Hjælp, hvad er dette der ligger på den åbne fladvogn

af Steffen Dresler @, tirsdag 02. januar, 2018, 16:50 (114 dage siden)

Godt nytår til alle

[image]

Ovenstående billede er IKKE en gættekonkurrence med hvad og hvor taget og hvad hed fotografens bror;-) . Jeg har simpelthen brug for at få verificeret det jeg TROR det er eller konstateret, at det er det ikke. Det er de to genstande der ligger på den åbne fladvogn det drejer sig om.
Det har selvfølgelig noget at gøre med lokomotivhistorie og når forhåbentligt genstandene er verificeret, kan jeg/vi så muligvis gå skridtet videre.
Jeg har selvfølgelig en klar ide om hvad og jeg ved også hvor og ca. hvornår, men for at få et så ”åbent” og ”ikke farvet” svar, vil jeg altså tillade mig at gøre som gjort.
Så jeg har altså brug for denne sides hjælp med alle de vidende personer, der nu engang skriver her.


Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Hjælp, hvad er dette der ligger på den åbne fladvogn

af michael julsrud @, tirsdag 02. januar, 2018, 18:42 (114 dage siden) @ Steffen Dresler

Hej Steffen

Helt klart fyrkasser, men kan ikke lige få dem til at passe med DSB maskiner (antallet af store kogerør til overheder, og højden).
Med mindre de er til N maskinerne, eller er vi ude i at de er til de BR 44 Frichs aldrig blev færdige med og sendte til Tyskland i "løsdele".

--
Mvh

Michael Julsrud
[image]

Avatar

Hjælp, hvad er dette der ligger på den åbne fladvogn

af Morten Flindt Larsen, København K, tirsdag 02. januar, 2018, 18:45 (114 dage siden) @ Steffen Dresler
redigeret af Morten Flindt Larsen, tirsdag 02. januar, 2018, 19:09

Hvilket år er billedet fra?

Eller sagt på en anden måde: er vognen RIV-mærket, er det fra tidligst 1948, er den T-mærket senest fra ca. 1952.

--
Med vanlig venlig hilsen
אתה אדם סקרן, הא?

Hjælp, hvad er dette der ligger på den åbne fladvogn

af re20000, tirsdag 02. januar, 2018, 19:25 (114 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Bogien ser meget amerikansk ud omendskønt den type også anvendtes andre steder.
Kedler anvendes andre steder end i lokomotiver.
Bare sagt for at åbne vores horisonter.

Hjælp, hvad er dette der ligger på den åbne fladvogn

af Niels Munch @, tirsdag 02. januar, 2018, 20:42 (114 dage siden) @ re20000

Bogien ser meget amerikansk ud omendskønt den type også anvendtes andre steder.


Jep, i en række lande, bl.a. som her i Danmark, se f.eks.: http://www.drehgestelle.de/1/dia_dk86.html .

M.v.h.
Niels

Avatar

Hjælp, hvad er dette der ligger på den åbne fladvogn

af Morten Flindt Larsen, København K, onsdag 03. januar, 2018, 05:29 (114 dage siden) @ re20000

Bogien ser meget amerikansk ud omendskønt den type også anvendtes andre steder.
Kedler anvendes andre steder end i lokomotiver.
Bare sagt for at åbne vores horisonter.

Nemlig. Her til afbrænding af fyrkasse- og røgkammersmuld i Kirken på Københavns Godsbanegårds maskindepot i 1957 (KF-S/DJM):
[image]

--
Med vanlig venlig hilsen
אתה אדם סקרן, הא?

Hjælp, hvad er dette der ligger på den åbne fladvogn

af Jan Lundstrøm, tirsdag 02. januar, 2018, 22:22 (114 dage siden) @ Steffen Dresler

Vognen er en DSB Tgc/Skm, og da bogien har rullelejer er billedet ikke så gammelt endda, måske fra 1960'erne? Jeg synes ikke rigtigt farven ser ud til at være brun, måske er den grå, og billedet kan så vise tjenestevogn 447, der var løbevogn til skinneudlægningskran 157 ...
Redigerer lige mit indlæg - vognens sidestøtter når ikke op over sidefjælene, det peger endnu engang på tjenestevogn 447.

Jan :-)

Hjælp, hvad er dette der ligger på den åbne fladvogn

af Ole M. Nielsen ⌂ @, onsdag 03. januar, 2018, 09:48 (114 dage siden) @ Jan Lundstrøm

Kender billedet i sin "helhed", og det viser Tjenestevogn 447 som helt "ny".
"Fyrkasserne" burde ikke have noget at gøre på denne vogn, og som det er nævnt andetsteds tror jeg også at de står bagved vognen.

--
Ole M. Nielsen
www.godsvogne.dk

Hjælp, hvad er dette der ligger på den åbne fladvogn

af Steffen Dresler @, onsdag 03. januar, 2018, 10:31 (114 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Godmorgen

Engang imellem bør man jo nok følge reklamer i TV, bl.a. fra Louis Nielsen eller Synoptik. Bemærkningen fra Anders D fik mig til igen at se på den tilsendte mail med billedet og ganske rigtigt står der bl.a. i uddrag:
”På fotoet af Specialvogn 447 optaget i 1966 (CvK), ser jeg uventet at de 2 fyrkasser jeg tidligere har talt om, ligger bagved specialvognen”.
Og videre:
”På forpladen havde fyrkasserne en ca. kvadratisk pukkel af samme størrelse som en Macutty-fyrdør på E-maskiner. Midt i puklen var et hul ca. 100 mm i diameter”.

Ved at se på HL af de store lokomotiver kan man ganske klart afgøre, at det IKKE drejer sig om fyrkasser til litra
D IV
[image]
E II
[image]
H I
[image]
H II
[image]
R I eller
[image]
R II
[image]
Desværre viser HL for litra P ikke overhederør men formen passer slet ikke. Litra PR er magen til litra R.

Derimod passer fyrkassen til den tidligere viste HL af BR 50/Litra N på en prik herunder og desuden er det stålfyrkasser!
[image]

Giver beskrivelsen af forpladen anledning til bemærkninger om evt. anden indfyring end kul?

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Iøvrigt tak for hjælpen ind til nu.

Hjælp, hvad er dette der ligger på den åbne fladvogn

af Oversmeden, onsdag 03. januar, 2018, 11:21 (114 dage siden) @ Steffen Dresler

Vi har været der før....
Fyrkasser

Så ja, det kan snildt være fyrkasser til N-maskiner (eller en god del heraf).
Da fyrhullet ikke ses, så kan intet konkluderes om oliefyring.

Hjælp, hvad er dette der ligger på den åbne fladvogn

af Steffen Dresler @, onsdag 03. januar, 2018, 11:52 (114 dage siden) @ Oversmeden

Helt enig, men nu med billeder i håb om nogen så kunne huske et eller andet eller konkludere p.g.a. beskrivelsen af fyrkassens forplade. Før manglede der jo billeder.
At det er N/BR 50 stål fyrkasser er jeg ikke i tvivl om, men hvorfor lige Cvk Kh og i 1964?

Nå, alle tak for hjælp og fortsat god onsdag.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Hjælp, hvad er dette der ligger på den åbne fladvogn

af Oversmeden, onsdag 03. januar, 2018, 12:53 (114 dage siden) @ Steffen Dresler

At det er N/BR 50 stål fyrkasser er jeg ikke i tvivl om, men hvorfor lige Cvk Kh og i 1964?

Tja, der var stadig N-maskiner hos DSB og da de var relativt nye (og blandt de store maskiner), så giver det næppe mening at skrotte 2 fyrkasser.
At de ligger i København syntes spast, men som tidligere nævnt, så var (og er) pladsforholdne bedre i København end Århus, så hvorfor ikke bare lade dem blive i København?
Skulle en fyrkasse endelig skiftes, så kan den vogn være i Århus på 2-3 dage og da det tager noget længere at bytte en fyrkasse, så vil de par dage næppe indvirke stort på den samlede reperationstid.
Så en blanding af pragmatisme og dovenskab har nok efterladt dem der.

Hjælp, hvad er dette der ligger på den åbne fladvogn

af Poul Skov, onsdag 03. januar, 2018, 15:58 (113 dage siden) @ Steffen Dresler

Det er næsten helt sikkert at det er to N-maskine fyrkasser. Jeg kunne først ikke få det til at passe med de små huller for oven, men efter at have kigget i mit store arkiv, fandt jeg et rørdiagram fra N 203 og så er der jo ingen tvivl. Se billedet.[image]

Hjælp, hvad er dette der ligger på den åbne fladvogn

af Jens Vesterdahl, onsdag 03. januar, 2018, 23:35 (113 dage siden) @ Steffen Dresler

Er det mon ikke bare fyrkasserne fra de to ekstra BR50, som blev købt til reservedele?
De kunne jo være på vej på møddingen i 1964.

Mvh
Jens

Hjælp, hvad er dette der ligger på den åbne fladvogn

af Dampfmeisteren ⌂ @, torsdag 04. januar, 2018, 07:55 (113 dage siden) @ Jens Vesterdahl

Er det mon ikke bare fyrkasserne fra de to ekstra BR50, som blev købt til reservedele?
De kunne jo være på vej på møddingen i 1964.

Mvh
Jens

Hvorfor skulle fyrkasserne være blevet fjernet fra reservedelsmaskinerne og hvorfor transporteret til København?
Hvornår blev reservedelsmaskinerne egentligt ophugget.

--
mvh. Dampfmeisteren
http://www.damplokomotiv.dk/

Hjælp, hvad er dette der ligger på den åbne fladvogn

af Oversmeden, torsdag 04. januar, 2018, 10:00 (113 dage siden) @ Dampfmeisteren

Hvorfor skulle fyrkasserne være blevet fjernet fra reservedelsmaskinerne og hvorfor transporteret til København?

Tja, nu blev N-maskinerne lavet i København og sendt til 2. distrikt for ikke at vende tilbage.
Siden vi ikke kan se nogen mærkninger af fyrkasserne, så kan det blive en umådelig spændende gætteleg med hvor kedlerne stammer fra.
Om omtalt tidligere, så havde DSB købt ekstra fyrkasser, så det kunne være 2 af dem.
Bundlinjen er at DSB havde "en del" fyrkasser i spil til N-maskinerne og at vi ikke på det nuværende grundlag kan sige noget som helst fornuftigt om hvor de stammer fra (ny eller ældre).

Det er jo ikke anderledes end dengang DSB købte ekstra dieselmotorer til My/x/z/e - men da hver motor har et serienummer og leveres med en "engine serial number and clearance record", så kan motoren faktisk følges hvis nok information haves.
Det er jo altid "sjov" at se en motor købt til Mz ende i My....og det er sket (omend uden turbo etc).

Avatar

Hjælp, hvad er dette der ligger på den åbne fladvogn

af Morten Flindt Larsen, København K, torsdag 04. januar, 2018, 10:44 (113 dage siden) @ Dampfmeisteren

Er det mon ikke bare fyrkasserne fra de to ekstra BR50, som blev købt til reservedele?
De kunne jo være på vej på møddingen i 1964.

Mvh
Jens


Hvorfor skulle fyrkasserne være blevet fjernet fra reservedelsmaskinerne og hvorfor transporteret til København?
Hvornår blev reservedelsmaskinerne egentligt ophugget.

Hvor henne i landet stod reservedelsmaskinerne?

--
Med vanlig venlig hilsen
אתה אדם סקרן, הא?

Hjælp, hvad er dette der ligger på fladvognen, afslutning.

af Steffen Dresler @, torsdag 04. januar, 2018, 12:31 (113 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Afslutning på tråden.

DSB købte 12 BR 50ÜK brugte i Belgien, man ønskede endnu flere, men fik ikke lov, økonomi. De 10 blev sat idrift som DSB litra N og da var der allerede byttet lidt rundt på nogle af de forskellige dele, dog hovedparten sat idrift som de kom til landet.

Fra reservemaskinerne var kedlerne og tenderne brugbare, rammerne tildels ligeså, men der var ikke brug for dem til andet end til i begyndelsen at henligge reservekedlerne på. Senere blev kedlerne lagt på ”jorden”. I hvert tilfælde stod et reservelokomotiv med kedel og førerhus uden tender i Aarhus. Højst sandsynligt gjorde den anden ramme det samme, men information mangler.

[image]
BR 50ÜK Ar sommer 1955. Muligvis BR 50ÜK 2019. Foto: Ukendt, arkiv, Danmarks Jernbanemuseum.


Den første revision af lokomotiverne efter ankomst til DK skete i København og der var nok mere tale om en slags kontrol med tilføjelse af nogle DSB standard armaturer og ændringer end en egentlig stor/lille revision/reparation. Den første rigtige revision skete ført i midten af 1950´erne og derfor var næsten alle 10 maskiner ikke helt ens frem til dette tidspunkt. Alle disse senere revisioner af lokomotiverne er sket i Aarhus jf. maskinernes værkstedskort, hvilket bekræftes af de andre værkstedskort, der blev udfærdiget i København ved modtagelsen.

Bortset fra 2 maskiner fik alle kedelskift, indledningsvis med de to reservekedler. Senere blev der byttet kedler rundt maskinerne imellem. Husk på at ikke alle 10 N var idrift hele tiden, hvorfor der var tid til revision af en kedel. Efter benyttelsen af reservekedlerne blev de to ”udskiftede” aldrig anvendt mere, henstillet, udrangerede og ophuggede. Reservekedlerne blev udrangeret med den ramme, hvor de var blevet ilagt.

Der er på værkstedskortene ikke anført om et lokomotiv kun skulle have fået ny indre fyrkasse, kun kedelskift (med bagkedel og fyrkasse). Derfor er det ikke sandsynligt, at der blev indkøbt yderligere end det allerede købte og der er heller ikke anført noget i de tilrådighed værende gennemsete kilder.

De to omtalte stålfyrkasser, der har været genstand for informationsindsamling i to tråde er ankommet til DSB centralværksted i København, men her hører så også alle yderligere informationer op om hvad, hvornår og hvorfor. Og det var denne viden jeg/vi ville prøve at indhente via de to tråde, den ene med oliefyring og til slut denne, da det lykkedes at finde et billede af, hvor de i de mindste kunne ses.

Jeg skal ikke begynde at gætte eller tro, men at vi med sikkerhed ved (fotodokumentation og samtale med Værkmester), at der er kommet to stål fyrkasser til København og at de i begyndelsen af 1960´erne henlå på værkstedsområdet og at de var beregnet til oliefyring. Hvorfor der ikke er sket mere vides ikke og der er ikke fundet noget i kildematerialerne herom. Men MULIGVIS er tiden tidsmæssigt løbet fra projektet.

Tak for hjælp og tankevirksomhed/informationsdeling, som jo denne side er rigtig god til.


Her til slut vil jeg gerne orientere om, at alle de facts der er gravet frem om indkøb, ”fordanskning” og forskelligheder vedr. bl.a. litra N, vil fremgå at en kommende bog fra Banebøger ”Det er en tysker”, der udkommer her i foråret.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Avatar

Hjælp, hvad er dette der ligger på fladvognen, afslutning.

af Morten Flindt Larsen, København K, torsdag 04. januar, 2018, 15:06 (112 dage siden) @ Steffen Dresler

Her til slut vil jeg gerne orientere om, at alle de facts der er gravet frem om indkøb, ”fordanskning” og forskelligheder vedr. bl.a. litra N, vil fremgå at en kommende bog fra Banebøger ”Det er en tysker”, der udkommer her i foråret.

Tak, Kvik. ;-) :-D

--
Med vanlig venlig hilsen
אתה אדם סקרן, הא?

Hjælp, hvad er dette der ligger på den åbne fladvogn

af Poul C. Johansen, torsdag 04. januar, 2018, 10:29 (113 dage siden) @ Jens Vesterdahl

Det er mig der har fotograferet Specialvogn 447 i 1966. De 2 fyrkasser lå på jorden bagved specialvognen.

Jeg kom i lære på Centralværkstedet København i sommeren 1963 og som jernbaneenthusiast spurgte jeg om mange ting. Jeg gik forbi de 2 grå fyrkasser hver dag og spurgte til sidst en værkmester fra Lokomotivværkstedet om til hvilket lok disse fyrkasser var beregnet. Han svarede at det var nye stålfyrkasser til N-maskiner og de var beregnet for oliefyring. Han vidste ikke hvorlænge de havde ligget der.
Fyrkasserne lå der også i sommeren 1967 hvor jeg forlod DSB for en årrække. Da jeg i 1973 som ingeniør vendte tilbage til Centralværkstedet, var fyrkasserne væk.

Mvh
Poul

Avatar

Specialvogn 447

af Tommy Nilsson ⌂ @, onsdag 03. januar, 2018, 23:46 (113 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Kender billedet i sin "helhed", og det viser Tjenestevogn 447 som helt "ny".


Jeg kunne godt bruge et billede af Specialvogn 447 som helt "ny" til databasen.

--
[image]

Hjælp, hvad er dette der ligger på den åbne fladvogn

af Hans Bach, tirsdag 02. januar, 2018, 22:59 (114 dage siden) @ Steffen Dresler

Det er næppe til lokomotiver. Dertil passer rørdimensionerne dårligt.
Jeg tror der er tale om et par varmevekslere til et eller andet industrielt formål.

Hjælp, hvad er dette der ligger på den åbne fladvogn

af Steffen Dresler @, tirsdag 02. januar, 2018, 23:52 (114 dage siden) @ Steffen Dresler

Giver dette lidt mere mening?

[image]

Højden driller, Franco-Crosti?

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Hjælp, hvad er dette der ligger på den åbne fladvogn

af Anders D, onsdag 03. januar, 2018, 01:14 (114 dage siden) @ Steffen Dresler

De to fyrkasser står ikke på vognen, men på jorden bag vognen. Dermed passer dimensionerne fint med lokomotivfyrkasser.
Hvis der er tale om løbevogn til hjælpekran, er billedet sikkert fra Cvk eller Cva.

Hjælp, hvad er dette der ligger på den åbne fladvogn

af Oversmeden, onsdag 03. januar, 2018, 05:05 (114 dage siden) @ Steffen Dresler

Højden driller, Franco-Crosti?

Næ, afdelingen med alle de små huller bare skjult bag vognens sider.
DSB købte med mellemrum rørvægge etc. til kedler - det er rent forbrugsgods ganske som foringer og stempler er det i en dieselmotor.
Det er vel bare det vi ser....
Men da stumperne ligger på tværs af vognen, så kan de ikke være ret lange (vel 2,5-3 meter eller så), hvorfor det kunne være en temmelig stor del af en fyrkasse om end den muligvis ikke er komplet.

Assens Sukkerfabrik
Assens Sukkerfabrik
De danske Sukkerfabrikker opførte i 1883-84 Assens Sukkerfabrik, der i over 100 år var en stor og vigtig arbejdsplads i Assens. Læs i denne artikel om fabrikkens historie med fokus på roebanesystemet og de lokomotiver, der befarede det.



 Læs artiklen 

Lokomotivfabrikker

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
Mail til Jernbanen.dk






Copyright © 2018 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen