Nyt problematisk billede.

af Bent Hansen, 24/3 2018, 18:36 (2218 dage siden)

Hej.

Selv om jeg stadig har et hængeparti (billedet fra Vejle,) som der stadig arbejdes på, vover jeg at lufte et nyt problem i for endnu et arkiv.dk-billede:

Arkiv i Herning B4363. Uddrag af arkivets tekst:
En gravemaskine i brug ved anlæggelsen af Karup – Ilskovvejen 1935. Det var et beskæftigelsesarbejde. Foto: Atelier Moderne, Herning.

Jeg har aldrig set en spandekædemaskine ved et vejarbejde, men det kan jo være min fejl. Spørgsmålet er egentlig også, hvor er billedet fra?

Selv vejarbejdet foregik på en hedeslette, hvor der ikke var de store jordarbejder bortset fra passagen af Karup Å. I 1935 byggede WT&K her en nymodens betonvej, og til udkørsel af beton fra en stor, stationær blandemaskine til vejbanen brugtes spor og tipvogne.

På billedet ses en tønde. Det kan være et vandtårn til damplokomotiver?

Nogen andre ideer, hvis jeg har ret, at det ikke er et vejanlæg?

Mvh. BH.[image]

Nyt problematisk billede.

af disavelo, 25/3 2018, 12:23 (2217 dage siden) @ Bent Hansen

Umiddelbart tænker jeg brunkulsleje.
Venlig hilsen. Søren

Nyt problematisk billede.

af Bent Hansen, 26/3 2018, 16:42 (2216 dage siden) @ Bent Hansen

Hej.

Tak.

Tja, men mavefornemmelse siger mergel. Gravemaskinen er ret stor og dampdrevet, men tipvognene piner mig. Det skulle nok have været kassevogne?

Der er næppe brunkul i bunden af lejet? Det er næppe noget råstof, man graver ned til, da der økonomisk set er meget overjord, men snarere noget man graver som nu mergel. Det kunne dog også være grus eller ler, men er graveremaskinen ikke for stor til grusgrave og teglværksgrave?

Mvh. BH.

Nyt problematisk billede.

af Bent Hansen, 28/3 2018, 12:05 (2214 dage siden) @ Bent Hansen

Hej.

Det lader nok ikke til, at denne nød knækkes.

Jeg tror stadig ikke, at det er et vejarbejde, men har ikke bud på, hvad det så er.

Tønden ser ud til at køre på en vogn, der kører foran tipvognen, altså på gravemaskinens spor. Det skulle således være dampgravemaskinens "tender."

Der er ikke i mit arkiv fundet match. Mosbjerg - Bindslev Mergelselskab havde almindelige tipvogne og en gravemaskine af samme type som her, altså med altan øverst og fremad samt flere andre konstruktionsligheder. Gravemaskinen må dog være kommet et eller andet sted fra og gået et eller andet sted hen bagefter, og herom haves ingen oplysninger.

Desuden er tre ens gravemaskiner af lignende type set i Statens Brunkulsleje i Troldhede. Netop her var brunkulslaget næsten lige så tykt som i Fiskbæk, så det kunne svare sig at grave ret dybt efter kullene. I Troldhede ses endog en tønde, men den har et tydeligt pumpeanlæg øverst. Også Statens tre maskiner må have kørte flere steder, hvorfra der dog ikke eksisterer oplysninger i mit arkiv.

Altså ingen løsning, og selv om jeg ikke tror på vejarbejde, kan jeg jo ikke modbevise det, så indtil videre står arkivets tekst til troende.

Der arbejdet stadig i Vejle.

Mvh. og god påske

BH.

Nyt problematisk billede.

af Bent Hansen, 28/3 2018, 17:16 (2214 dage siden) @ Bent Hansen

Hej igen.
Selv om jeg egentlig havde lukket søgningen eller måske netop derfor, kom der endnu par reaktioner i min egen mailbox.

Der er ingen grund til at putte oplysningerne; sagen er bare den, at jeg ikke ved, om den på jernbanen.dk viste gravemaskine er den, jeg giver data på her, men maskinerne ligner hinanden. Som det ses er der mange år, hvor maskinen har arbejdet under radaren. Jeg har i hvert fald ikke noget på den, selv om jeg nok godt kunne finde nogle af omtalte Berthelsens arbejder, men hjælper det? Han var knyttet til mergel og ikke til vejarbejder - mig bekendt.

Her et uddrag fra Mosbjerg - Bindslev Mergelselskab fra mit arkiv:
10. eller 26.12.1927 lejes en gravemaskine af N. Bertelsen, vejassistent i Viborg. Også den har kørt i mergellejet Trynbakke for Råbjerg - Elling Mergelselskab.
Kilde: Hedeselskabets sagsmappe nr. 163.

Selskabet lå nordvest for Hjørring. Driftstiden var 1928 - 29. Udkørsel indtil 12 km fra lejet. Samlet udkørsel 61 17 m³. I 1928 udkørtes 42040 m³ og i 1929 19132 m³.
Kilde: Hedeselskabets Tidsskrift 1.1930.

En addition giver 61172 m3.

Gravemaskinen var O&K 241/1910 med kedelnummer 3866 af typen 3. Den var bygget på O&K-fabrikken i Spandau. Den kom til Ravhede i december 1927 og var i drift 1928 - 29.

Mvh. BH.

Avatar

Nyt problematisk billede.

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 28/3 2018, 19:00 (2214 dage siden) @ Bent Hansen

[image]


Mit bidrag er formentlig ikke det mest videnskabelige i hele verden.

Den nævnte vejstrækning Ilskov-Karup er i min verden interessant, idet den på et tidspunkt blev omlagt for(?) bl. a. at fjerne en del overkørsler mellem vej og jernbane på samme strækning.

Strækningen er imidlertid flad som en pandekage, bortset fra passagen af Karup Å umiddelbart syd for Karup, så jeg er fortaler for, at vi ikke er et sted mellem Ilskov og Karup.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og noget om strækningen Randers-Aalborg

Nyt problematisk billede.

af Bent Hansen, 29/3 2018, 11:27 (2213 dage siden) @ Bent Hansen

Hej.

Jeg har tygget lidt på N. Bertelsens profession, vejassistent i Viborg og så Herningarkivets angivelse af et vejarbejde. Uden resultat.

Derpå tjekkede jeg Bertelsen. Han står hos mig som entreprenør, men uden eget materiel. Man kunne kalde ham arbejdsleder? Et mergelselskab, der havde lejet spor og tipvogne hos Hedeselskabet og selv købt lokomotiver eller skaffet heste hos medlemmerne, ansatte en mand som Bertelsen til at forestå arbejdet, ansætte folk osv. Han kunne i nogen grad skaffe materiel og være behjælpelig med salg bagefter. Ofte ved vi ikke, om det var hans eget materiel eller andelsselskabets materiel, han averterede til salg bagefter. Vi møder ham omkring 1913, hvor han står for Rødding - Løvel Mergelselskab, omkring 1915 hvor han arbejder for Kjeldbjerg Mergelselskab og omkring 1916 hvor han nævnes i forbindelse med Heager - Øse Mergelselskab Han havde flere selskaber i gang på samme tid, men han skulle jo ikke levere materiel til dem. Selskaberne var små, og formentlig hed det sidstnævnte selskab noget helt andet?

Det er muligt, at Bertelsen har været vejassistent før han tiltrådte for Rødding - Løvel? Det er også muligt, at Bertelsen i slutningen af 1920'erne har opgivet sin selvstændige virksomhed og gået tilbage til sit tidligere erhverv som vejassistent?

Hans arbejder kendes kun ud fra salgsannoncer. Han sælger således både mergelmateriel, vandbygnings- og tørveditto. I 1917 averterer han en gravemaskine til salg. Det kunne godt være maskinen på billedet i arkiv.dk. Han fik den åbenbart ikke solgt, for få måneder efter søger han en mand, der kan samle maskinen, der nu skal bruges for Karup Tørvefabrik. Et tidligere billede fra Karup Mosebrug viste en meget stor F. L. Smidth-gravemaskine med hus af træ angiveligt i Karup mose. Den var nu fra Blaksmark Mergelselskab og så tung, at den straks ville forsvinde i mosen. Jeg har dog aldrig set billeder af dette for mig nye bud på en gravemaskinei mosen, men Bertelsens maskine var måske knap så tung? Ku' billedet være herfra? Jeg tror det næppe, men det er muligt? Igen i 1925 averterer Bertelsen en gravemaskine til salg. Nu nævnes, at udlæggeren er fem meter lang, og det passer meget godt med maskinen på billedet i arkiv.dk.Vi hører ikke mere til Bertelsen herefter. Det kan der være flere grunde til.

Givet er det, at hans gravemaskine, der godt kunne være ídentisk med maskinen på billedet i arkiv.dk, har været på egen omkring Herning og Viborg.

Jeg tør stadig ikke gætte og har stadig ondt ved et vejarbejde. Her ville jeg bruge en skemaskine eller en med skov og ikke som her en med spande!

Mvh. BH.

Nyt problematisk billede.

af Steen Heick, 29/3 2018, 14:36 (2213 dage siden) @ Bent Hansen

Kranen ligner den ved Københoved Mergelleje
mvh
Steen

Nyt problematisk billede.

af Bent Hansen, 30/3 2018, 10:44 (2212 dage siden) @ Steen Heick

Hej.

Tak.

Begge selskaberne, der gravede i Københoved Mergelleje brugte større maskiner, end den viste. Desuden havde begge entreprenører kassetipvogne.

Jeg føler mig stadig på bar bund.

Mvh. BH.

Nyt problematisk billede.

af Peter Andersen, Hedehusene, 29/3 2018, 17:33 (2213 dage siden) @ Bent Hansen

Der kan være tale om gravning af en kanal eller udretning af et vandløb, hvor jorden skal transporteres bort og fyldes i huller eller gamle åløb.
Hvis man blot skal uddybe et vandløb, kan man bruge skovlmaskine, når jorden blot skal smides op på bredden, men hvor den skal transporteres længere væk har man brugt tipvogne med eller uden spor, og der har spandkædemaskinen nok været bedre egnet.

N. Bertelsen købte både tipvogne og skinner fra Hedeselskabet, da de solgte ud under første verdenskrig.
Han købte også tidligere (1908) et nyt lokomotiv gennem Hedeselskabet (jf. deres årsberetning).

Nyt problematisk billede.

af Niels, Aarhus, 1/4 2018, 23:13 (2210 dage siden) @ Bent Hansen

Hej Bent

Er det bare mig, eller ligner gravemaskinen og tipvognene dem på dette billede, som jeg faldt over i forbindelse med en anden tråd?
https://arkiv.dk/vis/3483885

Venlige påskehilsner

Niels H.

Valby Gasværk
Valby Gasværk

Valby Gasværk åbnede i 1907 og fik fra starten leveret kul fra gashavnen i Københavns havn via en 5 km lang jernbane ejet af gasværket. Her er historien om Valby Gasværks jernbane, lokomotiverne og vognene.

Læs mere

Jernbanebøger

Holbækegnens Mergelselskab, Hannerup Mergelleje

Holbækegnens Mergelselskab, Hannerup Mergelleje. Pris 150 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak