Avatar

Gæt en elektrificeret strækning

af Thomas Boberg Nielsen ⌂ @, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, lørdag 13. januar, 2018, 14:40 (103 dage siden)

I denne tråd drøftes, hvorvidt elektrificering (master) kan være pæne eller grimme.

Her er et eksempel på en meget "let" elektrificering. Vi lader billedet stå denne lørdag eftermiddag som en lille gættekonkurrence: Hvor er vi?

Klik på billedet for højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg

[image]

--
www.thomasbobergnielsen.dk
www.randers-aalborg.dk
www.viborg-herning.dk
www.laurbjerg-bramming.dk
www.sidesporpaafribane.dk
www.havnebaner.dk
www.jernbane-tib.dk
www.sikkerhedsreglement.dk
www.sikkerhedsinstruks.dk

Gæt en elektrificeret strækning

af model65 @, København Ø, lørdag 13. januar, 2018, 15:07 (103 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Mon ikke vi er her:[image]

--
Hilsen Peter

Gæt en elektrificeret strækning

af Steffen Dresler @, lørdag 13. januar, 2018, 18:35 (103 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

..............hvis jeg husker korrekt, ligger den i hvert tilfælde ikke sydlig i det land den var. Byen i nærheden kan et vist sted have noget næsten Jomfrueligt over sig.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Gæt en elektrificeret strækning

af Søren Agerskov, lørdag 13. januar, 2018, 19:37 (103 dage siden) @ Steffen Dresler

- og før krigen lå der lige ved siden af en flyveplads med samme navn og med ruteforbindelse til København og Hamborg.

Søren Agerskov

Gæt en elektrificeret strækning

af Niels Munch @, søndag 14. januar, 2018, 17:44 (102 dage siden) @ Søren Agerskov

- og før krigen lå der lige ved siden af en flyveplads med samme navn og med ruteforbindelse til København og Hamborg.


[image]Luftbilled hvor man ses Flyvepladsen, Arbejderbyen, Skolen og Cementfabrikken.


M.v.h.
Niels

Gæt en elektrificeret strækning

af Carsten, Valby, lørdag 13. januar, 2018, 21:29 (103 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Sporvidden var ved banens lukning 785 mm, tidlige noget mindre...

Mvh
Carsten

Gæt en elektrificeret strækning

af Bent Hansen, søndag 14. januar, 2018, 16:27 (102 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej.
Netop denne banens to sidste lokomotiver kan i dag ses hos Industribaneklubben, hvor du også kan finde ud af, hvor banen lå. Både Svend Guldvang og jeg selv besøgte hver for sig denne elbane, mens tid var, men ellers har jeg ikke hørt om andre, der har været inde bag hegnene. Desværre kunne den ikke ses udefra! Bortset fra remisen, men hertil måtte el-lokomotiverne rangeres af dieseltrækkraft.

Mvh. BH.

Gæt en elektrificeret strækning

af Niels Munch @, søndag 14. januar, 2018, 21:55 (102 dage siden) @ Bent Hansen

De 2 lokomotiver hos Industribaneklubben kan sammen med andre elektriske lokomotiver ses i denne tråd, og herved røbes lokaliteten; men mon ikke al tvivl allerede var væk :-D ?

M.v.h.
Niels

Gæt en elektrificeret strækning

af Gert @, Aalborg, mandag 15. januar, 2018, 14:36 (102 dage siden) @ Niels Munch

Jeg bor ikke mange kilometer derfra.

Gert

Gæt en elektrificeret strækning

af Andersen, mandag 15. januar, 2018, 17:58 (101 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Godaften

Hvad var egentlig så årsagen til at man anvendte el her?
når man nu ellers i det her land stort set kun har haft jernbaner/industribaner med damp og diesel.
....og desværre åbenbart var/og ER meget modstandere af elektrisk drift i det hele taget.
MVH

Avatar

Gæt en elektrificeret strækning

af Thomas Boberg Nielsen ⌂ @, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, torsdag 18. januar, 2018, 10:24 (99 dage siden) @ Andersen
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, torsdag 18. januar, 2018, 10:50

Hvad var egentlig så årsagen til at man anvendte el her?
når man nu ellers i det her land stort set kun har haft jernbaner/industribaner med damp og diesel


Som det er antydet i andre indlæg, er vi ganske rigtigt på Aalborg Portland-Cement-Fabrik i Rørdal ved Aalborg. Selskabet blev etableret i 1889 og startede produktionen i 1891. Billedet stammer fra virksomhedens jubilæumskrift 1889-1914 udgivet i 1915, og viser strækningen til lergraven.

Oprindeligt blev transport af ler fra lergraven transporteret med hestetrukne tipvogne. Det er uklart, om kridtet fra kridtgraven først blev transporteret på tovbane og senere ad skinnevej. Begge strækninger blev elektrificeret 1907-1908. Det fremgår ikke, hvorfor man valgte el og ikke damp eller diesel. I 1914 rådede virksomheden over 5 ellokomotiver og 550 tipvogne.

Kul ankom med skib og blev - jf. et billede i bogen - transporteret fra kaj til fabrik med hestetrukne tipvogne. I 1914 var der åbenbart ikke elektrificeret mellem kaj og fabrik. Om det skete senere, ved jeg ikke.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og noget om strækningen Randers-Aalborg

--
www.thomasbobergnielsen.dk
www.randers-aalborg.dk
www.viborg-herning.dk
www.laurbjerg-bramming.dk
www.sidesporpaafribane.dk
www.havnebaner.dk
www.jernbane-tib.dk
www.sikkerhedsreglement.dk
www.sikkerhedsinstruks.dk

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
Mail til Jernbanen.dk






Copyright © 2018 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen