Avatar

DSB A 158

af Morten Flindt Larsen, København K, 26/12 2017, 04:58 (2285 dage siden)

Hejsa,

Nedenstående foto er dateret til ca. 1925, hvilket jeg formoder er rimeligt korrekt, men kan nogen - måske blandt de ældre i Herreværelset - genkende, hvor billedet er taget henne? Maskinen opholdt sig på fototidspunktet angiveligt i 2. Distrikt.

[image]

DSB A 158

af Jan-Eddie Mathiasen @, Odense, 26/12 2017, 09:08 (2285 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Glyngøre???????
mvh
Jan-Eddie

DSB A 158

af Lars, 26/12 2017, 17:49 (2285 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hejsa,

Nedenstående foto er dateret til ca. 1925, hvilket jeg formoder er rimeligt korrekt, men kan nogen - måske blandt de ældre i Herreværelset - genkende, hvor billedet er taget henne? Maskinen opholdt sig på fototidspunktet angiveligt i 2. Distrikt.

[image]

"ca. 1925" er jo ikke ret præcist. Ifølge basen fik A 158 ny kedel 1929 og overheder 1932. I den forbindelse er lokomotivet vel blevet "shined up". Kedlen ser ikke ny ud, så det er vel før, men det nye gik jo nok hurtigt af, når lokomotiverne var i drift, så det viser nok ikke så meget.

DSB A 158

af Georg Schmidt, 28/12 2017, 21:34 (2283 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
redigeret af Georg Schmidt, 28/12 2017, 21:57

[image]

Det er en svær opgave du her giver os Morten. Billedet viser dog et par enkeltheder mere end det man ser i Odin og Roeskilde, nemlig mere af tenderen ude til venstre samt lidt af pladsbelysningen. Det må være et sted hvor der kom store maskiner, og jeg mener tenderen til venstre hører til en stor maskine enten R, P eller H.
Har kigget lidt i A Gregersen lister m. v. og mit umiddelbare bud er Syd-Sønderjylland f. eks Esbjerg eller Vamdrup. A 158 tog turen rundt i Sønderjylland i tyverne. Først Esbjerg derefter Vamdrup og Sønderborg 1924-25, derefter Tønder og så igen Esbjerg. Tilhører den store tender en H, R eller P kan vi nok udelukke Sønderborg og Tønder, men det er svært. Det varede længe inden man fik noget op at stå i Padborg så man blev ved at køre ud fra Vamdrup. Sønderborg var også et stort sted med G-maskiner indtil Padborg tog mere og mere over. I slutningen af 1926 havde Vamdrup hele 5 H-maskiner i tur 9. Det kunne også være i 1923 hvor en af de nye H-maskiner fra Aarhus ved nede og vende i Vamdrup. R-maskiner fra Fredericia kom jo også meget i Vamdrup på den tid, med hensyn til bagenden af den tender vi ser på billedet.
I hele 1926 viser kilometerbogen, at 158 kører i tur 12 sammen med Ks'erne i Tønder.
Måske et billede fra Esbjerg og Vamdrup fra den tid hvor man kan se masterne til pladsbelysninngen kunne sige lidt. I hvert fald er det sikkert at det er et sted i sydlige Jylland.

M v h
Georg

Avatar

DSB A 158

af Morten Flindt Larsen, København K, 28/12 2017, 23:15 (2283 dage siden) @ Georg Schmidt

[image]


Det er en svær opgave du her giver os Morten. Billedet viser dog et par enkeltheder mere end det man ser i Odin og Roeskilde, nemlig mere af tenderen ude til venstre samt lidt af pladsbelysningen. Det må være et sted hvor der kom store maskiner, og jeg mener tenderen til venstre hører til en stor maskine enten R, P eller H.
Har kigget lidt i A Gregersen lister m. v. og mit umiddelbare bud er Syd-Sønderjylland f. eks Esbjerg eller Vamdrup. A 158 tog turen rundt i Sønderjylland i tyverne. Først Esbjerg derefter Vamdrup og Sønderborg 1924-25, derefter Tønder og så igen Esbjerg. Tilhører den store tender en H, R eller P kan vi nok udelukke Sønderborg og Tønder, men det er svært. Det varede længe inden man fik noget op at stå i Padborg så man blev ved at køre ud fra Vamdrup. Sønderborg var også et stort sted med G-maskiner indtil Padborg tog mere og mere over. I slutningen af 1926 havde Vamdrup hele 5 H-maskiner i tur 9. Det kunne også være i 1923 hvor en af de nye H-maskiner fra Aarhus ved nede og vende i Vamdrup. R-maskiner fra Fredericia kom jo også meget i Vamdrup på den tid, med hensyn til bagenden af den tender vi ser på billedet.
I hele 1926 viser kilometerbogen, at 158 kører i tur 12 sammen med Ks'erne i Tønder.
Måske et billede fra Esbjerg og Vamdrup fra den tid hvor man kan se masterne til pladsbelysninngen kunne sige lidt. I hvert fald er det sikkert at det er et sted i sydlige Jylland.

Ja, det er en svær julenød at knække. Jeg tænkte, at lamperne, som til dels synes at være retoucheret bort fra andre offentliggjorte udgaver af billedet, måske kunne afsløre stedet sammen med den mystiske lange barriere, der strækker sig igennem billedets baggrund; et det mon ikke en kulgård, vi ser? I givet fald er den stor. Fredericia kan nok også udelukkes, for der er "højt til loftet" i baggrunden, og det var der vist ikke på Fa's gamle maskindepot, med mindre billedet er taget uden for voldene hen imod slaggesporet. Billedet er en affotografering i DJM's samlinger (KF-S), så der må vel i teorien befinde sig en original et eller andet sted (uden for nærværende forum), men hvor? Man kan grue helt ved tanken om, at originalbilledet bare er blevet smidt ud.

Gode nytårshilsner til alle nøddeknækkere (på den ene eller anden måde) og tak for hyggeligt selskab i 2017 fra "the cracker of the nuts"

M:-)rten

DSB A 158

af Georg Schmidt, 29/12 2017, 01:17 (2283 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Ser man på det lange plankeværk i baggrunden kunne det måske alligevel være Fredericia. Lampernes model passer nogenlunde, men man burde vel egentlig kunne se remisen der muligvis er retoucheret væk. A 158 har så kun været på gæstevisit. De store A-depoter på den tid var Randers og Aarhus Ø.

[image]
Fredericia gamle maskindepot omkring 1931. Til højre kulgården og man ser også plankeværkstypen. I signalposten 1971-2 ses en sporplan der viser området. Der må have været en herlig duft af stenkulsrøg i bydelen.:-D

[image]
Det ser ud til de ellers har haft central røgaftræk i remisen.

Mvh
Georg

Avatar

DSB A 158

af Morten Flindt Larsen, København K, 29/12 2017, 01:44 (2283 dage siden) @ Georg Schmidt

Ser man på det lange plankeværk i baggrunden kunne det måske alligevel være Fredericia. Lampernes model passer nogenlunde, men man burde vel egentlig kunne se remisen der muligvis er retoucheret væk. A 158 har så kun været på gæstevisit. De store A-depoter på den tid var Randers og Aarhus Ø.

[image]
Fredericia gamle maskindepot omkring 1931. Til højre kulgården og man ser også plankeværkstypen. I signalposten 1971-2 ses en sporplan der viser området. Der må have været en herlig duft af stenkulsrøg i bydelen.:-D

[image]
Det ser ud til de ellers har haft central røgaftræk i remisen.

Længden af plankeværket taget i betragtning tænkte jeg, at billedet måske var taget i Fa her ude:

[image]

[image]

... men det passer bare ikke med sporforløbet, ligesom maskinerne sikkert normalt opholdt sig inde ved remisen.

DSB A 158

af Steffen Dresler, 29/12 2017, 13:08 (2282 dage siden) @ Georg Schmidt

Go´eftermiddag

I fortsættelse til Georgs analyse kommer jeg i tanker om tidsmæssigt, at jeg i en skrivelse har set, at lokomotiverne fik spids røgkammerdør i forbindelse med kedelskift. Og HVIS det står til trone, fik litra A nr. 158 dette den 29. juni 1929. Altså må - hvis tesen korrekt - billedet være optaget efter denne dato.
Stedet derimod kan jeg overhovedet ikke hjælpe med.

Med venlig hilsen og godt nytår til alle

Steffen Dresler

Avatar

DSB A 158

af Morten Flindt Larsen, København K, 29/12 2017, 13:17 (2282 dage siden) @ Steffen Dresler

Go´eftermiddag

I fortsættelse til Georgs analyse kommer jeg i tanker om tidsmæssigt, at jeg i en skrivelse har set, at lokomotiverne fik spids røgkammerdør i forbindelse med kedelskift. Og HVIS det står til trone, fik litra A nr. 158 dette den 29. juni 1929. Altså må - hvis tesen korrekt - billedet være optaget efter denne dato.
Stedet derimod kan jeg overhovedet ikke hjælpe med.

Med venlig hilsen og godt nytår til alle

Steffen Dresler

Tak for info, Steff, og godt nytår etc. Årstallet ca. 1925 har jeg fra .... jernbanen.dk. :-) :-D

DSB A 158

af Anders Færch Hansen, 29/12 2017, 17:26 (2282 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Er A 158 mon fotograferet ved prøveremisen i Århus?
Her skal vi nok have Georg Schmidt på banen. Hvis vi forestiller os A-maskinen placeret mellem sporskifte 1002 og 1003 nederst på kortet vist på http://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=18393
og foto er taget mod nord-nordvest så passer det vist ret godt. Se også
http://www.kb.dk/danmarksetfraluften/images/luftfo/2011/maj/luftfoto/object326191
og fra Google Street view
https://www.google.dk/maps/@56.1485192,10.1907645,3a,75y,306.76h,86.05t/data=!3m6!1e1!3...

I 1925 var Århus banegård under stor ombygning/udvidelse. Ringgadebroen, IC4 værkstedet og Åhusene (højhusene ved Søren Frichsvej) var der næppe gjort mange tanker om, så i baggrunden var der kulgårdsmuren ved HHJs depot, og bebyggelsen i Hasle i baggrunden var ret beskeden. Pladsbelysningen ligner ikke umiddelbart hvad der er på luftfotoet, men den kan jo være ændret.

DSB A 158

af Georg Schmidt, 29/12 2017, 20:50 (2282 dage siden) @ Anders Færch Hansen

Hej Anders
Du har fat i noget - selvfølgelig prøveremisen i Aarhus, jeg kan næsten kende sandet - tak.:-D
A 158 fik S-revision i sommer 1926 og næste revision var juni-juli 1929. Det var jo ombygningstid, men mon ikke prøveremisen eller i starten benævnt hjælpeværksted var etableret i 1926, Den nye remise i Sonnesgade blev taget i brug i 1925. I følge mine oplysninger, var det kun 157 der som den eneste af A-maskinerne fik skiftet kedel, men derfor kan man jo godt ændre røgkammerdørene.

[image]
P 917 næsten samme sted i 1972.
Foto: Fredslund

M v h
Georg

Avatar

DSB A 158

af Morten Flindt Larsen, København K, 29/12 2017, 22:51 (2282 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Anders
Du har fat i noget - selvfølgelig prøveremisen i Aarhus, jeg kan næsten kende sandet - tak.:-D
A 158 fik S-revision i sommer 1926 og næste revision var juni-juli 1929. Det var jo ombygningstid, men mon ikke prøveremisen eller i starten benævnt hjælpeværksted var etableret i 1926, Den nye remise i Sonnesgade blev taget i brug i 1925. I følge mine oplysninger, var det kun 157 der som den eneste af A-maskinerne fik skiftet kedel, men derfor kan man jo godt ændre røgkammerdørene.

[image]
P 917 næsten samme sted i 1972.
Foto: Fredslund

M v h
Georg

Jamen, I er jo bare geniale i jeres blik og viden om tingenes rette sammenhænge. Revisionen i 1929 passer så vel også med Steffs oplysning om røgkammerdøren?

Avatar

DSB A 158

af Morten Flindt Larsen, København K, 30/12 2017, 00:41 (2282 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej Anders
Du har fat i noget - selvfølgelig prøveremisen i Aarhus, jeg kan næsten kende sandet - tak.:-D
A 158 fik S-revision i sommer 1926 og næste revision var juni-juli 1929. Det var jo ombygningstid, men mon ikke prøveremisen eller i starten benævnt hjælpeværksted var etableret i 1926, Den nye remise i Sonnesgade blev taget i brug i 1925. I følge mine oplysninger, var det kun 157 der som den eneste af A-maskinerne fik skiftet kedel, men derfor kan man jo godt ændre røgkammerdørene.

[image]
P 917 næsten samme sted i 1972.
Foto: Fredslund

M v h
Georg


Jamen, I er jo bare geniale i jeres blik og viden om tingenes rette sammenhænge. Revisionen i 1929 passer så vel også med Steffs oplysning om røgkammerdøren?


... og sporforløbet synes også at passe glimrende. Kulgården i baggrunden må så have fået betonvægge og eventuelt være gjort mindre, da de gamle vække var rådnet op. Vamdrup, som Georg også nævner som en mulighed, kan måske også passe, hvad angår kulgården og muligvis lamperne jf. nedenstående "nye2 fotos gaflet fra arkiv.dk viser, men sporskifterne synes at være afgørende. Når jeg zoomer ind på originalbilledet, ser det ud som om, at dette ikke er retoucheret, hvilket måske kunne tale for den blå himmel over Vamdrup, med mindre at f.eks. rampen op til sporoverføringen og andet opragende i Århus endnu ikke var anlagt på fototidspunktet - eller i hvert fald ikke var synligt på fotovinklen. Med hensyn til bagenden af den tender, vi ser på billedet, så var "de stor maskiner"s tid ved remisen i Vamdrup vel slut på fototidspunktet?

[image]
[image]
[image]
[image]

DSB A 158

af Asger Christiansen, 30/12 2017, 10:39 (2281 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Jeg havde tidligt Århus i tankerne, men er endnu ikke overbevist.

Det ville være interessant, at Morten lavede og viste os et billedudsnit i god opløsning af det landskab, der ses ude i baggrunden - bag vakuum slangerne

Avatar

DSB A 158

af Morten Flindt Larsen, København K, 30/12 2017, 11:35 (2281 dage siden) @ Asger Christiansen

Jeg havde tidligt Århus i tankerne, men er endnu ikke overbevist.

Det ville være interessant, at Morten lavede og viste os et billedudsnit i god opløsning af det landskab, der ses ude i baggrunden - bag vakuum slangerne

Sådan her?
[image]
[image]

DSB A 158

af Asger Christiansen, 31/12 2017, 12:59 (2280 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Ja, udsnitsforstørrelsen gør os vel ikke meget klogere.

Hvis det er en væg i baggrunden, må den være ganske høj. Er det i stedet en bygning ?

Og skulle vi antage, at det er et landskab (der er gættet på Hasle), så ville et landskab ikke være så snorlige i dets øverste kant

DSB A 158

af 87-Gruppen, 31/12 2017, 11:55 (2280 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej Morten

Tak for mange spændende billeder!

I denne tråd så ville jeg forfærdelig gerne kunne se luftbilledet fra Aarhus i højere opløsning, jeg er gammel Aarhus dreng og stod tit på Ringgadebroen og kiggede.

I den forbindelse ville det være sjovt hvis der findes billede(r) af den BR 57 ramme med tre hjulsæt, som stod på det område som vises på dit billede.

Bedste Nytårs hilsener fra Vagn

DSB A 158

af Ole Lund Jensen, 31/12 2017, 15:02 (2280 dage siden) @ Anders Færch Hansen

Mens vi venter på Nytåret...

Jeg har kigget på en række ældre billeder i de forskellige artikler i (den digitaliserede...) Ingeniøren vedrørende banegårdsanlæggene i Aarhus i 1920erne, og i hvert fald et billede fra P-risten og et billede fra rangerbanegården viser samme type pladslamper som dem, der ses på billedet af A-maskinen. Det beviser naturligvis ikke, at billedet af A-maskinen er fra Aarhus, men holder blot denne mulighed åben. Hvis den nye Aarhus banegård derimod havde pladsbelysning af en helt anden type, så ville det til gengæld have gjort det usandsynligt, at billedet skulle have været fra Aarhus. Man har jo næppe udskiftet pladsbelysningen indenfor de første 2-5 år efter åbningen af banegårdsanlægget.

I øvrigt er billedet af A 158 ud over i "Odin og Roeskilde" også gengivet i Bays "Danske Statsbaners damplokomotiver" fra 1968 - også med pladsbelysningen bortretoucheret og anført til at være optaget "ca. 1925".

Godt Nytår!

Ole Lund Jensen

DSB A 158

af Asger Christiansen, 2/1 2018, 12:37 (2278 dage siden) @ Ole Lund Jensen

Her er et foto fra maj 1918, taget mod syd, nogenlunde ud for det sted, hvor nu postterminalen ligger i Ankersgade. I baggrunden er man ved at afgrave skrænten, og derved skabtes det areal, hvor prøveremisen blev opført i 1925 - samme år som brugen af rundremiserne ved Århus H ophørte.

Allerede i 1918 (og tidligere) var der en vognrist, som det ses på billedet. Og en enkelt lysmast er kommet med på billedet. Dog ikke af samme type som på billedet af A 158.

Sporene i forgrunden er hovedsporene mod Randers og Fredericia

[image]

[image]

DSB A 158

af Søren fra KM ⌂, 5/1 2018, 20:43 (2275 dage siden) @ Asger Christiansen

Det undrer mig at tråden blevet så lang uden at der er nogen der har foreslået at det i baggrunden på A-maskinen måske er en stamme Q-vogne der bevæger sig..?
-S

Avatar

DSB A 158

af Morten Flindt Larsen, København K, 5/1 2018, 20:59 (2275 dage siden) @ Søren fra KM

Det undrer mig at tråden blevet så lang uden at der er nogen der har foreslået at det i baggrunden på A-maskinen måske er en stamme Q-vogne der bevæger sig..?
-S

Ja, for pokker da. Selvfølgelig kan det være det. Men, men, men. Så er det jo helt umuligt at identificere stedet. Med mindre at det altså er ved prøveremisen, som foreslået ovenfor.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak