BR 57 2718, ramme og hjul.

af Steffen Dresler @, søndag 31. december, 2017, 15:49 (21 dage siden)

God eftermiddag til alle

For ikke at bringe uorden i tråden vedr. A-maskinen, er her så en "bi-tråd" som opfølger på 87-gruppens (Vagns) bemærkning.

I den forbindelse ville det være sjovt hvis der findes billede(r) af den BR 57 ramme med tre hjulsæt, som stod på det område som vises på dit billede.
Bedste Nytårs hilsener fra Vagn

I forbindelse med kommende bogudgivelse fra Banebøger, har lige netop BR 57 2718 spillet en rolle i historien som ”reservedelslokomotiv” for de tre senere købte BR 38 til litra T efter krigen. Og her er BR 57 2718 historie i Danmark forsøgt gengivet. Og det er da også lykkedes tilfredsstillende med det tilrådighed havende kildematerialer. Og bl.a. vedr. rammen er skrevet, efter både kedlen og tenderen have fundet anvendelse:

Den tomme ramme blev henstillet uden førerhus og andet omkring 1948. Så sent som i begyndelsen af 1960´erne, stod den tilsyneladende stadig ved Ringgadebroen i Århus. Yderligere informationer mangler.

Det er heldigvis lykkedes at få et par billeder som illustrationer i bogen (lokomotiv og tender), men mere viden om rammens skæbne og eventuelt billede af denne, mangler. Det er godt nok for sent med hensyn til bogen, der er gået i trykken her i slutningen af denne måned, men bare sådan i al almindelighed HVIS et billede findes.

Så jeg vil da tilslutte mig Vagns ønske, hvis en læser eller to kunne bibringe den danske lokomotivhistorie med nogle facts og evt. billede om skæbnen for ramme BR 57 2718.

Godt nytår, Generalen (the 1 I have 2 obey) mener jeg skal forberede mad nu!

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

BR 57 2718, ramme og hjul.

af 87-Gruppen @, tirsdag 02. januar, 2018, 11:32 (19 dage siden) @ Steffen Dresler

Hej Steffen

Godt Nytår, og tak for at du har oprettet en "rigtig tråd" til dette lille hjørne af jernbane arkæologien!

Jeg kan bekræfte at bemeldte ramme stod neden for Ringgadebroen helt frem til 1963-64, hvor jeg flyttede fra byen.

Jeg kan huske at min far og jeg ofte diskuterede, hvad den mon kunne stamme fra, N kunne det jo ikke være, der var tydeligvis ingen forløber, og dengang tænkte vi ikke på at den kunne stamme fra et tysk lokomotiv.

Gode hilsener med håbet om respons fra den alvidende skare!

Vagn

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
Mail til Jernbanen.dk






Copyright © 2018 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen