Lokomotivfabrikat? Entreprenør?

af Bent Hansen, 13/3 2018, 14:07 (2235 dage siden)

Hej.

Her først billedet, hvor lokomotivet, der ønskes bestemt, ses.

[image]

Og så teksten for alt i verden. Den er stort ses kopiere over:

Vejle Stadsarkiv B151153
https://arkiv.dk/vis/2282407
Jernbanesporene ved Vindingland. Syd/øst mod Fredericia. 1925. På broen ved Toldbodvej ses tipvognene, der kom fra grusgraven bag Mølholm Kirke. Jernbanesporene ved Vindingland. Det Østjyske dobbeltsporanlæg fra Fredericia - Vejle (periodens varighed 1916-1921). Fra syd beliggende dobbeltsporanlæg ved Vinding Strand. Bemærkning: Oplysninger og dateringer fra Vej- Vand- og Jernbanebygning, februar 1933. Højbanen i Vejle. Datering og oplysninger fra giver: Inge Poulsen - født Lyager Gesten 1925.

Så vidt min afskrift. Jeg finder ikke grund til at betvivle stedfæstelsen. Mon man ikke til højre under broen ser havnebanen dreje fra? Hvis vi er i sydenden af Vejle ved broen for Toldbodgade over banen fra Fredericia, forstår jeg ikke helt, hvorfor højbanen skal blandes ind i bestemmelsen.

Hidtidig forskning har vist, at Vindingland oprindelig lå uden for Vejle Kommune, så derfor nævnes dette stednavn.

Der angivet som årstal 1925. Det passer godt med, at broen ikke ses på et bykort dateret 1924.

Lokomotivet er ukendt. End ikke typen kan jeg klare.
Den har nogle karakteristika:
Kort skorsten
Indkapslede damprør
Førerhus med lodret bagvæg
Firekantede ruder i førerhusbagvæg
En høj smal dom med en mystisk sikkerhedsventil.
Jeg har ikke fundet lok med alle disse karakteristika. Nogle peger på et ældre lok, men andre er nye. Lokomotivet forekommer kraftigt og har ret mange tipvogne på krogen. Entreprenøren kendes heller ikke.

Jeg ser lokomotivet som ret nyt ved fotografringen. Altså fra først i 20'erne.

Mvh. BH.

Avatar

Lokomotivfabrikat? Entreprenør?

af Morten Flindt Larsen, København K, 14/3 2018, 08:56 (2234 dage siden) @ Bent Hansen

Hej.

Her først billedet, hvor lokomotivet, der ønskes bestemt, ses.

[image]

Og så teksten for alt i verden. Den er stort ses kopiere over:

Vejle Stadsarkiv B151153
https://arkiv.dk/vis/2282407
Jernbanesporene ved Vindingland. Syd/øst mod Fredericia. 1925. På broen ved Toldbodvej ses tipvognene, der kom fra grusgraven bag Mølholm Kirke. Jernbanesporene ved Vindingland. Det Østjyske dobbeltsporanlæg fra Fredericia - Vejle (periodens varighed 1916-1921). Fra syd beliggende dobbeltsporanlæg ved Vinding Strand. Bemærkning: Oplysninger og dateringer fra Vej- Vand- og Jernbanebygning, februar 1933. Højbanen i Vejle. Datering og oplysninger fra giver: Inge Poulsen - født Lyager Gesten 1925.

Så vidt min afskrift. Jeg finder ikke grund til at betvivle stedfæstelsen. Mon man ikke til højre under broen ser havnebanen dreje fra? Hvis vi er i sydenden af Vejle ved broen for Toldbodgade over banen fra Fredericia, forstår jeg ikke helt, hvorfor højbanen skal blandes ind i bestemmelsen.

Hidtidig forskning har vist, at Vindingland oprindelig lå uden for Vejle Kommune, så derfor nævnes dette stednavn.

Der angivet som årstal 1925. Det passer godt med, at broen ikke ses på et bykort dateret 1924.

Lokomotivet er ukendt. End ikke typen kan jeg klare.
Den har nogle karakteristika:
Kort skorsten
Indkapslede damprør
Førerhus med lodret bagvæg
Firekantede ruder i førerhusbagvæg
En høj smal dom med en mystisk sikkerhedsventil.
Jeg har ikke fundet lok med alle disse karakteristika. Nogle peger på et ældre lok, men andre er nye. Lokomotivet forekommer kraftigt og har ret mange tipvogne på krogen. Entreprenøren kendes heller ikke.

Jeg ser lokomotivet som ret nyt ved fotografringen. Altså fra først i 20'erne.

Mvh. BH.

Hej Bent,

En ting er, at Højbanen blandes ind i billedet, en anden at det skulle have noget at gøre med dobbeltsporanlægget ved Vinding Strand. 2. hovedspor Fredericia - Vejle blev taget i brug 9. oktober 1922, og jeg tror ikke, at toget på broen har noget som helst med det at gøre. Lageret af skinner og sveller i billedets forgrund synes ikke at være ret stort, så mon ikke det blot er et lokalt lager?

På tipvogntogets bagende kan man se, at smalsporet drejer mod venstre på højre side af broen. Her er et fotoudsnit fra 1953 (Det Kongelige Bibliotek), hvor man kan danne sig et indtryk af omgivelserne.

[image]

Det er meget muligt, at tipvognstoget kom fra en grusgrav bag Mølholm Kirke, men grus og fyld til dobbeltsporanlæg plejede DSB vist at hente i sine egne grus- og stengrave; omkring Vejle på fototidspunktet i Brejninge Grusgrav (1905-1921), Hedensted Grusgrav (fra 1922), Løsning Grusgrav (1900-1921) og Løsning Stengrav (fra 1924/25). Derfor tror jeg, at tipvogntoget har noget at gøre med et DSB uvedkommende anlægsarbejde i Vejle.

Lokomotivfabrikat? Entreprenør?

af Bent Hansen, 14/3 2018, 14:47 (2234 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej.

Helt enig.

Jeg er ikke i tvivl om vejanlægget, som jeg er kørt på mange gange. Neden for stod også en VVGJ-bænkevogn, som jeg var med til at sætte i stand. Den var hentet i en børnehaven i DJKs ungdom.

Jeg troede jeg kunne greje lokomotivet, men det kunne jeg ikke. Alle karakteristika undtagen sikkerhedsventilen passede. Derfor lukker jeg også denne sag.

Jeg skrev til arkivet i Vejle, men de var moderne, dvs. politikerstyrede. Billedet kostede penge, men jeg fik lov til at kaste et blik på billedet længe nok til at kunne afgøre, at billedet ikke viste det lokomotiv, jeg troede, det var. Ærgerlig, med de politikere.

Som MLF skriver har billedet intet med baneanlæg at gøre. Jeg har lige haft en tredje svipser fra Vejle, men den skåner jeg foraet for.

Tilbage er aviserne, der måske ved et uheld en dag kan røbe entreprenørens navn.

Mvh. BH

Avatar

Lokomotivfabrikat? Entreprenør?

af Morten Flindt Larsen, København K, 14/3 2018, 15:28 (2234 dage siden) @ Bent Hansen


Jeg troede jeg kunne greje lokomotivet, men det kunne jeg ikke. Alle karakteristika undtagen sikkerhedsventilen passede. Derfor lukker jeg også denne sag.

Kan man ikke udskifte sikkerhedsventiler på damploko?

Tilbage er aviserne, der måske ved et uheld en dag kan røbe entreprenørens navn.

Uheld? Stedet er identificeret og tidspunktet nogenlunde lige så, og en tipvognsbane på en vejbro over en jernbane kan der snildt være skrevet om i avisen. Det samme gælder større anlægsarbejder, som der må være tale om her. Det vil med de oplysninger ikke tage mange minutter at afsøge Mediestream ved brug af relevante søgeord og indkredse entreprenørens navn, hvis det har været omtalt.

Avatar

Lokomotivfabrikat? Entreprenør?

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 15/3 2018, 09:49 (2233 dage siden) @ Bent Hansen

Zoooom:
[image]

Lokomotivfabrikat? Entreprenør?

af Bent Hansen, 15/3 2018, 10:58 (2233 dage siden) @ Bent Hansen

Hej.

Jo, aviser som kilde står på listen, men ikke øverst, da der ikke er garanti for et resultat.

Jo, lokomotivdele kunne skiftes ud og blev det, men jeg tør alligevel bestemme lokomotivet.

Jeg har i øvrigt meddelt det aktuelle arkiv om teamets resultater, både teamet her og industribaneklubbens.

Mvh. BH.

Avatar

Lokomotivfabrikat? Entreprenør?

af Morten Flindt Larsen, København K, 15/3 2018, 11:28 (2233 dage siden) @ Bent Hansen

Hej Bent og andre forskningsinteresserede,

Mediestream, som jeg nævnte, er et fantastisk forskningsredskab. Frem til 1918 kan man søge på aviserne online hjemmefra, mens man for søgning på materiale senere end 1918 er nødt til at bevæge sig til et af de steder, hvor man kan få adgang til søgning (f.eks. til København til Det Kongelige Bibliotek læsesal øst, eller til Statsbiblioteket i Århus). Har man i forvejen forberedt en liste over emner og navne, kan man som regel finde virkeligt meget nyt stof på en arbejdsdag eller to. De pågældende aviser kan man så downloade elektronisk på en USB-nøgle og tage med sig hjem til videre bearbejdning. Men det ved du sikkert fra Peter Andersen m.fl.

Der pågår stadig forskning

af Bent Hansen, 16/3 2018, 15:40 (2232 dage siden) @ Bent Hansen

Hej.

Jeg arbejder stadig på sagen, og er på vej retur efter at have været ude på nogle blindspor, så vent lige et par dage.

Mvh. BH.

Avatar

Lokomotivfabrikat? Entreprenør?

af Morten Flindt Larsen, København K, 24/7 2018, 23:59 (2101 dage siden) @ Bent Hansen

Hej.

Her først billedet, hvor lokomotivet, der ønskes bestemt, ses.

[image]

Og så teksten for alt i verden. Den er stort ses kopiere over:

Vejle Stadsarkiv B151153
https://arkiv.dk/vis/2282407
Jernbanesporene ved Vindingland. Syd/øst mod Fredericia. 1925. På broen ved Toldbodvej ses tipvognene, der kom fra grusgraven bag Mølholm Kirke. Jernbanesporene ved Vindingland. Det Østjyske dobbeltsporanlæg fra Fredericia - Vejle (periodens varighed 1916-1921). Fra syd beliggende dobbeltsporanlæg ved Vinding Strand. Bemærkning: Oplysninger og dateringer fra Vej- Vand- og Jernbanebygning, februar 1933. Højbanen i Vejle. Datering og oplysninger fra giver: Inge Poulsen - født Lyager Gesten 1925.

Så vidt min afskrift. Jeg finder ikke grund til at betvivle stedfæstelsen. Mon man ikke til højre under broen ser havnebanen dreje fra? Hvis vi er i sydenden af Vejle ved broen for Toldbodgade over banen fra Fredericia, forstår jeg ikke helt, hvorfor højbanen skal blandes ind i bestemmelsen.

Hidtidig forskning har vist, at Vindingland oprindelig lå uden for Vejle Kommune, så derfor nævnes dette stednavn.

Der angivet som årstal 1925. Det passer godt med, at broen ikke ses på et bykort dateret 1924.

Lokomotivet er ukendt. End ikke typen kan jeg klare.
Den har nogle karakteristika:
Kort skorsten
Indkapslede damprør
Førerhus med lodret bagvæg
Firekantede ruder i førerhusbagvæg
En høj smal dom med en mystisk sikkerhedsventil.
Jeg har ikke fundet lok med alle disse karakteristika. Nogle peger på et ældre lok, men andre er nye. Lokomotivet forekommer kraftigt og har ret mange tipvogne på krogen. Entreprenøren kendes heller ikke.

Jeg ser lokomotivet som ret nyt ved fotografringen. Altså fra først i 20'erne.

Hej Bent,

Til aften er jeg snublet overt et notat om, at Vejle H's havnespor blev delvist flyttet i 1930/31. Det passer nogenlunde med den hidtidige datering af fotoet, med stedets geografi samt med det store lager af spormaterialer tv. i billedet. Blot til behagelig overvejelse.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak