Nordbanedriftsmateriel 51-68 (igen)

af gamle ole2, 2/4 2018, 13:56 (2215 dage siden)

Jeg sidder stadig med en vis undren over følgende, og jeg ved godt der delvist er tale om "genudsendelse".
Så jeg prøver at begynde bagfra.
Da Nordbanen blev nedlagt/omlagt i 68, var den typiske oprangering MX-AL-et antal CL og en CLE i timetogene ned afgang i minutallet 19 fra kh.

Myldretidstog-om eftermiddagen fra KH var på minutallet 39 og 59, plus evt weekendtog (også GDS og HFHL) Disse myldretidstog var typisk (altid?) oprangeret med MO iforspand og AC, et antal CL men ingen CLE.
Var det mon de tidligere D-trukne tog???


Vi var jo hyppige brugere af Nordbanen i min tid fra 51-68, og som nævnt tidligere er det aldrig lykkes mig at se D-maskinerne på Nordbanen, hverken i personførende- eller godstog, og det vrimler ellers med fotos og beskrivelser af disse! De var i brug til ca 60, og bl.a. også med "C"-vogne, altså CO og CP kan man se. Dem så jeg heller aldrig oghvor længe var de på Nordbanen?

Ole

Nordbanedriftsmateriel 51-68 (igen)

af Andersen, 2/4 2018, 19:25 (2215 dage siden) @ gamle ole2

Da Nordbanen blev nedlagt/omlagt i 68, var den typiske oprangering MX-AL-et antal CL og en CLE i timetogene ned afgang i minutallet 19 fra kh.

Lidt Off topic... Men er det ikke en smule nedladende at omtale Nordbanen som værende nedlagt/omlagt i 68. Elektricificering er da vel den endelige forgyldning/opgradering og generel fremtidssikring af en jernbanestrækning :-)
Mvh

Nordbanedriftsmateriel 51-68 (igen)

af gamle ole2, 3/4 2018, 02:03 (2214 dage siden) @ Andersen

Jo, det var nok følelserne og frustrationerne over de dødssyge 2. generations S-tog, der løb af mig, og at det var slut med "de rigtige tog".

Hilsen Ole

Nordbanedriftsmateriel 51-68 (igen)

af Andersen, 3/4 2018, 09:21 (2214 dage siden) @ gamle ole2

Jo, det var nok følelserne og frustrationerne over de dødssyge 2. generations S-tog, der løb af mig, og at det var slut med "de rigtige tog".

Hilsen Ole

hæhæ, sjovt, nok smag og behag og et spørgsmål om alder ;-) jeg syntes altid 2. generations S-togene var vildt charmerende med deres skramlenende lyde og sporvognsagtige summen.

Nordbanedriftsmateriel 51-68 (igen)

af gamle ole2, 3/4 2018, 18:02 (2214 dage siden) @ Andersen

Tja. ! g var huggelige om med mange interessante varinter. Og lignede stadig et tog. Og som det stod i en gammel tråd: der var en slags herreværelsesstemning hvor man kunne nyde en god cigar, eller pibe:-P :-P
2. g med deres oprindelige plasticsæder og akvarieagtige indmad ikke kige min smag.
De efterfølgende generationer var dog mere behagelige, men uanset dette var det dog slu7t med min barndoms Nordbane i 68, og jag har så vidt muligt undgået den sidenhen.
(Og for nu at blive i det negative er det squ hellere ikke sjov med Lokalbanens "tog"- men det er jo en helt anden historie)

hilsen Ole

Avatar

Nordbanedriftsmateriel 51-68 (igen)

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 3/4 2018, 19:42 (2214 dage siden) @ gamle ole2

De efterfølgende generationer var dog mere behagelige, men uanset dette var det dog slu7t med min barndoms Nordbane i 68, og jag har så vidt muligt undgået den sidenhen.
(Og for nu at blive i det negative er det squ hellere ikke sjov med Lokalbanens "tog"- men det er jo en helt anden historie)

Ja - kedeligt! Både 4G S-tog og de gule Lint kører dag ud og dag ind og leverer et godt transportarbejde i Nordsjælland - dagligt!

Nordbanedriftsmateriel 51-68 (igen)

af Georg Schmidt, 2/4 2018, 23:35 (2214 dage siden) @ gamle ole2

Myldretidstog-om eftermiddagen fra KH var på minutallet 39 og 59, plus evt weekendtog (også GDS og HFHL) Disse myldretidstog var typisk (altid?) oprangeret med MO iforspand og AC, et antal CL men ingen CLE.

Var det mon de tidligere D-trukne tog???

De tidligere D-trukne persontog på Nordbanen blev ikke overtaget af MO-vogne men af S-maskiner.
Det var jo mest lørdagspersontog D-maskinerne fremførte på Nordbanen.

Sommer 1953 var det tog 745 lørdag med afg. Kh 13.58 og Hillerød ank. 14.50. Retur fra Hillerød kl. 15.24 med godstog 2744 med rangering i Lyngby og Lersøen med ank. Gb 18.29.

Sommer 1954 med godstog 2731 lørdag til Hillerød Gb afg 10.50 Hillerød ank 12.42. Retur fra Hillerød med tog 732 afg. 13.16 som også medførte vogn fra Frederiksværk ank. Kh 14.00. HFHJ vognen returnerede til Hillerød/Hundested med toget 15. 19 fra Kh (S-maskine). Foruden denne omgang var på lørdage i sommer 1954 også D-maskine i tog 745 med afg. Kh 13.59 og ank Hillerød 14.50. Retur med godstog 2744 afg. 15.21 ank. Gb 18.29.

Sommer 1955 fremførte D-maskine igen tog 745 fra Kh 13.59 og retur fra Hillerød med 2744.

Sommer 1956 fremførte D-maskinen lørdagstog 7751 afg. Kh 14.59 ank. Hillerød 15.44. Retur forspand forrest (på S-maskine fra 7749) i tomtog 7752 fra Hillerød 16.19 ank Kh 17.00.

Vinter 1956-57 ser ud til at være sidste gang med D-maskiner i persontog på Nordbanen. D-maskine fremførte tog 761 hverdage fra Kh 16.39 ank. Hillerød 17. 29. Retur fra Hillerød i godstog 2760 kl. 17.59 med ophold i Lyngby og Lersøen og ank Gb 22.09.

Mvh
Georg

Nordbanedriftsmateriel 51-68 (igen)

af gamle ole2, 3/4 2018, 02:00 (2214 dage siden) @ Georg Schmidt

Tak for meget fin info!
Endelig falder brikkerne på plads i min "halv-demente hjerne"
Meget fint- tak nok engang.

Hilsen Ole

Nordbanedriftsmateriel 51-68 (igen)

af gamle ole2, 3/4 2018, 18:33 (2214 dage siden) @ Georg Schmidt

Og det forklarer jo også sagen at vi kørte udenfor myldretiderne og ikke i weekenden (som regel med 1319 fra Kh),
for lige at stramme den: Har fu en ide om hvornår brugen af personvogne fra C-puljen- CO og Cp ophørte?

Ole

Nordbanedriftsmateriel 51-68 (igen)

af gamle ole2, 5/4 2018, 14:52 (2212 dage siden) @ gamle ole2

Tror svaret ud fra Jerbanehistorisk årbog 1993 (97), artikler af Bruun-Petersen må være:

I 52 var der nok CL-vogne til stammerne på Nordbnen hvor "C-vogene" CO og CP forsvandt, hvorfor jeg selvfølgelig ikke kan have set dem her. (Vi ser bort fra CR, CQM mm på bl.a. Lille Nord)
Til sammenligning er C-vogene CM, CO og CP set så sent som 65-måske senere?- på Kystbanen som blev fyldt op med CL-vogne i et lansommere tempo.

Hilsen Ole

Nordbanedriftsmateriel 51-68 (igen)

af gamle ole2, 24/4 2018, 15:59 (2193 dage siden) @ Georg Schmidt

Og du har ret. Den enete gang vi tog et eftermiddagstog fra Kh var netop MO i forspand og med en C på 1. kl. Min mor og nig var vist de eneste der foretrak AL som regel 1319 fra Kh, hvorfor vi stod af på Nørreport, kørte tilbage til Kh, og startede forfra med næste AL-vogn, formodentlig afg -19. Min mor syntes ligefram af C var uhyggelige og skumle!

hilsen Ole

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak