Hvor mange svenske skinnebusser kom til Danmark?

af Søndenfjords, 21/1 2018, 11:37 (2280 dage siden)

Her tænker jeg ikke på daddelæskerne, men alene på de ældre Hilding Carlsson-skinnebusser, der senere kom til at danne forbillede for de danske Scandia-skinnebusser.
Ved at bevæge mig lidt omkring på Jernbanen.dk har jeg kun kunnet finde to af de oprindelige svenske motorvogne og kun én bivogn, men er der nogle, jeg har overset? Fandtes der flere?
[image]
Den første svenske motorvogn, jeg har kunnet finde, er den navnkundige NPMB SM 1, der kom til Næstved i december 1945, og som blev solgt videre til Bogensebanen i 1961 under navnet NFJ SM 1, inden den blev udrangeret allerede to år senere. Præstøbanens SM 1 kan bl.a. ses her, et godt stykke nede på siden: http://evp.dk/index.php?page=rullende-materiel
[image]
Den anden svenske motorvogn, jeg har kunnet finde, er NFJ SM 11, som Bogensebanen købte brugt fra SJ i 1963, og som udrangeredes allerede tre år senere. SM 11 kan bl.a. ses her: https://www.jphobby.dk/bane/foto/sh/1962-64/jpdetail.html?b30
[image]
Den eneste svenske bivogn, jeg har kunnet finde, er NPMB SP 51, der kom til Danmark sammen med NPMB SM 1 i 1945, og som i 1961 blev solgt videre til Bogensebanen under navnet NFJ SP 5. Den blev udrangeret i 1966.
Det er, hvad jeg har kunnet finde af de oprindelige svenske skinnebusser, der siden har givet inspiration til de danske Scandia-skinnebusser. Men var der flere? Har jeg overset nogle?

Hvor mange svenske skinnebusser kom til Danmark?

af Niels Munch, 21/1 2018, 12:16 (2280 dage siden) @ Søndenfjords

Hej Søndenfjords,

NFJ anskaffede en bivogn (Sp 6) til sin svenske motorvogn:

[image]NFJ Sp 6 - Sp 5 i Bogense, 29.06.1964 (nm).

Desuden kom der 3 "hatteæsker" til DK, nemlig GDS U 1, HFHJ Sb 1 og OHJ Sb 241.

[image]GDS U 1 i Gilleleje, 25.03.1962 (nm).

Svenska Motorvagnsklubben udgav i 1988 "Svenska Motorvagnsfordon i Danmark" (ISBN 91-87612-00-3), der behandler "hele historien".


Bedste hilsener
Niels

Hvor mange svenske skinnebusser etc. - Tre fotolinks

af Søndenfjords, 21/1 2018, 14:04 (2280 dage siden) @ Niels Munch

Hej Søndenfjords,

NFJ anskaffede en bivogn (Sp 6) til sin svenske motorvogn:

[image]NFJ Sp 6 - Sp 5 i Bogense, 29.06.1964 (nm).

Desuden kom der 3 "hatteæsker" til DK, nemlig GDS U 1, HFHJ Sb 1 og OHJ Sb 241.

[image]GDS U 1 i Gilleleje, 25.03.1962 (nm).

Svenska Motorvagnsklubben udgav i 1988 "Svenska Motorvagnsfordon i Danmark" (ISBN 91-87612-00-3), der behandler "hele historien".


Bedste hilsener
Niels


Herligt, tak!
En af de nordfynske svenskere er med i en lang kortege på ikke mindre end 10 stk. skinnebusmateriel, der slæbes væk af en motorvogn, og som er afbildet på disse tre links:
https://www.jphobby.dk/bane/foto/sh/1966/jpdetail.html?b185
https://www.jphobby.dk/bane/foto/sh/1966/jpdetail.html?b184
https://www.jphobby.dk/bane/foto/sh/1966/jpdetail.html?b186
Billederne er taget i 1966, netop det år da hovedparten af NFJ's skinnebusser blev udrangeret og eller solgt.

Hvor mange svenske skinnebusser etc. (+1 link)

af Niels Munch, 21/1 2018, 15:51 (2280 dage siden) @ Søndenfjords

Tak for fotolinks!

Billeder fra SJ Yo1 514's første optræden i DK kan findes her: http://www.123minsida.se/Skafvenhjelm/67136283 .

Nærmere om togets præsentation i DK og den interessante baggrund herfor er beskrevet i skinnebusbogen, bane bøgers MM3.

Bedste hilsener
Niels

Hvor mange svenske skinnebusser etc. (+1 link) Tak!

af Søndenfjords, 21/1 2018, 17:02 (2280 dage siden) @ Niels Munch

Tak for fotolinks!

Billeder fra SJ Yo1 514's første optræden i DK kan findes her: http://www.123minsida.se/Skafvenhjelm/67136283 .

Nærmere om togets præsentation i DK og den interessante baggrund herfor er beskrevet i skinnebusbogen, bane bøgers MM3.

Bedste hilsener
Niels

Tak for interessant link og ditto henvisning til MM3. Bogen er desværre udsolgt fra forlaget og figurerer heller ikke på antikvariatnet.dk, så nu forsøger jeg biblioteksvejen.
Mvh
Søndenfjords

Hvor mange svenske skinnebusser etc. (+1 link) Tak!

af race, 21/1 2018, 17:47 (2280 dage siden) @ Søndenfjords

Den komplette fortegnelse findes i bogen:
Svenska Motorvagnsfordon i Danmark af Erik Forss
Udgivet af Svenska Motorvagnsklubben 1988.
ISBN nummer: 91-87612-00-3

Svenske skinnebusser revisited - nu i model

af Søndenfjords, 1/2 2018, 07:50 (2269 dage siden) @ Søndenfjords

[image]
Jeg genåbner lige denne tråd, for Norsk Modelljernbane lancerer nu modeller af de helt tidlige Hilding Carlsson motorvogne, der kom på banen i 1935 - dem med kun tre vinduer i kupeen.
[image]
[image]
Som i det virkelige liv vil nogle af modellerne være forsynet med holdere til ski og stave på siderne - og ski og stave vil endda være vedlagt!
Hatteæskerne kommer heller ikke til at mangle:
[image]

Og sådan kommer herlighederne til at se ud i model:
[image]
[image]
Mere her: https://www.nmj.no/nyheter/nmj-nyheter/nmj-superline-nyheter.html

Svenske skinnebusser revisited - i Norge

af Niels Munch, 1/2 2018, 11:52 (2269 dage siden) @ Søndenfjords

Hej Søndenfjords,

Den 2-akslede Umeå-rälsbuss kom som bekendt ikke til DK, men nok til Norge:

[image]NSB skinnebuss litra Cm type 16 nr. 18246 ved levering. FOTOGRAFERING: 1936, FOTOGRAF: Ukjent. Digitaltmuseum.no - ID: JMF008524.

NSB nr. 18246 var bygget af Carlsson, yderligere 2 nr. 18648 og 18249 var bygget af Skabo, se: http://forsk.njk.no/mdb/mdb.php?allefoto=1&hid=172&jernb=&art=&aut=&...

"NSB anskaffet vognene til mindre trafikkerte strekninger, men de viste seg allerede etter kort tid å være for små. Etter andre verdenskrig ble de derfor stort sett bare brukt til linjeinspeksjoner. NSBs 3 motorvogner av typen ble utrangert i 1955.
Motorvogna som gikk på Bruksbanen Askim-Solbergfoss hadde fått kallenavnet Padda p.g.a. sitt utseende.
Denne overlevde sine søsken hos NSB med 10 år. Den var i bruk på banen frem til nedleggelsen i 1965. I 1969 ble Padda overtatt av Norsk Jernbaneklubb."

Kilde: https://jernbane.net/bo/subpage.php?s=3&t=495 .

Flere fotos fra Norge: https://digitaltmuseum.no/search/?aq=type%3A%22photograph%22&q=skabo%20Cmb&o=0&... .


M.v.h.
Niels

Svenske skinnebusser revisited - i Norge

af Søndenfjords, 1/2 2018, 17:17 (2269 dage siden) @ Niels Munch

Hej Søndenfjords,

Den 2-akslede Umeå-rälsbuss kom som bekendt ikke til DK, men nok til Norge:

Hej Niels,
[image]
Ja, og sandelig om ikke Norsk Modelljernbane også kommer med den i model:
[image]
https://www.nmj.no/nyheter/nmj-nyheter/nmj-superline-nyheter/nmj-superline-nsb-cm-18249...
Producenten beskriver historikken således:
Historikk
NSB ønsket å prøve de lettbygde og billige svenske motorvognene type Yd og Cm 18246 ble i Umeå den 11.02.1937. Etter prøvekjøring ble den kjørt for egen maskin til Trondheim den 13.2.1937. Etter å ha tilbakelagt 1752 km fra Umeå til Bergen, ble den godkjent for trafikk av Bergen distrikt den 23.2.1937. 18246 ble deretter satt i Lokaltrafikk bl.a. Hønefoss-Grindbakken og trafikkerte en tid på Numedalsbanen. Drammen distrikt ønsket seg en motorvogn for Numedalsbanen, også Oslo Distrikt ønsket en vogn for trafikk på strekningen Oslo Ø-Hakadal og Lillestrøm-Eidsvoll. Dermed ble 2 motorvogner bestilt og levert fra SKABO som hadde sikret seg lisensavtale for Norge. Vognene ble levert i desember 1938 etter 10 måneders byggetid. Vognen i Oslo Distrikt ble fort for liten og overført til Drammen distrikt.

Mvh
Søndenfjords

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak