) @ Oversmeden

Her det sidste kilometerkontoret har ført om N 201.

[image]
Det ser ud til de har glemt de 100 km prøvetog i marts 68.
N 201 nåede totalt 450600 km i 2.distrikt 1952-1970, dertil kommer så prøvekørsler på Sjælland.

[image]
N 201 Fredericia 1969.
Mvh
Georg

DSB litra N nr. 201, spørgsmål om tidsbestemmelse mv.

af Steffen Dresler, 22/12 2017, 12:41 (2288 dage siden) @ Steffen Dresler

Tusind tak for alle reaktioner, så faldt det på plads, billedet viser altså:

DSB litra N nr. 201 på Århus H i marts 1968 inden en prøvekørsel Århus-Langå-Århus efter revision.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

DSB litra N nr. 201, spørgsmål om tidsbestemmelse mv.

af Thomas Hauerslev, 22/12 2017, 14:02 (2288 dage siden) @ Steffen Dresler

Fantastisk lokomotiv - alene størrelsen gør det unikt. Så et lignende Type 52 i Göppingen i 2016

Her (og fremefter) er nogle nærbilleder af maskinen: http://hauerslev.com/nyheder/2015/togtur/pages/DSC_3622.htm

Der var iøvrigt 7-8 lignende lokomotiver udstillet den dag - de fleste var fyret op.

DSB litra N nr. 201, spørgsmål om tidsbestemmelse mv.

af Ole M. Nielsen ⌂, 22/12 2017, 23:43 (2288 dage siden) @ Steffen Dresler

Hej Steffen.

Der findes også et billede fra den anden side med personale. Dato 15/3-1968.

[image]

DSB litra N nr. 201, spørgsmål om tidsbestemmelse mv.

af Steffen Dresler, 22/12 2017, 23:55 (2288 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Kære alle!

Med det sidste billede har vi vist fået belyst årsagen "hele vejen rundt" om man så må sige. Egentligt fantastisk hvad et billede har af informationer, når læserne her på siden "spiller med". Det er egentligt helt fantastisk og dejligt. Så her viser (igen) denne side sin berettigelse som deling af verificeret viden.

Bedste hilsener og godnat

Steffen Dresler

Avatar

DSB litra N nr. 201, spørgsmål

af shipmik, 23/12 2017, 07:16 (2288 dage siden) @ Steffen Dresler

Det er jo et herligt billede og en fantastisk dokumentation. Man kan jo gætte på at fotografens tilstedeværelse og opstillingen skyldes, at alle var varskoet om at dette var sidste gang et stort damplokomotiv var blevet hovedrepareret. Men hvad er egentlig forklaringen på at N 201 blev trukket ud af remissen i Thisted og gjort køreklar på et så sent tidspunkt. Den første MZ, 1401, var jo allerede leveret og i drift. Var der brug for en N i driften, hvor der var adskillige E-maskiner til rådighed?

Bent Mikkelsen

DSB litra N nr. 201, spørgsmål

af Georg Schmidt, 23/12 2017, 23:07 (2287 dage siden) @ shipmik

Det viste sig vanskeligt at slukke af for dampen i vest området. Næsten hver gang en MX, MY eller Mo skulle frigøres til særtogskørsel kostede det indsættelse af damp i andre tog. Først med leveringen af MZ 1413 kunne man slukke af i 2. distrikt. Da 201 blev klar var følgende damploko i drift: N 205, 207 og 208, R 959, E 966, 967, 969, 974, 976, 979, 980, 984 og 985.

[image]
R 959 ved telefonen i Fredericia 1968.
Foto: Georg Schmidt.

Mvh
Georg

Hvilken personvogn?

af cm, 23/12 2017, 08:50 (2287 dage siden) @ Steffen Dresler

Er der nogen der ved hvilken type personvogn der er koblet efter N 201 på Steffen's billede - og hvorfor den er "med" -?
N-maskinen er jo en godsmaskine mig bekendt... selvf. kan vognen måske være under "materielforlægning" - eller anvendt som togførervogn i godstog?

mvh
Og glædelig jul.
Chr

Hvilken personvogn?

af Steffen Dresler, 23/12 2017, 10:05 (2287 dage siden) @ cm

Go´formiddag Chr.!

Normalt var det jo sådan, at ved en prøvekørsel medfulgte - foruden sættet selvfølgelig - et antal håndværkere, en ingeniør og muligvis en ældre erfaren Lkf.

Du har sikkert set billeder/film fra prøvekørsler af litra H II og PR (finde hos DJM eller sikkert udlagt på nettet) hvor værkstedsparsonelet kravler på barrierepladen under kørsel og ser og lytter efter mislyde fra de bevægelige dele som styring, lejer, stangtøj, cylindre etc.
Det personale der ikke er brug for lige til dette, medføres i en medgivet personvogn. Og da det ofte er et arbejdstog, standsede det på udvalgter steder og lejer mv. blev følt over for eventuel overophedning. Ellers skete det på en station.
I dette tilfælde er den medfølgende personvogn en litra CP 2. kl. personvogn. Lokomotivet kunne også være forspændt et større godstog for belastning og i sidste ende målevognen (Dynametervogn). Men ved sidstnævnte var lokomotivet rigget til med diverse ting for at kunne foretage målinger.
I dette tilfælde har lokomotivet været trykprøvet og da jeg ikke har Reparationsbogen (ligger selvfølgelig i Odense), kan jeg ikke se hvad der yderligere er foretaget.
Håber det giver et fornuftigt svar.

Med venlig hilsen og god lillejuleaften

Steffen Dresler

Avatar

DSB litra N nr. 201, spørgsmål om tidsbestemmelse mv.

af Ralph Hørberg, 23/12 2017, 16:19 (2287 dage siden) @ Steffen Dresler


Når jeg prøver at tidsbestemme billedet begynder det at blive svært, for selvfølgelig kan jeg IKKE se ”det med småt” på ”Havebænken”. På lokomotivkortet bliver jeg ligeledes ikke sådan klogere, se vedhæftede, men det er jo et farvebillede, altså sikkert i midten af 1960´erne. Og så er der en ”kasse” placeret ovenpå pufferplanken. Hvad gemmer den?


Den grønne kasse over pufferplanken er en ekstra stor værktøjskasse, der ofte blev medbragt på prøvetur af Cvk.

DSB litra N nr. 201, spørgsmål om tidsbestemmelse mv.

af Jens Bilde, 23/1 2018, 12:34 (2256 dage siden) @ Steffen Dresler

Lige en tilføjelse til Steffen Dresler. De fire der står på fodpladen er maskinlærling Henning, Håndværker Egon Poulsen, Værkmester Hans Tikjøb, den sidste er ukendt. Jeg skulle selv have været med på turen, men blev
sendt på mit sidste skoleophold på Teknisk skole. Bemærk venligst pladen ved cylinderbeklædningen. Den dæk-
kede over at man havde monteret glideromløb fra H maskiner bag ved for at ophæve problemerne med glider-
systemet, som er specielt ved N maskinerne, hvor man først åbner for regulatoren i styringens midtstilling, for så
at sætte styringen i kørselsretningen. Gliderne benævnes af William Bay, for at være system Nicolai, men det kan
og kaldes Carl Schulz glider. Til den grønne kasse kan siges at den indeholdt diverse værktøjer, samt pakninger af
forskellig art. Kassen endte sine dage ved Mariager Handest Veteranjernbane. Sidst men ikke mindst kan man på
billedet helt ude til højre ane et andet lokomotiv. Det var H 790 som henstod der og med mellemrum blev brugt
til og trækbelaste reviderede Ardelt traktorer.

DSB litra N nr. 201, spørgsmål om tidsbestemmelse mv.

af Steffen Dresler, 23/1 2018, 15:13 (2256 dage siden) @ Jens Bilde

Kære Jens Bilde

Tusind tak for dine bemærkninger og ikke mindst tilføjelser. Jeg er især glad for du omtaler ”frostsikringskasserne” ovenpå cylinderne, der nu blev anvendt til et ganske andet formål, nemlig som du beskriver, til at beskytte glideromløb a la H-maskinerne eller også benævnt som ”Winterthur trykudligner” for de nu monterede rundglidere.

Litra N havde jo de såkaldte ”Nicolej/Karl Schultz glidere” ved leveringen. MEN denne form for glider var yderst vanskelig at anvende korrekt. For at undgå forkert behandling, sattes en relativ stor hvid skive med en ”brugervejledning” ovenpå omstyringsskruen, om hvorledes man skulle behandle disse, således at gliderlegemerne ikke blev ødelagte. De var nemlig fjederpåvirkede og åbnede under tryk. Og hvis ikke styringen stod i midten, kunne det kraftige damptryk smadre gliderlegemerne.

På skiltet stod:

”HUSK!
Maskinen er forsynet med omløbsglidere. Når der under kørselen skal sættes damp til efter en afspærring, skal styringen trækkes op i midten FOR INDEN regulatoren lukkes op”.

Nr. 202 havde ”Winterthur trykudligner” ved leveringen til DSB og senere har både 205 og 208 og endelig 201 haft dette. Ændringerne er omtalt i lokomotivernes respektive Reparationsbøger.

Generelt ser det dog ud til, at Nikolej type gliderne blev suspenderede på flere maskiner i kortere eller længere tid og erstattede af almindelige rundglidere.
Så bemærkningen i andre udgivelser om at litra N var udstyrede med Nicolaj type glidere, er derfor kun delvis korrekt.

Men dette og meget, meget mere kan du læse om i begyndelsen af marts måned, hvor der fra Banebøger udkommer en bog ”Det er en tysker” hvori dette bl.a. også er omtalt.

Endnu engang tak til Jens Bilde for informationer og bemærkninger.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

DSB litra N nr. 201, spørgsmål om tidsbestemmelse mv.

af Jens Bilde, 24/1 2018, 08:38 (2256 dage siden) @ Steffen Dresler

Kære Steffen Dresler.
Tak for din hilsen. En lille tilføjelse var at den første N maskine der fik omtalte forandring, var N 207,
og det skete i modsætning til de øvrige nævnte N maskiner, i dit indlæg på Maskindepotet i Fredericia,
De øvrige blev lavet på Cvk. Aarhus. På den måde var jeg heldig i min læretid, til og slå nogle af de
"sidste søm i" i damphistorien ved DSB.
Vh. Jens Bilde

DSB litra N nr. 201, spørgsmål om tidsbestemmelse mv.

af Steffen Dresler, 24/1 2018, 11:26 (2255 dage siden) @ Jens Bilde

Kære Jens Bilde

Tusind tak, så kom depotet i Fredericia også med, tak!

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak