Avatar

Er nogen mon kyndig ....

af Morten Flindt Larsen, København K, 29/12 2017, 06:30 (2304 dage siden)

.... ud i hvilken motortype, som ses på dette foto fra CvA 1952?

[image]
(Københavns Foto-Service/Danmarks Jernbanemuseum)

Er nogen mon kyndig ....

af Oversmeden, 29/12 2017, 07:54 (2304 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
redigeret af Oversmeden, 29/12 2017, 08:36

.... ud i hvilken motortype, som ses på dette foto fra CvA 1952?

6185 = Mo.
Hele opsætningen med generator etc. lugter langt væk af Mo.

6175 - Mp - tror jeg ikke på, for vel var der også 2 motorer i den, men bogien passer ikke rigtig.
Derefter er det kun lyntogene og MK/FK, som havde 2 motorer på en bogie.
Lyntogenes motorer er næppe sent til Århus og med en turbo på MK/FK, så tvivler jeg på dem.

Der er to - relativt - store slanger/rør til udstødsgas.
Resten er lidt mørkt, så mon ikke der er slanger til kølevand og dieselolie?
I teorien burde der være en forbindelse til en smøreoliekøler, for der er jo ikke noget luftbevægelse omkring bundkarret grundet kørehastigheden, men DSB har haft et lidt underligt forhold til oliekølerne på taget af Mo (i de første forhandlinger (1935) var der ikke nogen, så kom den med i forhandlingerne og blev monteret. Senere stoppede motorerne pga. lavt smøreolietryk og grundet erfaringerne fra 1946 med 551-552 blev smøreoliekøleren på taget forbundet til kølevandssystemet fra 1948 og frem på eksisterende vogne).
Endelig skal dynamoerne forbindes til en modstand via elkabler.

Se i øvrigt MM7 side 76 øverst til venstre - der er samme motortype vist til lyntogene (OK, vinklen er lidt anderledes, men det går vel).

Avatar

Er nogen mon kyndig ....

af Morten Flindt Larsen, København K, 29/12 2017, 10:05 (2304 dage siden) @ Oversmeden

.... ud i hvilken motortype, som ses på dette foto fra CvA 1952?

6185 = Mo.
Hele opsætningen med generator etc. lugter langt væk af Mo.

6175 - Mp - tror jeg ikke på, for vel var der også 2 motorer i den, men bogien passer ikke rigtig.
Derefter er det kun lyntogene og MK/FK, som havde 2 motorer på en bogie.
Lyntogenes motorer er næppe sent til Århus og med en turbo på MK/FK, så tvivler jeg på dem.

Der er to - relativt - store slanger/rør til udstødsgas.
Resten er lidt mørkt, så mon ikke der er slanger til kølevand og dieselolie?
I teorien burde der være en forbindelse til en smøreoliekøler, for der er jo ikke noget luftbevægelse omkring bundkarret grundet kørehastigheden, men DSB har haft et lidt underligt forhold til oliekølerne på taget af Mo (i de første forhandlinger (1935) var der ikke nogen, så kom den med i forhandlingerne og blev monteret. Senere stoppede motorerne pga. lavt smøreolietryk og grundet erfaringerne fra 1946 med 551-552 blev smøreoliekøleren på taget forbundet til kølevandssystemet fra 1948 og frem på eksisterende vogne).
Endelig skal dynamoerne forbindes til en modstand via elkabler.

Se i øvrigt MM7 side 76 øverst til venstre - der er samme motortype vist til lyntogene (OK, vinklen er lidt anderledes, men det går vel).


Jamen, jamen, se jeg tænkte jo nok, at du var der, kære Oversmed. :-) :-D Så siger vi MO, og fototidspunktet taget i betragtning må det jo være en af de "nyere" ditto. ;-)

Jeg takker mange gange for et godt Zusammenarbeit i året, der snart er gået, og ønsker dig alt godt i det nye, hvorhen du end må blive ført i verden, Peter.

De bedste hilsner
M:-Drten

Er nogen mon kyndig ....

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 29/12 2017, 11:29 (2304 dage siden) @ Oversmeden
redigeret af Erik V. Pedersen, 29/12 2017, 12:19

.... ud i hvilken motortype, som ses på dette foto fra CvA 1952?

6185 = Mo.
Hele opsætningen med generator etc. lugter langt væk af Mo.

6175 - Mp - tror jeg ikke på, for vel var der også 2 motorer i den, men bogien passer ikke rigtig.
Derefter er det kun lyntogene og MK/FK, som havde 2 motorer på en bogie.
Lyntogenes motorer er næppe sent til Århus og med en turbo på MK/FK, så tvivler jeg på dem.

Der er to - relativt - store slanger/rør til udstødsgas.
Resten er lidt mørkt, så mon ikke der er slanger til kølevand og dieselolie?

(...)

Se i øvrigt MM7 side 76 øverst til venstre - der er samme motortype vist til lyntogene (OK, vinklen er lidt anderledes, men det går vel).

--------------------

Ja, --billedet er noget mørkt, men aner man ikke alligevel, at arrangementet står på en tre-akslet bogie, og så falder lyntogene jo bort.

. . . og så alligevel ??? ! ! ! Hvilken bogie er det vi aner i mørket på pladsen bagved ???

Erik V.
www.evp.dk

[image]
.

Er nogen mon kyndig ....

af Jens MO-Møller, 29/12 2017, 22:00 (2303 dage siden) @ Oversmeden
redigeret af Jens MO-Møller, 29/12 2017, 22:25

Tydeligvis et motoraggregat på prøveplan til en 500-Mo, hvilket fremgår af de store ventilationsåbninger i hoveddynamoen og den "lille" hjælpedynamo. 1800-vognene havde et nummer større hjælpedynamo, og var lige som hoveddynamoen ventileret med luft via lodrette luftbælge, som fik tilført luften fra en i vognens venstre side i tagrundingen anbragt indsugningsrist. Dette indsugningssystem til dynamoerne var den direkte årsag til, at det dengang ikke var muligt i flæng at anvende maskinbogier fra 500-vogne til 1800-vogne og omvendt.

Så vidt jeg husker, blev der i slutningen af tredserne lavet en del forsøg med ventilering af dynamoer fra hhv. maskinrum og det fri og det endte med, at der ikke kunne konstateres nogen særlig stor forskel i tilsmudsning af dynamoerne, uanset ventileringsformen og herefter blev systemet med ventilering via bælge i 1800-vognene suspenderet, hvilket i høj grad gjorde det lettere for centralværkstederne at udveksle maskinbogier mellem de to vogntyper.

Venlig hilsen og godt nytår
Jens Møller

Avatar

Er nogen mon kyndig ....

af Morten Flindt Larsen, København K, 29/12 2017, 22:40 (2303 dage siden) @ Jens MO-Møller

Tydeligvis et motoraggregat på prøveplan til en 500-Mo, hvilket fremgår af de store ventilationsåbninger i hoveddynamoen og den "lille" hjælpedynamo. 1800-vognene havde et nummer større hjælpedynamo, og var lige som hoveddynamoen ventileret med luft via lodrette luftbælge, som fik tilført luften fra en i vognens venstre side i tagrundingen anbragt indsugningsrist. Dette indsugningssystem til dynamoerne var den direkte årsag til, at det dengang ikke var muligt i flæng at anvende maskinbogier fra 500-vogne til 1800-vogne og omvendt.

Så vidt jeg husker, blev der i slutningen af tredserne lavet en del forsøg med ventilering af dynamoer fra hhv. maskinrum og det fri og det endte med, at der ikke kunne konstateres nogen særlig stor forskel i tilsmudsning af dynamoerne, uanset ventileringsformen og herefter blev systemet med ventilering via bælge i 1800-vognene suspenderet, hvilket i høj grad gjorde det lettere for centralværkstederne at udveksle maskinbogier mellem de to vogntyper.

Venlig hilsen og godt nytår
Jens Møller

Tak Jens, for informative oplysninger. Jeg vil justere billedteksten under hensyn til disse, og venlig hilsen og godt nytår også til dig
M:-)rten

Er nogen mon kyndig ....

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 29/12 2017, 13:06 (2304 dage siden) @ Lars

I kan da bare tænde lyset i hallen :-D

[image]

------------------------

Det var allerede gjort, og endda gået tættere på:[image]
men det er alligevei ikke altid, man bliver klogere.

Der er vel tale om det forreste af banemotorbogien -ved nærmere eftersyn-, men alligevel savner jeg noget (og det er ikke hjul og akselkasse :-) ) ! ! !

Erik V.
www.evp.dk

[image]
.

Avatar

Er nogen mon kyndig ....

af Morten Flindt Larsen, København K, 29/12 2017, 13:19 (2304 dage siden) @ Erik V. Pedersen

MQ?

Er nogen mon kyndig ....

af Steffen Dresler, 29/12 2017, 13:29 (2304 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

[image]
Her er billedet af en i hvert tilfælde MO motorbogie fra Mo nr. 1878 til sammenligning. Foto optaget i daværende Museumstogs afdeling på Centralværkstedet i København den 24 NOV. 2011.
Litra Mq bogie i baggrunden? Det er da en 2. Dc. vogn, men selvfølgelig er intet umuligt. Men det har jeg ikke viden om.

Med venlig hilsen

Steffen DResler

Er nogen mon kyndig ....

af Jens N, Fredericia, 29/12 2017, 14:28 (2304 dage siden) @ Steffen Dresler

[image]
Her er billedet af en i hvert tilfælde MO motorbogie fra Mo nr. 1878 til sammenligning. Foto optaget i daværende Museumstogs afdeling på Centralværkstedet i København den 24 NOV. 2011.


Remstrammer hjulene er ikke placeret ens på det gamle og det nye billede.

Med venlig hilsen Jens

Er nogen mon kyndig ....

af Oversmeden, 29/12 2017, 16:41 (2303 dage siden) @ Jens N

Det kunne være en før-krigsudførelse...billedet på s. 76 i MM7 har stramruller sammesteds.

I 1952 var før-krigs Mo'erne stadig i stort overtal (kun 20 stk af de nye 1800-vogne var leveret og fordelt 12-8 til distrikterne), så sandsynligheden for at ramme en før-krigs udførelse har været større.
Og hvorfor der er blevet lavet om på stramrullerne - aner det ikke. Men banen har jo nok haft sine grunde.

Er nogen mon kyndig ....

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 29/12 2017, 14:39 (2304 dage siden) @ Steffen Dresler
redigeret af Erik V. Pedersen, 29/12 2017, 14:56

[image]
Her er billedet af en i hvert tilfælde MO motorbogie fra Mo nr. 1878 til sammenligning. Foto optaget i daværende Museumstogs afdeling på Centralværkstedet i København den 24 NOV. 2011.
Litra Mq bogie i baggrunden? Det er da en 2. Dc. vogn, men selvfølgelig er intet umuligt. Men det har jeg ikke viden om.

Med venlig hilsen

Steffen DResler

.
----------------------------------------------

Der blev lige råbt: FROOOOKKKOST, --og det skal man ikke sidde overhørig ! ! !
.
[image]
Det ligner "godtnok" det forreste af motorbogien. Hjul/aksel og akselkasser er fjernet og man ser det skråt afskårne hjørne. De ses også Mk-Fk-midterbogierne (gavl-enderne). Jeg har ikke så nøjagtige tegninger af Mq-vogne til rådighed her, at jeg kan se det på dem.

De to skruefjedre for forreste akselkasseophæng (på Mo-banemotorbogie) er der, den lange bladfjeder er der, men ikke den/de store klodser, der så tydeligt ses under bladfjedrerne på Steffens foto. Her ved jeg så ikke, hvorfor de er "faldet af" (aftaget/fjernet) ????

SIDSTE ! ! !
Der er netop kommet et Mq-bogie-foto med i tråden, og dermed bortfaldt den mulighed.

Erik V.
www.evp.dk

[image]
.

Er nogen mon kyndig ....

af Oversmeden, 29/12 2017, 17:20 (2303 dage siden) @ Erik V. Pedersen

[image]
Det ligner "godtnok" det forreste af motorbogien. Hjul/aksel og akselkasser er fjernet og man ser det skråt afskårne hjørne. De ses også Mk-Fk-midterbogierne (gavl-enderne). Jeg har ikke så nøjagtige tegninger af Mq-vogne til rådighed her, at jeg kan se det på dem.

De to skruefjedre for forreste akselkasseophæng (på Mo-banemotorbogie) er der, den lange bladfjeder er der, men ikke den/de store klodser, der så tydeligt ses under bladfjedrerne på Steffens foto. Her ved jeg så ikke, hvorfor de er "faldet af" (aftaget/fjernet) ????

Det er næppe en MP-bogie, da skruefjedrene ude ved siden mangler på hver sin side af akselporten.
[image]
Maskinbogien efter tegning fra 1935.

[image]
Motorbogien efter tegning fra 1935.

Dog passer fjedre og den skrå side fint med en Mo motorbogie da der anes et pænt stort, rundt hul i bogienrammen (lige under den lange bladfjeder).

En MK maskinbogie mangler den skrå flade på bogien, så den tvivler jeg på.
Motorbogier til MK (og i så fald da kun 675/676) tvivler jeg også på, da ophænget af den lange bladfjerder ikke helt stemmer med tegningerne.
MR og MQ passer heller...så der er ikke mange muligheder tilbage.

Er nogen mon kyndig .... MQ motorbogie

af Asger Christiansen, 29/12 2017, 14:30 (2304 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Her er en MQ-motorbogie fotograferet på Frichs i 1932

[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak