"C-vogne" på Kystbanen, CM

af gamle ole2, 7/4 2018, 12:26 (2204 dage siden)

Vi har i tidligere været inde på to henstillede CM-vogne beklædt med plader- altså ej træ- på Fredensborg St omkring 67 plus/minus og senere også i den nordøstlige ende af Hillerød st.
Vi ved fra Bruun-petersens artikel i Jernbanehistorisk tidsskrift 93 at der så sent som 65 var CO og CP i drift på kystbanen, men hvorlænge holdt CM, og kan de to omtalte vogne stamme fra Kystbanen?

Hilsen Ole

"C-vogne" på Kystbanen, CM

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 8/4 2018, 21:45 (2203 dage siden) @ gamle ole2

Hej Ole

I perioden 1962-68 har der forekommet Cpe og Cme undtagelsesvis på Kystbanen nord for Rungsted Kyst. Ellers har jeg ingen observationer af C-vogne på den del af banen.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

"C-vogne" på Kystbanen, CM

af gamle ole2, 9/4 2018, 16:31 (2202 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Tak.
Det kunne jo have været forklaringen på de 2 pladebeklædte CM på Fredensborg og Hillerød St, idet de to andre i C-puljen- CO og CP jo tydeligt ses på fotos i artiklen.

Ole

"C-vogne" på Kystbanen, CM

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 9/4 2018, 17:19 (2202 dage siden) @ gamle ole2

Tak.
Det kunne jo have været forklaringen på de 2 pladebeklædte CM på Fredensborg og Hillerød St, idet de to andre i C-puljen- CO og CP jo tydeligt ses på fotos i artiklen.

Ole

Hej Ole

De to Cm i Fredensborg var udrangerede og ribbede for harmonikaer og dørhåndtag.
Så vidt jeg husker tilhørte de DJK.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

"C-vogne" på Kystbanen, CM

af K564, 9/4 2018, 20:10 (2202 dage siden) @ Lars Møller Jensen

De to Cm i Fredensborg var udrangerede og ribbede for harmonikaer og dørhåndtag.
Så vidt jeg husker tilhørte de DJK.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

De to Cm tilhørte DJK, men blev opgivet, da man købte de to Cp fra Vestbanen.

Hilsner Keld

Ok. TakOle"C-vogne" på Kystbanen, CM

af gamle ole2, 10/4 2018, 17:40 (2201 dage siden) @ K564

Ok. Tak.

Ole

"C-vogne" på Kystbanen, CM

af gamle ole2, 12/4 2018, 13:27 (2199 dage siden) @ K564

Ved mn hvor de 2 vogne sidst har været i drift?
For det er jo nok ikke nødvendigvis Kystbanen da de jo også var sidegangsvognen-i modsætning til CO og CP- .
Har vimon fotodokumentatio af CM enten pladebetjente og/eller spidsmads.
Husker med sikkerhed sidstnævnte fra Kh i 50-60erne, men nok/måske vestgående og ej Kystbanen?

Hilsen Ole

"C-vogne" på Kystbanen, CM

af Niels Munch, 13/4 2018, 17:33 (2198 dage siden) @ gamle ole2

Her er et foto, der "snerper" lidt:

[image]Kystbanen ved Kokkedal Station, 1953. Fotograf: Helge Pedersen. Arkiv: Museum Nordsjælland, Hørsholm Lokalarkiv - Nummer: B8766.

Billedet er klikbart. Efter S-maskinen en Ac-vogn og en AT-vogn med wendlersugere, derefter CL.

I øvrigt ligger der en del kystbanebilleder af Helge Pedersen på arkiv.dk.


M.v.h.
Niels

"C-vogne" på Kystbanen, CM

af gamle ole2, 10/4 2018, 17:39 (2201 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Nå sådan!
Og er heller ikke siker på at det var de samme to der dukkede op i NØ hjørnet af Hillerød St.

Ole

"C-vogne" på Kystbanen, CM

af henning h087 ⌂, Græsted, 13/4 2018, 17:58 (2198 dage siden) @ gamle ole2

:-D

hej gl Ole

ja det er så hverken i Fredensborg eller Hillerød

men på vej mod Espergærde ved Egebæk Vang

men her en plade CM endda med tagrytter efter MO + 2 stålvogne i 1958, ( men det har været vist tidligere i en tråd hvor du spurgte efter CQM vogne på Nordbanen i Hillerød ) :-D :-D

foto : Holger B D Sørensen

[image]

mvh
henning h087

Avatar

OT: En overkørsel eller ej?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 13/4 2018, 21:19 (2198 dage siden) @ henning h087

foto : Holger B D Sørensen

[image]


Flot foto! Bemærk de inderste "skinner" (eller hvad sådan nogle nu hedder). Mon overkørslen stadig er farbar? Den ser - i mine øjne - lidt bumplet ud.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og noget om strækningen Randers-Aalborg

OT: En overkørsel eller ej?

af Niels-Erik Hansen, Roskilde, 13/4 2018, 22:14 (2198 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Eller måske bare begrænset farbar! – Se både ”fodgængersluse” og ”vejbom” i billedets højre side og at skærverne er oppe i skinnehøjde.- Og hvad står der på skiltet til højre for ”fodgængerslusen”? – Måske ”Pas selv på toget” eller ”Se efter tog”.

OT: En overkørsel eller ej?

af henning h087 ⌂, Græsted, 13/4 2018, 22:30 (2198 dage siden) @ Niels-Erik Hansen

:-)

Pas på toget

endnu et Holger B D Sørensen foto tættere på

[image]

sporplan Espergærde 1926 rev 1935 ( fotosted markeret med rød

[image]

mvh
henning h087

OT: En overkørsel eller ej?

af Niels-Erik Hansen, Roskilde, 13/4 2018, 22:36 (2198 dage siden) @ Niels-Erik Hansen

Den firkantede ”pæl” under 1.200-metermærket er antagelig en angivelse af, ”hvor Banekolonnernes eller Banevagtstrækningernes Omraader støder sammen. De bestaar af firkantede, rød- og hvidmalede Træpæle, paa hvilke Kolonnenumre eller strækningsnumre er angivet.” – Citat fra BANERNES BYGNING OG UDSTYRELSE fra 1937 - side 87.

"C-vogne" på Kystbanen, CM

af gamle ole2, 15/4 2018, 16:04 (2196 dage siden) @ henning h087

-og der var vel 3 hovedvarianter af CM:
tagryttertypen-aldrig selv set dem i drift
pladebeklædte- kun set de 2 henstillet i Frensborg (Hillerød9
spidsmads- er set i drift.
--og det er stadig årgang 51.

Ole

"C-vogne" på Kystbanen, CM

af gamle ole2, 15/4 2018, 16:29 (2196 dage siden) @ bl

Har dog stadig ikke set fotos af de pladebeklædte (og Cmads) fra Kystbanen. Tak. Det var også fra den kilde jeg lavede inddelingen. Samt info om hvorlænge de var i drift her.

Ole

"C-vogne" på Kystbanen, CM

af gamle ole2, 23/4 2018, 12:53 (2188 dage siden) @ gamle ole2

-og et tillægspunkt til "C-puljevognene"- CM, CO,CPP- udrangeringsrækkefølge hos DSB.
Jeg mener at Cm, og CO røg føtst og CP til sidst.
Jeg så CP i DSB-regi sidst i Esbjerg i start 70erne ( og CO hos HFHJ)- både spidsmads og de pladebeklædte-

Hilsen Ole

25 år med IC 3 togsæt på tyske skinner
25 år med IC 3 togsæt på tyske skinner

Tidligere værkmester på IC 3 værkstedet i Aarhus Hans Werner Hansen fortæller i denne artikel om indsættelsen af IC 3 togsæt som EuroCity tog mellem København H til Hamburg Hbf ved køreplanskiftet den 23. maj 1993. Læs også om den olympiske flammes tur i IC 3.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak