MO=MK/FK planmæssigt

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 27/3 2018, 14:39 (2221 dage siden)

Hej,

Jeg har ledt efter en ældre tråd med spørgsmål om MO=MK/FK (forspand) forekom planmæssigt.

Det gjorde om søndagen i sommerferieperioden 20.juni til 11.august 1969,

Det er ikke lige til at finde, men maskinløbsplanens MO-løb nummer 46 har for tog 544 angivet forspand bagest og derudover bemærkningen "skyder", tog 544 bestod af MK/FK og havde en MO med til Silkeborg hvor den afkobledes og fortsatte som 1510 til Esbjerg, der er ingen forspandsangivelse for løb 82 MK/FK tog 544 Århus H - Skjern.
Men jeg passerede Silkeborg en søndag morgen i 1969 og ankom med et krydsende tog, men da var MO-en allerede afkoblet og omrangeret.

Jeg vil antage at bemærkningen "skyder" betyder bemandet men uden kobling af styreledninger for at underlette rangeringen i Silkeborg.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

MO=MK/FK planmæssigt

af Preben Skals, 27/3 2018, 18:27 (2221 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Også i 1967 og 1968 forekom der planmæssigt forspand med MO og MK/FK

1967:
[image]

1968:
[image]

mvh Preben

MO=MK/FK planmæssigt

af Poul Andersen, 27/3 2018, 19:00 (2221 dage siden) @ Preben Skals

[image]

Troldhede den 6. august, 1967.

Mvh.
Poul.

MO=MK/FK planmæssigt

af Lars, 27/3 2018, 21:14 (2221 dage siden) @ Poul Andersen

[image]

Troldhede den 6. august, 1967.

Mvh.
Poul.

De mange tilskuere kunne godt tyde på et særtog af en slags?

MO=MK/FK planmæssigt

af K564, 27/3 2018, 22:10 (2221 dage siden) @ Lars

Eller udflugt på TKVJ.

Hilsner Keld

MO=MK/FK planmæssigt

af Preben Skals, 27/3 2018, 22:42 (2221 dage siden) @ Poul Andersen

Det må være tog 548, eftersom 6. august var en søndag

mvh Preben

MO=MK/FK planmæssigt

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 28/3 2018, 11:58 (2220 dage siden) @ Niels Munch

Jeg har ledt efter en ældre tråd med spørgsmål om MO=MK/FK (forspand) forekom planmæssigt.

Hej Lars,

Emnet blev diskuteret videre i denne tråd: http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=30773 .

M.v.h.
Niels

Hej og tak til alle for oplysninger,

Niels, ja det var lige den tråd jeg havde fat i den anden dag, men tro mig om jeg kunne få den frem med søgeord som MK/FK, MK-FK og lignende, så tak for hjælpen.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

MO=MK/FK planmæssigt

af gamle ole2, 29/3 2018, 18:31 (2219 dage siden) @ Niels Munch

Ja og som nævnt i den trås og andre tråde, en under skæbne for MK/FK der i værste fald næsten måske er en tidlig variant af IC-4-problematikken?
I hvertfald een lang nedtur/nedgradering af sættet.

Ole

MO=MK/FK planmæssigt

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 30/3 2018, 21:39 (2218 dage siden) @ gamle ole2

Ja og som nævnt i den trås og andre tråde, en under skæbne for MK/FK der i værste fald næsten måske er en tidlig variant af IC-4-problematikken?
I hvertfald een lang nedtur/nedgradering af sættet.

Ole

Ah Ole nu strammer du den!
Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

MO=MK/FK planmæssigt

af gamle ole2, 31/3 2018, 13:06 (2217 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Enig. IC-4 var under bæltestedet. Men over tid var der jo tale om en nedtur .

Ole

MO=MK/FK planmæssigt - sammenligning med prototypelyntog

af Claus M, 31/3 2018, 14:21 (2217 dage siden) @ gamle ole2

Efter min mening er en sammenligning med prototypelyntogene bedre. Begge typer blev efter kort tid sat ud på et symbolsk sidespor af andre typer materiel.

MK/FK blev overhalet af MY, og prototypelyntogene af MF sættene.

MO=MK/FK planmæssigt - sammenligning med prototypelyntog

af gamle ole2, 1/4 2018, 18:48 (2216 dage siden) @ Claus M

Ja nok en meget god sammenligning. Protolyntogene nåedede vel ikke engang at blive nedgraderet som MK/FK.

Ole

MO=MK/FK planmæssigt - sammenligning med prototypelyntog

af Andersen, 1/4 2018, 20:03 (2216 dage siden) @ gamle ole2

Ja nok en meget god sammenligning. Protolyntogene nåedede vel ikke engang at blive nedgraderet som MK/FK.

Ole

De kørte bådtog København-Kalundborg kortvarigt i starten af 1990'erne inden salget til Iran.
MVH

Avatar

MO=MK/FK planmæssigt

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 31/3 2018, 23:32 (2216 dage siden) @ gamle ole2

Ja og som nævnt i den trås og andre tråde, en under skæbne for MK/FK der i værste fald næsten måske er en tidlig variant af IC-4-problematikken?
I hvertfald een lang nedtur/nedgradering af sættet.

Der blev kun bygget 5 MK-FK sæt mod 83 IC4, så hvis MK-FK var en fejl gjorde man jo ret i kun at bygge 5.

I Ingeniørens arkiv er der en fin hyldest til både MO og MK-FK som jopassende kan studeres for at sætte den rette kontekst-

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak