Avatar

Hengemt juleknas

af Morten Flindt Larsen, København K, lørdag 06. januar, 2018, 23:29 (262 dage siden)

Hejsa,

Hvor mange af dette forums læsere véd egentlig, hvordan man ophænger en frakoblet trykluftslange korrekt? Det burde jo egentlig være elementær og varig jernbanelærdom, men har man kun arbejdet i administrationen, er man vel lovligt undskyldt, eller....? :-P :-D

1. [image]
2. [image]
3. [image]
4. [image]

--
Med vanlig venlig hilsen
אתה אדם סקרן, הא?

Avatar

Hengemt juleknas

af Thomas Boberg Nielsen ⌂ @, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, søndag 07. januar, 2018, 00:17 (262 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, søndag 07. januar, 2018, 00:46

3. [image]
4. [image]


Billede 1 og 2 skal jeg ikke kloge mig på - det er før min tid.

Billede 3 og 4: Bremseslangen (eller hvad den nu hedder) sidder korrekt. På billede 3 er dampkoblingen (eller hvad den nu hedder) endnu ikke hængt op - det er den på billede 4 og den sidder korrekt.

Bemærk i øvrigt, at man ikke måtte "lænke" en skruekobling på en krog, hvorpå der i forvejen hvilede en skruekobling - der var simpelthen for stor risiko for, at den øverste skruekobling "hoppede af". Underligt, at den fejlmulighed aldrig blev fjernet - men det var jo nærmest umuligt. Skruekoblingen hænger derfor forkert - den skulle have hængt på den lille “krog”, der anes bag den.

Til slut: Bemærk det fine stykke ingeniørarbejde, der ligger bag udviklingen af dampkoblingen, der kan "vrides i alle mulige retninger og stadig være tæt." Man måtte i øvrigt ikke bruge to sammenkoblede dampkoblinger som "trappetrin", når man "bevægede sig op" ved adskillelse af to personvogne.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring

--
www.thomasbobergnielsen.dk
www.randers-aalborg.dk
www.viborg-herning.dk
www.laurbjerg-bramming.dk
www.sidesporpaafribane.dk
www.havnebaner.dk
www.jernbane-tib.dk
www.sikkerhedsreglement.dk
www.sikkerhedsinstruks.dk

Hengemt juleknas

af Jens MO-Møller, søndag 07. januar, 2018, 09:30 (261 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Den ældre type varmeslange på billede 1 holder ikke længe, da den blot er vredet til siden for ophængning, hvilket hurtigt ødelægger den. Ved denne type varmekobling var det vigtigt at slække fastspændingsbøjlen på varmehanen forinden drejning af slangen.

Venlig hilsen og godt nytår
Jens Møller

Hengemt juleknas

af Jens Bruun-Petersen, søndag 07. januar, 2018, 10:35 (261 dage siden) @ Jens MO-Møller

Billede 1 viser den forkerte behandling af den klassiske varmeslange og billede 2 den korrekte ophængning. Jeg kan ikke mindes at have set den forkerte behandling. Bemærk, at varmekoblingshanen er åben, så det er nok et sommerbillede.

I varmeperioden var det foreskrevet, at varmehanen på sidste vogn skulle være lindet en anelse, så der ikke dannedes kondensvand i dampvarmesystemet.

Billede 3 viser den sjuskede måde at efterlade den nyere (UIC?) varmekobling på (frit svævende), billede 4 viser den korrekte ophængning. Det bemærkes, at vognen (antagelig en DC fra 1950) er monteret med begge typer koblingshaner.

Fotosted må være ét af postsporene på København H. CR-vognen i baggrunden har koblingsdåser for styreledninger, så også det viser, at optagelsestidspunktet er efter 1950.

På alle fire billeder er trykluftslangerne korrekt ophængt på deres holdekroge, og Ackermann-hanerne er lukkede.

Venlige hilsener
Jens

Avatar

Hengemt juleknas

af Morten Flindt Larsen, København K, søndag 07. januar, 2018, 10:53 (261 dage siden) @ Jens Bruun-Petersen

Billede 1 viser den forkerte behandling af den klassiske varmeslange og billede 2 den korrekte ophængning. Jeg kan ikke mindes at have set den forkerte behandling. Bemærk, at varmekoblingshanen er åben, så det er nok et sommerbillede.

I varmeperioden var det foreskrevet, at varmehanen på sidste vogn skulle være lindet en anelse, så der ikke dannedes kondensvand i dampvarmesystemet.

Billede 3 viser den sjuskede måde at efterlade den nyere (UIC?) varmekobling på (frit svævende), billede 4 viser den korrekte ophængning. Det bemærkes, at vognen (antagelig en DC fra 1950) er monteret med begge typer koblingshaner.

Fotosted må være ét af postsporene på København H. CR-vognen i baggrunden har koblingsdåser for styreledninger, så også det viser, at optagelsestidspunktet er efter 1950.

På alle fire billeder er trykluftslangerne korrekt ophængt på deres holdekroge, og Ackermann-hanerne er lukkede.

Venlige hilsener
Jens


Mange gange tak til svarerne. Jeg brygger nogle billedtekster sammen på baggrund af jeres input. :-D :-D :-D

--
Med vanlig venlig hilsen
אתה אדם סקרן, הא?

Hengemt juleknas

af Henrik B @, søndag 07. januar, 2018, 12:52 (261 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Måske er det oprindeligt nogle undervisnings billeder til rangere personale.
Hvordan man ikke skal gøre og hvordan man skal gøre.
Venlig hilsen Henrik B :-)

Avatar

Hengemt juleknas

af Morten Flindt Larsen, København K, søndag 07. januar, 2018, 13:41 (261 dage siden) @ Henrik B

Måske er det oprindeligt nogle undervisnings billeder til rangere personale.
Hvordan man ikke skal gøre og hvordan man skal gøre.

Ja, det er derfor, at billederne er taget.:-)

--
Med vanlig venlig hilsen
אתה אדם סקרן, הא?

Hengemt juleknas

af Togsøn, søndag 07. januar, 2018, 14:42 (261 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej Venner.

Ja Morten har hentet dem på side 24 og 25 i Varmevejledning Almindelig del (V-al)

(Indretning og pasning af togets varmeapparater)

Udgivet af Danske Statsbaner Generaldirektoratet

København 1965

Så det er undervisning i hvad som er rigtigt og forkert.

Billeder nr.1 og nr. 3 er forkerte men billeder nr.2 og nr.4 er korrekte i følge vejledningen.

Hilsen Erling.

Avatar

Hengemt juleknas

af Morten Flindt Larsen, København K, søndag 07. januar, 2018, 18:09 (261 dage siden) @ Togsøn

Hej Venner.

Ja Morten har hentet dem på side 24 og 25 i Varmevejledning Almindelig del (V-al)

(Indretning og pasning af togets varmeapparater)

Udgivet af Danske Statsbaner Generaldirektoratet

København 1965

Nej, det har jeg ikke. jeg har aldrig set bemeldte udgivelse. :-|

--
Med vanlig venlig hilsen
אתה אדם סקרן, הא?

Hengemt juleknas

af Skjold, tirsdag 09. januar, 2018, 14:49 (259 dage siden) @ Togsøn

I Vingehjulet 12. årgang nr. 7 af 10. januar 1955 er der på side 80 en artikel under overskriften »Pas på ophængningen af varmekoblingerne«.

Her er billederne 1 og 2 også benyttet.

Desværre kan jeg ikke henvise til Rundremisen, hvor bladet normalt kan ses.

Venlig hilsen Skjold Christensen

Hengemt juleknas

af Jens H. Bondesen @, søndag 07. januar, 2018, 14:48 (261 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Ved optagelserne af disse fotos har man været meget fokuseret på varmeslangerne. Der er på alle 4 billeder en fejl ved ophængningen af skruekoblingen.
Ikke kun den uhensigtsmæssighed, Thomas Boberg Nielsen allerede har påpeget, at koblingen er ophængt i trækkrogen (det bliver dog først forbudt, hvis der lægges en anden kobling ovenpå).
Skruekoblingens svingel må ikke hænge frit, uanset hvordan koblingen er ophængt eller i brug. Enten skal svinglen ligge på den lille "finger", der ses inde ved inderste gevindklods, eller ovenpå gevindstykket. For det første øges slidtagen på svinglen og den stift, der holder den, for det andet kan en svingel forårsage en hel del ravage, hvis den efter års slidtage falder af (jeg ved ikke om det er hændt her i landet).
Eksempelvis kan svinglen lægge sig i et sporskifte og hindre dets omlægning, den kan ramme nogen, hvis toget kører på en bro, eller den kan ligefrem forårsage en afsporing.

Det med afsporingen kan måske lyde lidt søgt, og jeg har da heller ikke kendskab til, at det er sket. Men jeg ved, at der i Sverige har været en afsporing under togkørsel, hvor årsagen var tab af en rulle til et rulleleje (gods - ikke togets egne lejer). Men den historie må I have til gode til en anden gang.

--
Venlig hilsen
Jens H. B.

Hengemt juleknas

af Jesper Reinfeldt @, søndag 07. januar, 2018, 17:51 (261 dage siden) @ Jens H. Bondesen

Hæ-hæ. I min tidlige tid som "driftsbestyrer" på Skælskørbanen, hed vores tilsynsførende bing. V. Krall-Jensen. Han var en festlig mand med mange gode og virkeligt morsomme historier og her er en om varmeslanger:
På en inspektionstur mellem Rødekro og Åbenrå ankommer toget fra Åbenrå. Maskinen, en høj Fér løber omkring CP-vognen og V.K-J ser nysgerrigt på at vognen tilkobles - men kun varmeslange og trykluftslange, idet portøren ganske enkelt glemmer selve koblingen.
V. K-J siger ikke noget, idet han fortalte os: "Det her bliver spændende".;-)
Men stor var hans overraskelse, da skidtet sgu holdt til det, men som han tilføjede: "Jeg troede ikke en varmeslange kunne blive så lang!!
Hilsen
Jesper

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
Mail til Jernbanen.dk






Copyright © 2018 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen