Avatar

Har Todbøl været trinbræt med sidespor ?

af T. Rithmester @, Struer, 16/2 2018, 21:38 (2232 dage siden)

I forbindelse med skanningen af min fars billeder, nåede jeg til nogle billeder fra Todbøl. Billederne vurderer jeg til at være fra slut 1950’erne eller tidlig 1960’erne.
I baggrunden på billedet kan man ved ekspeditionsbygningen/perronen se skiltet som angiver trinbræt (min viden her er lidt mangelfuld ????)
Det rejser jo straks spørgsmålet, om Todbøl har været trinbræt med sidespor, eller om læssesporet/sidesporet ved overgang fra billetsalgssted/station til trinbræt er blevet aflyst og efterfølgende fjernet, hvilket jo kan være det vi er vidne til på billedet.
Sporet der arbejdes i er læssesporet, hovedsporet ligger til venstre udenfor billedets venstre side.
Er det mon noget som Herreværelset kan kaste lys over ?

[image]Todbøl, ca. 1960, arkiv: G. Rithmester

Avatar

Har Todbøl været trinbræt med sidespor ?

af Morten Flindt Larsen, København K, 16/2 2018, 22:02 (2232 dage siden) @ T. Rithmester

I forbindelse med skanningen af min fars billeder, nåede jeg til nogle billeder fra Todbøl. Billederne vurderer jeg til at være fra slut 1950’erne eller tidlig 1960’erne.
I baggrunden på billedet kan man ved ekspeditionsbygningen/perronen se skiltet som angiver trinbræt (min viden her er lidt mangelfuld ????)
Det rejser jo straks spørgsmålet, om Todbøl har været trinbræt med sidespor, eller om læssesporet/sidesporet ved overgang fra billetsalgssted/station til trinbræt er blevet aflyst og efterfølgende fjernet, hvilket jo kan være det vi er vidne til på billedet.
Sporet der arbejdes i er læssesporet, hovedsporet ligger til venstre udenfor billedets venstre side.
Er det mon noget som Herreværelset kan kaste lys over ?

Billetsalgssted fra 1. maj 1890
Holdeplads med offentligt læssespor fra 15. okt. 1904
Station fra 2. maj 1922
Trinbræt fra 2. maj 1956 (ophørt som togfølgesttation og nedrykket til T&S, sidesporet fjernet aug. 1956 (er det det, som vi ser på fotoet?))
T nedlagt 27. maj 1967.

Centralsikring: 1925/26. Centralaflåsning af sporskifter og opstilling af kendingsmærker for holdested uden hovedsignaler: 1934/35.

Har Todbøl været trinbræt med sidespor ?sporplan 1951

af henning h087 ⌂, Græsted, 16/2 2018, 22:23 (2232 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

:-)

Todbøl sporplan 1951 ( Billetsalgsted )

[image]

trukket udsnit

[image]

i Tkpl 1946 - 52 markeret med timeglas
i Tkpl 1962 med T

mvh
henning h087

Avatar

Har Todbøl været trinbræt med sidespor ?sporplan 1951

af Morten Flindt Larsen, København K, 16/2 2018, 22:30 (2232 dage siden) @ henning h087

:-)

Todbøl sporplan 1951 ( Billetsalgsted )

Det sidespor bugtede sig godt nok som Kong Volmers r.. - på flere måder endda. :-|

Har Todbøl været trinbræt med sidespor ?sporplan 1951ekstra

af henning h087 ⌂, Græsted, 16/2 2018, 22:33 (2232 dage siden) @ henning h087
redigeret af henning h087, 16/2 2018, 23:23

Todbøl

med timeglasmarkering i Tkpl : 1946, 1949, 1950, 1952, 1956

med T markering i Tkpl : 1958, 1950, 1961, 1962, 1963, 1964-65

mvh
henning h087

Avatar

Har Todbøl været trinbræt med sidespor ?

af T. Rithmester @, Struer, 16/2 2018, 22:26 (2232 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

I forbindelse med skanningen af min fars billeder, nåede jeg til nogle billeder fra Todbøl. Billederne vurderer jeg til at være fra slut 1950’erne eller tidlig 1960’erne.
I baggrunden på billedet kan man ved ekspeditionsbygningen/perronen se skiltet som angiver trinbræt (min viden her er lidt mangelfuld ????)
Det rejser jo straks spørgsmålet, om Todbøl har været trinbræt med sidespor, eller om læssesporet/sidesporet ved overgang fra billetsalgssted/station til trinbræt er blevet aflyst og efterfølgende fjernet, hvilket jo kan være det vi er vidne til på billedet.
Sporet der arbejdes i er læssesporet, hovedsporet ligger til venstre udenfor billedets venstre side.
Er det mon noget som Herreværelset kan kaste lys over ?


Billetsalgssted fra 1. maj 1890
Holdeplads med offentligt læssespor fra 15. okt. 1904
Station fra 2. maj 1922
Trinbræt fra 2. maj 1956 (ophørt som togfølgesttation og nedrykket til T&S, sidesporet fjernet aug. 1956 (er det det, som vi ser på fotoet?))


Det tror jeg helt sikkert det er.

T nedlagt 27. maj 1967.

Centralsikring: 1925/26. Centralaflåsning af sporskifter og opstilling af kendingsmærker for holdested uden hovedsignaler: 1934/35.


BUM!! :-D
Tak for informationerne, Morten :-)

Avatar

Har Todbøl været trinbræt med sidespor ?

af Morten Flindt Larsen, København K, 16/2 2018, 22:29 (2232 dage siden) @ T. Rithmester


BUM!! :-D
Tak for informationerne, Morten :-)

Var så lidt, Thomas. Og tak for fotoet. Det er et sjældent fotograferet ekspeditionssted. :-)

Avatar

Har Todbøl været trinbræt med sidespor ? Edit

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 17/2 2018, 12:32 (2231 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 17/2 2018, 13:23

nedrykket til T&S


Kære Morten

Jeg er ikke enig i, at Todbøl har været "T&S".

Frem til og med tjenestekøreplanen gyldig fra 2. oktober 1955 var Todbøl "station uden hovedsignal" ("sort timeglas"). Fra og med tjenestekøreplanen gyldig fra 3. juni 1956 var Todbøl trinbræt ("T"). Nedrykningen til trinbræt skete pr. 1. maj 1956.

Bedste hilsner

Thomas

[image]

Har Todbøl været trinbræt med sidespor ? Edit

af Skjold, 17/2 2018, 15:29 (2231 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg er så ikke enig med Thomas i, at Todbøl er angivet med T i tjenestekøreplanen med gyldighed fra 3. juni 1956, for i mit eksemplar af TK er der stadig timeglas ved Todbøl.

At rettelsen i M 178 fra 30. april 1956 ikke er kommet med, det er noget andet!

Venlig hilsen Skjold Christensen

Avatar

Har Todbøl været trinbræt med sidespor?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 17/2 2018, 16:16 (2231 dage siden) @ Skjold

Jeg er så ikke enig med Thomas i, at Todbøl er angivet med T i tjenestekøreplanen med gyldighed fra 3. juni 1956, for i mit eksemplar af TK er der stadig timeglas ved Todbøl


Kære Skjold Christensen

Mit eksemplar ser således ud.

Bedste hilsner

Thomas

[image]

Har Todbøl været trinbræt med sidespor?

af Skjold, 17/2 2018, 16:55 (2231 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg bøjer mig i støvet.

Kildekritik er vigtig! Min udgave er en fotokopi hentet fra rundremisen.dk - da det kunne lade sig gøre. Denne udgave må så være samlet med en forkert forside. Længere oppe i tråden henviser Henning jo også selv til, at 1956 udgaven har timeglas.

Venlig hilsen Skjold Christensen

Avatar

Har Todbøl været trinbræt med sidespor?

af Morten Flindt Larsen, København K, 17/2 2018, 18:01 (2231 dage siden) @ Skjold

Jeg bøjer mig i støvet.

Kildekritik er vigtig! Min udgave er en fotokopi hentet fra rundremisen.dk - da det kunne lade sig gøre. Denne udgave må så være samlet med en forkert forside. Længere oppe i tråden henviser Henning jo også selv til, at 1956 udgaven har timeglas.

Venlig hilsen Skjold Christensen

Ja, kildekritik er vigtig, d'herrer. Og kildebrug ligeså.

Har Todbøl været trinbræt med sidespor?

af henning h087 ⌂, Græsted, 17/2 2018, 19:03 (2231 dage siden) @ Skjold

:-)

Miseren kan skyldes at jeg ikke har været opmærksom på at min Tkpl 1956 er et udkast som så er blevet rettet til senere

[image]

[image]

[image]

jeg har på andre Tkpl`er set bemærkningen : foreløbig udkast, udkast, endelig udkast

beklager, skal for fremtiden ( når vi får gang i og tid til rundremisen igen ) være mere opmærksom på dette forhold

mvh
henning h087

Avatar

Har Todbøl været trinbræt med sidespor?

af Morten Flindt Larsen, København K, 17/2 2018, 19:25 (2231 dage siden) @ henning h087

:-)

Miseren kan skyldes at jeg ikke har været opmærksom på at min Tkpl 1956 er et udkast som så er blevet rettet til senere

[image]

[image]

[image]

jeg har på andre Tkpl`er set bemærkningen : foreløbig udkast, udkast, endelig udkast

beklager, skal for fremtiden ( når vi får gang i og tid til rundremisen igen ) være mere opmærksom på dette forhold

mvh
henning h087

Udkast til tjenestekøreplaner kan man generelt ikke bruge til ret meget, i og med at sådanne udkast primært var foreløbigt arbejdsgrundlag for andre ting, ligesom der ude fra "driften" blev givet tilbagemeldinger til køreplanskontoret om fejl i udkastene, så man kunne nå at rette disse i den endelige tjenestekøreplan, der jo helst skulle være fejlfri. Der blev almindeligvis foretaget ændringer i større eller mindre omfang i den endelige tjenestekøreplan, så som kildemateriale til jernbanehistorie er udkastene principielt ubrugelige, med mindre nogen skulle finde det interessant at forske i emner som "køreplanstilrettelæggelse" og "fejlretning".

Avatar

Har Todbøl været trinbræt med sidespor ? Edit

af Morten Flindt Larsen, København K, 17/2 2018, 17:54 (2231 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

nedrykket til T&S

Kære Morten

Jeg er ikke enig i, at Todbøl har været "T&S".

Frem til og med tjenestekøreplanen gyldig fra 2. oktober 1955 var Todbøl "station uden hovedsignal" ("sort timeglas"). Fra og med tjenestekøreplanen gyldig fra 3. juni 1956 var Todbøl trinbræt ("T"). Nedrykningen til trinbræt skete pr. 1. maj 1956.

Bedste hilsner

Thomas

[image]

Jeg tror, at du skal kigge i La, Thomas. Sporskiftet er først taget op og sidesporet fjernet i august 1956.

Avatar

Har Todbøl været trinbræt med sidespor ? Edit

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 17/2 2018, 22:46 (2231 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

nedrykket til T&S

Kære Morten

Jeg er ikke enig i, at Todbøl har været "T&S".

Frem til og med tjenestekøreplanen gyldig fra 2. oktober 1955 var Todbøl "station uden hovedsignal" ("sort timeglas"). Fra og med tjenestekøreplanen gyldig fra 3. juni 1956 var Todbøl trinbræt ("T"). Nedrykningen til trinbræt skete pr. 1. maj 1956.

Bedste hilsner

Thomas

[image]


Jeg tror, at du skal kigge i La, Thomas. Sporskiftet er først taget op og sidesporet fjernet i august 1956.


Kære Morten

Diskussionen går på, om Todbøl har været “T&S”. Og det har Todbøl ikke.

Bedste hilsner

Thomas

Avatar

Har Todbøl været trinbræt med sidespor ? Edit

af Morten Flindt Larsen, København K, 17/2 2018, 23:49 (2230 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

nedrykket til T&S

Kære Morten

Jeg er ikke enig i, at Todbøl har været "T&S".

Frem til og med tjenestekøreplanen gyldig fra 2. oktober 1955 var Todbøl "station uden hovedsignal" ("sort timeglas"). Fra og med tjenestekøreplanen gyldig fra 3. juni 1956 var Todbøl trinbræt ("T"). Nedrykningen til trinbræt skete pr. 1. maj 1956.

Bedste hilsner

Thomas

[image]


Jeg tror, at du skal kigge i La, Thomas. Sporskiftet er først taget op og sidesporet fjernet i august 1956.

Kære Morten

Diskussionen går på, om Todbøl har været “T&S”. Og det har Todbøl ikke.

Nå nå, så siger vi det. Jeg er ikke så korantro, at det har afgørende betydning for mig, alene hvad der står i tjenestekøreplanerne. Men hvad er det så, den gode hr. Rithmester har fotograferet? Både signal nr. 112 "Kendingsmærke for perron ved trinbrætter, ved hvilke der ikke findes bevogtet (stedbetjent) overkørsel" og sidesporet er jo uomtvisteligt med på hans foto, og der er jo ikke noget "Todbøl S" anført i tjenestekøreplanen, selv om sporet lå, hvor det altid havde ligget. Meget, meget mystisk. Man må da håbe, at distriktet i sin tid har udsendt en lokal instruks om "Todbøl T&S", så lokopersonalet ikke blev forvirret.

Avatar

Har Todbøl været trinbræt med sidespor?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 18/2 2018, 09:11 (2230 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

nedrykket til T&S

Kære Morten

Jeg er ikke enig i, at Todbøl har været "T&S".

Frem til og med tjenestekøreplanen gyldig fra 2. oktober 1955 var Todbøl "station uden hovedsignal" ("sort timeglas"). Fra og med tjenestekøreplanen gyldig fra 3. juni 1956 var Todbøl trinbræt ("T"). Nedrykningen til trinbræt skete pr. 1. maj 1956.

Bedste hilsner

Thomas

[image]


Jeg tror, at du skal kigge i La, Thomas. Sporskiftet er først taget op og sidesporet fjernet i august 1956.

Kære Morten

Diskussionen går på, om Todbøl har været “T&S”. Og det har Todbøl ikke.


Nå nå, så siger vi det. Jeg er ikke så korantro, at det har afgørende betydning for mig, alene hvad der står i tjenestekøreplanerne. Men hvad er det så, den gode hr. Rithmester har fotograferet? Både signal nr. 112 "Kendingsmærke for perron ved trinbrætter, ved hvilke der ikke findes bevogtet (stedbetjent) overkørsel" og sidesporet er jo uomtvisteligt med på hans foto, og der er jo ikke noget "Todbøl S" anført i tjenestekøreplanen, selv om sporet lå, hvor det altid havde ligget. Meget, meget mystisk. Man må da håbe, at distriktet i sin tid har udsendt en lokal instruks om "Todbøl T&S", så lokopersonalet ikke blev forvirret.


Kære Morten

Mit gæt er, at billedet er taget på et tidspunkt, hvor Todbøl er blevet ændret til trinbræt uden sidespor og hvor sidesporet er aflyst og aflåst “for senere at blive fjernet”.

Jeg er helt enig i, at der må være udsendt et cirkulære, der beskriver forholdet. Den slags cirkulærer er jeg stødt på en del gange. Om jeg har et sådan cirkulære vedrørende Todbøl i mit arkiv, aner jeg i skrivende stund ikke, idet rigtig mange affotograferinger endnu ikke er sorteret.

Bedste hilsner

Thomas

Har Todbøl været trinbræt med sidespor?

af Lars, 18/2 2018, 16:52 (2230 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Mit gæt er, at billedet er taget på et tidspunkt, hvor Todbøl er blevet ændret til trinbræt uden sidespor og hvor sidesporet er aflyst og aflåst “for senere at blive fjernet”.

Hvis det er tilfældet, hvorfor arbejder folkene så med (i) sporet? De er vist ikke ved at tage det op.

Avatar

Har Todbøl været trinbræt med sidespor?

af Morten Flindt Larsen, København K, 18/2 2018, 17:58 (2230 dage siden) @ Lars

Mit gæt er, at billedet er taget på et tidspunkt, hvor Todbøl er blevet ændret til trinbræt uden sidespor og hvor sidesporet er aflyst og aflåst “for senere at blive fjernet”.


Hvis det er tilfældet, hvorfor arbejder folkene så med (i) sporet? De er vist ikke ved at tage det op.

Hvordan kan der sikkerhedsmæssigt være et sidespor på et trinbræt uden sidespor?

Avatar

Har Todbøl været trinbræt med sidespor?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 18/2 2018, 18:45 (2230 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hvordan kan der sikkerhedsmæssigt være et sidespor på et trinbræt uden sidespor?


Kære Morten

Det kan der, hvis der er udsendt et cirkulære om, at sidesporet er nedlagt og aflåst for senere at blive fjernet.

Bedste hilsner

Thomas

Avatar

Har Todbøl været trinbræt med sidespor?

af Morten Flindt Larsen, København K, 18/2 2018, 18:54 (2230 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hvordan kan der sikkerhedsmæssigt være et sidespor på et trinbræt uden sidespor?

Kære Morten

Det kan der, hvis der er udsendt et cirkulære om, at sidesporet er nedlagt og aflåst for senere at blive fjernet.

Bedste hilsner

Thomas

Kære Thomas,

Ja det kan der. Sidesporet blev nedlagt, og det kan det kun have været ekspeditionsmæssigt, og sidesporet var aflåst, hvilket jeg går ud fra at alle sidespor var i nyere tid, når de ikke blev brugt, men sidesporet lå der nu alligevel. Præcis som ethvert andet sidespor ved et trinbræt med sidespor. Og sikkerhedsmæssigt må det jo have eksisteret, i og med at La i august 1956 kan oplyse, at sporet vil blive fjernet. Havde det ikke eksisteret sikkerhedsmæssigt, var der jo sådan set ikke nogen grund til at udsende en La om det.

Avatar

Har Todbøl været trinbræt med sidespor?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 18/2 2018, 18:59 (2230 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Ja det kan der. Sidesporet blev nedlagt, og det kan det kun have været ekspeditionsmæssigt, og sidesporet var aflåst, hvilket jeg går ud fra at alle sidespor var i nyere tid, når de ikke blev brugt, men sidesporet lå der nu alligevel. Præcis som ethvert andet sidespor ved et trinbræt med sidespor. Og sikkerhedsmæssigt må det jo have eksisteret, i og med at La i august 1956 kan oplyse, at sporet vil blive fjernet. Havde det ikke eksisteret sikkerhedsmæssigt, var der jo sådan set ikke nogen grund til at udsende en La om det.


Kære Morten

Vi er helt enige. Men det betyder stadigvæk, at Todbøl hverken i ekspeditionmsmæssig forstand eller tjenestekøreplansmæssig forstand var "T&S".

Bedste hilsner

Thomas

Avatar

Har Todbøl været trinbræt med sidespor?

af Morten Flindt Larsen, København K, 18/2 2018, 19:16 (2230 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Ja det kan der. Sidesporet blev nedlagt, og det kan det kun have været ekspeditionsmæssigt, og sidesporet var aflåst, hvilket jeg går ud fra at alle sidespor var i nyere tid, når de ikke blev brugt, men sidesporet lå der nu alligevel. Præcis som ethvert andet sidespor ved et trinbræt med sidespor. Og sikkerhedsmæssigt må det jo have eksisteret, i og med at La i august 1956 kan oplyse, at sporet vil blive fjernet. Havde det ikke eksisteret sikkerhedsmæssigt, var der jo sådan set ikke nogen grund til at udsende en La om det.

Kære Morten

Vi er helt enige. Men det betyder stadigvæk, at Todbøl hverken i ekspeditionmsmæssig forstand eller tjenestekøreplansmæssig forstand var "T&S".

Kære Thomas,

Som andre af dine "sidespor på fri bane" behøver et sidespor ikke at være optaget i tjenestekøreplanen for at være et sikkerhedsmæssigt "S". Det giver tjenestekøreplanen for K56S et udmærket eksempel på, men som bekendt er tjenestekøreplanen ikke det eneste definerende element på den sikkerhedsmæssige virkelighed. Der hører en række hadither med, også i "den anden ende", når et ekspeditionssted oprettes udenfor et køreplanskifte. Da står det lige som den aktuelle nedlæggelse heller ikke nævnt i koranen.

Avatar

Har Todbøl været trinbræt med sidespor?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 18/2 2018, 19:23 (2230 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Som andre af dine "sidespor på fri bane" behøver et sidespor ikke at være optaget i tjenestekøreplanen for at være et sikkerhedsmæssigt "S". Det giver tjenestekøreplanen for K56S et udmærket eksempel på, men som bekendt er tjenestekøreplanen ikke det eneste definerende element på den sikkerhedsmæssige virkelighed. Der hører en række hadither med, også i "den anden ende", når et ekspeditionssted oprettes udenfor et køreplanskifte. Da står det lige som den aktuelle nedlæggelse heller ikke nævnt i koranen


Kære Morten

Jeg taler ikke om et "sikkerhedsmæssigt sidespor". Jeg taler udelukkende om, om Todbøl var "T&S", og det var det ikke.

Bedste hilsner

Thomas

Avatar

Har Todbøl været trinbræt med sidespor?

af Morten Flindt Larsen, København K, 19/2 2018, 14:52 (2229 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
redigeret af Morten Flindt Larsen, 19/2 2018, 15:32

Som andre af dine "sidespor på fri bane" behøver et sidespor ikke at være optaget i tjenestekøreplanen for at være et sikkerhedsmæssigt "S". Det giver tjenestekøreplanen for K56S et udmærket eksempel på, men som bekendt er tjenestekøreplanen ikke det eneste definerende element på den sikkerhedsmæssige virkelighed. Der hører en række hadither med, også i "den anden ende", når et ekspeditionssted oprettes udenfor et køreplanskifte. Da står det lige som den aktuelle nedlæggelse heller ikke nævnt i koranen

Kære Morten

Jeg taler ikke om et "sikkerhedsmæssigt sidespor". Jeg taler udelukkende om, om Todbøl var "T&S", og det var det ikke.

Bedste hilsner

Thomas

Kære Thomas,

Nej, Todbøl stod ikke anført som "T&S" i tjenestekøreplanen men som "T". Man har naturligvis vidst, at S'et ville blive fjernet i løbet af køreplansperioden og har vel derfor udeladt S'et. Så slap man for at udsende en rettelse. Så det er fint, at både Thomas' far og La nåede at dokumentere, at der faktisk var et S ved Todbøl T den sommer. Ellers havde eftertiden jo troet, at S'et blev fjernet allerede ved køreplanskiftet. Tilsvarende har jeg også set ved andre ekspeditionssteder i tjenestekøreplanerne, så her er det godt, at vi havde La, hvor også midlertidige arbejdssidespor og -trinbrætter, der ikke var i tjenestekøreplanerne, omtales.

Avatar

Har Todbøl været trinbræt med sidespor?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 19/2 2018, 22:09 (2229 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Nej, Todbøl stod ikke anført som "T&S" i tjenestekøreplanen men som "T". Man har naturligvis vidst, at S'et ville blive fjernet i løbet af køreplansperioden og har vel derfor udeladt S'et. Så slap man for at udsende en rettelse.


Kære Morten

Når man nedlægger en station pr. 1. maj og gør den til trinbræt uden sidespor fra samme dato, så skriver man (naturligvis) ikke i den efterfølgende tjenestekøreplan gyldig fra 3. juni, at der er tale om et “T&S”, uanset om der ligger et nedlagt, aflåst, spigret og boltet sporskifte i strækningssporet og hvor sporskiftet og tilhørende spor kun venter på at blive fjernet.

Når man ikke skrev “T&S” i tjenestekøreplanen, skyldes det, at der i tjenestekøreplansmæssig forstand ikke var tale om et “T&S”:-).

Bedste hilsner

Thomas

Avatar

Har Todbøl været trinbræt med sidespor?

af Morten Flindt Larsen, København K, 19/2 2018, 22:35 (2229 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Nej, Todbøl stod ikke anført som "T&S" i tjenestekøreplanen men som "T". Man har naturligvis vidst, at S'et ville blive fjernet i løbet af køreplansperioden og har vel derfor udeladt S'et. Så slap man for at udsende en rettelse.

Kære Morten

Når man nedlægger en station pr. 1. maj og gør den til trinbræt uden sidespor fra samme dato, så skriver man (naturligvis) ikke i den efterfølgende tjenestekøreplan gyldig fra 3. juni, at der er tale om et “T&S”, uanset om der ligger et nedlagt, aflåst, spigret og boltet sporskifte i strækningssporet og hvor sporskiftet og tilhørende spor kun venter på at blive fjernet.

Når man ikke skrev “T&S” i tjenestekøreplanen, skyldes det, at der i tjenestekøreplansmæssig forstand ikke var tale om et “T&S”:-).

Bedste hilsner

Thomas

Kære Thomas,

Ja, det er sådan set det samme, jeg skriver ovenfor, men det er ikke noget princip, som DSB har fulgt strengt slavisk. Der er adskillige nedlagte stationer og også sidespor, der trods deres nedlæggelse for person- og godstrafik fortsat har stået anført i tjenestekøreplanen, af den simple årsag at de fortsat eksisterede. I nyere tid (1970'erne) opererede DSB med et begreb der hed b-spor, som var sidespor på stationer, der enten var helt nedlagt eller nedrykket til trinbræt, men som opretholdtes til brug for arbejdskøretøjer og interne transporter. Det var T&S'ere, hvor der som i Todbøl ikke længere kunne sendes vognladningsgods, men som stadig var anført i tjenestekøreplanen.

Avatar

Har Todbøl været trinbræt med sidespor?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 1/3 2018, 13:18 (2219 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Der er adskillige nedlagte stationer og også sidespor, der trods deres nedlæggelse for person- og godstrafik fortsat har stået anført i tjenestekøreplanen, af den simple årsag at de fortsat eksisterede. I nyere tid (1970'erne) opererede DSB med et begreb der hed b-spor, som var sidespor på stationer, der enten var helt nedlagt eller nedrykket til trinbræt, men som opretholdtes til brug for arbejdskøretøjer og interne transporter


Kære Morten

Vi er enige om, at der har eksisteret b-spor både på stationer og på fri bane.

Men det er jo ikke det, vi taler om her. Her taler vi om en station, der blev nedsat til trinbræt uden sidespor. Todbøl var som trinbræt hverken "T&S" eller "trinbræt med sidespor". Todbøl var blot et trinbræt. Det sporskifte, der lå i perioden fra Todbøl blev nedsat fra station til trinbræt uden sidespor og indtil sporskiftet blev pillet op nogle få måneder senere var hverken sidespor eller b-spor eller noget andet. Sporskiftet var, som det fremgår af nedenstående, spigret og boltet og kunne derfor ikke anvendes til at føre vogne, arbejdskøretøjer eller andet til eller fra det tidligere spor.

Bedste hilsner

Thomas

[image]Arkiv: Landsarkivet for Nørrejylland, TTDSB-100A, Danske Statsbaner, Baneafdelingen 2. og 3. Distrikts Banetjeneste, 1872-1973 Journalgruppeordnede sager, 1963, 1971 Hl Div. tekniske anlæg, pakke BB-1724/Thomas Boberg Nielsen.

Avatar

Har Todbøl været trinbræt med sidespor?

af Morten Flindt Larsen, København K, 1/3 2018, 14:54 (2219 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Der er adskillige nedlagte stationer og også sidespor, der trods deres nedlæggelse for person- og godstrafik fortsat har stået anført i tjenestekøreplanen, af den simple årsag at de fortsat eksisterede. I nyere tid (1970'erne) opererede DSB med et begreb der hed b-spor, som var sidespor på stationer, der enten var helt nedlagt eller nedrykket til trinbræt, men som opretholdtes til brug for arbejdskøretøjer og interne transporter

Kære Morten

Vi er enige om, at der har eksisteret b-spor både på stationer og på fri bane.

Men det er jo ikke det, vi taler om her. Her taler vi om en station, der blev nedsat til trinbræt uden sidespor. Todbøl var som trinbræt hverken "T&S" eller "trinbræt med sidespor". Todbøl var blot et trinbræt. Det sporskifte, der lå i perioden fra Todbøl blev nedsat fra station til trinbræt uden sidespor og indtil sporskiftet blev pillet op nogle få måneder senere var hverken sidespor eller b-spor eller noget andet. Sporskiftet var, som det fremgår af nedenstående, spigret og boltet og kunne derfor ikke anvendes til at føre vogne, arbejdskøretøjer eller andet til eller fra det tidligere spor.

Bedste hilsner

Thomas

[image]Arkiv: Landsarkivet for Nørrejylland, TTDSB-100A, Danske Statsbaner, Baneafdelingen 2. og 3. Distrikts Banetjeneste, 1872-1973 Journalgruppeordnede sager, 1963, 1971 Hl Div. tekniske anlæg, pakke BB-1724/Thomas Boberg Nielsen.


Kære Thomas,

Hvilket sporskifte til hvilket sidespor trinbræt uden sidespor er det egentlig, du skriver om ovenfor? De var der jo ikke i perioden efter at Todbøl blev nedsat til trinbræt uden sidespor. Det er lidt ligesom dine foto af baner, der aldrig blev anlagt, bortset fra at sporskiftet og sidesporet i Todbøl er blevet fotograferet.
Hvordan ser du i øvrigt på de roesidespor på forskellige stats- og privatbaner, hvor sporskiftet (eller sporskiftets tunger) hvert år i roesæsonen blev indlagt og udtaget ved sæsonens slutning? De stod jo hele tiden opført i diverse instruktionsmateriale herunder tjenestekøreplanerne som ikke nedlagte, selv om de fysisk var præcis som sidesporet i Todbøl, og det samme gjaldt en lang række grusgravssidespor. Eksisterede disse sidespor eller ej i din optik? De var jo ikke nedlagte men lå der, ligesom sidesporet og sporskiftet i Todbøl lå der.

Avatar

Har Todbøl været trinbræt med sidespor?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 1/3 2018, 16:46 (2219 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Der er adskillige nedlagte stationer og også sidespor, der trods deres nedlæggelse for person- og godstrafik fortsat har stået anført i tjenestekøreplanen, af den simple årsag at de fortsat eksisterede. I nyere tid (1970'erne) opererede DSB med et begreb der hed b-spor, som var sidespor på stationer, der enten var helt nedlagt eller nedrykket til trinbræt, men som opretholdtes til brug for arbejdskøretøjer og interne transporter

Kære Morten

Vi er enige om, at der har eksisteret b-spor både på stationer og på fri bane.

Men det er jo ikke det, vi taler om her. Her taler vi om en station, der blev nedsat til trinbræt uden sidespor. Todbøl var som trinbræt hverken "T&S" eller "trinbræt med sidespor". Todbøl var blot et trinbræt. Det sporskifte, der lå i perioden fra Todbøl blev nedsat fra station til trinbræt uden sidespor og indtil sporskiftet blev pillet op nogle få måneder senere var hverken sidespor eller b-spor eller noget andet. Sporskiftet var, som det fremgår af nedenstående, spigret og boltet og kunne derfor ikke anvendes til at føre vogne, arbejdskøretøjer eller andet til eller fra det tidligere spor.

Bedste hilsner

Thomas

[image]Arkiv: Landsarkivet for Nørrejylland, TTDSB-100A, Danske Statsbaner, Baneafdelingen 2. og 3. Distrikts Banetjeneste, 1872-1973 Journalgruppeordnede sager, 1963, 1971 Hl Div. tekniske anlæg, pakke BB-1724/Thomas Boberg Nielsen.

Kære Thomas,

Hvilket sporskifte til hvilket sidespor trinbræt uden sidespor er det egentlig, du skriver om ovenfor? De var der jo ikke i perioden efter at Todbøl blev nedsat til trinbræt uden sidespor. Det er lidt ligesom dine foto af baner, der aldrig blev anlagt, bortset fra at sporskiftet og sidesporet i Todbøl er blevet fotograferet.
Hvordan ser du i øvrigt på de roesidespor på forskellige stats- og privatbaner, hvor sporskiftet (eller sporskiftets tunger) hvert år i roesæsonen blev indlagt og udtaget ved sæsonens slutning? De stod jo hele tiden opført i diverse instruktionsmateriale herunder tjenestekøreplanerne som ikke nedlagte, selv om de fysisk var præcis som sidesporet i Todbøl, og det samme gjaldt en lang række grusgravssidespor. Eksisterede disse sidespor eller ej i din optik? De var jo ikke nedlagte men lå der, ligesom sidesporet og sporskiftet i Todbøl lå der.


Kære Morten

Enige bliver vi nok ikke. Jeg fastholder, at Todbøl var station til og med 30. april 1956 og derefter trinbræt uden sidespor og det er der efter min opfattelse belæg for i tjenestekøreplanerne og det viste cirkulære. At der midlertidigt (fra og med 1. maj 1956 og indtil sporskiftet pilles op i august 1956) er placeret et nedlagt, spigret og boltet sporskifte det pågældende sted, gør ikke, efter min vurdering, Todbøl til hverken "T&S", "trinbræt med sidespor", "S" eller "sidespor".

De (roesidespor og) grusgravspor, du nævner, havde en anden status end Todbøl. De havde kontinuerligt status af sidespor og blev ved cirkulære "tillyst", når "sæsonen" startede, og sporskiftet blev lagt i, og blev ved cirkulære "aflyst", når "sæsonen" var slut og sporskiftet blev pillet op. Jeg har altid syntes, at det var et herligt cirkus, at man pillede sporskifter op for så igen at lægge dem i, når der var brug for dem:-) . Men sådan var reglerne jo i en ganske lang periode.

Jeg har sat parentes om roesidesporene, fordi jeg ikke med egne øjne har set sagsakter om sådanne; men det skyldes formentlig, at jeg primært har ledt efter oplysninger om DSB-sidespor.

Bedste hilsner

Thomas

Avatar

Har Todbøl været trinbræt med sidespor?

af Morten Flindt Larsen, København K, 1/3 2018, 18:42 (2219 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Kære Thomas,

Hør her.

Gode hilsner
Morten

Avatar

Har Todbøl været trinbræt med sidespor?

af T. Rithmester @, Struer, 18/2 2018, 18:18 (2230 dage siden) @ Lars

Mit gæt er, at billedet er taget på et tidspunkt, hvor Todbøl er blevet ændret til trinbræt uden sidespor og hvor sidesporet er aflyst og aflåst “for senere at blive fjernet”.


Hvis det er tilfældet, hvorfor arbejder folkene så med (i) sporet? De er vist ikke ved at tage det op.


Det tror jeg godt vi kan slå fast at de er.
Et andet billede fra serien består af dette.
Her ser vi sveller og andet godt fra jernbanen.
Det må komme fra i hvert fald sidesporet, hvis ikke selve læssesporet.


[image]

Har Todbøl været trinbræt med sidespor?

af Lars, 18/2 2018, 19:30 (2230 dage siden) @ T. Rithmester

Ok, men så kan vi godt gå ud fra, at sidesporet er nedlagt på optagetidspunktet.

Så er Todbøl altså ikke trinbræt med sidespor ;-)

Avatar

Har Todbøl været trinbræt med sidespor?

af Morten Flindt Larsen, København K, 18/2 2018, 19:41 (2230 dage siden) @ Lars

Ok, men så kan vi godt gå ud fra, at sidesporet er nedlagt på optagetidspunktet.

Så er Todbøl altså ikke trinbræt med sidespor ;-)

Hvis du mener ekspeditionsmæssigt, så ja. Hvis du mener sikkerhedsmæssigt, så nej inden optagetidspunktet og jo efter optagetidspunktet.

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak